Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:35

Mariett schreef:
Dankjewel! Ik naai alles met de hand :) Wat voor tips zoek je?

Wat voor draad gebruik je? En hoe maak je die gaatjes zo mooi strak en smal? Bij de mijne zijn de gaten altijd best groot :')

Mariett
Blogger

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:43

https://www.boomsma.nl/p/naaitand-diama ... -3-mm-5-mm

Die helpt echt enorm! Ik sla de gaatjes er gewoon in. Het lukt me niet om de grotere 'vork' met 6 puntjes door 4 mm tuigleer te jassen, dus ik sla ze er eerst in als basis zodat alles recht wordt, en dan sla ik de vork met 2 puntjes erin om de gaten er helemaal doorheen te slaan.

Qua naaigaren deze, als ik terug in mijn mail zoek naar de bestelbevestiging van Boomsma. In ieder geval garen met was :)
https://www.boomsma.nl/p/neverstrand-ga ... %2C-dun-6-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 13:43

Ik vind het zo knap dat je dat allemaal zelf maakt! Wordt het een sidepull achtig systeem?

Ik heb vandaag mijn piratenlaarzen binnen gekregen. :D Echt heel mooi!

Afbeelding

De rest van mijn outfit is bijna compleet! Er is nog iemand bezig met een broek, en iemand anders nog met een hoofdstel en borsttuig voor Latino en wat riemen voor mij.

Afbeelding

Ik ben nog aan het twijfelen of ik ook nog een zwaard wil. Maar ik heb nog even om daar over na te denken. :')

Het post-apocalypse tuig is inmiddels helemaal af! Ik wacht nog op volgende maand dat ik m'n laatste betaling doe en dan komt het ook deze kant op. :):) (op deze foto is hij nog niet af, nummerborden zijn o.a. oud gemaakt ipv zo nieuw)

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 16:31

Dankjewel! Yes er zit een sidepull systeem onder :) Alleen nu nog plastic/3D print en daar kon ik even mee rijden om te testen! Ging heel goed, tot Marie een lekker hegje vond :+ Daar was dat holle plastic niet tegen opgewassen!

Hij is ondertussen af:
Afbeelding
Nu alleen nog wachten op de 'echte' hardware. Ik vind hem in ieder geval echt ontzettend gaaf geworden! Kan niet wachten op de fotoshoot :)

Jouw set is ook heel tof, die laarzen zien er inderdaad ook heel mooi uit! Wat voor tuig/stijl heb je voor Latino in gedachten? Ik heb niet echt een idee bij piratentuig voor paarden maar het wordt ongetwijfeld iets tofs. Ik heb nog wel zo'n botte metalen sabel liggen, ergens onder mijn bed. Als je de verzendkosten wil betalen kan ik die ook wel naar je opsturen. Dit ook wat versiering op en kan je vast iets moois mee :)
Die post-apocalyptische shoot ben ik ook zó benieuwd naar! Nog een extra goede reden om maar snel beter te worden :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:24

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:24

Mariett schreef:
Wat voor tuig/stijl heb je voor Latino in gedachten? Ik heb niet echt een idee bij piratentuig voor paarden maar het wordt ongetwijfeld iets tofs. Ik heb nog wel zo'n botte metalen sabel liggen, ergens onder mijn bed. Als je de verzendkosten wil betalen kan ik die ook wel naar je opsturen. Dit ook wat versiering op en kan je vast iets moois mee :)
Die post-apocalyptische shoot ben ik ook zó benieuwd naar! Nog een extra goede reden om maar snel beter te worden :D

Ja ik gebruik gewoon m'n standaard set want ik kan idd ook weinig voorbeelden vinden. := Ik wil wel teugels met scheepstouw doen ipv leer, maar verder ja.. piraten zitten nu eenmaal vaker op een schip dan een paard. :') _O- Beetje improviseren!

Ik zie dit nu pas ook.. Sorry! Lief aanbod dank je wel! :* Heb alleen net een zwaard gekocht dus ik ben in principe helemaal voorzien nu! :D

Het post-apocalypse tuig is zojuist binnen gekomen en ik baal dat het 30 graden is want ik kan nu niet passen. Veel te warm! :')
Maar zondag wordt het koeler dus dan ga ik het 's avonds passen. :D Ik wacht alleen nog op een riot visor en dan is het echt allemaal compleet! *\o/*
Afbeelding

Voor de piratenshoot heb ik net ook nog een zwaard besteld en mijn broek wordt gemaakt. :D Ik had ook nog tuig besteld bij iemand maar die reageert nergens meer op. >;) Zeg dan gewoon dat je geen zin meer hebt of tijd maar negeer me niet.. >;)

Maargoed prima, dan niet. Gebruik ik gewoon m'n huidige fantasy hoofdstel en borsttuig, je ziet van een afstand toch niet wat voor embleem er op het hoofdstel zit. :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:57

Gisteren alles gepast, het staat wel heel erg vet! :D Ik moet nog wat aanpassingen doen hier en daar maar jeetje dit gaat echt super gaaf worden. :):)

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:20

Wauw dat ziet er zo cool uit! Je hebt het vast al ergens gezegd hoor maar waarvoor ga hem gebruiken en hoe kwam je op dit thema? Is het enkel voor fotoshoots?
Alleszins ben ik benieuwd naar de volledige look, maar ben er zeker van dat het zo gaaf wordt!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:21

Post-apocalypse fotoshoot inderdaad. :D Dit idee heb ik al jaren, ik ben groot fan geweest van the Walking Dead. :D En nu door de jaren heen alles verzameld. Heb nu een locatie benaderd dus ben benieuwd. Het zal eind dit jaar, of ergens begin volgend jaar beginnen. Voorkeur heeft maart, dan is alles nog dood en grijs maar zit m'n paard al wel weer redelijk in zomervacht. :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:45

Hebben jullie tips om mijn custom made ijslands hoofdstel te verkopen? Mijn merrie is met pensioen en ik ben niet van plan ooit nog te gaan rijden. Ik heb het hoofdstel zelf ontworpen en het is handgemaakt van dik maar soepel tuigleer. Ik vind het doodzonde dat het als gebruiksproduct maar een beetje hangt te hangen hier, maar wil het ook niet voor een “reguliere” tweedehands hoofdstel prijs (30-50 euro) van de hand doen.

Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:48

Zouden er niet zo ijslander facebookgroepen oid zijn waar je het kan proberen? Moest ik een ijslander hebben, direct!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:03

Hij is echt zo gaaf Captain! Gaat er nog een zadel over de deken heen? Echt weer iets heel anders en super vet.
Hij is erg mooi Nala, ik had je nog een berichtje gestuurd met een groep op FB waar hij misschien goed in past. Om heel eerlijk te zijn zou ik hem zelf houden als ik jou was. Het voelt misschien zonde maar zo'n custom hoofdstel is zo persoonlijk en past zo bij het paard en bij jou samen, zonde om van de hand te doen denk ik.

Het hoofdstel is af! Zondag hadden we filmopnames en zaterdagavond is Sebastiaan nog langs gekomen om ze te brengen, was nog een beetje spannend :+ Maar precies op tijd dus! De eerste keer 'echt' ermee rijden was tijdens de opnames (incl. rookmachine) maar paard deed het super.
Afbeelding

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:09

Prachtig, de details zijn zo mooi! <3