[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:48

Muze schreef:
Hoe zijn de ervaringen met schuiven van barefoot en zit er naar jullie idee verschil tussen modellen.
Twijfel echt onwijs of ik m’n jonkie boomloos ga inrijden, barefoot vind ik op zich zelf wel oké maar als hij toch eens knetterhard gaat omdraaien, bokken, noem t maar
Op… hoe stabiel is alles dan nog.
Mijn vroegere ervaringen daarin zijn niet altijd positief en ik heb veel boomloos gereden ( barefoot ghost trekker ). En ik twijfel dus enorm..

Twee van onze paarden zijn boomloos ingereden (Torsion en Bob Marshall), en nummer drie ben ik boomloos aan het inrijden (Bob Marshall)... (nummer vier was al ingereden toen we hem kochten)... geen last van schuiven ofzo, en ik zit er ook heel stevig in. Nu moet ik wel zeggen dat ze geen van allen 'gekkenhuizen' waren.... nummer vier is overigens soms wel heel schrikkerig en kan dan ineens omdraaien... zijn Torsion blijft keurig liggen, en biedt de ruiter ook heel veel houvast :)

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:34

Ik heb een aantal keer mijn jonkie mee gehad aan de hand, dus ik dacht kan er ook wel op gaan zitten een stukje *\o/*
Ons allereerste ritje meteen in het bos dan maar <3
Ik mag nu wel zeggen dat ze zadelmak is denk ik, of beter barebackpad mak..
Want de Edix Union bevalt zo goed op mijn tinker dat ik die nu ook voor mijn jonge pony heb gebruikt met het zadelmak maken 8-)

Afbeelding

Moe na ons rondje van 6km, waarvan ik ongeveer 2km erop heb gezeten, de (bareback)pad verschuift geen cm :D

Afbeelding

Celebi

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:40

Toch wel bijzonder om te zien dat er nu toch hybride zadels op de markt komen welke tussen een barebackpad en boomloos in zitten. En waar goede eerste gebruikerstesten mee zijn gedaan ook. Deze van Edix, de TCS, maar ik blijf er toch ook bij dat die Christ pads heel stevig zijn opgebouwd en met een boomloze pad hier ook naar neigen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:59

Celebi schreef:
Toch wel bijzonder om te zien dat er nu toch hybride zadels op de markt komen welke tussen een barebackpad en boomloos in zitten. En waar goede eerste gebruikerstesten mee zijn gedaan ook. Deze van Edix, de TCS, maar ik blijf er toch ook bij dat die Christ pads heel stevig zijn opgebouwd en met een boomloze pad hier ook naar neigen.

Wat ik vooral mooi vind is dat bij verschillende boomzadel merken ook meer gewerkt word met flexibele zadels/modellen omdat ze er nu eindelijk achter komen dat dat voor veel goed werkt.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:25

Ik denk dat ze er vooral achter komen dat er veel vraag naar is. Ze spelen dus goed op de markt in.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:08

Heeft die Edix Union een aanpasbaar kopijzer of niet? Net zoals de Signum paddle zegmaar?

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:35

Nee, de Union heeft geen kopijzer. Wel is hij stevig en voelt meer als een echt zadel ten opzichte van de Christ barebackpad, grandeur reitpad en de cavallin Toscane, welke ook met beugels gereden kunnen worden (en ik getest heb). Ik had zelf verwacht dat je bij de Union door de kussens (zitten vast met klittenband) een beetje het torentje zou krijgen, een beetje zoals de ghost zadels, maar dat is helemaal niet het geval :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:35

Mag ik vragen wat jouw ervaring met de test met beugels aan de pads was?

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:59

De Christ: niet geprobeerd met beugels, voor mij voelde dit ook echt als barebackpad en vond ik te onstabiel om beugels aan te hangen. Verder vond ik de singelstoten ook niet mooi vast gemaakt aan de pad, waardoor ik hem niet mooi vond liggen, die heb ik dus ook weer vrij snel verkocht...

De grandeur pad: voelt steviger dan de Christ, maar de rand onder wat zeg maar tegen je kuit komt irriteert best wel erg, ook niet geprobeerd met beugels. De beugels die erbij zaten konden met klittenband eraan gemaakt worden, zag eruit alsof ze er goed over na hebben gedacht en ik denk dat deze pad prima met beugels gereden kan worden in combinatie met een pad met inlages!

De cavallin Toscane/mandriana: ik denk een beetje hetzelfde verhaal als de grandeur, alleen dan zonder de irriterende rand tegen je kuit, helaas vond ik die met beugels best wel onstabiel en mijn pony was het er ook niet zo mee eens.. Toch zijn er volgens mij genoeg mensen die deze pad wel met beugels rijden, wat ook zeker geen probleem moet zijn in combinatie met een pad met inlages. Voor ons blijft deze ook, maar wel zonder beugels, want het zit echt heel erg fijn!

De Union: deze neigt het meest naar een boomloos zadel van dit rijtje, terwijl je goed de beweging van je paard voelt. Ik vind het ook fijn dat het een leren versie is, dat vind ik toch prettiger zitten als er wel beugels aan hangen, maar dat zal persoonlijk zijn. Mijn pony loopt er ook goed onder als ik wel beugels gebruik, eerste passen waren even wennen, maar ik ben echt wel heel blij met deze pad en mijn pony's dus ook!

Goed, dit is in ieder geval mijn ervaring, maar ieder paard en iedere ruiter is natuurlijk anders, dus wat voor mij werkt betekent niet per se dat het voor iemand anders ook werkt. Dan is de pad met inlages en je singel denk ik ook minstens zo belangrijk, wij zijn uitgekomen op een Stubben Equisoft singel en bij de union een edix katoenen 8pocket pad. Als ik met een barebackpad zonder beugels rij gebruik ik een normaal dekje, want in de pad zelf zitten ook al inlages natuurlijk.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 22:29

Welke grandeur pad bedoel je dan? Ik heb bij die van mij helemaal geen last van een randje, ik heb een grandeur flowfinder

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 07:23

Gitana schreef:
Welke grandeur pad bedoel je dan? Ik heb bij die van mij helemaal geen last van een randje, ik heb een grandeur flowfinder

Ik heb de grandeur alcantara gehad, maar ik rij ook zonder laarzen of chaps :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 08:54

Mijn dochter van 5 bijna 6 (20kg) rijd op onze shetlander met ene Christ barebackpad met beugels. Ze springt er ook mee (20/30cm) enkele sprongetje, rijd buiten en bixie. Meestal met pad met inlagen maar soms zonder want ze is 6 en wil soms andere kleur ( wil dus een half pad gaan kopen)

Pony loopt er fijn onder en geen droge plekken oid. Ze zit er super stabiel op.

Zelf vond ik vroeger zo’n pad vooral fijn zonder beugels.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:24

Een tijdje geleden was ik nog erg aan het twijfelen over wat voor zadel ik wilde en vroeg ik jullie naar ervaringen met de Bob Marshall zadels... Maar na een heel fijn consult bij Desiree van Jade zadelmakerij ben ik nu de trotse eigenaresse van een Freemax :D

Heel blij mee! Hij ligt heel mooi stabiel en ik zit er lekker in. Bij het testen lag hij eigenlijk direct goed en kon ik er zo mee weg rijden <3

Afbeelding

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:43

MaritB schreef:
Mijn dochter van 5 bijna 6 (20kg) rijd op onze shetlander met ene Christ barebackpad met beugels. Ze springt er ook mee (20/30cm) enkele sprongetje, rijd buiten en bixie. Meestal met pad met inlagen maar soms zonder want ze is 6 en wil soms andere kleur ( wil dus een half pad gaan kopen)

Pony loopt er fijn onder en geen droge plekken oid. Ze zit er super stabiel op.

Zelf vond ik vroeger zo’n pad vooral fijn zonder beugels.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik vind dit er zooooo veel fijner uitzien dan zo'n pannekoekzadel of zo'n goedkoop kartonnen zadel wat vaak gebruikt wordt voor Shetlanders! Leren ze goed mee rijden ook! :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:54

Ben ik weer! Ik zag dat je bij de halfpads van Barefoot, diegene die onder de Ride On Pad passen, twee klittenband stroken meegeleverd krijgt zodat je de halfpad ook kunt gebruiken met andere dekjes en/of zadels. Deze zaten helaas niet bij de ROP fysio erbij maar wil wel graag klittenband stroken hebben om de klittenband af te dekken tijdens het lange teugelen en eventueel als ik de TCS weer ga testen. Zou dit ergens los te koop zijn? Of moet ik zelf gaan knutselen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:28

Je kan breed klittenband gewoon kopen bij fournituren kraampjes op de markt, of winkeltjes of online :)

Bij de RoP heeft eigenlijk niemand het nodig normaal gesproken, bij de Half pads is het wel heel handig :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:32

Zal het stuk dan even opmeten en kijken of ik wat kan vinden. Wel zo handig om die halfpad her te gebruiken ipv een nieuwe aan te schaffen als ik er een heb liggen. Alleen de stoffen lijen gaan erin vast plakken dus dat is niet ideaal nu zonder klittenband.

Tamtam1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:17

Hoi ik heb een vraag weet iemand wat voor pad goed past onder een barefoot atlanta?
Ik heb sinds dit weekend voor het eerst een barefoot zadel. En ben alles nog aan het uitvogelen. Ik dacht een pad te hebben maar die zit niet helemaal lekker. Nu wil iemand die ruilen voor een edix tequiro. En vraag me af of dat goed ligt. En tips waar ik op kan letten met het kopen van een pad. Of bepaalde merken behalve barefoot die er goed onder passen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 05:08

Ik zou die pad nieuw of nieuw 2dehands kopen. En niet oud tweedehands. Zeker nket als er inlages inzitten die je niet kan wisselen :D ik ben alrijd heel blij geweest met de grandeur pads onder de barefoot.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:17

We hebben een leuk ex manege shetje gekocht voor onze kids. We krijgen het zadeltje er bij, maar tis echt niks :=. Is een grotere shet van rond de 1 meter, maar wel ietsje smaller. Ik zat al te kijken naar een Barefoot barry, of een Wintec kids, zijn er nog fijne opties? Zou ze wel graag tweedehands zoeken liefst :o

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:51

ik ben rustig aan het rond kijken na en lekker zadeltje voor buiten ritjes

op dit moment verschillende op het oog daarom toch maar en berichtje hier

barefoot lazy
barefoot happy Vally
barefoot atlanta
of en freeman buffel

neig na de eerste 2 invb zacht schaap zitting er al op
ben alleen bang dat snel vies of zacht word

zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van deze zadels en eventueel hun mening willen delen

en dan met name waarom heb je voor je zadel gekozen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:32

Heb de lazy mountain en wil niks anders meer! Paard blij en ik blij :D

Afbeelding
Afbeelding

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:49

MarjanB schreef:
Heb de lazy mountain en wil niks anders meer! Paard blij en ik blij :D

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

staat Lando wel heel geweldig
welke maat heb jij?
zat te kijken tweedehands maar niks te vinden :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:58

De grootste :+ anders past m’n kont er net niet in..

En ze zijn inderdaad tweedehands bijna nooit te vinden

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:21

Flynnieman schreef:
We hebben een leuk ex manege shetje gekocht voor onze kids. We krijgen het zadeltje er bij, maar tis echt niks :=. Is een grotere shet van rond de 1 meter, maar wel ietsje smaller. Ik zat al te kijken naar een Barefoot barry, of een Wintec kids, zijn er nog fijne opties? Zou ze wel graag tweedehands zoeken liefst :o

Wij hebben evt een trekker flexibele te koop :) zit een een boog voorop waar de kids zich aan vast kunnen houden.