Westernzadel met KS?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kmbly

Westernzadel met KS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 21:32

Hai!

Sinds we langzaam de revalidatie met kissingspines afmaken en het rijden oppakken, zat ik te denken om misschien een westernzadel aan te schaffen, omdat dat toch wat comfortabeler lijkt voor buitenritten (gezien paard niet meer sport gericht getraind gaat worden).
Alleen heb ik niet veel verstand van, met maten etc.
Ik dacht misschien is het fijn met zo’n groot draagvlak inplaats van een dressuur en springzadel draagvlak en een pad voor demping (?). Al zijn ze wel langer… en de kissingspines zit in de wervels van borst naar lendenwervels (T18-L1).
Maar ik neem aan dat de draagdruk op de borstwervels blijft en niet op de lenderen?

Verder werkt de zitmaat ook anders? 16” is 17”?

Is er iemand die me kan helpen of aan zadelpasser kent met tweedehands zadels omgeving Ruinerwold/meppel/zwolle?
Vooral om te informeren en te testen?
Het heeft geen haast, maar ik ga graag op tijd op onderzoek :j

Of is het onhandig?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Westernzadel met KS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:44

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:17

Een westernzadel moet echt goed passen. Je kunt met een pad wel iets doen, maar het zadel an sich is langer en rigide. Je kunt niet de kussens aanpassen zoals bij Engelse zadels. Daar kun je met een andere vulling een niet geheel passende boom omtoveren tot een wel passend zadel. Dat lukt je met een westernzadel niet.
De zitmaat is inderdaad anders, een 16 inch is zeg maar een 18inch engels en een 15 inch is een 17 inch engels. Maar per merk verschilt het ook wel wat.

Er zitten geen zadelpassers in het noorden. Maar Arthur komt wel aan huis geloof ik en Eurohorse ook. Maar met de laatste heb ik geen goede ervaringen. Arthur is iemand met heel veel kijk op paarden, maar ook een echte zakenman. Dus je moet zelf ook echt nog wel meedenken. Ik heb er een goed en passend zadel gevonden (een lang zadel, 70cm, maar je zit niet op de skirts en deze schuren niet). Een lang zadel kan soms ook goed op een korte rug, maar de boom mag niet te lang zijn. Skirts zijn feitelijk voor de show en dragen niet. Dus roundskirt wat soms modern is, is bullshit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:37

Je hebt veel verschillende types western zadels.
De pad er onder is eigenlijk nog wel het meest belangrijke. Mag niet te dik zijn want dan gaat het knellen en moet ruggengraat vrijheid hebben.
Dan kom je gauw bij pads van echte wolvilt wat ook het zweet goed op neemt.

Meeste problemen met niet passende westernzadels zijn het knellen op de schouders en het punt waar de singel zit.

Euro Horse kan je er goed in adviseren. Hebben ook gebruikte zadels die ze op afspraak bij je kunnen komen passen en ze passen met kale bomen. Dat is de enigste goede manier!! Neem aan je voor enkel revalidatie geen splinternieuw zadel wil want ze zijn peperduur. Goede pads ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:13

Citaat:
...passen met kale bomen. Dat is de enigste goede manier!!
Dit dus!!
Geen van de zadelpassers heeft röntgenogen! En alles wat past 'met het handje er onder' gokt maar wat.

Belangrijk punt is kijken waar de singel hangt in verhouding tot waar het zadel hoort te liggen, want die 2 komen vaak ook niet uit op het paard en dan trek je met aansingelen het zadel juist uit de goede positie.

Een goede gecontourde pad met ruggengraatvrijheid is zeker aan te bevelen, duur maar zijn geld meer dan waard.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:23

Maar even hierop inhakend ( als meelezer) welke passers zijn dan diegenen met kale bomen?
Countrymill valt bijvoorbeeld dan al af?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:30

Country Mill doet een drukmeting terwijl je rijdt. Dat geeft misschien nog wel meer zekerheid of je zadel past in beweging, want een kale boom op een stilstaand paard zegt uiteindelijk echt niet alles over hoe die boom draagt als jet paard beweegt. Een belly lift zegt ook niet alles, want ook dat is statisch, en niet in beweging.
En Eurohorse heeft van 2e handszadels ook de kale bomen niet (altijd), dus die werken net zo goed met een 'spin' om de rug te meten en 'het handje' om te voelen.

Ik heb overigens van beide goed passende zadels gehad, op alle 3 de manieren (met 'het handje' bij Eurohorse, met kale boom bij EH en met drukmeting bij CM) en het een is niet per se beter of slechter dan het andere.

En met een paard met KS, zou ik zeggen: rij naar CM en doe die drukmeting. Dat lijkt me wel zo veilig.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:44

Ik zie niet per se waarom een westernzadel beter of comfortabeler zou moeten zijn. Maar nog een stem voor Country Mill :j
En inderdaad, kies een echt goede pad van 100% wolvilt. Kosten wat, maar dan heb je ook wat.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:06

Ik ben van western zadel naar endurance zadel overgestapt voor destijds mijn KS merrie. Juist omdat de lange skirts en lange pad wel leken te irriteren op de gespannen spieren op onderrug en lendenen. De ks wordt mssch wel ontzien maar vaak spelen spieren en facia etc ook op bij KS en dan kan zo’n lang gevaarte toch net te veel zijn. Veel endurancezadels hebben platte brede panelen of kussens en hebben dus ook comfortabele drukverdeling. Daarnaast is het licht en zit de ruiter ook comfy.