Onmogelijke singel nodig? Enkelvoudig met dubbele doorn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Elise

Onmogelijke singel nodig? Enkelvoudig met dubbele doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 15:35

Hi Bokkers,

Ik heb via marktplaats een voltige singel gekocht. Op het moment dat ik deze wilde gaan gebruiken, viel het me pas op dat de voltige singel hele vreemde singelstoten heeft en er dus niet zomaar even een singel aan gemaakt kan worden.

Na sowieso een uur googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik met geen mogelijkheid een singel voor dit ding kan vinden... :( Ik begin te accepteren dat ik een miskoop heb gedaan, maar ja, toch ook zonde als dit ding blijft liggen. Ik kan het echter ook niet met een goed geweten weer verkopen want het is zo gewoon niet bruikbaar. Of heeft toch iemand een idee hoe ik aan de juiste singel hiervoor kan komen?

De opties andere singelstoten erop of een singel laten verbouwen, heb ik overwogen maar zijn nogal een gedoe. Dan koop ik liever een andere voltige singel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd of iemand dit vaker gezien heeft en weet waar ik misschien toch de juiste singel kan vinden!

siskeh

Re: Onmogelijke singel nodig? Enkelvoudig met dubbele doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:37

Ik zou gaan voor andere singelstoten.
Geen idee wat de singel gekost heeft maar een schoenmaker(dan wel zelf singelstoten aanleveren gok ik) of tuig maker kan hier best wat van maken

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:40

Ik zou met de verkoper contact opnemen. Je hebt een incompleet product gekocht.
Of de singel erbij, of terug met deze helft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:42

rien10 schreef:
Ik zou met de verkoper contact opnemen. Je hebt een incompleet product gekocht.
Of de singel erbij, of terug met deze helft.

Of dat het geval is ligt ook aan de verkoop foto’s (was dit te zien) en of er bij stond dat er geen singel bij zat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:45

Dat is waar.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:49

Je hebt verschillende opties, maar weet niet wat goedkoopste is.

- Nieuwe stoten er op zetten
- De gesp van een singel vervangen
- de singel verkopen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:00

Wat apart! Ik volg uit interesse even mee. Heb gezocht en die rolgespen met dubbele tong kun je wel kopen, maar ik zie ze nergens aan een singel. Heb tot nu toe alleen broekriemen gevonden met die gespen. En wel voltige singels met die dubbele gaten, maar dan was de singel ook gelijk één geheel aan de voltige singel zegmaar waardoor de dubbele rolgesp er al aan vast zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:07

Precies als celebi krijg ik ook gevonden.
Ik ga nog even verder zoeken

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:07

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:09

Halverwege de aanwezige gaten 1 rij nieuwe gaten in het midden maken en een singel met een gesp met 1 doorn kopen. Probleem opgelost.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:34

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:53

Roodvos schreef:
Of misschien een western singel gebruiken?
Die hebben wel maar 1 doorn, dus je kan maar 1 rij gaten gebruiken. Maar die hebben wel een bredere gesp waar hopelijk je riem door past.
https://agradi.nl/collections/paarden-western-singels

Dit heb ik ook in combinatie met mijn mentuig als oplossing.

Ze krijgt van de bijbehorende men singel wonden in en op de oksel. Van bontjes eromheen brandwond achterige verwondingen en had al diverse andere mensingels geprobeerd, langer korter, gevormd enz. Rustig 400 euro kwijt aan oplossingen zoeken, maar elke keer na een lange rit weer irritaties of wonden aantreffen. De singel stoten te dik voor dressuursingels (was de oplossing met mijn oude tuig)

Totdat een westernruiter op stal zijn singeltje gaf, van probeer deze eens. Geen irritaties of niks. Dus daar heb ik er nu 2 van. 1tje met echt lamswol en beschermhoesjes (ook uit de western) en een ergonomische van thermo regulerende neopreen is net binnen gekomen en gaat morgen getest worden

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:04

Staat er geen merk op? Dat die een bijpassende singel heeft?

Of een meningen en dan de optie van Ibbel. ik denk dat de singel wel voldoende stevigheid behoud als je steeds tussen 2 gaten in in het midden een gat bij prikt. Dan kan je er een men- of western singel aan doen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 20:37

Dank voor de reacties allemaal!

Ik had gehoopt dat iemand dit type singelstoot en bijbehorende singel nog zou herkennen met een bepaalde term oid. Waarom is dit nou zo op de markt gekomen? Heel onhandig.

Ik durf niet meer te zeggen of de verkoper dit duidelijk op de foto's had staan. Hij/zij reageert in ieder geval vooralsnog niet op mijn bericht waarin ik het probleem uitleg en vraag hoe zij dit deed of wat het merk is van de voltige singel. Merk is dus helaas onbekend en ik vind dit product ook niet terug met googlen.

Losse gespen kon ik vinden en ik heb toch even de plaatselijke naaister gevraagd of ze nieuwe gespen op een singel kon zetten. Helaas. Bij de tuigmakerij zal dit wel mogelijk zijn (net als de singelstoten vervangen), maar dat is minder in de buurt en dus gewoon een hoop gedoe waar ik geen zin heb.

De tip van western singel ga ik nog proberen. De ruimte tussen de 2 gaatjes is dusdanig beperkt dat ik het tricky vind om er een gaatje tussenin te prikken. Maar ik kan even kijken of de western singel dan gewoon in het linker/rechter gat kan zonder erg scheef te trekken.
Wij mennen ook, maar onze mensingels hebben een te smalle gesp dus die kan ik helaas niet proberen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:39

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:58

Sarah_Elise schreef:
De tip van western singel ga ik nog proberen. De ruimte tussen de 2 gaatjes is dusdanig beperkt dat ik het tricky vind om er een gaatje tussenin te prikken.

Ik zou denken dat je ze dan ook verticaal in het midden moet doen, dus niet op gelijke hoogte maar verspringend ten opzichte van het origineel. Niet zo mooi, maar dat zou wel voldoende stevig moeten zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:00

Ketly schreef:

Of deze en een hele korte verlenger maken met de dubbele pins gespen die wel te vinden zijn.

Ik zie ook hondenhalsbanden en fitness dingen met die gesp.
Die zou je ook in kunnen korten en dan aan bovenstaande maken

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:10

Misschien kan ik je helpen? Ik woon in Vaassen, en zou er BioThane stoten aan kunnen zetten?
Het BioThane waar ik zelf mee werk is daar niet echt geschikt voor (beta) maar ik zou wel BioThane kunnen bestellen wat WEL geschikt is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 23:00

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:03

Anouk Verlouw van Wellsaddle zadelmakerij kan hem voor je maken, die is ook tuigmaker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:47

Art_Ificious schreef:

Duur grapje om die uit Australië over te laten komen :=

De singel is gewoon niet compleet, ik vraag me af waar het onderste stuk is achtergebleven....
Op zich kan je hem natuurlijk prima weer te koop zetten, als je de singelstoten maar duidelijk op de foto zet zodat een potentiële koper het probleem ziet.

Je zou deze singelstoten ook prima kunnen laten vervangen door gewone Engelse singelstoten lijkt me.
Of de gespen vervangen van een singel die je fijn vindt. Maar dat is ook wel weer een gedoetje.

Schoenmakers zitten vaak dichterbij dan zadelmakers en zijn erg handig en ook niet duur meestal.
Maar dan moet je wel zelf de gespen / singelstoten aanleveren zodat ze het alleen maar hoeven te naaien.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:03

Kan je tussen de gaten (als vijde stip van een dobbelsteen) geen extra gat bijprikken, zodat een gewone singel wel past? Dat lijkt me de meest simpele oplossing.

Ik zie dat Ibbel dezelfde oplossing ook al heeft aangedragen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:02

Ik vind die gaten bij prikken wel een goed idee. Dan zijn de meeste western singels geschikt.

En als je het wil laten vermaken, inderdaad zelf singelstoten kopen en naar een schoenmaker brengen. Die kunnen dit perfect doen. Goed aangeven dat stevigheid een must is en dan regelen ze het voor je. Heb daar een keer een heel zadel heen gebracht die bij de vorige eigenaar door een bekende zadelmaker helemaal vergalt was in reparatie. De schoenmaker zei me dat het echt heel slecht gerepareerd was en daardoor verder kapot gegaan. Hij heeft het toen super netjes voor me gemaakt en het kostte me amper wat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:12

ChristaMoor schreef:
Kan je tussen de gaten (als vijde stip van een dobbelsteen)

De omschrijving 'als vijfde stip op een dobbelsteen' vind ik het echt super gevonden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:25

Afbeelding
Afbeelding

Even googlen gaf me deze resultaten, heb je hier iets aan?
Je zou nog kunnen zoeken naar een singel achtig iets van een mentuig.

Maar buiten dit, heb je een incompleet product gekocht.