Sababber schreef:Bekende struggle, ik heb van alles geprobeerd. Heel eerlijk zat mijn oplossing niet in de beugels. Ik heb nu de bow balance beugels, in het verleden heb ik van alles gehad, ook scheve blokjes, vastgebonden beugels aan de singel en dergelijke. Rijtechnisch zat mijn oplossing voornamelijk in; de beugel op de juiste plek leggen. Veel ruiters hebben de voet niet ver genoeg in de beugel waardoor ze uit balans raken. Vanuit centered riding wordt de voet op de bubbelende bron (bubbly spring) in de beugel geplaatst. Waardoor een ruiter beter in balans zit. Daarbij zitten veel ruiters met een “geopende heup” op het paard en meer op de achterkant van het dijbeen. De kunst is om het been op de juiste plek te leggen vanuit de heup. Tenen zijn de uitkomst van de hetgeen wat daarboven mis gaat. De beugels aan gaatje korter zou ook een mogelijke oplossing kunnen bieden, maar dat ligt natuurlijk aan of de oorzaak is dat de ruiter slecht bij de beugel kan en daardoor een verkeerde beenligging aanneemt..
In het verleden heb ik een tijdelijke dijwrong gehad ter ondersteuning voor de heup, ik vond dat best een handig ding, gezien hij er echt even voor zorgde dat de banden in mijn lies iets werden opgerekt waardoor meer beweging mogelijk werd. Ik kon de juiste beweging zonder slecht maken, door deze tijdelijk te forceren ontstond die ruimte wel.. maar ik vind zoiets een tijdelijk hulpmiddel ter compensatie.
Heel interessant om te lezen!
Ik moet nu ook (omdat ik nog te zwak ben qua spieren) mijn stijgbeugelriemen ook korter zetten want anders heb ik inderdaad geen balans. En mijn voeten zitten inderdaad ook best ver door mijn beugel en dan nog verlies ik ze wel af en toe (niet er helemaal uit, maar wel dat ze even los komen)
Mijn instructeur roept ook vaak dat ik mijn lies losser moet zitten, voornamelijk in galop.
Wat moet ik me voorstellen bij een tijdelijke dijwrong?
Ik heb al een tijd geleden geïnformeerd naar een instructeur die een opleiding bij Centered riding heeft gevolgd, maar helaas heb ik nooit antwoord gekregen. Hier in België is het toch minder bekend helaas.