Ervaringen met edix union paddle

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Ervaringen met edix union paddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 15:42

Ik wil voor mijn paard de union paddle aanschaffen.

Over de aankoop van de paddle ben ik eigenlijk al uit maar die dekjes nog wat minder.

De verkoopster raadde mij aan om wel een dekje met inlages eronder te doen. Nu zijn die dingen alleen erg duur en vind ik ze niet bepaald mooi. Dus ik dacht aan zo´n halfpad (zonder wol of iets, maakt het alleen maar warmer naar mijn idee). Maar is dat echt zo´n verschil met andere halfpads?

Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik wil namelijk wel graag met mijn eigen dekjes blijven rijden eigenlijk.

Amado

Re: Ervaringen met edix union paddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:44

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 16:34

Ik rijd ermee zonder de pad met inlagen.
Ze loopt er heel fijn mee. Maar gebruik hem maar eens per 2 weken. Wellicht bij vaker gebruik een pad wel handig.
Ik heb voor m’n gewone zadel de half pad van Edix en die is heel fijn. Wol heeft de eigenschap om niet warm te worden :-)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 18:05

MyChoice schreef:
Ik rijd ermee zonder de pad met inlagen.
Ze loopt er heel fijn mee. Maar gebruik hem maar eens per 2 weken. Wellicht bij vaker gebruik een pad wel handig.
Ik heb voor m’n gewone zadel de half pad van Edix en die is heel fijn. Wol heeft de eigenschap om niet warm te worden :-)

Oh oke. Ik had om 1 of andere reden in mijn hoofd dat ze met synthetisch wol waren gemaakt. Ik denk dat zo´n halfpad dan wel geschikt is voor het vaker gebruiken inderdaad. Onder een small union (46cm) lijkt mij dan dat ik een xs halfpad zou moeten nemen (51cm) heb jij ervaring met de maatvoering, vallen ze bv groot of klein uit?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:59

Ik heb de L paddle en de L halfpad. Ze vallen wel wat groot naar mijn idee.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:01

Schijnt dat deze echt goed zit. Ik heb zelf de Edix Signor gekocht, maar die Union Pad zou ook wel goed zijn. Kan je ook beugels aanhangen enzo. De maatvoering kan je met Edix zelf ook bespreken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 20:01

MyChoice schreef:
Ik heb de L paddle en de L halfpad. Ze vallen wel wat groot naar mijn idee.

Oke dan is een maatje kleiner helemaal niet zo´n gek idee.
Heb jij er gewone (dus geen mono) beugelriemen aan zitten? Hoe ervaar je dat? Ik hoorde van iemand dat monobeugelriemen wel echt belangrijk zijn want dat de normale niet fijn zitten?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:29

Er kunnen geen normale mono aan. Ik heb er voor nu dubbele aan hangen, maar ga de mono’s nog wel een keer kopen. Moet zeggen dat ik er geen last van heb, maar ben mono gewend.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:04

Je kunt de gesp van de riemen ook bij de beugel doen, dan heb je daar geen last van onder je been.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:08

tennan schreef:
Je kunt de gesp van de riemen ook bij de beugel doen, dan heb je daar geen last van onder je been.

Nee klopt maar je hebt wek de dubbele riemen onder je been en dat had ik bij voorkeur niet. Maar goed, daar heb ik me inmiddels over gezet. Ik ben nu alleen nog aan het struggelen met de lengte van de soft dubbele beugzlriemen. Ik rijd normaal altijd op 53cm, dus je zou denken dat je dan met 130cm nog een hoop ruimte over hebt. Maar op de foto´s lijkt wel of er op het laatste stuk een enorm deel is zonder gaatjes. Dan wordt ik weer bang dat ik niet genoeg lengte ga hebben haha.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:11

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:15

tennan schreef:
Ik heb wel eens mono riemen met dubbele t-haakjes voorbij zien komen, dus als het echt daar om gaat, kun je er nog een google tocht tegenaan gooien!

Edit: gewoon van Edix zelfs! https://www.edixsaddles.com/product/edi ... gelriemen/

Klopt maar die worden afgeraden met het suede van mijn union helaas. Ze zouden het makkelijker beschadigen door scherpe randjes. Dus dan zou ik er een schaap over moeten doen maar dan heb je dus alsnog de dikte haha

Zo stom dat ik het niet gewoon even in het echt kan bekijken en proberen allemaal, zou alles veel makkelijker maken

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:35

Ah jammer inderdaad!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:42

Heeft barefoot niet iets vergelijkbaars?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:44

Volgens mij zijn er wel zadelpassers die deze pad hebben. En je kan ook even naar Edix zelf sturen hoor. Want bij de roze pad bestaan er volgens mij ook roze stijgbeugelriemen die perfect passen bij de pad

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:10

Ik twijfel om deze aan te schaffen om m’n paard mee in te rijden en dan tzt over te gaan op een “ echt” zadel.
Ligt het stabiel?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:22

Ik vind het mega stabiel liggen. Hij zit wel smal en geeft mij minder vertrouwen dat ik zou blijven zitten bij een eventuele rodeo dan m’n zadel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:40

Omdat je smal zit? Of gewoon minder stevig oid?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:56

Door het smalle zitten inderdaad. Maar ik ben dat ook niet gewend. Mijn zadels zijn aangepast aan 3 brede groningers :D

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 11:00

Ik ben benieuwd, ik heb lang in een barokzadel gereden met erg brede twist en merkte dak ik mijn benen toch moeilijker kon gebruiken op een breed paard. En ik was net bang dat deze ook breed zou zitten, zoals je vaak ook hebt met barebackpads.