Edix zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 16:37

Waidida schreef:
Ik kom hier ook even aankloppen, jullie hebben meer ervaring met dit merk dan ik.

Ik wil voor mijn jonge paard graag een union aanschaffen. Nu zei de verkoopster dat ik dan ook best een dekje kan aanschaffen met inlages. Alleen vind ik die ontiechelijk duur, niet mooi en dan zou ik mijn eigen dekjes niet meer kunnen gebruiken. Om nog niet te spreken van als je wedstrijden wil rijden op termijn want wat doe je dan.

Dus dacht ik aan een halfpad met inlages. Ik heb nu die dikke van winderen en vroeg me af of die van edix dan echt zoveel anders zijn.

Ik las hier ook nog dat je de halfpads blijkbaar onder je dekje moet leggen?

De halfpads moeten inderdaad onder je dekje. Ik weet niet hoe de halfpads van winderen zijn. Ik heb er een van Edix onder mijn Tudor en die bevalt prima.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:02

Prince schreef:
De halfpads moeten inderdaad onder je dekje. Ik weet niet hoe de halfpads van winderen zijn. Ik heb er een van Edix onder mijn Tudor en die bevalt prima.

Dankje! Ik moet me er mentaal even over zetten dat het onder mijn dekje moet maar goed, daar wen ik wel aan haha.
Welke maat heb jij eronder liggen? Volgens de maattabel zijn de kussens van de union 46cm lang. Ik zou denken dat ik dan voor een xs (51cm) moet gaan? Komen die maten goed overeen? Want ik twijfel wel om het zadel eerst aan te schaffen, en dan na goed nameten de halfpad ofzo

Furst

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 19:52

Ik heb ook een halfpad onder mijn zadel liggen, van Edix zelf. Loopt mijn fjord wel erg fijn mee. Ons nieuwe paard zal ook een Edix krijgen eind dit jaar :)

Afbeelding

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:06

Waidida schreef:
Prince schreef:

Dankje! Ik moet me er mentaal even over zetten dat het onder mijn dekje moet maar goed, daar wen ik wel aan haha.
Welke maat heb jij eronder liggen? Volgens de maattabel zijn de kussens van de union 46cm lang. Ik zou denken dat ik dan voor een xs (51cm) moet gaan? Komen die maten goed overeen? Want ik twijfel wel om het zadel eerst aan te schaffen, en dan na goed nameten de halfpad ofzo

Ik denk dat ik een halfpad in mt S heb maar het zou ook een M kunnen zijn. Moet ik even opzoeken. Ik heb een 17,5 inch Edix tudor.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:23

Ik denk dat ik er met de XS wel kom, iemand zei ook dat dezelfde maat al haar zadel erg groot uitviel. Ik denk dus dat het een xs zal worden.

Als we het beugelriemprobleem hebben gefixt ga ik hem bestellen :Y)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 08:31

Waidida schreef:
Ik kom hier ook even aankloppen, jullie hebben meer ervaring met dit merk dan ik.

Ik wil voor mijn jonge paard graag een union aanschaffen. Nu zei de verkoopster dat ik dan ook best een dekje kan aanschaffen met inlages. Alleen vind ik die ontiechelijk duur, niet mooi en dan zou ik mijn eigen dekjes niet meer kunnen gebruiken. Om nog niet te spreken van als je wedstrijden wil rijden op termijn want wat doe je dan.

Dus dacht ik aan een halfpad met inlages. Ik heb nu die dikke van winderen en vroeg me af of die van edix dan echt zoveel anders zijn.

Er zijn tegenwoordig behoorlijk veel verschillende pads met inlages. Zonder is bij Edix in ieder geval niet verstandig omdat de drukverdeling dan onvoldoende is. Een halfpad speciaal voor boomloze zadels is natuurlijk wel een optie. Deze zorgen ervoor dat de ruggengraat vrij blijft. Ik vrees dat de winderen dat onvoldoende zal doen. En inderdaad halfpad onder je eigen dekje werkt het fijnst qua vrijheid en zorgt dat je eigen dekje niet strak trekt op de rug. Kan bij sommige combinaties wel wat schuiven waar dat bij een vaste pad met inlages doorgaans wel stabiel ligt.

Qua prijs: ze zijn best goed 2e hands te vinden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 08:32

darkadia schreef:
Waidida schreef:

Er zijn tegenwoordig behoorlijk veel verschillende pads met inlages. Zonder is bij Edix in ieder geval niet verstandig omdat de drukverdeling dan onvoldoende is. Een halfpad speciaal voor boomloze zadels is natuurlijk wel een optie. Deze zorgen ervoor dat de ruggengraat vrij blijft. Ik vrees dat de winderen dat onvoldoende zal doen. En inderdaad halfpad onder je eigen dekje werkt het fijnst qua vrijheid en zorgt dat je eigen dekje niet strak trekt op de rug. Kan bij sommige combinaties wel wat schuiven waar dat bij een vaste pad met inlages doorgaans wel stabiel ligt.

Qua prijs: ze zijn best goed 2e hands te vinden.

Hmm ja dat schuiven ben ik wel een beetje bang voor. Ik ga eens kijken tweedehands, daar had ik zelf nog niet aan gedacht!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:04

Zou ook de originele pads kopen. Gewoon goed bijhouden met borstelen en ik was ze bijna nooit. Je hebt zat kleuren en uitvoeringen om een mooie te vinden.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:28

Ik heb van Edix zowel een halfpad als een gewone pad met inlages. Bij mij blijft de halfpad met dekje erover beter liggen dan de gewone pad met inlages. Misschien ook omdat de gewone pad aan de grote kant is voor mijn pony.
Vind het wel jammer want de gewone pad is echt heel mooi, zo een glanzende ijsblauwe.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:06

dacht ik dus dat ik er eindelijk uit was voor mijn union, nu komen de beugelriemen vervelend doen. De kortste maat van Edix is 130, ik heb nu beugelriemen van schockemohle (155) waarvan ik nog een heel stuk over heb qua lengte. Ik rij normaal op 53 cm maar als ik dit maal twee doe heb ik alsnog bijna 25cm over, en als je dan met beugelriemhoesjes rijdt is dat naar mijn inziens toch best een lang stuk? hoe gaat dat bij jullie? Van bates gebruik ik wel de tussenmaat ipv de kleinste (wel monoriemen) waardoor ik het dus wel wat vreemd vind dat 130 dan alsnog een stuk te lang zal zijn. Please send help

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:25

Waarom koop je niet de monoriemen? Dan heb je helemaal geen prutsmuts met stukken leer wat over is

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:30

ellen83 schreef:
Waarom koop je niet de monoriemen? Dan heb je helemaal geen prutsmuts met stukken leer wat over is

omdat de union dus geen beugelriemhaak heeft meer een ring, daar kanje dus niet je lus van je beugelriem overheen schuiven.
je hebt dus als optie wel om die met dubbele T sluiting te nemen maar dan vrees ik voor de bult onder je been bij de beugelriemring en daarbij komt nog eens dat ze te grof zijn en dus het suede gaan beschadigen. Anders had ik dus echt met alle plezier een mono gekozen!

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:03

Ah, vandaar!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:37

Waidida schreef:
omdat de union dus geen beugelriemhaak heeft meer een ring, daar kanje dus niet je lus van je beugelriem overheen schuiven.
je hebt dus als optie wel om die met dubbele T sluiting te nemen maar dan vrees ik voor de bult onder je been bij de beugelriemring en daarbij komt nog eens dat ze te grof zijn en dus het suede gaan beschadigen. Anders had ik dus echt met alle plezier een mono gekozen!

De monoriemen van Edix zelf werken prima, wij gebruiken ze op hun boomloze zadel waar ook geen normale riemen op kunnen. Geen last van bobbels of schade hierdoor.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:28

Princesj schreef:
Waidida schreef:

De monoriemen van Edix zelf werken prima, wij gebruiken ze op hun boomloze zadel waar ook geen normale riemen op kunnen. Geen last van bobbels of schade hierdoor.

Maar dan zit je dus nog steeds met het probleem dat ze te grof zijn en je suede gaan beschadigen. Dat moet je er een wollen hoes om doen en zit je dus nog steeds met de dikte.

Ik wacht voorlopig nog op een antwoord van edix zelf over hoe lang het uiteinde is waar geen gaatje in zitten. Want ik theorie is 135 cm goed, maar doordat het lijkt of er 20cm zonder gaatjes overblijft zal het een kwestie van net wel, net niet worden vrees ik.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:02

Kun je geen gaatjes bijprikken? Evt laten doen door een schoenmaker of zo?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:38

tennan schreef:
Kun je geen gaatjes bijprikken? Evt laten doen door een schoenmaker of zo?

Daar dacht ik ook aan, vroeger met de leren beugelriemen ging dat ook prima maar ik vrees omdat deze stof hebben dat dat moeilijker zal zijn.

Ik bedenk me wel dat ik nog zo´n handpers heb voor gaatjes te maken. Daarmee zou het wel kunnen lukken denk ik. Die gebruikte ik voor biothane

EDIT: Ik heb een update! Edix was zo vriendelijk om mee te denken met mij en ze lieten me weten dat ik de dubbele t beugelriemen ook omgekeerd kan gebruiken,waardoor de zachte ken dus tegen het zadel komt en de ruwere kan tegen mijn been. Dan hangt te stoffen kant wel in het zicht maar als je been erover ligt zie je dat toch niet.

Heel erg bedankt ook trouwens aan iedereen die hier heeft meegedacht!

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:17

Weet iemand waar ik een Edix Ishya 17,5" in het zwart voor een schappelijke prijs kan kopen? Mag een demo/paszadel zijn

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:49

Misschien kan je een oproepje plaatsen in de Facebook groep? Of een zadelpasser contacteren?

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:25

Furst schreef:
Misschien kan je een oproepje plaatsen in de Facebook groep? Of een zadelpasser contacteren?

Yes, ook al wat in gedaan

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:18

Ik twijfel om een Edix union aan te schaffen, net begonnen met mn 4 jarige.. heb er nu 3 keer opgezeten met een bbpad en tijd voor “ de volgende stap “.
Ben alleen erg bang dat t snel schuift?
Heb een warmbloed, kruising met oa Appaloosa en quarter er in, niet heel smal maar ook geen ronde ton en wel schoft..

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:33

Ik heb de mijne besteld deze week en heb ook wel eentje die best breed is en weinig schoft. Ik zit er nog wel niet op, maar kan je wel laten weten of het schuift bij het opstappen voor hangen?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:44

Zelf rij ik met de leren Union met merino pad eronder op mijn heel ronde Fjord met een vrij losse (te lange) singel en dat ligt als een huis :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:45

Dat klinkt positief. Hoe ervaren de gebruikers de maat?
( zitmaat).
En de kussens? Makkelijk zelf te regelen, dat het goed ligt?

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:07

Hello allemaal.
Vraagje over doekjes.. Ik heb sinds kort ledere versie van Union. Heel erg leuk bbp, maar doekjes van Edix passen niet goed op mijn paard. Niet genoeg plaats voor het schoft, ik heb meerdere inslagen geprobeerd en ik krijgt het dekje niet passend. Ik heb steeds drukplek net op het einde van het schoft (paard heeft best lange schoft in Medium maat)
Hoe kan ik dat oplossen? Welk doekjes kan ik proberen? Heeft iemand een idee?