Dressuurzadel vlakke zit en weinig wrong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Dressuurzadel vlakke zit en weinig wrong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 13:30

Flexibele boom is wel een optie aldus passer, wij zaten ook al naar edix te kijken namelijk. Ik gooi de startrekk er straks ook even in

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:49

Of kijk eens naar dressuurzadels van 40 jaar oud. Die worden vaak voor rond de 100-150 euro aangeboden, hebben weinig wrong, geen dwingende zit en zijn kwalitatief nog perfect in orde. Eventueel een nieuwe vulling er in en je hebt het zadel wat je zoekt als het op je paard past natuurlijk. En als de zit bij jou past, dan voelt een zadel ook niet snel te hard aan.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:58

Bij je verhaal denk ik meteen aan de EDIX Tudor, eventueel de Tudor Icelandic versie. Die is te bestellen met verplaatsbare beugelophanging en voldoet verder aan al je eisen :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:50

germie schreef:
Of kijk eens naar dressuurzadels van 40 jaar oud. Die worden vaak voor rond de 100-150 euro aangeboden, hebben weinig wrong, geen dwingende zit en zijn kwalitatief nog perfect in orde. Eventueel een nieuwe vulling er in en je hebt het zadel wat je zoekt als het op je paard past natuurlijk. En als de zit bij jou past, dan voelt een zadel ook niet snel te hard aan.

Wel goed kijken naar het tussenkanaal. Die zijn, zeker voor de bredere/rondere paarden, vaak veel te smal.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 15:36

NorwayFjord schreef:
Bij je verhaal denk ik meteen aan de EDIX Tudor, eventueel de Tudor Icelandic versie. Die is te bestellen met verplaatsbare beugelophanging en voldoet verder aan al je eisen :)

Staat op de lijst idd! Ik ga proberen binnenkort ergens op een houten paard op deze te zitten.

En oud zadel gaan we niet doen. Paard heeft ook specifieke wensen :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:51

Passier Grand Gilbert voldoet volgens mij aan je wensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:40

Je zou ook eens kunnen kijken of er binnen het Barefoot assortiment iets is dat je aanspreekt?

Het past wel bij je wensen. Verplaatsbare beugelophanging is standaard en verschillende modellen met verplaatsbare wrongen met daarboven meer of minder gevulde & gevormde kniestukken. En een flexibele, zachte, veerkrachtige zitting.

De meeste modellen kunnen ook met een verplaatsbare cantle gemaakt worden waardoor je veel zitruimte / vlakker en vrijer zitgevoel krijgt op een toch niet al te lang zadel :)

En de nieuwe PRO modellen hebben een smallere twist / smaller zitgevoel.

Denk dat er binnen het merk Ghost ook wel het 1 en ander mogelijk is want die hebben super veel opties :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 11:12

Helemaal boomloos weet ik niet of dat iets voor ons is, maar ben nu wel naar Edix aan het kijken. Heb laatst in een aantal modellen op een bok mogen zitten en daar werd ik niet heel ongelukkig van! Nu paard nog

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:25

Gfs monarch cob?

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:40

Waarom is de verstelbare beugelophanging belangrijk voor jou?
Als het zadel bij je paard en bij jou past, is het dan niet gewoon goed?

En een kopijzer hoeft niet altijd vervangbaar te zijn. Bij veel merken is het zadel aanpasbaar op de koudpers en dat kan terplekke op stal.

Ik houd trouwens ook niet van veel wrong.
Heb naast Sella nu ook Frank Baines en been volledig aangesloten aan het zadel en dijbeen/ knie achter de wrong.
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 13:14

Boemel, de ene dag kan anders zijn dan de andere dus het kan wel veel schelen. En ik heb recent nog in geen enkel zadel gezeten waar het wel meteen goed/fijn zat

Kopijzer persen ben ik niet zo fan van eerlijk gezegd. Hoor/zie toch vaak dat dat heel ongelijk gaat en je kunt een kopijzer ook niet eindeloos blijven persen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:20

germie schreef:

Dit wilde ik ook zeggen. De oudere type zadels voldoen qua ongedwongen zit helemaal aan wat je wilt, ze liggen vaak makkelijker goed, en kosten geen drol dus ook prima weer te vervangen als je paard verandert.
Kn symphonie oudere type is ook een goeie misschien

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:21

Maartje_M schreef:
Helemaal boomloos weet ik niet of dat iets voor ons is, maar ben nu wel naar Edix aan het kijken. Heb laatst in een aantal modellen op een bok mogen zitten en daar werd ik niet heel ongelukkig van! Nu paard nog

Het ligt er denk ik aan wat je onder 'helemaal boomloos' verstaat...? :)

Bij Barefoot noemen we de zadels al jaren niet meer 'boomloos' eigenlijk, omdat dat insinueert dat er helemaal geen drukverdelende structuur in zit en dat is sinds de overstap naar het VPS-systeem niet meer zo. Het is nu meer een flexibel zadel.

Bij verschillende boomloze en flexibele zadels is er voor een verschillende verhouding gekozen zeg maar, tussen drukverdeling (zoals een perfect passende, rigide boom dat zou doen) en flexibiliteit. En dit geldt ook voor flexibiliteit versus een traditioneel uiterlijk.

Het is dus net wat je het zwaarst vindt wegen, bij welk merk / type je dan uitkomt :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:31

Ik heb zelf een hrimnir master en ben nog steeds heel blij met dit zadel. Door mijn neurologische aandoening kan ik niet lang zitten in een zadel met diepe / gedwongen zit.
Mijn zadel heeft ook een smalle twist, wat mijn heupen erg fijn vinden. Het heeft een verwisselbaar kopijzer en past goed op rondgeribte paarden met korte rug.