Maxflex zadels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Maxflex zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:12

Ik heb nog nooit van dit merk gehoord. Super dat TS er blij mee is.

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:47

Al even niks meer gezegd hier maar mijn zadel is ondertussen ook al een tijdje binnen. Het bevalt echt goed en ik heb de Fina (ijslanderzadel) ook bij Els besteld. Het enige nadeel is dat door de flexibele boom je na elke rit het zadel ook weer even in model moet buigen maar dst is binnen een minuutje ook weer gedaan.

Afbeelding
Helaas heb ik geen betere foto

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:49

Je zadel goed buigen :?
Dat zou niet moeten.

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:32

Sizzle schreef:
Je zadel goed buigen :?
Dat zou niet moeten.

Doordat de boom flexibele is gaat het naar de rug van je paard staan, en mijn pony is helaas scheef dus gaat m'n zadel na (vooral een lange) buitenrit ook een beetje scheef staan. Weer even terugbuigen en alles is weer goed :). Zo heeft de zadelmaker her zelf gezegd die ondertussen al heel wat ervaring heeft met deze zadels.
En met scheef staan is het misschien een paar cm dus hij gaat nooit zo ver van de oorspronkelijke vorm.

Het zadel terugbuigen is bij een flexibel zadel gewoon nodig net zoals dat bij een boomloos zadel een pad nodig is. Het hoort gewoon, maar dit is nog een 'nieuw' soort boom en vooral in Nederland zijn er niet veel mensen bekend mee dus lijkt het meteen heel raar of slecht terwijl het vaak gewoon onwetenheid is :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:10

Sorry maar ik wordt hier een beetje akelig van. Deuber maakt al 20 jaar flexibele bomen, net als passier, schleese en zo nog wel een paar merken. Die zadels hoef je echt niet goed te buigen. Dat slaat ook nergens op want je hebt hooguit 15 kg kracht in je armen. Zodra je opstijgt heb je minimaal 150 kg kracht aan je zadel hangen en zou dus meteen na het opstijgen je zadel weer zo krom als een hoepel zijn.
Maar dat de maxflex snel krom wordt wist ik helaas al. Dat was bij mijn klanten ook het geval en na 3 maanden waren ze zo krom dat de paarden er kreupel van werden.
Nieuwe technologie.....Die nieuwe bijzonderheden komen zelden voor B prijzen uit Argentinie. Polyurethane bomen zijn geen nieuwigheidje. Schleese heeft (had?) er patent op. Max flex is Polyurethane met metalen rails.

Het spijt me als ik iets te sarcastisch ben :o

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:21

Ieder zo z'n eigen mening die vaak gebaseerd is op een ervaring, zo heb ik het totaal niet meer op barefoot zadels. Ik ben in iedere geval heel blij met mijn zadeltje en daar gaat het toch om :)

En ik heb ook geen idee hoe het technies in elkaar zit maar na her opstappen zit nog alles recht en het scheefstaande is meestal maar minimaal

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:31

Ik heb een maxflex, maar dan de duurdere uitvoering...een machtig mooi en fijn zittend zadel..de flexibele boom past perfect bij mijn paard met iets weke rug en de boom is mooi kort op de korte rug.

Overigens vind ik dat maxflex mooie andere leer artikelen maakt.

Na tig zadels te hebben uitgeprobeerd toch eindelijk wat gevonden..

Maggi, ik zou als ik jouw was mijn paard gaan rechtrichten, iets wat prima op een buitenrit kan...voor zowel je zadel als je paard beter, ook jij krijgt een scheve belasting in je lijf op een scheef paard.

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:53

Ben ik ook al mee bezig :) het gaat alleen niet van de een op de andere dag goed, maar het gaat al een stuk beter dan in het begin

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:51

Ik heb de informatie even op me in laten werken.
Een zadel terug buigen? Ik zou het zadel terug brengen! Dat kan echt niet de bedoeling zijn en ik geloof ook niet dat dit goed blijft. Jammer om te lezen wel... Toen ik op de leonhard reed voelde ik geen verschil met een gewoon zadel, het reed heerlijk, maar ik heb natuurlijk niet gezien of het zadel daarna scheef was.

Sizzle, ik begrijp jou opmerking niet helemaal: voor B prijzen uit Argentinië. Ik heb proef gereden op een Leonhard en die kost toch in de simpelste vorm 1750 euro. Dat vind ik geen B prijs toch? Hiervoor koop je bijna een nieuwe hulsebos voor om maar een merk te noemen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:36

Ik kan mij voorstellen als een boom flexibel is, je paard flink scheef is en je op een kant zet, je daardoor dus ook scheef gaat zitten, je een zadel scheef trekt...dat kan ook met een niet flexibele boom...elke dag zo rijden en je hebt een scheef zadel.

Daarom laat ik ook altijd een 2e hands zadel door een goede zadelmaker nakijken, de meesten zijn nl scheef...scheef door steeds zonder opstapje opstappen en je omhoog trekken aan het zadel en scheef door scheef zitten.

Dat je het zadel recht kan buigen is op een gegeven moment niet goed voor je zadel.....

Heeft niks met kwaliteit merk te maken, maar met een mogelijkheid die niet zal optreden als je recht zit en je je paard tijdig rechtricht en dit blijft bewaken..beter voor je zadel. Voor je eigen lijf en voor de rug van je paard.

Helaas is 1750 tegenwoordig een standaardprijs voor zadels, alles erboven is meer luxe in leerkwaliteit en zachtheid leer en zitkussens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:00

De originele flexibele boom van dat materiaal dat destijds patent had (nog heeft?) zit in zadels van 3000-4000.
Echter doet maxflex het overkomen op de site alsof zij uniek zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:04

Intussen weer flink wat maanden verder en het zadel werkt nog altijd super! Paard loopt er heerlijk onder en hij zit lekker stabiel en zacht. Spring nu wekelijks en daar zit hij ook nog super bij!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:14

Ik ken het merk in z'n geheel niet, maar een boom terugbuigen lijkt me niet goed. Zadels uit Argentinie zijn veelal toch B merken, maar men vraagt er soms A-merk prijzen voor. Je ziet dat bijvoorbeeld bij Massimo. Absoluut niet de kwaliteit van een A-merk, maar toch prijzig. Ook Riuz Dias is zo'n voorbeeld.

Wil je niet te veel geld uitgeven en toch een A-merk, dan heb je alleen Wintec. Maar ja, die zadels passen ook niet altijd. Maar kwaliteit hebben ze absoluut.

SennaNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:06

Hier ook een zeer tevreden maxflex zadel gebruiker. Zit heel fijn, paardje loopt er lekker onder en kwaliteit leer is super. Hopelijk hebben we er nog jaren plezier van!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:00

germie schreef:
Ik ken het merk in z'n geheel niet, maar een boom terugbuigen lijkt me niet goed. Zadels uit Argentinie zijn veelal toch B merken, maar men vraagt er soms A-merk prijzen voor. Je ziet dat bijvoorbeeld bij Massimo. Absoluut niet de kwaliteit van een A-merk, maar toch prijzig. Ook Riuz Dias is zo'n voorbeeld.

Wil je niet te veel geld uitgeven en toch een A-merk, dan heb je alleen Wintec. Maar ja, die zadels passen ook niet altijd. Maar kwaliteit hebben ze absoluut.

Wat late reactie, maar maxflex zijn duitse zadels. Alleen het leer is argentijns zover ik heb begrepen.

Ik heb het zadel intussen bijna een jaar en het ligt en rijdt nog altijd super. Ook nog geen opvulling nodig van de kussens nodig gehad :) leer is nog nergens beschadigd of verkleurd, ondanks dat er wordt geroepen over slechte kwaliteit. Heerlijk die vrijheid als ik van mijn Busse weer naar deze ga :D

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:51

Ik moet toch eerlijk gaan bekennen dat ik ook geen goeie ervaring heb gehad. Na ongeveer 6 maanden rijden was het zadel helemaal scheef dus teruggestuurd, maxflex ruilden het zonder problemen om voor een andere alleen bleek deze dus nog schever te zijn... :( ookal moet ik wel toegeven dat de leefkwaliteit erg goed was en het idee van een flexibele boom ook helaas de uitvoering wat minder. Nu heb ik een massimo waar ik erg tevreden over ben :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:36

Hai,

Is was benieuwd hoe de meningen zijn over de maxflex zadels die op dit moment worden gemaakt.

Ergens las is dat er in het verleden problemen zijn geweest met scheve bomen, maar dat daar een oplossing voor was gevonden. Heeft deze oplossing gewerkt?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:01

ik heb er pas even eentje gehad voor verkoop. Niet scheef, keurig zadel, weinig flexibiliteit zo op het eerste gezicht maar dat kan in het gebruik meevallen, maar als ik hem openmaak zie ik nietjes in een boom, en dat is voor mij een no go bij een dergelijk duur zadel. De aanpasbaarheid is, zoals te verwachten, beperkt door de breedte van de rails van de boom: 32 gaat echt niet op boommaat 35 passen, ongeacht de breedte van het kopijzer wat je er in stopt. Als je een breed paard hebt, zul je dus echt op zoek moeten naar een brede maat.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:54

Dank voor je reactie! Nietjes in de boom? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:50

Ieder zadel heeft nietjes, met uitzondering wellicht diegen die aes wat niet geschroeft hoeft te worden vastlijmen, maar dan heb ik 100x liever nietjes?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:10

Misschien zijn het extreem veel nietjes? Bij de kent en masters zadels zitten de kussens ook aan de boom geniet, en ook achter waar het bij duurdere zadels gewoon gestikt is. Wordt dat niet bedoeld?

Ik heb overigens op Equitana Maxflexzadels bekeken en op gezeten. Ik heb het idee dat ze behoorlijk veranderd zijn in de afgelopen paar jaar. Ze zijn prijstechnisch in ieder geval een stuk gunstiger dan sommige andere A-merken. De verkoper op Equitana heeft helemaal niets gezegd over een flexibele boom overigens. Zit dat er nog wel in? Ik heb er ook niet naar gevraagd, niet aan gedacht op dat moment. Was ook niet op zadeljacht.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:33

Ze zijn toch overgenomen door Deuber rond april?
Geen idee of er ook echt (al) veranderingen zijn gemaakt.

Ik heb het altijd wel erg mooie zadels gevonden :j
Heb zelf nog een Maxflex overworden, maar heb me destijds tegen laten houden door de horrorverhalen, dus toch maar iets anders aangeschaft.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:40

Ik heb natuurlijk niet een heel zadel uit elkaar gehaald, maar alleen gekeken hoe het kopijzer eruit kon, daaronder zitten tig nieten in de boom, en dan krijg je de indruk dat de hele boel even snel in elkaar geflanst is, wat ik niet verwacht bij een zadel in die prijsklasse. Het zal ongetwijfeld ook stevig zijn maar netjes is anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:46

Nietjes zijn nou eenmaal handig om leer tegen de boom aan te houden. Plakken kan ook, maar als vaak het kopijzer eruit gehaald wordt is lijm gevoeliger voor loslaten.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:38

Hier was ik supper blij mee het zadel.
Maar nu er van alles aan veranderd moet worden durven andere zadelmakers er niets aan te veranderen