Hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JillAthos92

Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 09:51

Hallo allemaal ik heb sinds 2 weken een paardje staan en ik ben een beetje aan het kijken voor hoofdstellen, hij heeft een beetje grote jukbeentjes dus niet elk hoofdstel is echt geschikt.
Hebben jullie tips voor mij wat voor hoofdstel ik kan aanschaffen?

Afbeelding

Hier boven heb ik een foto toegevoegd en zie je het niet duidelijk maar dit is wat ik bedoel dit hoofdstel zit niet fijn omdat t dan steeds er tegen aan komt!

Dus ik hoop dat jullie tips voor mij hebben !!

Mvg Jill

Ballard_L

Re: Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:16

Als je de sperriem eraf haalt, zit de neusriem dan wel goed? Het lijkt namelijk alsof de sperriem de neusriem ook wat kantelt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:41

Je neusriem mag sowieso 5 cm naar beneden... Dan zit ie helemaal prima.
Op deze manier zijn ie veel te hoog, logisch dat het op het jukbeen komt.

En nog een tip, als ik zo vrij mag zijn, maak nooit je longeerlijn zo vast. Je trekt de bitringen onder de kaak naar elkaar toe. Dit is niet prettig voor het paard en geeft totaal geen fijne signalen af als er druk op komt te staan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:06

De bakstukken zouden redelijk parallel moeten lopen, ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren als de neusriem wat naar beneden gaat. Daarbij zijn er ook nog paarden die een duidelijke voorkeur hebben voor de hoogte van de neusriem.

Maar goed, het bakstuk van de neusriem zit op dit moment dus teveel naar voren, dat gaat meer naar achter bij een maat groter. Ik zou een bitfitter laten komen die, indien nodig, een hoofdstel uit verschillende maten kan samenstellen. Bij bijvoorbeeld 2fit horses kan dat en daar kijken ze ook naar welke afstelling het paard op prijs stelt qua hoogtes etc, maar dat kan wel eens boven budget zijn :+
Tess hoofdstellen geven vaak wat meer ruimte en zijn uit meerdere maten samen te stellen, bridle 2 fit is ook helemaal samen te stellen.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:12

Ik denk ook dat de sperriem de neusriem naar beneden trekt, maar ik denk ook dat dit jouw probleem niet oplost. Het lijkt of deze neusriem niet bij dit hoofdstel hoort, en een maatje kleiner is dan de rest van het hoofdstel. Nu lijkt het of de jukbeenderen uitsteken, maar ik denk dat het vertekent.
Wellicht past je paardje wel in een standaard hoofdstel, maar niet in deze (samengestelde?).

Schockemohle heeft ook mix & match hoofdstellen. Deze zijn ook duurder, wel met erg fijn leer. Bij hun op de site staat wel goed hoe je kan opmeten.

Het is wel goed dat je een ander hoofdstel gaat uitzoeken, want als je bakstuk nu sneuvelt heb je geen gaatjes meer over. Ik zou dus wel in de bak blijven met dit hoofdstel. Niet dat je ergens langs de kant van de weg komt te staan met stukken die je niet ter plekke kan fiksen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:40

Deze foto is wat ongelukkig gemaakt en dat maakt beoordelen van deze neusriem lastig, maar het lijkt me reëel dat de jukbeenderen niet vrij komen. Ik ben ook nog niet echt een goed merk gevonden, maar je kunt wel een tuigmaker (zadelmaker) vragen om het 'bakstuk' van de neusriem naar achteren te plaatsen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:47

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 15:27

Ballard_L schreef:
Als je de sperriem eraf haalt, zit de neusriem dan wel goed? Het lijkt namelijk alsof de sperriem de neusriem ook wat kantelt.

Ga het proberen goede tipn

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 15:29

Jolliegirl schreef:
Je neusriem mag sowieso 5 cm naar beneden... Dan zit ie helemaal prima.
Op deze manier zijn ie veel te hoog, logisch dat het op het jukbeen komt.

En nog een tip, als ik zo vrij mag zijn, maak nooit je longeerlijn zo vast. Je trekt de bitringen onder de kaak naar elkaar toe. Dit is niet prettig voor het paard en geeft totaal geen fijne signalen af als er druk op komt te staan.

Bedankt voor u antwoord, jaa ik longeer eigenlijk nooit zo dit is ook niet hoe het hoort ! Ben in helemaal met u eens !

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 15:30

Bielsje schreef:
De bakstukken zouden redelijk parallel moeten lopen, ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren als de neusriem wat naar beneden gaat. Daarbij zijn er ook nog paarden die een duidelijke voorkeur hebben voor de hoogte van de neusriem.

Maar goed, het bakstuk van de neusriem zit op dit moment dus teveel naar voren, dat gaat meer naar achter bij een maat groter. Ik zou een bitfitter laten komen die, indien nodig, een hoofdstel uit verschillende maten kan samenstellen. Bij bijvoorbeeld 2fit horses kan dat en daar kijken ze ook naar welke afstelling het paard op prijs stelt qua hoogtes etc, maar dat kan wel eens boven budget zijn :+
Tess hoofdstellen geven vaak wat meer ruimte en zijn uit meerdere maten samen te stellen, bridle 2 fit is ook helemaal samen te stellen.

Ja misschien dan idd een hoofdstel fitter laten komen wel misschien zo handig !

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 15:32

KiKiDo schreef:
Ik denk ook dat de sperriem de neusriem naar beneden trekt, maar ik denk ook dat dit jouw probleem niet oplost. Het lijkt of deze neusriem niet bij dit hoofdstel hoort, en een maatje kleiner is dan de rest van het hoofdstel. Nu lijkt het of de jukbeenderen uitsteken, maar ik denk dat het vertekent.
Wellicht past je paardje wel in een standaard hoofdstel, maar niet in deze (samengestelde?).

Schockemohle heeft ook mix & match hoofdstellen. Deze zijn ook duurder, wel met erg fijn leer. Bij hun op de site staat wel goed hoe je kan opmeten.

Het is wel goed dat je een ander hoofdstel gaat uitzoeken, want als je bakstuk nu sneuvelt heb je geen gaatjes meer over. Ik zou dus wel in de bak blijven met dit hoofdstel. Niet dat je ergens langs de kant van de weg komt te staan met stukken die je niet ter plekke kan fiksen.

Ja klopt daar kwam ik ook achter dat de maten idd niet kloppen !!

Jaaa daarom vroeg ik ook voor tips ga hier zeker niet mee rijden haha ! Wil gewoon dat een hoofdstel fijn zit voor m !

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:12

Een grotere maat neusriem, deze lijkt echt te klein

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:17

Helaas heb ik echt de dure ervaring opgedaan dat ik meerdere hoofdstellen heb gekocht en niets echt goed zat. Uiteindelijk toch maar een hoofdstelfitter laten komen en van alle losse onderdelen een mooi hoofdstel laten maken xfull, full en cob onderdelen dus t was ook lastig hoor! Dus als je er budget voor over hebt zou ik dat zeker aanraden