[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Artimes

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 06:53

Ik heb je zadel dan denk ik wel voorbij zien komen :-)
Barefoot is voor mijn gevoel zeker niet uit, maar voor het prijsverschil zou ik dan eerder een nieuwe kopen met garantie via een dealer, denk dat dat ook een probleem is. Aangezien het toch het wat 'duurdere' segment van Barefoot is kan ik mij voorstellen dat mensen toch gaan voor nieuw en aangemeten dan.
Je moet denk ik gewoon geluk hebben dat iemand al weet dat het een fijn zadel is en opzoek is.
Wat ook kan helpen is het zadel kaal aan te bieden, met eventueel een optie voor compleet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:07

Ik denk dat het London model ook een beetje het probleem is. Dat is gewoon een stuk minder hip dan de nieuwere modellen. Barefoot heeft natuurlijk ook de Lexington, Wellington, Merlyn en ook de Barrydale die er een stuk moderner uitzien met modern 3D gevormde kniewrongen in plaats van de eenvoudige kniestukken van de London.

De London is 1 van de minst populaire modellen de laatste jaren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:05

Herkenbaar, ik heb een hidalgo Venice te koop, super fijn zadel maar mijn man rijdt niet meer. Vraag er 750 euro voor, maar raak het aan de straatstenen niet kwijt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:00

Heeft iemand hier die toevallig nog liggen: ik zoek 3XL kussens van Ghost.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:40

Ben ik weer met mn vragen.

Names een vriendin vraag ik dit even. Ze wil graag een westernzadel. Ze doet voornamelijk buitenritten. Ze vindt een westernzadel beter zitten. Alleen heeft ze korte beentjes.

Graag wil ze boomloos, ik had al aangeraden voor barefoot eerst te proberen. Wat ik ook zal meepakken zodat ze kan testen voordat ik haar verder help want, die hebben nu eenmaal een lagere cantle (zitstuk vanachter) maar zou iets zoals een freemax of silverado ook wat zijn voor haar?

Paardje is gigantish, dressuur paard. Altijd met dresuur zadel gereden. Ik gok op een semi quarter maat, want paard is nogal smal als je naar de rug kijkt.

Ik hoef geen comments zoals 'ga naar een passer' want ik wil eerst opties geven, haar laten testen met wat ik hier zelf heb. Al is het op mijn eigen paard. Ik wil ze eerst een idee geven hoe boomloos voelt voordat ze een fortuin geeft aan iets en daarna spijt heeft.

Wat denken jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:56

Altijd wijs om eerst uit te proberen, maar als er iets maatgevend voor een zitgevoel is bij boomloos is het wel het paard. Zeker met korte beentjes op een breed paard :)
De meeste boomloze zadels geven direct de breedte van het paard door, a.i. weinig A-gevoel maar meer tafelbreed zeg maar.
Jouw paard kan dus een heel ander zitgevoel geven als haar eigen paard. Dus ik zou zeker voorstander zijn van testen op haar eigen paard en liefst ook meerdere boomloze modellen/merken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:59

Elk boomloos zadel zit zo verschillend! En zelfde zadel kan ook per paard weer heel ander zitgevoel geven. Dus het blijft echt uitproberen wat voor iemand prettig is. Heb zelf nog een silverado. Op onze lusitano zit het heel prima en lekker maar vind het op mijn ijslander dan weer helemaal vreselijk.
verder erg gecharmeerd van de Freemax western en durf die wel aan te raden. Zijn nu al aantal mensen om me heen op aanraden mee gaan rijden en zijn erg tevreden. (Grote quarter, een PRE en een grote friesXtrekpaard)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:48

De Barefoot kan ik laten testen op haar paardje, ze heeft ooit al eens eentje getest (geen barefoot) maar die schoof zodanig veel. Daarin heeft ze nog altijd interesse maar aangezien dat zadel schoof gaat die ook niet passen op haar paardje. Vandaar dat ik nu denk aan Barefoot, of de freemax en dergelijke.

Freemax voornamelijk voor de kwaliteit en prijs (niet te duur en goed), en Barefoot dan ook voor de prijs en kwaliteit (2dehandse prijzen gaan best goedkoop. Zeker als je eerst iets wilt proberen :D en ik heb ook interesse in een barefoot westernzadel dus ze zou ook direct een koper hebben most het niks zijn.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:02

Wil ze graag een lage cantle...?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:27

Je kan ook bijvoorbeeld bij Freehorse een zadel een week proberen. Heb ik laatst ook gedaan en dat is ideaal

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:38

pmarena schreef:
Wil ze graag een lage cantle...?

Niet perse. Maar ze heeft tor nu toe alleen maar in een westernzadel gezeten met hoge cantle en een iets lagere. Maar nog niet eentje die laag is zoals de barefoot. Dus wat ze het beste vindt wil ik ze nog even laten aanvoelen. Want dat verschilt ook weer per zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:28

Op zich is bij de Arizona's de cantle even hoog als bij andere modellen zadels van Barefoot.
De Missoula Nut / Virginia Rose is met een normale of lagere cantle naar keuze. Daarbij even opletten dus welke ze eventueel test, vroeger was die cantle standaard lager daarvan :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:54

Het is inderdaad heel verschillend :j
Zelf heb ik een Freemax, die bevalt mij en mijn paarden heel erg goed. Ik ben ook gezegend met korte benen en een brede quarter, maar bij ons gaat de Freemax dus goed.
De Silverado was bij ons minder stabiel, dus niet daarvoor gekozen.

Barefoot zit voor mij op de een of andere manier te breed, meerdere modellen geprobeerd in het verleden, maar het werkte niet. Zat iedere keer weer geknikt in mijn heup, op meerdere paarden. Ik combineer dus niet zo goed met de Barefoots van toen, en aangezien ik met de Freemax mijn zadel gevonden heb, probeer ik het ook niet meer :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:27

Groot gelijk ook toch, als je een fijn zadel hebt hoef je niet verder te zoeken :)

Maar wie weet dat een Barefoot met HipSaver of een PRO model anders ook prima had kunnen werken.
Gelukkig heb je daar niet op hoeven wachten maar kwam je de Freemax tegen +:)+

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:59

Hello, is er iemand die Trentino C line heeft getest? Ik kom toch terug bij Ghost... Zo veel twijfel als je niet de mogelijkheid hebt om alles te kunnen uitproberen.. (ik wou eest Edix paddle, maar lijkt erg hard en mijn paarden zijn niet erg confortable en zelf kan ik gauw last krijgen van mijn rug..)
Welk van de leer en synthetische leer is het meest antisliep?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:12

Skogan, Paula Kivits heeft er eentje op de Boomloos/barefoot, bitloos, recreatief paardenmarktplaats gezet. Die mag je ook testen. Is dat iets voor je?

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:27

tennan schreef:
Skogan, Paula Kivits heeft er eentje op de Boomloos/barefoot, bitloos, recreatief paardenmarktplaats gezet. Die mag je ook testen. Is dat iets voor je?

Bedankt, ik heb net haar alle advertenties gekeken. Testen wordt moeilijk omdat ik in Frankrijk zit ;-) ik zal wel een berichtje sturen naar haar

Bedankt voor meedenken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:38

Ben ik weer! Ik ben weer meer aan het rijden met mijn Christ Premium Plus met extra bijbehorende pad met inlages. Maar ik zat te denken: mijn paard liep als een zonnetje onder de BF physio ride on pad. Zou ik geen boomloze pad (met inlages) met sympanova onderzijde kunnen gebruiken onder mijn Christ? Misschien ligt het geheel dan nog stabieler? Pony had duidelijk geen enkel probleem met de sympanova en reed er toch best fanatiek mee in de bak toen dat nog mocht/kon.

Zou dat werken? En wat zou dan passen onder de Premium Plus?

Heb trouwens het hele topic van de Iberica liefhebbers teruggelezen waarvan het laatste bericht van 10 jaar terug was geloof ik. Was echt super interessant. Jammer dat die stil gevallen is. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:53

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met Fenne van Becidor :)

Zover ik weet verkoopt zij de Christ Fellsättel en ze heeft ook allerlei pads opties, dus ik denk dat ze wel goed advies zou moeten kunnen geven wat voor opties er zijn :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:05

Top, ga ik daar even achteraan! Dankjewel!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:45

Ik ga mijn vogue zadel van Heather Moffett verkopen, dus mocht hier toevallig iemand lezen die interesse heeft…

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:56

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:13

Geen ervaring mee, maar ik vind het wel een mooi zadel met dat getoolde deel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:40

ja, ik vind hem ook wel mooi! En prijs is wel interessant genoeg om te testen zeg maar.

Ik heb nu een ghost buttera piccolo. Zalig zadel (al zou de normale maat ook niet mis zijn voor me, ondanks broekmaat 38).
Maar helaas blijft die toch net niet stabiel liggen links-rechts. Paard loopt er verder wel oke onder, maar wel beetje storend als ik na een iets minder in balans galop de boel weer moet rechttrekken.

Ik heb een zaldi campera gehad, zadel lag super stabiel, maar ik zat er iets fijner op en achteraan wipte die. Ding was ook loodzwaar. Paard liep er wel ok onder. deze kan misschien een optie zijn, maar dus wel jammer dat er niet kan getest worden...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:09

Net pijn in het hart heb ik besloten om mijn barefoot cheyenne te koop te zetten.

Wegens plaatsgebrek, en ik ga hem wss niet meer gebruiken en overstappen naar een lazy mountain of dergelijke.

Hij is met L pommel en M pommel, dikke beugelriemen en stijgbeugels. Barefoot dekje en merkloos dekje (ik denk kifra) en barefoot singel maar 70cm

Was en is echt een topzadel <3 maar hij mag een ander blij gaan maken