Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:41

Ik ben bezig met eventueel een tweedehands antiek mexicaans dameszadel te kopen. Hij is wel absoluut niet meer geschikt voor gebruik dus ik zou willen kijken of ik hem zelf een beetje kan opknappen als decoratie. Eventueel zou hij wel kunnen voor een foto als je er niet op zit. Ik hoop dat we een prijs kunnen overeen komen

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:08

Ik weet dat er al een tijd niet op dit topic gereageerd is, maar ik probeer het toch.
Wij staan eind juni op de fotofair en ik probeer er iets unieke van te maken.
Heeft iemand adresjes waar je evt tuig kunt lenen/ huren voor een shoot?
Of waar ze iets maken (liefst in Nederland)?

Alle tips, ook qua kleding of ideeën zijn welkom.
Ik heb zelf een Shire en een arabier dus vooral voor die eerste zal het niet makkelijk worden...
Bedankt! :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:44

Wat zoek je precies, welke kwaliteit moet het zijn en wat is je budget?

Wil je echt goede kwaliteit leer, handgemaakt en bijzonder, en moet het meer zijn dan "massaproductie barok" dan zit je al snel rond de 250 - 1000 euro voor een hoofdstel an borsttuig, met achtertuig nog erbij ruim daarboven. :o

Daarnaast hebben veel tuigmakers die bijzonder tuigage maken wel een langere wachtlijst dan 2 maanden. :\ Marcin Ruda uit Polen maakt mooi spul maar heeft een wachtlijst van 2 jaar inmiddels.

Je kunt Sellerie Occitane (Frankrijk) proberen voor op voorraad spullen, kwaliteit is wel wisselend en zit soms ook echt troep tussen.

Andere optie is zelf maken?

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:11

Ik heb zoiets leuks!! :):)
In augustus 2024 had ik contact opgenomen met iemand uit Canada; Patty. Zij maakt prachtige pakzadels; helemaal met de hand. Met de vraag of ze ook internationaal kon versturen, en ja dat kon ze! Nog nooit iemand met zoveel uitroeptekens en enthousiasme zien schrijven in e-mails :D
Destijds niet meer op gereageerd aangezien zo’n pakzadel een duur grapje was voor alleen een fotoshoot. Toen kon/durfde ik niet meer te wandelen met mijn pony. Maar nu heb ik mijn pony verhuisd, staan we direct aan het bos en kunnen we weer wandelen. Toen begon het wel erg te kriebelen om toch dat pakzadel te kopen :=
In maart dit jaar een berichtje gestuurd of ze deze pakzadels nog steeds maakte, en jawel! Nog steeds, en nog even enthousiast als haar eerste reactie :D
Alle info doorgestuurd die nodig was; maten, adres etc. Ook de eerste helft overgemaakt, en later de andere helft. Best spannend om zo’n lading geld over te maken, maar het absoluut waard. Blijft wel spannend of ik alles goed heb doorgegeven en dat het pakzadel ook past :')
Maar goed, ondertussen is het pakzadel klaar, en onderweg naar mij toe!! *\o/*
Ik had specifiek doorgegeven dat het me leuk leek als het gemaakt werd van tweedehands leer, in verschillende kleurtjes. Ook liet ik ze vrij in welk houtkleur het werd gemaakt, dus deels was het ook een verrassing voor me hoe het resultaat eruit kwam te zien.
Ik ben echt helemaal blij met dit resultaat *\o/*
Als het goed is ie er over 1 a 2 weken, volgens de track&trace code. Ik kan niet wachten tot ik Nicky kan omtoveren tot pakezel *\%/*

Op de foto Patty’s model, Supertonk. Zo te zien heb ik de maten wel goed doorgegeven, Nicky is net wat smaller dan een volle Shetlander, en je kunt ook wel zien dat dit pakzadel wat krapper op Supertonk ligt.
Maar blijft onwijs spannend zoiets duurs, handgemaakt en wat zo’n lange reis moet afleggen. Hopelijk gaat het vervoer goed, en zit het als gegoten!
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:51

Wat leuk! Wat kun je daar precies mee?

Bij mij wordt ook hard gewerkt aan de post-apocalypse outfit voor m'n paard. Dat blauwe moet nog rood worden als opgedroogd bloed.
Afbeelding

En loopt het proces om een hoofdstel en borsttuig in piratenstijl te laten maken. :DAfbeelding
(Voorbeeld foto van andere klant van haar)

En heb ik zojuist bij een kasteel een perfecte souvenir gekocht voor er bij. :D

Afbeelding

Fotoshoot is gepland in september dus heb nof even. :D Moet nog een broek en laarzen ook.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 17:21

Captain schreef:
Wat leuk! Wat kun je daar precies mee?

Bepakken; tassen en dergelijke aanhangen.
Zoals dit bijvoorbeeld:
Afbeelding

En hier een filmpje van iemand die ook een pakzadel van Patty heeft en ook gebruikt:
https://www.facebook.com/rosendalsgard/ ... 7S9Ucbxw6v

Uiteindelijk wil ik lange afstanden gaan wandelen, en dan spulletjes voor onderweg meenemen. Ik moet dan nog wel mooie tassen vinden die erbij passen! En ook nog een goede pad die eronder past.

Piratenstijl is ook vet zeg!

Captain

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:20

Wat handig, kun je boodschappen gaan doen zo. :D

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:13

Captain schreef:
Wat handig, kun je boodschappen gaan doen zo. :D

Haha ja, of zulke ikea tassen eraan hangen :))
Misschien dat ik ooit in de toekomst wel meerdaagse tochten ga maken, dat lijkt me wel vet! Maar eerst maar trainen met het dragen ervan, fotoshoot plannen en korte wandelingen maken. En goed verdiepen in hoeveel een pony kan dragen en hoe je het allemaal goed aan het pakzadel bevestigd. Beetje alle ins & outs leren over “packing”.
In Amerika schijn je zelfs hele cursussen/opleidingen te hebben over “packing”. Maar da’s ook wel andere koek met die ruige wildernis daar. Hier is het nogal saai en vlak in vergelijking :')

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:09

Ooooooh gefeliciteerd Nick en ik met dat pakzadel. Onwijs tof!

Ik wilde ooit (en stiekem nog steeds) van die manden om op mijn paard te hangen. Is ook vrij prijzig en dan heb je er niet eens een pakzadel bij hahah.

@Gentle Giant, kun je je vraag wat specifieker maken? Iets unieks is vrij breed. Ik weet ook niet precies wat een fotofair is. Bijzondere tuigage is echt wel te vinden. Maar budget speelt zeker een rol. Als je er een huurbedrag voor over hebt kan ik je wat lenen. Afhankelijk welke maat je nodig hebt.

@captain, je dystopian outfit wordt gaaf zeg!. Is dat een halsstuk voor je paard? Of een armstuk voor jezelf?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:21

Ik volg hier puur mee om te kwijlen, maar wat gaaf Nick en ik! Ben benieuwd hoe het gaat staan op je spikkel! Wat een combi om mee rond te lopen zo, :j Vind dat post-apocalypse ook zo gaaf. Weer precies het tegenovergestelde van het vaak gezien bling-bling. Heerlijk!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:32

Captain schreef:
En heb ik zojuist bij een kasteel een perfecte souvenir gekocht voor er bij. :D

Is je shoot op priveterrein? Zulke nepwapens zijn in NL verboden in de openbare ruimte en kun je een flinke boete voor krijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:50

Signe schreef:
@captain, je dystopian outfit wordt gaaf zeg!. Is dat een halsstuk voor je paard? Of een armstuk voor jezelf?

Is het nekstuk voor mijn paard, mijn outfit is al helemaal klaar. :D

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:38

Echt super vet Captain! Ik ben zo benieuwd, echt heel cool dat je deze kant op gaat.
Zijn de nummerborden op jouw kostuum willekeurig of betekent het nog iets?

Ik ben ondertussen bezig met Een Project, ook hard aan het werk voor het broedseizoen van de vogels dus weinig tijd, maar:
Afbeelding

Afbeelding

Deze is van plastic (3D print) maar ik heb hem wel kunnen testen in de bak vandaag en dat ging echt super! Hij is gebaseerd op een paar middeleeuwse standbeelden/illustraties, en op tekenfilms waar een heel hoofdstel tekenen vaak ingewikkeld is, en ze dus maar één centraal ding met allemaal riempjes eruit doen.
Het idee is om er tzt ook een bit (trens) versie van te maken en in kleine oplage een bestelling te doen voor wie wil. Nog een beetje toekomstmuziek hoor, ik heb het plan al klaar liggen maar nog even geen tijd om er verder mee bezig te gaan. Eerst maar even mijn eigen versie voor mijn eigen paardje :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:31

Gaaf Mariëtte, je hebt mij al op de lijst gezet toch?

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Signe schreef:
Ooooooh gefeliciteerd Nick en ik met dat pakzadel. Onwijs tof!

Ik wilde ooit (en stiekem nog steeds) van die manden om op mijn paard te hangen. Is ook vrij prijzig en dan heb je er niet eens een pakzadel bij hahah.

Dankje! Ik vind het ook zo onwijs vet!

Ja, die tassen/manden en pakzadels zijn duur! Ik moet ook nog op zoek naar gave tassen die erbij passen. En nog een pad eronder, zelf dacht ik misschien aan iets van een schapenvacht ofzo, hebben jullie nog ideeën wat er goed onder zou passen?

Anastasia24 schreef:
Ik volg hier puur mee om te kwijlen, maar wat gaaf Nick en ik! Ben benieuwd hoe het gaat staan op je spikkel! Wat een combi om mee rond te lopen zo, :j

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat staan!
Ik hoef in ieder geval niet meer lang te wachten, want het is zojuist binnengekomen *\o/*
Dit weekend gelijk passen! :):)

Afbeelding