Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:34

In welke regio zit je? Je mag mijn Crescent best eens testen. Die van mij staat toch stil met een blessure.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:38

Goh das tof :) Ik woon bij Amsterdam. De singel die ze nu om heeft is een fra supersingel van 80 cm dacht ik

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 02:37

Ik heb de br versie van de kalvalkade singel en ik vind dat niet de beste optie. Hij is redelijk, maar ik kan hem beter gebruiken als ze juist minder buikig is. Als ze juist dikker is laat ik hem liggen en gebruik ik een andere.

Maar bij zulke singels met vast bont zou ik er altijd al 2 kopen, zodat je ze vaak genoeg kan wassen. Net als losse bontjes ergens omheen. Ook iets om rekening mee te houden.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:53

Welke singel zou je adviseren? Die Kavalkade is er ook in een lederen versie, zou die beter zijn dan die met bont? Of maakt dat niet uitm

Twee bontsingels leek mij ook een goed idee inderdaad

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:08

de kavalkade in leder vond ik vrij dik en stug.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:10

Wat denken jullie? Cresent of een butterfly singel? In galop zit ik op z’n nek :') zadel is passend en net aangemeten. Moet hem nog wel inrijden. Dit is een horka, heb deze ook nog 10 cm langer, maar denk dat dat niet veel verschil gaat maken

Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:16

Ik zou die 10cm zeker eens proberen, want zoveel langer mag die wel, en die ruimte heb je.

Heb je je zadel nou zo ver naar achter liggen of vertekent de voor foto?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:20

Denk dat het vertekend, hij ligt gewoon netjes achter de schouder. Na het galopperen ligt ie op z’n schouder en kantelt het zadel achterover :(

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:49

Duhelo schreef:
de kavalkade in leder vond ik vrij dik en stug.

Ah ok das ook niet fijn dan.

Ik neig nu naar deze:

Afbeelding

Maar dan in het bruin <3

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:52

prugelpiet schreef:
Ik zou die 10cm zeker eens proberen, want zoveel langer mag die wel, en die ruimte heb je.

Het lijkt wel alsof de beugeriemen te ver naar achteren bevestigd zijn? Moeten die niet ongeveer ter hoogte van de singel zitten? Lijkt me wel heerlijk zitten, zo'n zadel

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:10

MissyNr1 schreef:
prugelpiet schreef:

Het lijkt wel alsof de beugeriemen te ver naar achteren bevestigd zijn? Moeten die niet ongeveer ter hoogte van de singel zitten? Lijkt me wel heerlijk zitten, zo'n zadel

Beugels zitten idd wat verder naar achteren nu, ik had problemen om voor in het zadel te blijven zitten. Nu kom ik er dus achter dat het zadel achterover kantelt en ik daardoor dus niet lekker zit :') alles wel in overleg met zadelpasser.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 05:44

De singelstoot-ophanging (leuk woord voor galgje) zit ook vrij ver naar achter, op de 1e foto lopen de singelstoten schuiner naar voren.
Een crescent zal wel iets kunnen helpen, maar ik denk dat je zadel altijd iets meer naar voren zal willen dan waar jij hem wil (door de lengte van het zadel en de plaatsing van de singelstoten)
Het achterover kantelen kun je misschien oplossen door inlages aan de achterkant in een pad.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:31

Misschien kan iemand mij helpen? Ik rij momenteel met een lemieux gel tek singel maat 75. Lengte is volgens mij goed. Zadel is gecheckt en ligt ook goed maar schuift toch minimaal naar voren omdat paard soms het kruis wat omhoog trekt en daardoor strak in de rug wordt. Ik zit er over te denken om een edix cresent te proberen. Zou dit een optie kunnen zijn voor ons en zo ja, kan ik gewoon een 75 bestellen?
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:35

Is het zadel ook gecheckt met het bontje eronder? Dat kan ook een groot verschil maken.

Maar of een andere singel het op gaat lossen dat paard zadel naar voren duwt door op dat moment niet goed het lijf gebruiken weet ik niet. Helemaal niet omdat het niet een heel groot verschil is qua singel/werking in mijn ogen?

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:42

MyWishMax schreef:
Is het zadel ook gecheckt met het bontje eronder? Dat kan ook een groot verschil maken.

Maar of een andere singel het op gaat lossen dat paard zadel naar voren duwt door op dat moment niet goed het lijf gebruiken weet ik niet. Helemaal niet omdat het niet een heel groot verschil is qua singel/werking in mijn ogen?

Ja is gecheckt maar heb vandaag even zonder gereden en het zadel blijft beter liggen alleen nu schuift het dekje weer iets naar achter. Haren op de rug wel gewoon plat dus best apart.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:59

Voor mijn gevoel ligt het zadel nu een klein tikje achterover, wat het naar voor schuiven wel kan beïnvloeden. Je paard ziet er wel buikig uit dus een lichte Crescent is geen gek idee hoor, en als je iets vindt wat in maat 80 te koop is, zou dat ook nog mooi staan denk ik.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:29

Ik heb momenteel een kentucky singel voor mijn jonge paard. Bevalt haar goed. De zadelmaker vond m eigenlijk iets te breed voor haar en dat bont in de zomer.. :+

Nu heb ik de horka besteld, leek vrij oke. Maar is dit nou normaal, is die te lang? Die gespen schuiven onder de lusjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De edix van mijn vorige paard was overigens geen succes. Nu is ze denk ik qua bouw ook geen cresent model.

Een foto van 2 maanden terug maar voor haar bouw, wat adviseren we? :=

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:36

Te lang iig niet hoor. Korter moet je echt niet willen voor zover dat re zien is op deze foto's.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:46

Wat ik dankzij dit topic heb geleerd, is dat je eigenlijk vrij snel een te korte singel hebt en niet te lang. Sowieso de handbreedte regel (die vind je overal op internet terug) en hier op Bokt zelfs: hoe langer hoe beter.

En dan hebben we het over de gespen ;)
Ik had ook zo'n singel waarbij je na de gesp nog heel veel materiaal over had. Dat is gewoon niet handig.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 00:19

Maar als er weer heel weinig materiaal na de gespen zit lijkt me dat weer niet fijn voor de drukverdeling voor de gespen zelf.

Het blijft lastig om de perfecte singel te vinden :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 06:07

Ik begrijp ook niet zo goed wat er niet goed zou zijn aan schapenvacht om de singel.

Mijn pony zweet niet meer onder een schapenvacht singel dan onder een leren of van neopreen, maar hij loopt er wel veel comfortabeler mee.

En ik rijd er ook lange bosrittenz dagtochten enzo.

En op zijn rug ook altijd een dekje met wol of vacht aan de rugzijde, meneer heeft een gevoelig velletje :')
Maar of ik nu rijd met een dekje met wol of een gewone katoenen, het maakt niet uit hoe warm hij het heeft tijdens arbeid, of hoeveel hij zweet, zweten doet hij toch wel.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:01

Hier zweet schaap echt veel meer wel dan leer

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:04

Hier ook niet hoor. Leer, schaap, synthetische vacht, neopreen, overal zat altijd ongeveer hetzelfde laagje zweet onder. Verschil zat 'm vooral in de droogtijd van de singels.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:15

Saaams, je dekje is wat lang maar je singel niet. Sowieso is het niet erg als de singel zelfs over het dekje heen zou komen(dat is immers ook zo bij een springzadel), zolang de gespen maar op de goede plek op het lichaam uitkomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:17

Met mijn schapenvacht singel valt de droogtijd ook enorm mee.
Ik heb wel een tweede hoes om af te wisselen, maar het is zelden nodig dat ik de volgende dag moet wisselen omdat de singel niet droog is.
Dus ik gebruik de tweede hoes vooral om af te wisselen als er 1 in de was zit.

De neopreen singel die ik bij een vorig paard gebruikte, had meestal een langere droogtijd dan mijn Mattes singel.