Zoektocht: asymmetrische stijgbeugels met demping

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 00:19

tjaakje schreef:
Die beugels zien er erg netjes uit! Ik ben benieuwd of ze je bevallen.

Wij hebben ooit onze beugels aangepast voor iemand die heel graag met onze western beugels aan haar engelse zadel wil rijden. Dit zouden we ook voor jou kunnen maken. https://www.groningstuig.nl/convertor-voor-engelse-zadels/

Ik heb jaren met jullie beugels gereden aan mijn western zadels. Was ik heel blij mee. Maar nu heb ik ook een dressuurzadel en daar heb ik dus ook beugels nodig die doen wat jullie beugels doen…. Vandaar mijn zoektocht. Maar mocht dit niets zijn, dan kom ik zeker terug bij jou!

BoktVerlaten

Re: Zoektocht: asymmetrische stijgbeugels met demping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 23:57

Vandaag gereden met de Ryde beugels

Paard 1: dressuurzadel, beugels afsgesteld op +6 slanted, voetbed op 6 maximaal naar achter gekanteld en oog van de ophanging 90 graden gedraaid waardoor de beugels meteen “goed” hangen
Conclusie: +6 slanted is veeeeeeeel te veel, ondanks dat mijn merrie een best buikje heeft. Ook het maximaal naar achter gekantelde voetbed was te veel. Ik vond de beugels niet zo stabiel hangen aan mijn monostijgbeugelriemen en ik miste de demping bij het lichtrijden. Het voetbed is erg breed wat ik met dressuurmatig rijden niet zo fijn vind wat betreft kleine hulpen geven etc. Ik heb mijn eigen beugels weer opgehangen en dat voelde beter

Paard 2: endurance zadel met smalle fenders, beugels anders afgesteld namelijk op +4 slanted en op 4 naar achter gekanteld voetbed. Het ophangoog heb ik 90 graden gelaten. Op dit paard zat het wel lekker. Dat zal ook wel aan de andere afstelling gelegen hebben, die was nu een stuk subtieler.
Dit paard is slanker, zadel is anders en de beugelsriemen zijn breder. Daarnaast rijd ik dit paard heel anders dan paard 1 (bitloos western). Het is dus niet helemaal een eerlijk vergelijk. Maar op dit paard voelde de beugels wel stabiel en heel veilig. Met draven miste ik de demping helemaal niet maar dit paard draaft veel vlakker dan paard 1. Ik kon mijn benen fijn lang laten hangen en had niet een keer het gevoel mijn beugels te verliezen. De afstelling zorgde voor een fijne voetstand en ontspannen heupen dus op dit paard is het een succes.

Conclusie: ryde beugels zijn heel fijn af te stellen maar je doet gauw te veel. De demping miste ik niet bij mijn quarter met vlakkere gangen maar wel bij mijn dressuurpaard. Aan bredere beugelriemen/ smalle fenders hangen ze heel stabiel. Enorm veilig want de deel wat open kan, klapt open naar allen kanten en gaat met een magneet weer dicht. Je kunt echt nergens achter blijven hangen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 00:07

Benieuwd hoe de beugels met de nieuwe instelling dan aanvoelen bij je andere paard!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 00:12

Celebi schreef:
Benieuwd hoe de beugels met de nieuwe instelling dan aanvoelen bij je andere paard!

Zal ik morgen proberen! Ik denk dat ze wel beter hangen en lekkereder zitten. Maar het gebrek aan demping heb ik daarmee niet opgelost. Maar voor de volledigheid van het “ondezoek” zal ik het zeker proberen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:46

Heel leuk dat je dit deelt.

Naar aanleiding van dit topic/ de video die ik deelde ben ik ook eens bewuster op mijn beugels gaan letten.
En inderdaad wat zei ook zegt in de video: bij mij zitten de beugels niet zomaar recht onder mijn voet. Vaak gedraaid en mijn voet ook niet plat op de beugel. Op zich wel eens interessant om (via jou) te horen hoeveel verschil het geeft in de praktijk.

Maar inderdaad: per paard ook weer verschillend. Een brede of een smalle maakt heel veel verschil in hoe mijn voet in de beugel zit.

En dat is dan meteen ook het groooote nadeel van zulke dure beugels. 2 paarden en een dressuur en springzadel op beide paarden. :=
(en ik ga echt niet iedere keer alles wisselen en aanpassen, ik ken mezelf)
Dat gaat niet gebeuren.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 10:13

Ik heb ook twee paarden met hele verschillende zadels, rijstijl en ras. En ik ga ook niet omhangen hoor. Maar zo als het er nu naar uit ziet zit het maar op 1 paard lekker dus hoef ik geen tweede set te kopen
Op mijn dressuuurknollie met veel beweging zitten de freejump airs nog steeds het beste.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 21:55

Definitieve conclusie: geschikt voor paard 2 en op paard 1 zit ik echt beter met de freejump airs.
Morgen op buitenrit met de Ryde….ben benieuwd of ik enthousiast blijf

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 00:11

En is het op paard 1 dan enkel het gemis van vering? Heeft gpg nog die losse adapters als optie om de vering toe te voegen tussen beugel en beugelriem?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 00:37

Het voelt bij paard 1 minder stabiel, ik heb de neiging de beugels naar buiten te duwen bij het opkomen bij het lichtrijden. En dat heb ik met demping-beugels niet. Het zijn al beste apparaten met dat draaibare oog er aan, nog een losse adapter erbij maakt het geheel wel erg lang en misschien daardoor instabiel?
Kun je demping missen, zijn het echt super stijgbeugels!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:03

Hoe zijn je nieuwe beugels op lange termijn TS?
Kun je deze echt beter op hun plek houden door de aanpasmogelijkheden? En merk je ook echt verschil in je lijf?

Nu mijn aandacht er eenmaal op gevestigd is valt me heel vaak op dat mijn beugels niet recht onder mijn voet zitten. :+
Ik kan ze er wel handmatig goed onder krijgen. Maar bij de eerste de beste andere beweging draaien ze weer onder mijn voet.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 11:14

Ik ben nog steeds wild enthousiast over de Ryde beugels. Ik gebruik ze op 1 paard, waarmee ik ook naar het bos ga. (En WE etc mee doe) Het geeft een hele veilig gevoel want de zijkant buigt echt heel makkelijk open en ook alle kanten op. Er blijft ook geen stukje staan waar je achter kunt blijven haken. Omdat ik de hoek/hangrichting etc af kan stellen, staat mijn voet helemaal evenredig aan de grond en de hak iets lager. Ik heb er fysiek ook echt baat bij en ik mis het helemaal niet dat er geen dempende functie in zit. Veiligheid en voethouding zijn echt zo top!
Op mijn andere paard gebruik ik ze niet, daar zit ik gewoon fijner op met mijn freejumps 30/10.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:01

Tof! Heb je een foto van je been en voet houding met de beugel?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 13:52

Nee, niets waar het duidelijk op staat. Zal ik binnenkort even maken, als ook mijn nieuwe zadel binnen is.