Zadel voor rondgeribte PRE met singelplaats ver naar voor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:59

Heb je wel eens op een Wintec gezeten?
Of Arena/bates als je liever leer hebt.
Ik ben er per toeval op gekomen, onder het mom van alles proberen in de ruitersportzaak.
Ben er ontzettend blij mee, ik zit er beter in dan de dure merken. :+
Je kunt evt grotere wrongen kopen als je dat wilt, deze zet je er op met klittenband.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 09:35

ik heb een isabelle werth getest op mijn paard, vorig jaar ergens, maar niet uitgebreid. Dit vond ik niet zo wauw, maar deze zit ook wel vrij diep (en ik begin tot de conclusie te komen dat ik diepe zit niet zo nodig heb zeg maar.)
Op de bok zat de cavaletti fijner dan Arena, maar Arena zat inderdaad ook niet slecht.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:07

Op de Isabel kon ik ook niet zo fijn zitten -vond die wat diep en te stroef- op de wintec 500 wel, dat zat gelijk goed.

En de arena en bates dus maar ik vond die in verhouding duur, ik merkte zelf nl. niet echt verschil.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 10:19

ik ga vannamiddag gaan testzitten op de Tekna Letec S line en de GFS monarch. Zadelpasser komt 9 april, dus als deze goed zitten op de bok kan ik een of beide meekrijgen om te testen (of na de zadelpas sessie, moet ik even bespreken).
Zadelpasser denkt dat Letec het beste zal liggen gezien haar bouw.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:09

Nadeel van de deuber vond ik ook het ronder worden van de curve van de boom. nu heb je dat ook met de verwisselbare kopijzers wel iets. maar hier zie je het ook echt..

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:03

Misschien lees ik eroverheen, maar heb je al eens een Startrekk Espaniola geprobeerd? Ik vond die als ruiter wat lager/smaller zitten dan de Deuber. Bij de Deuber voelde ik echt dat ik op een flink massief zadel zat, bij de Startrekk zat ik smaller en de 'boom' (is natuurlijk boomloos) was in de lengte ook minder bol/dwingend naar het paard. Maar de singelgroeve blijft ook dan natuurlijk een uitdaging.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:41

Tekna letec heb ik kort gehad, maar op mijn vorige paard een rondgeribte IJslander met rechte rug ging die schuiven. En dan niet perse naar voren maar met een zijsprong tijdens een buitenrit hing ik ineens met zadel en al aan de zijkant.
Gelukkig was het een redelijk koel paard wat niet zomaar ging rennen…
En nee het was niet zo dat ik niet goed had aangesingeld.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:18


Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 17:10

Ineke2 schreef:
Tekna letec heb ik kort gehad, maar op mijn vorige paard een rondgeribte IJslander met rechte rug ging die schuiven. En dan niet perse naar voren maar met een zijsprong tijdens een buitenrit hing ik ineens met zadel en al aan de zijkant.
Gelukkig was het een redelijk koel paard wat niet zomaar ging rennen…
En nee het was niet zo dat ik niet goed had aangesingeld.

oh, zadelpasser had net de ervaring dat die letecs supergoed liggen op ronde paarden.

Ik heb vanmiddag gaan testen op de bok.

- Tekna Letec 17.5 : de lepel drukt mijn kont omhoog waardoor ik naar voor schuif en op de voorboom terecht kom.
- de kent en masters 17.5 en 17 doet precies hetzelfde, zowel mijn zadel als haar nieuwere modellen. De lepel gaat voor mij te snel omhoog zeg maar.
- Wintec dressuur en isabelle zit heel belabberd voor mij, ik kan dat met mijn bekken en kapot been niet aan

- GFS Monarch zat een stuk beter, vrijere zit, zweetblad en wrong iets meer naar voor, zadel valt ruim. Hier kan ik direct een stuk ontspannender in zitten zonder op mijn doos te vallen.
- De cavaletti zat nog beter (en is prijstechnisch interessanter), maar daar vreest ze dat die niet op het paard zal passen. Deze passen beter op smallere paarden en niet op de ronde paardjes zoals ik heb.
- massimo trail zat tegen alle verwachting in behoorlijk goed. Wel breed, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat ik dus een iets bredere twist mag hebben, dat K&M net té smal is. Hier heb ik mooi vrijheid maar wel een stevige wrong voor de knie voor als ze een rare sprong zou maken.
Van deze laatste twijfel ik een beetje of mijn been dat houdt, maar dat zal ik pas weten na rijden. Deze is maat 36 en daarop was paard vorige keer ook gemeten.

Ze brengt alledrie de zadels mee, en als er eentje tussenzit dat goed ligt, mag ik die een week testen.


Ineke2 schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar is dit anders geen optie om uit te proberen?
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -ijslander

Als je in de buurt zit, heb je meteen 18 inch zadel om te kijken of dat verschil maakt.

Dit is een mooi zadel. Helaas woon ik in West-vlaanderen, dus niet in de buurt van iets op marktplaats :+ .

Camino_S
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:46

Duhelo schreef:
- de kent en masters 17.5 en 17 doet precies hetzelfde, zowel mijn zadel als haar nieuwere modellen. De lepel gaat voor mij te snel omhoog zeg maar.
.


Geen 18 inch kunnen passen hiervan? Of denkt de passer dat dat te lang is voor je paard?

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:52

Ik heb een rondgeribde haflinger een Reactor Panel zadel liggen.

Ik heb hier zeer tevreden over. Ik rijd er zowel dressuur als lange bosritten (recreatief en endurance) mee. Ik heb een dressuur model.
Ze zijn wel lastig (tweedehands) te vinden, daar moet je echt een beetje geluk mee hebben.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:18

Duhelo schreef:
Ineke2 schreef:
Tekna letec heb ik kort gehad, maar op mijn vorige paard een rondgeribte IJslander met rechte rug ging die schuiven. En dan niet perse naar voren maar met een zijsprong tijdens een buitenrit hing ik ineens met zadel en al aan de zijkant.
Gelukkig was het een redelijk koel paard wat niet zomaar ging rennen…
En nee het was niet zo dat ik niet goed had aangesingeld.

oh, zadelpasser had net de ervaring dat die letecs supergoed liggen op ronde paarden.

Ik heb vanmiddag gaan testen op de bok.

- Tekna Letec 17.5 : de lepel drukt mijn kont omhoog waardoor ik naar voor schuif en op de voorboom terecht kom.
- de kent en masters 17.5 en 17 doet precies hetzelfde, zowel mijn zadel als haar nieuwere modellen. De lepel gaat voor mij te snel omhoog zeg maar.
- Wintec dressuur en isabelle zit heel belabberd voor mij, ik kan dat met mijn bekken en kapot been niet aan

- GFS Monarch zat een stuk beter, vrijere zit, zweetblad en wrong iets meer naar voor, zadel valt ruim. Hier kan ik direct een stuk ontspannender in zitten zonder op mijn doos te vallen.
- De cavaletti zat nog beter (en is prijstechnisch interessanter), maar daar vreest ze dat die niet op het paard zal passen. Deze passen beter op smallere paarden en niet op de ronde paardjes zoals ik heb.
- massimo trail zat tegen alle verwachting in behoorlijk goed. Wel breed, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat ik dus een iets bredere twist mag hebben, dat K&M net té smal is. Hier heb ik mooi vrijheid maar wel een stevige wrong voor de knie voor als ze een rare sprong zou maken.
Van deze laatste twijfel ik een beetje of mijn been dat houdt, maar dat zal ik pas weten na rijden. Deze is maat 36 en daarop was paard vorige keer ook gemeten.

Ze brengt alledrie de zadels mee, en als er eentje tussenzit dat goed ligt, mag ik die een week testen.


Ineke2 schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar is dit anders geen optie om uit te proberen?
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -ijslander

Als je in de buurt zit, heb je meteen 18 inch zadel om te kijken of dat verschil maakt.

Dit is een mooi zadel. Helaas woon ik in West-vlaanderen, dus niet in de buurt van iets op marktplaats :+ .



Is Nieuwerkerk ver van jou west Vlaanderen? Je zou wel eens mogen test zitten op mijn zadel. Frank Baines élégance deluxe 17,5” kussen 18” zitting

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 21:23

Nieuweekerk nederland? Twee uur rijden ook :+
Bedankt voor het aanbod!

Helaas geen 18/18,5 inch liggen. Ze vreest idd echter dat die te lang zal eijn en ook niet het verschil zal maken.
De gfs valt groter en de massimo was een 18 (of 18,5?) en die zitten wel beter idd. De massimo id echter ng een cm korter dan mijn k&m.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:37

Ik ben momenteel een Tolt Saga aan het proberen. Die ligt wel boven je budget en zijn niet zoveel tweedehands te verkrijgen, maar voldoen wel aan je overige eisen.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:47

Duhelo schreef:
Nieuweekerk nederland? Twee uur rijden ook :+
Bedankt voor het aanbod!

Helaas geen 18/18,5 inch liggen. Ze vreest idd echter dat die te lang zal eijn en ook niet het verschil zal maken.
De gfs valt groter en de massimo was een 18 (of 18,5?) en die zitten wel beter idd. De massimo id echter ng een cm korter dan mijn k&m.



Afbeelding
Deze Nieuwerkerk :D

Is dat nog zo ver joh :wow:

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:27

O ik sta in Bruinisse met mijn paard dat ligt niet ver van Nieuwerkerk. Dan mag je ook test zitten op mijn zadel mocht je dat willen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 08:24

N_B_N schreef:
Duhelo schreef:
Nieuweekerk nederland? Twee uur rijden ook :+
Bedankt voor het aanbod!

Helaas geen 18/18,5 inch liggen. Ze vreest idd echter dat die te lang zal eijn en ook niet het verschil zal maken.
De gfs valt groter en de massimo was een 18 (of 18,5?) en die zitten wel beter idd. De massimo id echter ng een cm korter dan mijn k&m.



[ [url=m/hUU3vw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze Nieuwerkerk :D

Is dat nog zo ver joh :wow:


Ik woon op een halfuurtje van de Franse grens af, dus echt in het verste gedeelte denk ik :+ .

Ik wacht even de zadelpasser af, als er uit die drie modellen niks goeds komt, dan zie ik een tripje Nederland wel zitten :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:54

Heb je van de Massimo ook het dressuurmodel geprobeerd? Of enkel de trail?

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:09

Heb je al eens een zaldi geprobeerd? Ik heb die ook op mijn brede pony liggen en gebruiken ze ook veel op barokke paarden. Ik kon hem toen helemaal zelf samenstellen en dus ook andere wrongen/lepel/tussenkanaal breedte etc kiezen. Ik heb volgens mij ook 1 met smalle twist. Ik heb de new kent 2g. Boom kunnen ze in de pers aanpassen.

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 09:10

siskeh schreef:
Heb je van de Massimo ook het dressuurmodel geprobeerd? Of enkel de trail?

Enkel de trail. Het dressuurmodel heb ik in augustus geprobeerd, die pastte in stilstand maar lag in beweging belabberd (en paard liep er belabberd onder ook.)
Dus die werd na 2 rondjes afgeschreven :+

Zaldi heb ik de campera gehad, zelfde probleem als de Deuber (teveel druk vooraan, komt los achteraan.)
Een gewone dressuurversie nog niet geprobeerd, als die huidige drie niets zijn is zaldi zeker een optie, maar hier in belgië zijn er weinig dealers denk ik?

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:21

Duhelo schreef:
siskeh schreef:
Heb je van de Massimo ook het dressuurmodel geprobeerd? Of enkel de trail?

Enkel de trail. Het dressuurmodel heb ik in augustus geprobeerd, die pastte in stilstand maar lag in beweging belabberd (en paard liep er belabberd onder ook.)
Dus die werd na 2 rondjes afgeschreven :+

Zaldi heb ik de campera gehad, zelfde probleem als de Deuber (teveel druk vooraan, komt los achteraan.)
Een gewone dressuurversie nog niet geprobeerd, als die huidige drie niets zijn is zaldi zeker een optie, maar hier in belgië zijn er weinig dealers denk ik?


Ja denk dat dat lastig is. Misschien tweedehands dat je 1 kan testen? Ook al kan je er alleen maar even op zitten. Woon zelf in friesland dus dat wordt lastig haha! Ik heb ook lang gezocht naar een zadel, heel veel lag op mijn pony wel goed maar zat voor mij niet lekker.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 10:11

ik heb een dealer gevonden in Bredene. Mss moet ik volgende week daar eens op zaldi gaan bok-zitten. Dan kan ik ook al inschatten of dit zou werken voor mij of niet. Als er in de drie huidige opties niet zit weet ik alvast of zaldi een optie kán zijn. Nieuw zijn deze ook wel nog betaalbaar (de goedkoopste versie toch, die tweede duurste iets minder, maargoed, als dit HET zadel zou zijn kan ik mss wel nog iets rekken.)
De GFS en massimo zijn eigenlijk ook boven mijn budget, maar ok.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zoektocht naar een zadel voor ronde pre + vrouwenzit, lange bovenbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:42

Massimo is wel goed 2dehands te vinden volgens mij hoor.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 11:22

Ineke2 schreef:
Massimo is wel goed 2dehands te vinden volgens mij hoor.

Het begint tegen te vallen. Vroeger inderdaad wel, maar Massimo is overgenomen en blijkbaar zijn de huidige zadels minder goed dan de oudere varianten. tweedehands vind je ze wel, maar dan moet je maar geluk hebben dat je net de goede boommaat en kussenvulling hebt.
Het zadel bij de passer is nieuw en mag voor een héle leuke korting weg omdat het model herwerkt wordt en dit als pasmodel dus niet meer interessant is.
Eerst maar even bekijken of het effectief past en ik er tijdens het rijden geen last van krijg met mijn been.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:41

Ik heb de rest niet gelezen maar ik zweer bij mijn Prestige Monza.
Ik pas met mijn 180 (broekzak 40) goed in een 17” en heb ruimte voor mijn lange bovenbenen.

Heb het zadel nu al heel wat jaren met veel tevredenheid liggen op mijn PRE.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding