Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:57

Leuk, er zijn zoveel kleurtjes mogelijk! Ik zag dat je ook singels kunt configureren... volgende project, een bijpassende singel <3

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:51

Ik zag ook op een Noors account dat een zadelmaker daar zelf begonnen is met vilten dekjes maken, omgerekend dacht ik dat ze op een 150 euro kwamen. Alleen weet ik niet wat import gaat kosten. Voor de geïnteresseerden, je kan ze op instagram vinden onder kls_salmakeri. Op dit moment de recentste post. Ik moet wel zeggen dat ze iets dunner ogen maar als ik me niet vergis is die wel bijna de helft van de prijs.
EDIT: hij komt op 170 euro (2000 Noorse kronen) en bij becidor zijn die van deuber 237 euro als ik juist ben. Toch niet zo´n giga verschil dus.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:12

Kan er iemand even meekijken naar de pasvorm van dit zadel?
De boom staat op het breedst, ik heb het idee dat de achterkant wel erg ver omhoog komt en het ligt zelfs aangesingeld achteraan niet stabiel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:36

Mooi zadel! Maar hij lijkt achteraan inderdaad wel erg los te liggen. Zeker ook omdat dit in stilstand is, dus als je paard tijdens het werk haar rug opbolt, dan zal hij aan de achterkant nog meer omhoog geduwd worden. Kiept hij ook tijdens het rijden?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:47

Ik heb wel de indruk dat hij erg beweegt in het rijden. Op film zie je me ook behoorlijk bouncen terwijl ik anders een vrij stille zit heb. In galop kom ik los van het zadel (maar paard is nog niet genoeg in balans om netjes te galopperen, dus die laat ik even in het midden).

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 01:03

Ik vind het zadel ook wel veel te ver naar voren liggen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 01:04

Dit was ba het “rijden” . Pony heeft een fijne bouw met weinig schoft, singelplek ver naar voor en een dikke buik. Alles heeft de neiging naar voor te schuiven. Vandaar ook al de banaansingel.
Ik kan morgen wel even kijken of er verschil is als ik het zadel meer naar achter leg.

Dit was voor het rijden

Afbeelding
En na:

Afbeelding

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 01:31

Ik heb een ouder model deuber gehad met hetzelfde probleem. Ik hoopte dat de verstelbare voorvork alles op zou lossen, maar bij mijn zadel werd de boom van voor naar achteren bekeken boller (naar de paarden rug toe) als ik de voorvork wijder zette. Hoe smaller de voorvork stond, hoe rechter de boom van voor naar achter was. Dat is helaas niet altijd wat je nodig hebt. Ik weet niet of dat nog steeds zo is?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:23

Op dit zadel lijkt het ook wel zo. Ik weet natuurlijk niet hoe oud die is. Iemand met hetzelfde type zadel die ook breed staat stuurde een foto waar het zadel net perfect aansluit achteraan. Dus ofwel zijn er verschillende types boom in de omloop?

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:03

Mijn Arabier had een beetje hetzelfde probleem, fijn gebouwd, singelplek ver naar voren en dikke buik (+ rondgeribt). Bij ons was de Deuber El Campo van alle geprobeerde zadels, boom en boomloos, de beste oplossing. Ik heb een uitgesproken anatomische singel (de Lemieux Gel-Tek), die werkte beter dan de maansingels.

Zadel lijkt bij ons wel beter aan te sluiten dan op jouw foto's. Overigens heb ik de zadelpasser van Hipica laten komen om hem aan te passen, ik doe dat niet zelf. Dit was het enige zadel dat niet naar voren schoof bij hem.

Op de foto is het zadel nog vrij nieuw, ik zie toch ook een groot verschil in de vulling van de kussens ten opzichte van jouw zadel.

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:37

Heb ik blijkbaar net weer een uitzondering te pakken. Ik las dat er bij deuber keuze is in verschillende kussendiktes, dus ik gok dat dit zadel eentje is met dikke kussens.
Ik heb nu natuurlijk geen foto van achteraan als ik er op zit, maar ik zie op film wel dat ik behoorlijk "bounce", ik zit normaal vrij stil, dus ik vermoed dat dit toch te maken heeft met de beweging achteraan.
Ik woon in België, dus hier is er weinig ervaring met dit type zadels, ik zal dus ook het risico niet nemen ...

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:53

Mijn oude kussens leken qua vulling meer op die van Duhelo, die lagen ook echt bovenop het paard. Gek dat het zo enorm verschilt.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:28

Mijn kussens lijken ook veel platter, evenals het tussenkanaal, die vind ik bij jou vrij krap voor de breedste stand.
Ik heb wel een el campo.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:33

Ik had al in jouw eigen topic gereageerd maar ik denk idd dat er een ander type boom in zit en het kussen kanaal is ook smaller. Bij de nieuwere modellen kan de zadelmaker dit aanpassen. Ook ik vind de kussens heel dik gevuld. Jammer zeg!

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:37

De kanaal breedte was bij mij oude zadel ook aanpasbaar. Misschien dat dat iets doet in combinatie met met vulling uit de kussens laten halen? Maar dat heeft alleen zin als je zelf goed in het zadel kunt zitten. Alle ingrepen kunnen het zadel wel stabieler maken en het zwaartepunt voor jou verder naar achteren leggen dus verbeteren, maar als het voor de rest ook niet 100% zit dan is het misschien niet de moeite waard.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:20

Duhelo schreef:
Kan er iemand even meekijken naar de pasvorm van dit zadel?
De boom staat op het breedst, ik heb het idee dat de achterkant wel erg ver omhoog komt en het ligt zelfs aangesingeld achteraan niet stabiel

[ [url=m/RBHdSr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RtrSiS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7wSurd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RWfF7P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HHr97S.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jvjjmV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FxgDqR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is precies het probleem waar ik tegenaan liep met de deuber zadels. Op het moment dat ze breder gaan worden ze steeds meer voor een holle rug en gaan ze dus kiepen.
Dit is bij deuber extremer

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:24

Zo jammer, want het idee van een verstelbare voorboom is perfect, alleen waarschuwt niemand je ervoor dat de pasvorm naar achteren dan ook radical verandert.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:24

Nou, maar radicaal zou ik het ook niet willen noemen. Het is een klein verschil.

Heb je de boom nu op maat gemaakt zonder kussens of met? Ik kan het niet goed zien aan de foto's, maar vermoed dat hij te breed staat, omdat de kussens vrij fors gevuld zijn. Pas hem eens mooi zonder kussens. Krult de achterkant op, dan gaat het hem nooit worden. Zo niet, dan heb je grote kans dat je met het aanpassen van de kussens het wel aansluitend krijgt.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:12

Met kussens gepast inderdaad. Ik heb het zadel om te testen en mag terugsturen als het niet past, dus ik durf die niet zo goed uit elkaar te halen :+ .
hij stond nu idd op het breedste, iets smaller lag wat mooier, maar dan krijg ik aan de voorkant niks meer tussen zadel en schouder door...

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:25

Ja ik snap het, dan ga je hem niet uit elkaar halen. Moet ook zeggen, ik denk dat de boom sowieso te rond is van voor naar achteren voor je paard, ook al zou hij iets smaller staan. De Ronda is nou eenmaal gewoon voor vrij korte gecurvde ruggen. Ander types van Deuber zijn een stuk rechter.
(Daarom heb ik een rechte Deuber, en een ronde Ronda. Met die twee kan ik bij vrijwel elk paard uit de voeten. :+ )

Ik las overigens dat de Ronda niet geschikt zou zijn lange benen Ik heb zelf ook een kleine broekmaat, maar erg lange (boven)benen en zit in de Ronda heel mooi. Dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Maargoed, geen oplossing voor jou natuurlijk.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:29

Welke producten gebruiken de aspen leder eigenaars hier? Ik ga voor mijn havanna leder de deuber producten gebruiken maar ik ben niet zeker wat ik met het aspen moet doen? En op de website hebben ze het alleen over nubuck, suède en nappa. Ben ik dus niet zo heel veel mee. Ik heb hun ook al een bericht gestuurd via Instagram maar krijg geen gehoor...

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:51

Ik gebruik alleen een zadelzeep op mijn aspen, zal morgen even kijken welke. Vet en ander vettig spul durf ik niet aan, maakt het niet mooier denk ik.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:23

Ben ik weer met een vraag hoor :+ welke kleuren beugelriemen gebruiken jullie? Ik twijfel namelijk tussen zwart en havana van bates. Mijn zadel is havana en aspen black. Heeft iemand de havana van bates al gezien in het echt? Zou die mooi matchen bij de havana van deuber?

Ik heb de onderhoudsproducten van deuber zelf recent aangekocht omdat ik niet echt tevreden was van de producten die xe zadelpasser meegaf. Ook is er een nieuwe singel onderweg omdat (again door haar aangeraden) de singel van prolite echt absoluut niet fijn was voor mijn paard. Lekker 120 euro de vuilbak in :')

Ik heb geluk dat er nu iemand die praktisch een dorp verder woont ook dealer is geworden van deuber, ik kan dus daar vragen voor het onderhoud. Anders betaal ik me echt gewoon blauw aan transportkosten elke keer. Ik moest vorige keer 130 euro betalen dacht ik, voor mijn gratis checkup, dat vond ik een beetje te veel van het goeie, dan kon ik evengoed een betalende sessie doen bij iemand anders en nog goedkoper af zijn.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:50

Och balen van de singel! Ik heb ook een nieuwe singel besteld van mattes. Ik kon 'm personaliseren in eigen kleuren én met de 25% korting die ze hadden bij hypostore. Hij mag dan alleen niet retour. Maar ik heb 'm getest en weet dat 'ie goed bevalt. Straks een hele mooie set samen met mijn nieuwe dekje.

Ik heb beugelriemen in de lichtbruine kleur. Ooit eens tegenaan gelopen in een sale hoek voor een koopje.. weet alleen het merk niet meer.

Waidida schreef:
Ben ik weer met een vraag hoor :+ welke kleuren beugelriemen gebruiken jullie? Ik twijfel namelijk tussen zwart en havana van bates. Mijn zadel is havana en aspen black. Heeft iemand de havana van bates al gezien in het echt? Zou die mooi matchen bij de havana van deuber?

Ik heb de onderhoudsproducten van deuber zelf recent aangekocht omdat ik niet echt tevreden was van de producten die xe zadelpasser meegaf. Ook is er een nieuwe singel onderweg omdat (again door haar aangeraden) de singel van prolite echt absoluut niet fijn was voor mijn paard. Lekker 120 euro de vuilbak in :')

Ik heb geluk dat er nu iemand die praktisch een dorp verder woont ook dealer is geworden van deuber, ik kan dus daar vragen voor het onderhoud. Anders betaal ik me echt gewoon blauw aan transportkosten elke keer. Ik moest vorige keer 130 euro betalen dacht ik, voor mijn gratis checkup, dat vond ik een beetje te veel van het goeie, dan kon ik evengoed een betalende sessie doen bij iemand anders en nog goedkoper af zijn.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:23

Waidida schreef:
Ben ik weer met een vraag hoor :+ welke kleuren beugelriemen gebruiken jullie? Ik twijfel namelijk tussen zwart en havana van bates. Mijn zadel is havana en aspen black. Heeft iemand de havana van bates al gezien in het echt? Zou die mooi matchen bij de havana van deuber?

Ik heb de onderhoudsproducten van deuber zelf recent aangekocht omdat ik niet echt tevreden was van de producten die xe zadelpasser meegaf. Ook is er een nieuwe singel onderweg omdat (again door haar aangeraden) de singel van prolite echt absoluut niet fijn was voor mijn paard. Lekker 120 euro de vuilbak in :')

Ik heb geluk dat er nu iemand die praktisch een dorp verder woont ook dealer is geworden van deuber, ik kan dus daar vragen voor het onderhoud. Anders betaal ik me echt gewoon blauw aan transportkosten elke keer. Ik moest vorige keer 130 euro betalen dacht ik, voor mijn gratis checkup, dat vond ik een beetje te veel van het goeie, dan kon ik evengoed een betalende sessie doen bij iemand anders en nog goedkoper af zijn.


Balen van de singel. Ik had éxact hetzelfde: van haar de Prolite gekocht. Toegegeven, qua model is dat de perfecte singel voor ons. Maar hij werd in een mum van tijd keihard, en toen ging paard terecht protesteren. Vier singels later uiteindelijk terecht gekomen bij de Gel-Tek van LeMieux. Ik ben zeer dankbaar voor Marktplaats :Y) . De LeMieux is hetzelfde model als de Prolite, maar dan boterzacht. Ik denk dat we nu op de juiste singel zijn uitgekomen.

Fijn dat je een zadelpasser dichterbij hebt gevonden. Ik ben nog steeds tevreden over de service, maar woon dan ook op een steenworp van haar vandaan.