Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:56

Hera is enorm aan het veranderen in haar lijf.. denk dat het kopijzer nu te krap aan het worden is :+ zadelmaker komt eerdaags

Ook maar de edix cresent gepakt, aangesingeld komt ie net aan het zweetblad. Heb de pointbullet ook niet vast dus het kussen komt wat naar voren. Want die zit eigenlijk gewoon los onder het zweetblad.

Afbeelding
Het wijdere kopijzer.. denk dat ie zo moet passen?
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 00:41

MarjanB schreef:
Hera is enorm aan het veranderen in haar lijf.. denk dat het kopijzer nu te krap aan het worden is :+ zadelmaker komt eerdaags

Ook maar de edix cresent gepakt, aangesingeld komt ie net aan het zweetblad. Heb de pointbullet ook niet vast dus het kussen komt wat naar voren. Want die zit eigenlijk gewoon los onder het zweetblad.

[ [url=m/l2rjVq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het wijdere kopijzer.. denk dat ie zo moet passen?
[ [url=m/lvuPp9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij mag je zadel ook nog wel een aardig eind naar achteren.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 01:08

Ja hij kruipt nu naar voor, overleg gehad met zadelmaker en moet idd kopijzer vervangen. En dan blijft ie hopelijk weer op z’n plek. Ze heeft wel een vrij stijle schouder

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 06:35

Ik heb gisteren mijn singel aan de twee achterste stoten bevestigd, vanuit het advies hier.

Dat was niet gek!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:02

Daphara schreef:
felicity schreef:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. En vind het super leerzaam.

Ik dacht dat ik het vrij goed voor mekaar had. Maar nu lees ik een paar pagina's terug dat een v singelsysteem helemaal niet wenselijk is.

Kak -O-

Laat ik nu net een rossner hebben met v singel systeem in 65 cm.

Welk model heb ik nodig. En wat is een aanrader kwa materiaal?

[ [url=m/Uc6i6a.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5GVgdx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5WlILh.jpg]Afbeelding[/url] ]

@felicity , test het even: Singel aan zoals je normaal rijdt en haal dan een vlakke hand tussen de singel en je paard door, je voelt dan onder de gespen een verhoogde druk en in mijn ervaring is de druk onder de V gesp hoger dan onder de gewone gespen, dat is de reden dat ik het V-gespen systeem afraadt

Maar goed, qua model zou ik voor de jouwe sowieso niet dit model singel aanraden, door de rechte vorm trekt die in de oksels. Dus ik zou kijken naar een crescent en ik zou zeker voor een maatje groter adviseren, als dit dus een 65 cm is, dan zou ik naar een 75 cm gaan kijken, want die 5 cm aan elke kant mogen de gespen wel hoger komen te liggen.

Ik had gisteren de crescent singel van agradi binnen en meteen mee gereden. Zadel lijkt beduidend beter te liggen en de singel houdt de oksels mooi vrij.

Ik vraag me alleen af of hij inderdaad 75 cm is. Het label zegt van wel maar dan had ik wel een 80 cm gemogen.

Afbeelding
Foto van na het rijden. De singel zit aan de andere kant 1 gaatje hoger.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:26

Ik denk zelfs dat je bij deze wel een 85 cm mag hebben. Je hebt de ruimte onder het zweetblad en 10 cm langer is maar 5 cm hoger aan elke kant.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:26

Ik heb aan deze kant nog 2 gaatjes over en aan de andere kant nog 1 gaatje.
Bizar hoe die maten valllen.

Bijna weer black friday kan ik voor een mooiere langere singel gaan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:08

Hmm, zoveel langer hoeft deze toch ook niet? Vind de singel best mooi liggen!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:21

Celebi schreef:
Hmm, zoveel langer hoeft deze toch ook niet? Vind de singel best mooi liggen!

Het ligt ook zeker niet verkeerd, maar hoe langer de singel, hoe meer oppervlakte om de druk over te verdelen, zolang je weg blijft van de rand van de Latissimus spier, mag je best langer gaan.

Het beste is de ideale positie te beoordelen als je ook een foto ziet zonder zadel.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:37

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:10

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:29

Oke, ik ga eens kijken of ik het ook aandurf.

Ik heb een IJslander, die stilletjes aan onder het zadel is (6 jaar).
En het stukje ''singel'' zat mij al langer niet heel lekker. Ik heb een 60 cm leren barefoot singel, met elastiek, en anatomische vorm.
Afbeelding

Maar het ''voelde'' niet ideaal.
Gezien de bouw van mijn lieve paard leek me ook een crescent singel geen overbodige luxe. Die heb ik dus gisteren binnen gehad, 70 cm.
En ik dacht dat ik daarmee helemaal prima zat (paard reageerde er ook echt heel prettig en vrij op!).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een Horka singel. Geen elastiek. Vind hem fantastisch soepel :+:

Tot ik vanochtend in dit topic de ''oksels met lijntjes'' tekeningen zag van Daphara..
Ik moet nog 10 cm langer of niet? Waarbij ik dus met mijn singel ga uitkomen op het dekje en mogelijk zelfs op de onderrand van het zweetblad?

Mijn voorste singelstoot komt iets ''korter'' uit omdat deze door het zweetblad is gestoken om het zweetblad vast te leggen. Ik wil hem daar eigenlijk niet uit halen omdat ik dat stugge op de beugelriemen zelf erg prettig vind.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:33

Ik vind die horka ook echt heel fijn. :j enige jammere is dat hij toen niet in bruin was en nu wel, maar vind ik zonde van de perfecte zwarte nog.

Hij lijkt idd nog wat kort, maar ik denk niet dat je helemaal uitkomt met langer? Op dekje is niet zo erg, maar je wilt wel onder het zadel blijven komen. Maar het lijkt alsof je nog 4 gaatjes over hebt? Is dat aan de andere kant ook zo? Want dan valt het nog mee

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:45

MyWishMax schreef:
Ik vind die horka ook echt heel fijn. :j enige jammere is dat hij toen niet in bruin was en nu wel, maar vind ik zonde van de perfecte zwarte nog.

Hij lijkt idd nog wat kort, maar ik denk niet dat je helemaal uitkomt met langer? Op dekje is niet zo erg, maar je wilt wel onder het zadel blijven komen. Maar het lijkt alsof je nog 4 gaatjes over hebt? Is dat aan de andere kant ook zo? Want dan valt het nog mee

Heb je toevallig de zwarte in 80? Want dan neem ik hem wel over, kun jij naar de bruine toe? :))

Singel zit gelijk of met 1 gat verschil links-rechts. Zal morgen eens meten of ik langer kwijt kan.

Vind het zo bijzonder dat ik hierover nooit heel veel verder heb nagedacht en nooit wat heb gehoord. Zal vanavond eens kijken of mijn Fjord de crescent 70 cm beter past. Anders hebben we die al over :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:53

Volgens de gaatjes zou je idd nog 10 cm langer kunnen. Toevallig geen stalgenootje waar je eentje van 75 of 80 kan uittesten?

Hier nog altijd bezig met de zoektocht.

Dus mijn tixerant was het net niet, zadel schuift wat naar voor ermee.

2 Mattes singels tweedehands gekocht.

De crescent was het ook net niet, omgekeerd bleef het in de piste liggen, maar na een pittige buitenrit zat het zadel in de nek.
Vorige week de anatomische getest, en die lijkt op zich wel ok.
Maar paard reageert door in de singel te happen, maar loopt wel fijn.
Paard komt met het voorbeen ver onder de massa dus dat stropt dan wel snel tegen de singel.

Dit was na het rijden.
Afbeelding
Afbeelding

tweedehands een prolite op de kop kunnen tikken, voor het mooie iets te kort ook, maar de prijs was interessant genoeg.
Paard liep niét fijn. Kort, wilde niet voorwaarts, ik had ook niet de indruk dat het zadel beter bleef. Met de singelstoot naar voor te plaatsen wel iets beter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het ziet er wel goed uit, maar bij het naar achter zetten van het voorbeen knalt ze dus tegen die singel aan

Als ik mijn hand er tussen deed werd mijn vinger pijnlijk afgekneld.

De tixerant er weer even omgedaan, en daar gaat ze netjes over omdat die singel zo dun is.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb wel de indruk met de singelstoot eentje naar voor en de tixerant omgekeerd, dat het wel redelijk goed is zo. Paard loopt er ook gewoon fijn mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze mag volgens mij dan ook wel langer, de huidige is een 75, dus even zoeken of ik die in een 85 kan vinden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:00

@Duhelo: een van de (weinige) nadelen van paarden aan huis. :))
Een 80 cm en hem nét vast krijgen qua gaatjes ga ik vermijden denk ik. Paard is nu voor het mooie te spekkig, dus dan komen we vanzelf op het punt dat het niet vast genoeg meer zit.
Maar ik ga eens op speurtocht naar een 75 cm, in leer :)

Verder kijk ik vooral heel geinteresseerd naar de foto's hier, en probeer kennis in me op te nemen.
Vind het wel heel interessant om te zien hoeveel verschillen er zijn tussen de paarden. Bij jouw paard (@duhelo) kun je inderdaad heel goed zien dat de singelplek en voorbeen-beweging elkaar heel gemakkelijk tegenkomen. En ik dácht dat mijn IJslander daarin al kritisch was, maar dat lijkt dus reuze mee te vallen.

Vanavond echt even met mijn Fjord proberen (met wat geluk heeft hij die 70 cm gewoon nodig, kan ik voor mezelf weer goedpraten dat ik die gebruikt heb en niet meer terug kan sturen, en dat ik alsnog nóg een nieuwe koop :)) )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:28

Ik vind jouw paard zo lastig, Duhelo. Op sommige foto's lijkt het van de ene kant goed, en dan heb je foto van de andere kant en vind ik hem te ver in de oksel.....

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:32

Die Horka hierboven is toch anatomisch en niet crescent? Is verder wel een hele mooie singel en een fijne tegenhanger van de veelgebruikte prolite.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:33

Avalanche schreef:
Ik vind jouw paard zo lastig, Duhelo. Op sommige foto's lijkt het van de ene kant goed, en dan heb je foto van de andere kant en vind ik hem te ver in de oksel.....

Dat viel me idd ook op! Kijk ik van de ene kant denk ik, jep, helemaal top! en dan de andere zijde ziet het er bagger uit.
Ik vrees dat al mijn singels te ver naar voor zullen trekken, ze is nu natuurlijk ook te dik, zadel heeft door de vetkussentjes wat meer ruimte, en de singelplek naar voor + een dikke pens eronder is niet de beste combinatie.
De prolite vind ik kwa model wel mooi liggen, maar is dus duidelijk te dik daar ze er tegenaan komt.
De banaan van mattes schuift dus ook, dus ik denk dat de anatomische of de prolite overschiet. Met de prolite als voordeel dat die super dun is.

Met de singelstoot naar voor blijft het zadel wel op zijn plek, dus het enige probleem is nog die singel in de elleboog.
Enige optie dat ik nog kan denke is om de singelstoten te vervangen voor een singelophanging van Ghost, die ik naar voor kan trekken. Maar volgens mij zal de singel alsnog in die elleboog kruipen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:59

Hier een wellicht een andere invalshoek om naar voor kruipende zadels te bekijken.

Ik kwam er ook niet uit, zadelmaker weer op bezoek geweest. In stilstand lag zadel 100% goed. Met beweging hup zadel naar voren. Omdat paard in de lendenen nog wat bol is drukt ze in beweging het zadel naar voren. Smallere boom kan niet, singel is de oplossing niet. Hebben enorm lopen puzzelen en de uitkomst was hier voor m’n edix een andere pad met merino wol en andere inlages. Zal eerdaags als ik de nieuwe pad binnen heb even foto’s maken. Ben ook benieuwd welke singel jullie mooier vinden zitten :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:39

MarjanB schreef:
Hier een wellicht een andere invalshoek om naar voor kruipende zadels te bekijken.

Ik kwam er ook niet uit, zadelmaker weer op bezoek geweest. In stilstand lag zadel 100% goed. Met beweging hup zadel naar voren. Omdat paard in de lendenen nog wat bol is drukt ze in beweging het zadel naar voren. Smallere boom kan niet, singel is de oplossing niet. Hebben enorm lopen puzzelen en de uitkomst was hier voor m’n edix een andere pad met merino wol en andere inlages. Zal eerdaags als ik de nieuwe pad binnen heb even foto’s maken. Ben ook benieuwd welke singel jullie mooier vinden zitten :D

Ik heb altijd begrepen dat juist een wollen pad meer/ sneller schuift.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:07

Ja ik ook.. maar goed in dit geval werkt t wel :Y) bedoel meer te zeggen dat een singel en een op het oog passend zadel ook niet alles hoeft te zeggen

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:09

Hallo,

Ik ben niet tevreden over mijn singel en zit te denken aan een mattes.

Welk type denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:12

Ik denk dat jouw paard wel een asymmetrische Mattes kan hebben.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:43

smurvaas schreef:
Hallo,

Ik ben niet tevreden over mijn singel en zit te denken aan een mattes.

Welk type denken jullie?

[ [url=m/8OEAXP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iOAcUm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OtGuCY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9XaV6o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou naar een singel gaan die 15 cm langer is met de gespen op het uiteinde van de singel.
In crescent vorm en niet asymmetrisch zoals je nu hebt, want deze singel staat af van voren, dus alle druk zit aan de buikzijde van de singel.

Afbeelding

Je moet de gespen boven de groene lijn hebben liggen.