Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:43

Zou ik ook eens een mening mogen?

Het gaat hier om een (weer) drachtige merrie die dus de komende maanden weer ronder gaat worden.

Ik heb hier een Eric le Tixerant (75cm) singel eraan waarbij ik denk dat er winst te behalen valt.

Singelstoten vallen los recht naar beneden, maar met singelen naar voren en dus ongelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog niet volledig aangesingeld. Ik kom uit op 5/6 (voor/achter) waarbij de druk dan redelijk gelijk voelt, maar punt blijft natuurlijk ongelijk op de singelstoten. Singel zit praktisch tegen het dekje aan na aansingelen.

Met het vorige zadel lag de singel gelijk, maar dat zadel paste niet... :P

Asymmetrische crescent?
Laatst bijgewerkt door Annash op 21-09-23 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:58

Dat denk ik idd :j en met dit model zou ik de Edix adviseren.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:32

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:47

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:49

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:05

Avalanche schreef:

Dan heb ik het topic goed gelezen en de info opgeslagen! :D Bedankt voor de bevestiging. Superblij met het nieuwe zadel (en paard ook) maar de singel zit me niet helemaal lekker.

Voor het moment gaat het nog, maar ik denk zeker als ze dadelijk dikker wordt dat ik baat ga hebben bij zo'n singel.

Je kunt die niet ergens testen geloof ik, of wel?

Lengte hou ik denk ik op 75, dan is er ruimte voor als ze straks dikker wordt.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:26

JenniferU schreef:
Bij mij komt morgen de norton singel binnen als reserve singel voor als de mattes in de was is, totdat ik een leuke aanbieding heb gevonden van mattes.

https://www.agradi.nl/norton-dressuursi ... -zwart.htm

Ik heb de Norton nu een paar weken in gebruik omdat ik verwacht dat mijn paard over een paar maanden een andere singel nodig heeft. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben. Het bont droogt snel en blijft tot nu toe mooi terwijl die echt al meerdere keren doorweekt geweest is. En vooral belangrijk dat mijn paard absoluut geen wondjes meer heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:19

Annash schreef:
Avalanche schreef:

Dan heb ik het topic goed gelezen en de info opgeslagen! :D Bedankt voor de bevestiging. Superblij met het nieuwe zadel (en paard ook) maar de singel zit me niet helemaal lekker.

Voor het moment gaat het nog, maar ik denk zeker als ze dadelijk dikker wordt dat ik baat ga hebben bij zo'n singel.

Je kunt die niet ergens testen geloof ik, of wel?

Lengte hou ik denk ik op 75, dan is er ruimte voor als ze straks dikker wordt.

Nee, volgens mij niet, maar als ik je paard zie en hoe je singelstoten liggen, ben ik bijna zeker dat die gewoon past :)

Ik vind je zadel ook echt heel netjes liggen :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:10

Dankjewel! Fijn om terug te horen ook. Ik ben er echt wijs mee. Vond het een heel fijne zadelmaker. Zei precies waarom iets wel en niet goed was, had eindeloos geduld toen ik stijf van angst op paard zat (ik ben er in juni hard afgeklapt en hersenschudding gehad, nu dus angst) waar ze me echt prachtig doorheen banketstaaf. Waren nog twee zadels zie mooi lagen maar voor mij te groot. Ze zag mij erop zitten, paard spanning, ik spanning, en zei gelijk: kom er maar af, je zit hier niet lekker op! Ik ben met het goedkoopste nieuwste zadel naar huis gegaan. :') nouja, niet helemaal naar huis, want de boommaat moest nog even aangepast worden in de pers. 16 inch ponyzadeltje voor mijn 1.48, een (ruime) 34 boom voor het paard. :)

Ik zal binnenkort de gok wel nemen en singel bestellen, in maat 75 net als nu. Dan zie ik het snel genoeg.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:43

Ik denk dat je die gok kunt nemen hoor :j

Wat leuk om te horen hoe blij je bent, en zo fijn dat je nu zonder spanning kunt rijden <3 ik ben echt blij voor je <3

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:49

Ik zal binnenkort wel even updaten als ik de andere singel heb.;-)

De angst is nog niet weg, maar we zijn er hard mee bezig. Een passend zadel (zeker ook voor mij) heeft hier absoluut aan bijgedragen. De rest zijn kleine stapjes.

Voor de merrie wordt de laatste stap om alles passend te maken nog de nieuwe singel. De ELT is niet slecht maar ben heel benieuwd naar de Edix! Dan zal ik wel even een foto plaatsen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:37

Rainer schreef:
JenniferU schreef:
Bij mij komt morgen de norton singel binnen als reserve singel voor als de mattes in de was is, totdat ik een leuke aanbieding heb gevonden van mattes.

https://www.agradi.nl/norton-dressuursi ... -zwart.htm

Ik heb de Norton nu een paar weken in gebruik omdat ik verwacht dat mijn paard over een paar maanden een andere singel nodig heeft. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben. Het bont droogt snel en blijft tot nu toe mooi terwijl die echt al meerdere keren doorweekt geweest is. En vooral belangrijk dat mijn paard absoluut geen wondjes meer heeft.

Oh dat is fijn om te horen! Hoe vind je de kwaliteit? En t wol? Mattes ia natuurlijk de singel maar wil m wel graag wassen en ben erg zuinig op de mattes ivm custom made daarom een 2e.

Reden geen los bontje, los bontje wordt niet verkocht met een kortingsactie komt dus neer op 91 euro.
De mattes is bij hypostore.nl 169 en die hebben straks vast wel black friday sale en dus met korting is het prijsverschil erg klein. Dan liever een Complete singel tenzij de norton bevalt dan ben ik klaar

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:46

Er zit echt wel een wereld van verschil tussen wol en nep-wol. Ik zou persoonlijk geen singels met net bont op mijn paard willen.

Ik heb wel ondertussen de passier blu wave kunnen proberen in de juiste lengte. Ben niet tevreden. Jammer, want het is een fijne singel. Misschien als ze weer wat is afgevallen zit die beter, maar voor nu niet geweldig. Het is niet slecht, maar het kan beter.

Hoe bevalt mensen die crescent singel van kramer die wel wat weg heeft van de blu wave?
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel Deze? Wellicht is die voor mij het beste van 2 werelden. Is de crescent vorm echt wat aanwezig, of trekt die vrij recht? Blijft het leer mooi na een tijdje?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:43

Die singel is erg stevig. Trekt niet zomaar strak volgens mij. Mijn paard vond 'm te stevig zelfs, maar dat komt meer door het gebrek aan elastiek. Het elastiek dat erop zit is puur esthetisch want er zit gewoon leer onder. Het leer is mooi zacht en soepel en de singel is echt heel fijn smal. Als deze elastiek bij de gespen had gehad was dit waarschijnlijk mijn favo singel geweest. Er zit ook een goede ronding in, niet zo'n flauw bochtje dus al snel geschikt voor wat rondere paarden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:11

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Klinkt goed, in was inderdaad vooral bang voor een banketstaaf bochtje die bij aansingelen gewoon weer recht trekt. Dat meende ik te zien bij een andere foto in dit topic.

Ik heb (helaas) een paard wat niet duidelijk aangeeft wat wel of niet gewaardeerd wordt. Ze loopt wel braaf door. De schat. Het is dus voor mij ook echt op de kleine dingen letten en filmpjes maken zodat ik het ook terug kan kijken.

Ik ga hem bestellen en proberen. En anders hou ik het bij Mattes. Maar ik wil liever geen bont.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:08

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. En vind het super leerzaam.

Ik dacht dat ik het vrij goed voor mekaar had. Maar nu lees ik een paar pagina's terug dat een v singelsysteem helemaal niet wenselijk is.

Kak -O-

Laat ik nu net een rossner hebben met v singel systeem in 65 cm.

Welk model heb ik nodig. En wat is een aanrader kwa materiaal?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:39

Er zijn mensen die het niet wenselijk vinden, maar er zijn gewoon paarden waar het de uitkomst is. Dat kan men hier helemaal niet beoordelen en heb ik al vaker wat van gezegd dat het niet zo stellig geschreven moet worden.
Een zadel beoordelen op een foto moet je niet willen en zo zwart wit stellen dat iets fout is aan een bepaald systeem ook niet. Daarvoor moet je er toch een opleiding in gedaan hebben, maar ook in het echt kunnen kijken, voelen en in beweging kijken.

Dus jouw paard kan juist zo'n type zijn waar het nodig is. Mijn paard heeft het systeem ook en geen enkel probleem hoor. Die problemen zijn er juist bij andere singelsystemen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-09-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:43

Ik heb vandaag de kerbl geprobeerd, en die leek we wat beter te liggen. Nog steeds niet helemaal recht, maar beter dan de prolite.

Afbeelding

Het zadel wilde ook minder naar voren schuiven met longeren. Rijden he ik nog niet gedaan, wat ik had even geen hulp, en ik heb nog wel af e toe een handje nodig met pony.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:43

Sta op punt om een singel te bestellen, maar nav het andere informatie topic toch eens kritisch gaan kijken naar de lengte.... vind dit een twijfelgeval. Paard heeft wel de nodige vakantie gehad en is dus wat ronder dan gewenst. Ga hem nu weer oppakken maar volgens mij zit hij wel altijd op dit gaatje van de singelstoot dus veel zal het niet schelen.
Lengte nu is 70cm. Wat denken jullie? De singel die ik op het oog heb is alleen in 70 of 80, geen 75.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:48

Zeker 80 dan! Deze is sowieso al wat aan de korte kant.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:52

80 wordt te lang. Dan is die singel gewoon geen optie.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:10

Er vanuit gaande dat je aan de andere kant op dezelfde lengte hebt aangeslingerd, denk ik dat je 80 cm prima kwijt kan. Er zit nog wel 20cm ruimte tot je zweet bladen :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:18

prugelpiet schreef:
Er vanuit gaande dat je aan de andere kant op dezelfde lengte hebt aangeslingerd, denk ik dat je 80 cm prima kwijt kan. Er zit nog wel 20cm ruimte tot je zweet bladen :=

Ik koop niet dezelfde ;) die ander is veel langer boven de gespen en dat wil ik niet op mn dekjes. En dat hij ook te gebruiken is met gewoon dressuurzadel (en dus langer zweetblad).
Geen ramp verder. Gewoon andere singel uitkiezen. Hij loopt al jaren prima met deze, dus een week meer of minder zal hij wel overleven denk ik.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 01:35

Die je nu hebt heeft al superveel stof boven de gespen.. Zou mooi zijn om er gelijk eentje uit te zoeken waarbij de gespen op het einde liggen, dan kom je met je dekjes en andere zadel niet in de knoop, maar dan kun je wel een stukje langer gaan zonder problemen.

Iemand zei hier trouwens laatst dat je prima over je dekje kunt gaan. Nou in mijn geval toevallig niet. Ik singel altijd exact tot het dekje (dat komt perfect uit zegmaar qua lengte), maar het nieuwe Lemieux dekje is dus een centimeter langer en nu komt het niet uit. Normaal niet zo erg, maar ik gebruik dus de kleine singelstoot lusjes op het dekje voor stabiliteit en dan kan je niet over maar tot het dekje singelen. Stond er toevallig vandaag dus bij stil dat het voor mij gewoon echt niet werkt. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:21

Tot aan/over het dekje vind ik ook wel niet wenselijk eigenlijk. Je zit toch met stof die in de plooi komen/randjes geven, lijkt me niet comfortabel.