Oud zadel met zadelmak maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Oud zadel met zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 10:01

Wie heeft er een oud zadel gebruikt voor het zadelmak maken?
En waarom?
Ik heb een splinternieuwe Wintec voor het beleren maar kreeg de tip om toch zadelmak te maken met een oud zadel.
Iemand tips?

Anoniem

Re: Oud zadel met zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:07

Een jong paard groeit nog en daarom moet je om de zoveel tijd checken of het zadel nog past. Vandaar dat mensen adviseren met een oud zadel te beginnen. Bij mij is het voorgekomen dat mijn zadel binnen 1 jaar niet meer paste.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:11

Het belangrijkste is dat het zadel goed past, paard moet er gelijk een goede associatie mee krijgen.

Soms met zadelmak maken kan een zadel beschadigd raken, maar dat is vaak in de eerste stap en gebeurd zelden als er gewoon vanuit rust en vertrouwen gewerkt wordt.

Ik zou trouwens de tip geven om niet zelf zadelmak te maken als je daar geen ervaring mee hebt. Dat gaat zo vaak mis en het paard is er de dupe van.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:20

Ik wilde net zeggen, een zadel moet wel goed passen anders heb je meteen een slechte start.

En zo spectaculair is zadelmak maken meestal niet hoor als je het netjes opbouwt dan gaat je zadel echt niet kapot.

En misschien wordt met die tip bedoeld dat je paard nog erg gaat veranderen dus dat het zonde is om met een heel duur nieuw zadel te beginnen.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 10:34

Evamarie schreef:
Een jong paard groeit nog en daarom moet je om de zoveel tijd checken of het zadel nog past. Vandaar dat mensen adviseren met een oud zadel te beginnen. Bij mij is het voorgekomen dat mijn zadel binnen 1 jaar niet meer paste.

Daarom heb ik gekozen voor een wintec.
Heb er 4 verschillende kopijzers bij.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 10:36

Elisa2 schreef:
Het belangrijkste is dat het zadel goed past, paard moet er gelijk een goede associatie mee krijgen.

Soms met zadelmak maken kan een zadel beschadigd raken, maar dat is vaak in de eerste stap en gebeurd zelden als er gewoon vanuit rust en vertrouwen gewerkt wordt.

Ik zou trouwens de tip geven om niet zelf zadelmak te maken als je daar geen ervaring mee hebt. Dat gaat zo vaak mis en het paard is er de dupe van.

Ik ga zadelmak maken en beleren samen met degene waar ik ook les van heb.
Zij heeft al talloze keren gedaan.
Veel ervaring dus.
Ik heb daar vertrouwen in.
Het paard kent haar ook.
Gaat vast goed komen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:36

Is dat niet een dingejtje van vroeger. Dat ze het voorbereiden veel minder goed deden en paarden nogal heftig konden reageren op het zadel. Waardoor er wel eens een zadel beschadigde.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:46

Waarom zou je een oud zadel gebruiken? Ik heb bij mijn eigen paard een goedpassend boomloos zadel gebruikt destijds (2008/2009). Met de voorbereiding (freestyle methode/NH), was dat appeltje, eitje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:53

Chicken01 schreef:
Evamarie schreef:

Daarom heb ik gekozen voor een wintec.
Heb er 4 verschillende kopijzers bij.

Een zadel bestaat uit meer dan een kopijzer
De kussens moeten ook met de rug mee lopen.

Omdat ik wel een oud zadel had heb ik dat vaak en eerste keer opgelegd.
Dus eerst met een longeersingel en dan het zadel.
Dat lag niet goed maar klapperde of verschoof ook niet. En daar kon ik wel beugels aan laten bungelen.
Er op gaan hangen of zitten nooit, daarvoor moet je zadel echt goed passen.

Ik heb dat zadel inmiddels niet meer, zou er hier nog een keer 1 zadelmak gemaakt worden zou dat gewoon met het goede zadel zijn.
Wat eigenlijk heb ik in meer dan honderd paarden nog nooit een beschadigd zadel gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:41

Dat een zadel goed moet passen daar ben ik het mee eens. Met een verwisselbare- geen boom of ander kopijzer kom je er niet altijd. Daarom adviseer ik er wel een kundig zadelmaker bij te halen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:48

Ts; ik heb mijn haflinger beleerd met een boomloos zadel. (heb hem nu nog, bevalt prima). Vond het fijn omdat er geen ijzer is dat kan klemmen maar wilde wel meer zekerheid dan een bbp.
Een wintec is soms goed, maar (erg) vaak past de rest van het zadel niet ondanks het koppijzer. Het zadel kan gaan bruggen, de kussens te lang of te nauw, er is meer dan het koppijzer zeg maar als het paard niet al tussen 2 ijzers in zit.
Een oud zadel is niet persé nodig, er komt echt wel eens een momentje dat het paard beseft dat het zadel vastzit en ervandoor schiet. Zoveel schade zou er in een vertrouwde omgeving niet komen. Stel je laat 'm los en ga maar ravotten met het zadel(niet aan te raden) zou ik er wel een ouder zadel op leggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:15

Je hebt een goed passend zadel nodig. Het wennen aan het zadel is (bij mijn paarden) vrij makkelijk en snel gegaan. Eerst een barebackpad en daarna was een zadel eigenlijk niet meer eng. Ik heb toen ook de zadelfitter laten te komen om er zeker van te zijn dat het zadel goed lag en ik zo een start kon maken met rijden.

Je wil er niet op gaan zitten terwijl het zadel niet goed past is, vind ik. Of het nieuw is of tweedehands maakt eigenlijk niet zo veel uit. Het zadel zal sowieso nog wel wat aanpassing nodig hebben in de komende jaren, dus iets met kopijzers heeft wel mijn voorkeur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:21

Ik maak zadelmak met mijn gewoonlijke zadel. :) goede voorbereiding doet alles en als ze zich zo gooien dat mijn zadel stuk zou gaan zou dat echt het minste van mijn zorgen zijn. Een uitzondering daar gelaten heb je dan echt zelf iets over geslagen en ook bij die uitzondering heb je dan toch iets gemist imo als je zo’n extreem gedrag niet ziet aan komen.

Ik wil bovendien ook fijn en vertrouwd kunnen zitten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:45

Ik heb mijn merrie zadelmak gemaakt met het zadel van mijn ruin en ingereden met een op maat gemaakt zadel (eerst K&M, daarna een Fairfax). Het eerste jaar heb ik 4x de zadelmaker erbij moeten hebben om het zadel aan te passen en de boom van de K&M was ondanks het verwisselbare kopijzer al niet meer passend na 3 maand. Met de fairfax heeft ze in de daaropvolgende maanden 3x een groter kopijzer gekregen en aanpassing in de vulling.

Ik had nul ervaring met zelf zadelmak maken, maar zo spannend is dat niet, mijn merrie heb ik vanaf veulen en spelenderwijs had ze al heel wat geleerd, de eerste keer opstappen was niets bijzonders voor haar, ze stond letterlijk te gapen en was totaal ontspannen, zelfs toen we de eerste stappen zetten met een ruiter in het zadel. Ze is daarna 1x per week “gereden” voor 3 weken achter elkaar en daarna 7 maand de uiterwaarden (groot natuurgebied van 100 hectare) op de kudde gegaan, die winter daarna legde we weer een zadel er op, de laatste keer was 10 maand geleden en het was gewoon weer opstappen en weg stappen zonder problemen.
Daarna aan het werk gegaan met de dubbele lijnen om er een stuur op te zetten. Weer 3 maand de uiterwaarden op om het te verwerken, een K&M zadel op haar laten aanmeten en met een goed passend zadel dus echt gaan inrijden, bij de tweede keer met haar nieuwe zadel, zat stap draf en galop onder het zadel er op en daarna weer 2 maand op de uiterwaarden. Er viel een paard uit met de vriendinnen paardenvakantie, dus mijn jonge merrie uit het natuurgebied gevist en “op goed geluk” meegenomen als vervanging. Ze deed het super, heel zelfverzekerd en heeft zonder moeite alle dagen gelopen terwijl de eerste dag daar feitelijk pas de 3e keer onder haar eigen zadel was en de 2e keer los (zonder longe). Na de vakantie van 5 dagen is ze weer voor de laatste 2 maand de uiterwaarden op gegaan en daarna op stal bij mijn andere paard komen te staan. Van daaruit gewoon lekker één of twee keer per week mee op buitenrit, lekker rechtuit, kilometers maken en spieren bouwen. Zelfvertrouwen creëren door haar vaak voorop te zetten en vanuit daar rustig ook eens per week eens opgepakt in de bak.

Hoe je het ook gaat doen, wat het belangrijkste is om te onthouden zijn twee dingen, balans (tussen leren en verwerkingstijd) en goed passend tuig. Wees bereid regelmatig de fit van je tuig aan te laten passen, daar ga je zoveel profijt van hebben. Een jong paard in training veranderd echt heel veel en je red het vaak niet met alleen een ander kopijzertje. Daarnaast heeft een jong paard echt tijd nodig om alles te verwerken. Ik heb, met alle pauzes erbij, ruim anderhalf jaar gedaan over het zadelmak maken en inrijden van mijn merrie, maar ik heb er echt een super evenwichtig paard voor terug gekregen, letterlijk en figuurlijk.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 07:24

Goede tips in de post hierboven. Oud zadel of niet, het moet wel echt goed liggen, anders begint je paard zijn rij-carrière met ongemak of pijn. Doe je paard een plezier en neem enkel genoegen met tuig dat goed past.

Bij de mijne bleek het ondoenlijk om een goed liggend zadel te vinden zonder dat ik het kon testen tijdens het rijden. Ik heb er twee boomloze voor gehad (waarvan 1 aangepast door boomloos zadelpasser, maar zonder te rijden dus). En twee oude boomzadeltjes, die op het oog goed lagen, maar bij het longeren al gingen schuiven. Uiteindelijk bleken alle vier de zadels enorm naar voren te schuiven. Ik heb ervoor gekozen niet zadelmak te maken met een niet-passend zadel, maar op de barebackpad. Disclaimer: ik ben aan de lichte kant en ik hield de sessies heel kort. Met de juiste voorbereiding en met mijn flegmatieke Arabier was dat heel goed te doen. Daarna is er uitgebreid een nieuw zadel aangepast, en dat ligt als een huis.

Aanpassen zal overigens ook na het zadelmak maken nog steeds moeten gebeuren, de bespiering verandert met het doorrijden natuurlijk als een malle.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 16:06

miereneter schreef:
Goede tips in de post hierboven. Oud zadel of niet, het moet wel echt goed liggen, anders begint je paard zijn rij-carrière met ongemak of pijn. Doe je paard een plezier en neem enkel genoegen met tuig dat goed past.

Bij de mijne bleek het ondoenlijk om een goed liggend zadel te vinden zonder dat ik het kon testen tijdens het rijden. Ik heb er twee boomloze voor gehad (waarvan 1 aangepast door boomloos zadelpasser, maar zonder te rijden dus). En twee oude boomzadeltjes, die op het oog goed lagen, maar bij het longeren al gingen schuiven. Uiteindelijk bleken alle vier de zadels enorm naar voren te schuiven. Ik heb ervoor gekozen niet zadelmak te maken met een niet-passend zadel, maar op de barebackpad. Disclaimer: ik ben aan de lichte kant en ik hield de sessies heel kort. Met de juiste voorbereiding en met mijn flegmatieke Arabier was dat heel goed te doen. Daarna is er uitgebreid een nieuw zadel aangepast, en dat ligt als een huis.

Aanpassen zal overigens ook na het zadelmak maken nog steeds moeten gebeuren, de bespiering verandert met het doorrijden natuurlijk als een malle.

Wordt bij mijn ruin ook nog wel een dingetje.
Nu al vrij groot voor z'n leeftijd (1,49 met 20 mnd voor kruising Haflinger x Tinker) en geen schoft.
Betwijfel ook of mn wintec gaat passen eerlijk gezegd.
Maar tzt ga ik gewoon met de zadelpasser kijken wat goed ligt.
Boomloos of niet, we gaan het zien.
Eerst nu voorlopig met van alles bekend maken en genieten.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:52

Klinkt alsof je er goed over nadenkt :) . En inderdaad het allerbelangrijkste: samen genieten. Ik was eigenlijk veel te onervaren voor een jong, onbeleerd paard (kocht 'm toen hij twee was), maar wat was en is het een leuk proces om samen met hem alle stappen van het beleren door te maken! Met goede begeleiding, uiteraard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:06

Ja ik maak mijn jonkies altijd zadelmak met een oud ding. Echter zodra ik meer ga vragen of belasten komt de zadelpasser voor een passend zadel dat na het inrijden om de 6 maanden wordt gecheckt.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 21:06

miereneter schreef:
Klinkt alsof je er goed over nadenkt :) . En inderdaad het allerbelangrijkste: samen genieten. Ik was eigenlijk veel te onervaren voor een jong, onbeleerd paard (kocht 'm toen hij twee was), maar wat was en is het een leuk proces om samen met hem alle stappen van het beleren door te maken! Met goede begeleiding, uiteraard.

Goede begeleiding heb ik er bij.
Gelukkig wel want meneer heeft een duidelijke eigen mening. Haha

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:26

Ik beleer met mn springzadel, nee nieuw is die niet maar oud kan ik hem met 6 jaar ook niet noemen ;) :+

Heb wel gewoon de zadelmaker laten komen toen paard gewend was aan overal handen, porren en afvoelen en de longeersingel,
Overigens kon mn zadelmaker weinig zien aan mijn dressuurzadel zonder dat ik erop kon voorrijden.

Springzadel gepakt en dat was voor nu prima zonder dat ik er op kon voorrijden. Nu heeft een springzadel over het algemeen een wat makkelijkere pasvorm (komt door de lengte van de takken van de boom) en deze volstaat voor de eerste stappen onder het zadel perfect volgens de zadelmaker. Ligging in stilstand en aan de longe was prima dus durfde het aan zeg maar.

Mocht je geen zadelmaker hebben die ook zonder dat je erop rijd wil/kan beslissen of het te doen is dan is boomloos zeker altijd een optie voor het inrijden

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:48

Maar boomloos past dus ook niet altijd zomaar op ieder paard, dat is echt een misvatting. Klopt, is vergevingsgezinder omdat er geen boom in de weg zit, maar het kan alsnog overal naartoe schuiven.