[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:33

Denk dat ie ook wat te ver naar achter ligt? En idd ligt achterover dus wellicht wat met pad en pommel doen. Zou hier een boomloos zadelmaker naar laten kijken

DubbelFun

Berichten: 88698
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:36

Zou dat zadel door het gewicht van de ruiter niet gewoon holler komen te liggen en dus de rug beter volgen ??

pmarena

Berichten: 48145
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:40

Die kans is sowieso heel groot :j

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:03

MarjanB schreef:
Denk dat ie ook wat te ver naar achter ligt? En idd ligt achterover dus wellicht wat met pad en pommel doen. Zou hier een boomloos zadelmaker naar laten kijken

Ik heb foto's gestuurd en die zei meteen te lang. Ik heb daarom bewust nog geen pad aangeschaft.

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:33

Hij heeft ook niet zoveel gedaan de laatste maanden dus mist bespiering. Is daardoor vanwege zijn leeftijd ook wat veranderd in zijn lijf .Ik ben het nu weer aan het oppakken.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:40

Lonan schreef:
MarjanB schreef:
Denk dat ie ook wat te ver naar achter ligt? En idd ligt achterover dus wellicht wat met pad en pommel doen. Zou hier een boomloos zadelmaker naar laten kijken

Ik heb foto's gestuurd en die zei meteen te lang. Ik heb daarom bewust nog geen pad aangeschaft.


Voor een barefoot vind ik hem niet eens echt te lang ogen, laatste stukje van zadel draagt niet. Was het echt een boomloos zadel passer of gewoon een reguliete zadelpasser die boomzadels doet?
Ik zou kijken of je pommel past, een goede pad er onder en lekker rijden. Zadel ziet er nog nieuwig uit en zal nog mooi gaan vormen.

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:00

Bedankt voor jullie reacties.
Het was een boomloze zadelpasser. (aardige mevrouw, vond het overigens een fijn contact) Het zadel is idd maar een jaar oud en weinig gebruikt. Ik heb hem particulier aangeschaft. Ik wilde een afspraak maken om te kijken/beoordelen hoe hij lag en voor een goede pad met inlages en een goede singel.

Hij heeft daarom ook enkel nog maar op mijn pony gelegen, verder heb ik er niets mee gedaan.

Muze
Berichten: 5275
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:15

Wel apart dan dat zij het te lang vindt..

Achterom
Berichten: 23036
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:15

Ik vind het ook behoorlijk lang eigenlijk. Maar het is denk ik wel lastig om op zo'n rig iets te vinden dat niet te lang is...

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:39

Phoe ....moet zeggen, dat ik nu wel twijfel ga ik een pad aanschaffen en het proberen, kijken hoe die dan ligt.

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:41

Welke regio zit je? Wellicht heeft iemand wat te leen? Ik heb dacht ik nog een wijde pommel liggen

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:42

Groningen .

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:39

Zo op de foto's vind ik hem ook wat lang ogen, kan de zadelpasser niet langs komen? Om te kijken of het beter afgesteld kan worden of andere zadels te passen?

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:03

Oh das wat ver weg :+

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:58

De zadelpasser waar Lonan contact mee heeft gehad was ik. Er werd inderdaad gevraagd of er een afspraak gemaakt kon worden, en Lonan stuurde foto's mee.

Ik vind het zadel persoonlijk te lang voor deze combi, mede door de welving van de rug in dit geval. Zelf zou ik niet voor kiezen. Ik ben van mening dat een (andere) pad/pommel in dit geval ook niet zal helpen.
Maar dat is ieder zijn eigen natuurlijk, en dat mag. Ik heb de combi verder ook niet gezien, alleen deze foto's.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:00

Buitenzinnig schreef:
De zadelpasser waar Lonan contact mee heeft gehad was ik. Er werd inderdaad gevraagd of er een afspraak gemaakt kon worden, en Lonan stuurde foto's mee.

Ik vind het zadel persoonlijk te lang voor deze combi, mede door de welving van de rug in dit geval. Zelf zou ik niet voor kiezen. Ik ben van mening dat een (andere) pad/pommel in dit geval ook niet zal helpen.
Maar dat is ieder zijn eigen natuurlijk, en dat mag. Ik heb de combi verder ook niet gezien, alleen deze foto's.


Ja ben het wel met je eens hoor, eerste wat me opviel aan de foto was wat jij beschrijft.

pmarena

Berichten: 48145
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:14

Ik vraag me vooral af of de ruiter deze maat zadel nodig heeft. Want een Barefoot in maat 2 is nou meestal niet echt het eerste waar je naar zoekt voor een compact ruggetje :)

Ook ben ik wel benieuwd naar de rug zonder zadel, hoe de vorm daarvan is.
Het achterste randje van dit type zadel kan ook best vertekenen, dat ligt er maar bovenop en staat een beetje schuin naar beneden. Als je dat kapje van de zitting er af haalt dan zie je beter hoe de basis van het zadel werkelijk ligt.

Kans is wel gewoon groot dat de eigen ronding van het zadel niet perfect overeen komt met de ronding van deze rug. Maar ik denk dat er best een gerede kans is dat dit in de praktijk prima zou kunnen werken, als het zadel zich naar de rug gaat voegen en de ruiter toch wel echt een grote maat nodig heeft.

Kortom: ik vind 1 zo'n foto toch wat voorbarig om aan de hand daarvan te zeggen dat het niet gaat werken. Het is dan vooral de vraag van wat zijn de mogelijke alternatieven voor deze combinatie :)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:29

pmarena schreef:
Oh sorry, singelstoten vervangen zou inderdaad prima moeten kunnen bij normale zadelmaker, of een fijne schoenmaker die het wel leuk vindt om eens aan iets anders te werken :)

Ik heb wellicht nog wel een setje losse singelstoten liggen trouwens.... welke kleur zou er op moeten...?
Dan kan ik eens even op zoek voor je als je wilt :)

Gebruik je wel een singel met rolgespen? Normaal gesproken zou het niet nodig moeten zijn om de singelstoten van een Barefoot te vervangen, dat is behoorlijk zeldzaam gelukkig.

Heb jij nog gekeken of je iets heb liggen? Ik ga volgende week even bij de zadelmaker langs.

pmarena

Berichten: 48145
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:58

Otti1977 schreef:
pmarena schreef:
Oh sorry, singelstoten vervangen zou inderdaad prima moeten kunnen bij normale zadelmaker, of een fijne schoenmaker die het wel leuk vindt om eens aan iets anders te werken :)

Ik heb wellicht nog wel een setje losse singelstoten liggen trouwens.... welke kleur zou er op moeten...?
Dan kan ik eens even op zoek voor je als je wilt :)

Gebruik je wel een singel met rolgespen? Normaal gesproken zou het niet nodig moeten zijn om de singelstoten van een Barefoot te vervangen, dat is behoorlijk zeldzaam gelukkig.

Heb jij nog gekeken of je iets heb liggen? Ik ga volgende week even bij de zadelmaker langs.


Ik stuur je even een PB :)

Muze
Berichten: 5275
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:55

Hoe zijn hier ghost ervaringen op rondere paarden/ ponys? En edix?

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:36

Heb een Edix Tudor op een rondgeribt kort paard. Ben er erg blij mee en paard loopt er veel fijner onder, dan onder mijn vorige houten boomzadel.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:22

Muze schreef:
Hoe zijn hier ghost ervaringen op rondere paarden/ ponys? En edix?

ja, ik rij ermee op mijn Belgen en heb ook redelijk wat klanten met picknick tafel ruggetjes :D

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:39

Hier ook een Ghost zadel voor onze brede, rondgeribte Tinker met korte rug. :j Paard loopt er geweldig onder en vriend en ik zitten er heerlijk in!

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 02:17

Hier de Ghost veneto, officieel voor mijn vorige brede tinker merrie maar ligt nu ook goed op mijn (iets te dikke) ronde haflinger. (Ja, boomlooszadelpasser geweest.) Gewoon aangesingeld kan ik ook vanaf de grond opstappen.

goldyc

Berichten: 755
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:49

Ik heb een Ghost mandriana Bbp op mijn rondgeribte arabier. (haar schouders zijn letterlijk smaller dan haar ribben). Alle boomzadels die ik ooit gehad heb, hadden de neiging naar voren te schuiven zodra ze niet 100% meer perfect pasten, bijvoorbeeld omdat mijn paard 2 weken niet gewerkt had en wat vetjes bij had/spieren kwijt was. Mijn ghost bbp ligt als een huis en gaat geen kant op!