Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:03

Ben ik nog een keer.
Heb een HH Emotion gekocht van 85cm. Ze liep er wel erg fijn mee, maar ben benieuwd hoe jullie het vinden liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Vergeten een foto te maken van voor het rijden.

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:17

Ligt mooi :) oksel mooi vrij en sluit mooi aan :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:36

Marije_jiplover schreef:
Zijn er passende bontjes voor een crescent model singel?

Volgens mij heeft edix zelf sinds eind vorig jaar passende bontjes voor hun singels!

Edit:

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:45

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:08

Marije_jiplover schreef:
Mag ik jullie advies vragen?
Ik zoek een crescent singel 65 of 70 cm, met elastiek aan beide kanten en een (afneembare en liefst ook los verkrijgbare) wollen/lamsbonte voering.

Ik heb een heel fijne anatomische singel waar mijn haflinger goed onder loopt, alleen hij is wat buikiger geworden en daardoor wringt het nu een beetje. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een crescent model.

Zowel elastiek als wol/bont zijn echt absolute voorwaarden, heb heel veel verschillende anatomische singels gehad toen hij nog niet buikig was en alleen die met elastiek zorgen voor een ontspannen lopend paard en alle singels zonder bont zorgen op den duur voor singel plekken.

Maar dat maakt de zoektocht naar een andere singel er niet makkelijker op...

De edix crescent heeft elastiek en ze verkopen er tegenwoordig ook losse bontjes voor meenden ik laatst gezien te hebben. Mijn haf loopt heerlijk met deze singel (zonder bontje)

Edit: even opgezocht idd merino wol https://www.edixsaddles.com/product/edi ... sheepskin/

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:11

Top, bedankt voor de tip, die bontjes voor Edix had ik nog niet gezien.

Eens even kijken welke leverancier in Nederland een bontje kan leveren.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:08

Marije_jiplover schreef:
Top, bedankt voor de tip, die bontjes voor Edix had ik nog niet gezien.

Eens even kijken welke leverancier in Nederland een bontje kan leveren.

Je kunt ook gewoon bij edix zelf bestellen :j

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:58

lies schreef:
Ben ik nog een keer.
Heb een HH Emotion gekocht van 85cm. Ze liep er wel erg fijn mee, maar ben benieuwd hoe jullie het vinden liggen.

[ [url=m/H5dN5e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XNKNOL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nadeel van de HH emotion is dat het een rechte singel is, wat geen ruimte geeft voor de buik. Vandaar dat je gespen ook scheef zitten. Er zit meer druk aan de buikzijde.

De lengte is goed en wat dat betreft kun je hier prima even mee verder. Maar voor de toekomst zou ik toch eerder een asymmetrische singel adviseren zoals de Horka Anatomic, de Rossner comfort of de Fairfax (in dezelfde lengte of 5 cm kleiner)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:03

Marije_jiplover schreef:
Mag ik jullie advies vragen?
Ik zoek een crescent singel 65 of 70 cm, met elastiek aan beide kanten en een (afneembare en liefst ook los verkrijgbare) wollen/lamsbonte voering.

Ik heb een heel fijne anatomische singel waar mijn haflinger goed onder loopt, alleen hij is wat buikiger geworden en daardoor wringt het nu een beetje. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een crescent model.

Zowel elastiek als wol/bont zijn echt absolute voorwaarden, heb heel veel verschillende anatomische singels gehad toen hij nog niet buikig was en alleen die met elastiek zorgen voor een ontspannen lopend paard en alle singels zonder bont zorgen op den duur voor singel plekken.

Maar dat maakt de zoektocht naar een andere singel er niet makkelijker op...

Heb je een foto met je huidige singel?

De Edix crescent heeft inderdaad ook bontjes, maar de singel zelf is ook van erg zacht leer gemaakt. Mijn merrie heeft ook een dun velletje, maar nergens last van met de Edix crescent

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:11

Nee, die heb ik nog niet, moet ik morgen of vrijdag even maken.

Ik durf het niet meer aan zonder bont, heb in de afgelopen 7,5 jaar al teveel ervaring en uiteindelijk gaat alles bij hem een keer schuren, behalve tot nog toe bont.
Hij zweet al als hij zijn tuig ziet en ik rijd ook nog eens heel veel buiten en langere afstanden, als ik dan denk dat een singel ok is, dan krijgt hij in de verhaarperiode toch nog kale en als ik pech heb, open plekken.

En dat heb ik met anatomische, rechte en assymetrische singels van leer, nepleer, neopreen, volledig elastiek gehad.
De asymmetrische met bont geven nu al 3 jaar geen singel plekken, alleen ik merk dus dat doordat hij nu een buik heeft, die niet meer lekker past.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:19

Willen jullie meekijken? Dit is de Edix Cresent 85cm. Ik heb er nog niet mee gereden ivm de natte bak
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:24

Marije_jiplover schreef:
Nee, die heb ik nog niet, moet ik morgen of vrijdag even maken.

Ik durf het niet meer aan zonder bont, heb in de afgelopen 7,5 jaar al teveel ervaring en uiteindelijk gaat alles bij hem een keer schuren, behalve tot nog toe bont.
Hij zweet al als hij zijn tuig ziet en ik rijd ook nog eens heel veel buiten en langere afstanden, als ik dan denk dat een singel ok is, dan krijgt hij in de verhaarperiode toch nog kale en als ik pech heb, open plekken.

En dat heb ik met anatomische, rechte en assymetrische singels van leer, nepleer, neopreen, volledig elastiek gehad.
De asymmetrische met bont geven nu al 3 jaar geen singel plekken, alleen ik merk dus dat doordat hij nu een buik heeft, die niet meer lekker past.

Dan denk ik echt dat de Edix Crescent een goede voor je zal zijn, mijn merrie kwam ook prima weg met asymmetrisch tot ze drachtig werd en toen bleek de Edix de ideale oplossing. Je kunt dus losse bontjes halen bij de crescent, wat lekker is, want dan kun je ze ook wassen.

Voor de juiste lengte is een foto met je huidige singel en huidige lengte wel handig, dan kunnen we meekijken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:27

IwanLuver schreef:
Willen jullie meekijken? Dit is de Edix Cresent 85cm. Ik heb er nog niet mee gereden ivm de natte bak
[ [url=m/N0TU2g.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ynPUlE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sPWfZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9vraEC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BVTSzt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xti4B5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BnR2JJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9i4DJE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jLRZh1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je een maatje groter mag, maar het vertekend wat. De singel ligt scheef naar links terwijl het lijkt alsof je gelijk hebt aangesingeld. Kan het zijn dat je zadel scheef is/ligt op de foto’s?

Want rechts mag die nog wat langer, terwijl die links goed lijkt te liggen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:11

IwanLuver schreef:
[ [url=m/N0TU2g.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ynPUlE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sPWfZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9vraEC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BVTSzt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xti4B5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BnR2JJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9i4DJE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jLRZh1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je voorste singelstoot zit niet goed zo. Die hoort onder de kniewrong recht naar beneden te lopen en door dat lusje. Of je moet je singelstoot even 1 ophanging naar achteren hangen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:43

Daphara schreef:
lies schreef:
Ben ik nog een keer.

[ [url=m/H5dN5e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XNKNOL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nadeel van de HH emotion is dat het een rechte singel is, wat geen ruimte geeft voor de buik. Vandaar dat je gespen ook scheef zitten. Er zit meer druk aan de buikzijde.

De lengte is goed en wat dat betreft kun je hier prima even mee verder. Maar voor de toekomst zou ik toch eerder een asymmetrische singel adviseren zoals de Horka Anatomic, de Rossner comfort of de Fairfax (in dezelfde lengte of 5 cm kleiner)

Thnx voor je reactie (en ook Avalanche en anderen!). Heel fijn dat jullie meedenken, heb er al veel van geleerd _/-\o_

Ja, ben het met je eens, ik wilde een goedkope tijdelijke optie, daarom de HH gekozen. Niet ideaal, maar voor nu kan het wel even. Ze was niet narrig en liep fijn, dus denk dat ze er in ieder geval geen last van heeft, ondanks dat ie niet perfect zit.

Wil graag bij mijn bestelde zadel ook een Edix singel bestellen, mede omdat deze in haar maat ook in bruin te bestellen zijn (krijg een bruin zadel dus). Twijfel alleen of ik de crescent of de rechte moet bestellen. Beide zijn niet assymetrisch, wat jij dus eigenlijk aanraadt. Of is de edix crescent tevens assymetrisch (klok, klepel, dacht zoiets gelezen te hebben). Of denk je dat ik beter voor de Rossner kan gaan? De Fairfax is me echt te duur :o en de Horka alleen in max 80 te krijgen, voor zover ik kan vinden. Dat wordt wel te kort, denk ik.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:52

De Crexcent is asymmetrisch, maar het nadeel van de Edix crescent is dat die bij een te weinig buikerig paard gaat “flappen” aan de voorkant

Hier uit een filmpje met mijn ruin die ontspannen loopt.
Afbeelding

Afbeelding

De singel was gekocht voor mijn merrie, maar ik wilde hem ook even passen op mijn ruin die een ver naar voren liggende singelgroeve heeft, maar niets aan de dikke kant is. Puur voor de maat en ligging.

Hier met zijn eigen Rossner comfort:

Afbeelding

Afbeelding

Een asymmetrische singel hoort niet te flappen aan de voorkant in rust of ontspannen lopen, dan hoort die gewoon aan te sluiten. De singel kan aan de voorkant los komen als de buik flink aangespannen wordt, een beetje zoals een riem die losser gaat zitten als jij je buik inhoudt.

Omdat de Edix crescent dus een kromming (maanvorm) over de hele lengte van de singel heeft en wel een echte crescent is (te herkennen omdat de gespen niet recht tegenover elkaar liggen), ligt die niet goed bij paarden zonder een wat flinkere buik.
Hoeveel buik genoeg is, is per paard afhankelijk. Is je paard echt te dik of drachtig, ga gerust voor een crescent singel. Heeft je paard iets een buikje, maar niet te dik, meer ongetraind of natuurlijke vorm, dan kan een asymmetrische singel, die ruimte bied voor de buik, ook prima zijn.

Veelal is even testen van verschillende singels wel handig.
De ene asymmetrische singel past beter dan de ander, net zoals dat de ronding in crescent singels ook een behoorlijk verschil kan maken afhankelijk van hoe buikerig je paard is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:41

Dank (opnieuw) voor je uitgebreide reactie! Ja, ik zie wat je bedoelt. Mijn paard is het grootste deel van het jaar gewoon flink 'buikig' (dik) :o

Had voor mijn vzh eerst een crescent singel, die goed op de plek bleef liggen, maar ze hapte maar ben overgestapt op een anatomische met bont omdat ze singelnijd begon te ontwikkelen. Met de bontsingel ging het weer prima.
Nu met het probeer dressuurzadel dus een aantal keer met de (veel te korte) crescent Edix gereden, waarbij ze dus weer hapte bij het singelen. Ik dacht dat het aan het crescent lag (met de vorige vzh singel in gedachten), achteraf had het wrs meer te maken met de lengte van de singel. Al typend nu denk ik dan dat ik voor een edix crescent moet gaan en als het toch niets voor haar blijkt, dan ben ik 'm ook zo weer kwijt, denk ik.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:06

Ik ben ook heel tevreden over de Edix, ik heb de rechte variant.
Maar hij is echt boterzacht <3 Paard vind hem fijn. Interessant die stills! Ik heb ook even zo’n moment gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:14

Citaat:

Hoihoi,

Ik heb ook een singelvraagje voor de experts hier, wat is vergelijkbaar met de Eric le Tixerant singel? Helaas is de mijne na 8 jaar echt op dus ik ben op singel jacht.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jonnekee op 05-01-23 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:14

Plaats een foto?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:23

Dat was idd een superfijne singel, die had ik 18 jaar geleden voor mijn toenmalige bijrijdbaard, Eric-le-Tixerant. Rib uit mijn lijf, helemaal elastisch met mooie drukverdeler onder het borstbeen.

Mijn senior haf vond hem niks, dus toen bijrijdbaard overleed, heb ik de singel verkocht.

Geen idee wat daar tegenwoordig echt bij in de buurt komt.

Misschien deze van Hööks?
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... lsrc=aw.ds

Of deze van Stubben?
https://www.dochorse.nl/stubben-equi-so ... HNEALw_wcB

Oh, de Eric le tixerant is ook nog te koop:
https://www.drunensruiterhuis.nl/dressu ... ALw_wcB#13

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:27

Avalanche schreef:
Plaats een foto?

Net gedaan ik het bericht hierboven :D

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:23

Jonnekee schreef:
Citaat:
Hoihoi,

Ik heb ook een singelvraagje voor de experts hier, wat is vergelijkbaar met de Eric le Tixerant singel? Helaas is de mijne na 8 jaar echt op dus ik ben op singel jacht.

[ [url=m/f1Y1av.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UJ2VU6.jpg]Afbeelding[/url] ]

De butterfly singel misschien?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:50

Jonnekee schreef:
Citaat:
Hoihoi,

Misschien deze?

de prestige RP
https://www.ruitersweelde.be/nl/item_si ... x?pid=6009

- Scharf
https://www.ruitersweelde.be/nl/item_fr ... x?pid=6009

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:29

Jonnekee schreef:
Citaat:
Hoihoi,

Ik denk niet dat de Eric le Tixerant singel het juiste model voor je paard is.
Het is trouwens nog steeds verkrijgbaar: https://www.hetgareel.nl/eric-le-tixera ... ler-16823/

Beide foto’s zijn niet ideaal, omdat je paard niet recht van de zijkant te zien is, maar op beide foto’s is te zien dat de achterste gesp naar beneden trekt en de singelstoten naar voren.

Afbeelding

Een duidelijk teken dat de singel niet genoeg ruimte laat voor de buik van je paard. Zonder het paard goed van opzij te zien is het gokken, maar je zult voor een goede pasvorm naar asymmetrisch met buikuitsnede moeten of naar crescent, even afhankelijk van de vorm van de buik. Ik zou gelijk voor 5 cm langer gaan, je hebt de ruimte en waar die nu op de foto van de rechte kant de gespen heeft, is net wel/niet te laag.

Heb je nog een foto van recht opzij?