Veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:03

Nimby schreef:
Die Edix beugels heb ik gezien, zou ik eigenlijk moeten hebben omdat ik nu een Edix zadel heb :P Ze zijn er ook nog gekleurd!
Maar die zullen weer best zwaar zijn?

En prikt dat gedraaide oog niet aan de voorkant van je scheenbeen, als je geen laarzen aan hebt?

Ik heb ooit die brede aluminium beugels van Barefoot gehad met gedraaid oog. Die pookten ook af en toe in mijn been. Ik snap eigenlijk niet hoe, want ik heb mijn beugels gewoon vooraan mijn voet.

...Wel was ik op dat zadel constant mijn beenligging aan het zoeken, was een Barrydale en paste mij net niet met de wrongen.

Ze zijn inderdaad zwaar. Prikken niet. Disclaimer: ik ben paard nog aan het beleren, dus heel ingewikkeld en intensief zijn we nog niet aan het rijden.

Texas02

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:43

Ze zijn er, morgen maar even uitproberen! Dat leertje waar de elastieken aan zitten is wel dun, heeft iemand daar ervaring mee of dat niet uitscheurt?

Afbeelding

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:33

Ik heb de beugels vandaag uitgeprobeerd met de schuine blokjes, ik vind ze wel heel fijn! Die mogen blijven :j

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:53

Ik heb Acavallo Arena Alupro Safety.
Ik ben er tevreden over en ook nog een redelijke prijs.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:26

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 02:47

Ik heb getwijfeld een nieuw topic hiervoor te openen, maar omdat de Acavallo Alupro hier veel geadviseerd wordt, toch eerst hier een berichtje plaatsen, aangezien het een openbaar bericht betreft.

https://www.instagram.com/p/CmwAhA-ohYb ... MyMTA2M2Y=

Voor diegene die geen Instagram hebben:

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het rijden is het voet gedeelte geknapt en heeft een flinke snee in de flank van het paard veroorzaakt. Paard schok, struikelde en viel daarna met ruiter. De ruiter heeft haar arm en sleutelbeen gebroken en is aan beiden geopereerd.

Ze heeft op verschillende manieren contact met Acavallo gezocht en krijgt alleen een gerobotiseerd antwoordt dat Acavallo niet garandeerde dat het veiligheidsschanier werkt bij ongevallen. Uit de berichten onder de post blijkt dat meerdere mensen met klachten waarin een ongeluk beschreven wordt dit automatische antwoord krijgen.

Ik vraag me dan meteen af hoeveel klachten ze krijgen, dat ze hiervoor een automatisch antwoord nodig hebben…?

Overal kan een fabrieksfoutje in zitten, maar het lijkt mij toch dat als je zoveel geld voor stijgbeugels betaald, dat dit niet zou moeten kunnen/mogen, dat het bij de kwaliteitscontrole er al uitgehaald had moeten worden. Als er dan al iets heel erg mis gaat, zoals in dit geval, dan vind ik persoonlijk dat Acavallo hun verantwoordelijkheid zou moeten nemen.

Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee… in dit geval lijkt mij een waarschuwing wel op z’n plek. Heb je deze beugels, laat ze controleren op krassen, metaalmoeheid en dergelijke. Voorkomen is beter dan genezen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:13

Daphara schreef:
Ik heb getwijfeld een nieuw topic hiervoor te openen, maar omdat de Acavallo Alupro hier veel geadviseerd wordt, toch eerst hier een berichtje plaatsen, aangezien het een openbaar bericht betreft.

https://www.instagram.com/p/CmwAhA-ohYb ... MyMTA2M2Y=

Voor diegene die geen Instagram hebben:

[ [url=m/WiUd2t.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pwcp5H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tijdens het rijden is het voet gedeelte geknapt en heeft een flinke snee in de flank van het paard veroorzaakt. Paard schok, struikelde en viel daarna met ruiter. De ruiter heeft haar arm en sleutelbeen gebroken en is aan beiden geopereerd.

Ze heeft op verschillende manieren contact met Acavallo gezocht en krijgt alleen een gerobotiseerd antwoordt dat Acavallo niet garandeerde dat het veiligheidsschanier werkt bij ongevallen. Uit de berichten onder de post blijkt dat meerdere mensen met klachten waarin een ongeluk beschreven wordt dit automatische antwoord krijgen.

Ik vraag me dan meteen af hoeveel klachten ze krijgen, dat ze hiervoor een automatisch antwoord nodig hebben…?

Overal kan een fabrieksfoutje in zitten, maar het lijkt mij toch dat als je zoveel geld voor stijgbeugels betaald, dat dit niet zou moeten kunnen/mogen, dat het bij de kwaliteitscontrole er al uitgehaald had moeten worden. Als er dan al iets heel erg mis gaat, zoals in dit geval, dan vind ik persoonlijk dat Acavallo hun verantwoordelijkheid zou moeten nemen.

Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee… in dit geval lijkt mij een waarschuwing wel op z’n plek. Heb je deze beugels, laat ze controleren op krassen, metaalmoeheid en dergelijke. Voorkomen is beter dan genezen.

Mijn hemel, dat verwacht je inderdaad ook niet zo snel bij beugels, nou vraag ik mij af, hoe kan je controleren op metaal moeheid?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:15

Pfoe naar ongeval… maar met elke stijgbeugel (en tuig) geldt natuurlijk dat je regelmatig op evt slijtage moet controleren. En dat weer ook van invloed kan zijn op het materiaal…daar zegt op zich de prijs van de beugels niks over.
Freejump is ook duur en daar zijn ook mensen die toch erin zijn blijven hangen bij een val…

En ik begrijp de fabrikant deels wel: immers is het vaak ook te wijten aan slecht onderhoud of verkeerd gebruik. Ws komt het bij de 1e lijns klantenservice en die hebben idd vaak standaard antwoorden…

Deze beugels zien er ook uit alsof er een gekke belasting is geweest erop. Ipv netjes over de hele beugel verdeeld…ik kan me wel voorstellen als de zijkant het laat afweten dat idd dat alu voetbed gaat buigen en rente scherp is. Heb mezelf aan die grip tandjes ook al eens open gehaald.

Maar dank voor het delen … voor de zekerheid ga ik mijn eigen wel weer even aan een check onderwerpen :) ben er zelf nog steeds tevreden over.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:27

Ik ken(echt vrienden dus niet ooit gehoord ) 3 mensen die hun gewone beugel doormidden hebben gekregen, er zullen er vast véél meer zijn.(thank god allemaal in beschaafde draf, niet in galop...)
Slijtage of zeelucht/water als "oorzaak" tenminste dat verwacht ik..

Het is wel nasty, dat zeker, maar ik ben bang dat dit met veel meer beugels kan gebeuren.
Ik lees trouwens ook niets over dat ze contact heeft gezocht met de fabricant en dit het antwoord was, maar misschien is dat in de comments (anders dan ik gelezen heb)

Ow en over "veiligheidsbeugels" die flexibele sprengers(en andere vergelijkbare), weet ik ook meerdere van die daar met hun voet in zijn blijven hangen... maar die zijn imo gewoon ook écht geen veiligheidsbeugels.

Met elke beugel heb je ook wat er goed/makkelijk uit komen helaas geen garantie.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:32

In de reacties staat inderdaad dat ze contact heeft gezocht met Acavallo, niet in de post zelf.

Afbeelding

Het nadeel met aluminium is dat corrosie kan optreden als het in contact komt met andere metalen iets dat veel mensen niet weten. En aluminium is gevoeliger voor metaalmoeheid (micro scheurtjes), het breekt zelden gewoon door midden, de scherpe punt na de breuk verbaasd mij dus niets. Het proces van aluminium gieten in een vorm is veel fout gevoeliger dan andere metalen.

Voordeel van aluminium is wel dat het veel lichter is dan andere metalen.

Ik ken genoeg verhalen van mensen die ook in veiligheidsbeugels blijven steken, dus ik snap dat niets 100% veilig is bij een val. Acavallo zegt zelf dat het geen veiligheidsbeugels zijn (lees de comments).
Maar in dit geval heeft het niets met de veiligheids aspect van de beugel te maken en alles met het materiaal waarvan het gemaakt is.

Acavallo zou imo wijs zijn om verantwoordelijkheid in deze te nemen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:39

Ik vind dit toch wel heel heftig hoor. Ik weet uit ervaring dat aluminium zonder enige waarschuwing kan breken, en ik begrijp het gebruik ervan in beugels dus ook niet goed. Maar je paard zal zo'n snee in de flank hebben zeg....... ik vind de Freejump beugels persoonlijk erg mooi. Wel wat duur, maar ik denk dat ik die aanschaf.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:05

Ja, die snee is echt flink! Nou zal de ruiter aardig hersteltijd nodig hebben, dus verwacht dat het paard voorlopig ook niet gereden hoeft te worden en ook goed zou kunnen herstellen, maar het zou wel eens heel lang gevoelig kunnen blijven

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:51

Voor een ieder die tevreden is met de gewone beugels maar toch meer veiligheid wil en/of een goedkope oplossing zoekt: er zijn ook veiligheidsclips die je tussen je beugel en je riem kan bevestigen.

Het waren mijn allereerste "veiligheidsbeugels" toen ik als arme student ruim 30 jaar geleden mijn inmiddels overleden maar toen 3-jarige ging inrijden. Ik heb nog de originele Swiss Clips. Ik zie dat Waldhausen inmiddels ook een variant op de markt heeft.
Een paar jaar terug in een topic over veiligheidsbeugels werd een (Youtube?) filmpje gepost met testen van veiligheidsbeugels op een rodeostier. De enige veiligheidsbeugel die 100% scoorde waren deze veiligheidsclips.

Mijn ervaring van 30 jaar geleden: in het begin merk je dat er een extra "stug" stukje aan je beugel zit. Ik ben ook niet zo groot (1.63 m) dus in verhouding tot mijn beugellengte is dat stukje plastic bij mij ook vrij lang. Maar na een paar keer rijden merkte ik het niet meer.

Ondertussen al weer bijna 13 jaar tevreden met mijn SafeStyle beugels. Ook al een paar keer onbedoeld getest en ze doen hun werk uitstekend.