'Simpel' ongebroken kneveltrens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

'Simpel' ongebroken kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 20:21

Mijn paard heeft behoorlijk wat mond problemen.
Inmiddels zijn er 3 kiezen getrokken waar onder 1 van de eerste in zijn onderkaak.
Voorlopig laten we zijn mond genezen en starten dan bitloos met een kaptoom.

Ik heb met de tandarts overlegd wat als ik toch weer met bit wil gaan rijden wat ik dan het beste kan pakken.

Zij raadde mij een simpel ongebroken rvs kneveltrens aan in de maat 13 cm.
Zonder tongboog, ribbels of wat dan dan ook.
Kunststof zou ook kunnen mits deze niet stroef. Bit zou helemaal glad moeten zijn en soort van glijden in de mond.


Alleen zo simpel blijkt dat niet te zien. Ik heb in de zoektocht wel geteld 1 ongebroken kneveltrens gevonden van trust de sweet iron. Maar die kost €105 euro.
Ik vind zelf de winderen gel bitten erg goed klinken en ik denk dat ik voor €30 euro meer liever zo'n bit heb.

Nu vond ik van br ook ongebroken bitten in kunststof voor een hele leuke prijs €43 euro.

Kortom help.

Bestaan er wel simpele rvs ongebroken kneveltrensen?

Wat is het verschil tussen een gelbit en een kunstof bit?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:23

Een ongebroken knevel ben ik ook nog niet voor een schappelijke prijs tegengekomen. Wel halve knevels, weet niet of dat een optie is?

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:22

BR heeft een ongebroken kunststof knevelbit, Winderen heeft een onbegroken kneveltrens, Trust heeft een ongebroken kneveltrens. Shires heeft een ongebroken kunststof kneveltrens. Shires is rond de 25 euro.
Feeling heeft een ongebroken rubber kneveltrens voor nog geen 20 euro (maar rubber is vaak ruw).

Dus van kunststoffen zijn er genoeg ongebroken bitten te vinden. BR heeft het kunststof zoals bij die appelbitjes. Goed de randjes bekijken. Kunnen fijne bitjes zijn, mits het paard niet te veel kauwt.

RVS ben ik nog niet tegengekomen.

Winderen heeft bitten in verschillende hardheden, en ze worden niet kapot gekauwd. Ze zijn ook niet ruw. Dat kapot kauwen kan wel bij alle andere kunststoffen bitten. Ik heb 2 winderen bitten thuis liggen, ik rij bitloos, maar longeer met bit. En hoewel het mondstuk op zich prima is, krijgt mijn paard dus echt schuurplekken van de vierkante grove slecht afgewerkte bitringen. Dat is dus een nadeel van Winderen. Ik heb er ductape om gedaan en nu gaat het goed. En dat terwijl ik maar eens in de 3 weken een keer longeer. Schijnt ook weer dat mijn paard hier een uitzondering mee is.
Het kunststof van de winderen bitten vind ik op zich wel fijn, het is inderdaad iets zachter, maar echt gel kan ik ook niet zeggen. Voor mij gaat het om het kapot kauwen.

Halve knevels zijn er wel in rvs.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: 'Simpel' ongebroken kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 12:51

Ik heb totaal geen ervaring met halve knevels.
Ik kan me ook niet inbeelden wat daar het voordeel van is tegenover een hele knevel.
Iemand die dat weet?
En zit de knevel dan naar onder of boven?

Vindik ook best gek dat simpel rvs en knevels niet samen gaan. Is daar gewoon geen vraag naar of heeft dat een andere reden?

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: 'Simpel' ongebroken kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:55

Zelf ben ik erg tevreden van het Acavallo sensitive bit, een rechte ongebroken kunststof trens. Wel geen knevel maar je trekt hem niet door de mond.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:57

daar ben ik zelf ook allang naar op zoek, en nog niet gevonden. Er zal in vergelijk met andere typen bitten weinig vraag zijn naar knevels. Nu lijken ze weer iets 'hip' maar een aantal jaar geleden was het echt flink zoeken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 'Simpel' ongebroken kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:59

Is een D trens niet iets? Weet niet of die makkelijker te vinden zijn?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:13


felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:17

Lukasje schreef:
Zelf ben ik erg tevreden van het Acavallo sensitive bit, een rechte ongebroken kunststof trens. Wel geen knevel maar je trekt hem niet door de mond.


:') Vind deze er alles behalve 'simpel' uit zien. Ik kan me wel voorstellen dat deze stil in de mond ligt en hij heeft een ongebroken mondstuk.
Heb hem door gestuurd naar mijn tandarts / dierenarts.

Met gelijk de vraag wat als ik geen simpel rvs kneveltrens kan vinden.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: 'Simpel' ongebroken kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 15:43

Al weer antwoord van de tandarts /dierenarts. Ben zo blij met haar. Neemt echt ruim de tijd voor je en vind het ook leuk om dingen uit te zoeken.

Ze vind het mondstuk belangrijker als de wangstukken. Ze ziet het liefst toch echt een rvs ongebroken mondstuk voor mijn paard.

Ik heb de trust sweet iron door gestuurd die komt het meest in de richting met wat ze voor ogen heft voor mijn paard. Ze is nu heel nieuwschierig naar het wetenschappelijke deel achter de sweet iron en dat ging ze nog even voor me uitzoeken.


Helemaal top dus.


Nu heb ik begrepen dat Trust wel rvs ongebroken kneveltrensen in het assortiment heeft gehad. Maar die eruit zijn gehaald. Zoeken naar een speld in een hooiberg dus.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: 'Simpel' ongebroken kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:49

Op marktplaats zag ik er pas een langs komen. Daar al gekeken?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 15:51

MiniMaxi schreef:
Op marktplaats zag ik er pas een langs komen. Daar al gekeken?


Ja net wel even gezocht op trust.
Moet nog even uitgebreider gaan zoeken.
Wel meteen een zoekertje geplaatst.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:18

Ik vond er hier één, maar of die leverbaar is, is een andere vraag.

Raar eigenlijk dat het zo lastig te vinden is. Had ook dit type bit op het oog voor mijn jonkie, maar ga dan misschien toch maar voor halve knevel of wellicht een baucher...

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:32

Ha, met al die “gaatjes” :) , maar hij is wel best simpel hoor. Je hangt hem aan het bovenste en ik doe mijn teugel door de bril.
Ik ben benieuwd wat je DA/TA zegt.

EDIT: antwoord staat hierboven zie ik! Waarom wil ze een RVS, gewoon uit nieuwsgierigheid hoor ?

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:46

felicity schreef:
Ik heb totaal geen ervaring met halve knevels.
Ik kan me ook niet inbeelden wat daar het voordeel van is tegenover een hele knevel.
Iemand die dat weet?
En zit de knevel dan naar onder of boven?

Het voordeel van een halve knevel is dat je wel de werking hebt van een knevelbit, maar dat de neusriem bij sommige hoofdstellen fijner blijft liggen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:59

Lukasje schreef:
Ha, met al die “gaatjes” :) , maar hij is wel best simpel hoor. Je hangt hem aan het bovenste en ik doe mijn teugel door de bril.
Ik ben benieuwd wat je DA/TA zegt.

EDIT: antwoord staat hierboven zie ik! Waarom wil ze een RVS, gewoon uit nieuwsgierigheid hoor ?


Ik denk dat het ook een beetje persoonlijke voorkeur en ervaring is.

Ze heeft veel paarden op de praktijk gehad met kapotte monden van kunstof bitten die scherpe randjes hadden door het kauwen.
Ook gaf ze aan dat rvs makkelijk door de mond glijd door het speeksel en dat dat met sommige kunsstof bitten een stuk minder is.
En daarbij is ze van mening dat als je geld wilt verdienen je een bit moet ontwerpen mooi verhaal erbij en het geld stroomt binnen. Want iedereen wil het beste voor zijn paard. Haar mening is dat elk paard op een simpel rvs bitje moet kunnen lopen mits deze goed past.
En dat alle andere problemen rijtechnisch op gelost moeten kunnen worden.