Prijzen (tweedehands) zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:00

Vier jaar geleden overleed mijn paard en heb ik een veulen gekocht. Ik heb me dus al een paar jaar niet bezig gehouden met zadels. Sinds kort doe ik dat wel weer en het valt me op dat de prijzen van nieuwe zadels erg gestegen lijken te zijn. In mijn herinnering was een zadel van 2000 euro toch wel de hoogste prijsklasse, maar ik zie nu soms zadels van meer dan 3000 euro voorbij komen.

De prijzen van tweedehands zadels lijken daarentegen gedaald. Ik heb zelf het zadel van mijn eerste paard te koop gezet voor wat ik een schijntje vond qua prijs, maar ik ben het nog niet kwijt. Het valt me op dat veel advertenties van tweedehands zadels ook niet eeg hard lopen.

Beeld ik het me in of heb ik wat gemist de afgelopen jaren? :o

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:10

Dat is mijn ervaring ook. Heb vier jaar geleden met gemak twee zadels verkocht voor mijn vraagprijs. Nu heb ik er weer 1 maar die raak ik niet kwijt..

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:25

Oh dan ben ik dus niet de enige. Misschien willen paardeneigenaren liever geen tweedehands zadel voor hun paard waardoor de zadelmakers hogere prijzen kunnen vragen? Een goed zadel is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar van sommigr prijzen van nieuwe zadels krijg ik bij voorbaat al pijn in mijn portemonnee...veel zijn er duurder dan wat ik voor mijn paard zelf heb betaald.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:27

Een goede gebruikte zadel is vaak mogelijk om in te ruilen voor een andere zadel.
Zodat je niet zoveel bij hoef te betalen.
Maar wel bij een ruitersportzaak dan,

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:32

BBreedveld schreef:
Oh dan ben ik dus niet de enige. Misschien willen paardeneigenaren liever geen tweedehands zadel voor hun paard waardoor de zadelmakers hogere prijzen kunnen vragen? Een goed zadel is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar van sommigr prijzen van nieuwe zadels krijg ik bij voorbaat al pijn in mijn portemonnee...veel zijn er duurder dan wat ik voor mijn paard zelf heb betaald.




Mensen willen toch graag het zadel passen op hun paard.

Anoniem

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:38

Ik denk wel dat mensen steeds beter voorgelicht raken over hoe belangrijk een passend zadel is. Nog niet zo lang geleden was het vrij gebruikelijk om gewoon een tweedehandsje van marktplaats op het oog te kopen en dan thuis zelf te kijken of het past, en als het ergens misschien iets wrong er gewoon een bontje onder te stoppen. Nu wordt er veel kritischer naar zadels gekeken, zowel door behandelaren van het paard als de eigenaar zelf, dus dan heeft een tweedehands zadel eigenlijk alleen kans om opgepikt te worden bij een zadelpasser die hem meteen na kan meten.
Maar goed, dat verklaart nog niet waarom de nieuwprijzen van zadels zo door het dak gaan. Misschien dat het ook een statussymbool is? Hoe duurder hoe beter?

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:39

de 2de hands zadelmarkt is volgens mijn beetje verzadigd er is zo veel te koop. en het blijft lastig om elke x een zadel op te halen en te passen en of elke x zadelmakers er naar te laten kijken

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:42

Passen geen probleem. Heb hem eerder een week uitgeleend zodat een zadelpasser kon kijken. Bleek helaas niet geschikt voor paardje dus weer terug genomen.

Heb dit zelf ook altijd gedaan, zadel betaald erbij niet passen terug gebracht.

Dus waar het hem in zit? Lijkt idd wel zoals je zegt Pinkie87

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:43

xyzutu2 schreef:
Ik denk wel dat mensen steeds beter voorgelicht raken over hoe belangrijk een passend zadel is. Nog niet zo lang geleden was het vrij gebruikelijk om gewoon een tweedehandsje van marktplaats op het oog te kopen en dan thuis zelf te kijken of het past, en als het ergens misschien iets wrong er gewoon een bontje onder te stoppen. Nu wordt er veel kritischer naar zadels gekeken, zowel door behandelaren van het paard als de eigenaar zelf, dus dan heeft een tweedehands zadel eigenlijk alleen kans om opgepikt te worden bij een zadelpasser die hem meteen na kan meten.
Maar goed, dat verklaart nog niet waarom de nieuwprijzen van zadels zo door het dak gaan. Misschien dat het ook een statussymbool is? Hoe duurder hoe beter?



Misschien wel Ja. Op heel duur dressuurpaard ken je natuurlijk niet met 2de hansje rijden .

persoonlijk zou ik geen moeite mee hebben om een gebruikte zadel aan te schaffen,

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:48

Vroeger nam men nog wel eens een gok en werd een zadel gekocht en als het niet paste het weer doorverkocht. Maar tegenwoordig wil iedereen het zadel aangepast hebben op het paard, dan is zon gok wel een grote, of je moet al precies weten welke boom je nodig bent en er gericht naar zoeken. Dus gaat men sneller naar een zadelpasser. Daardoor gaan de prijzen van 2e hands zadels van prive personen zo omlaag. Daarnaast wil men ook graag garantie waarop de handelaren weer ingespeeld hebben. De prijzen omhoog. het is een werking van de markt :D

Je kan je zadel bij heel veel zadelpassers/verkopers wel inruilen. En er zijn zelfs handelaren die zadels inkopen of in commissie nemen. Maar ook hier weer zul je kwa prijs er op toeleggen. Zij moeten ook hun brood verdienen. En de inkoop van zon zadel moet voor hun nog wel winstgevend zijn.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 06:24

Op beide paard ligt hier een tweedehands zadel. Ik durf de gok nog prima te nemen (volgens mijn zadelmaker heb ik er prima kijk op) maar ik neem de gok wel tot een bepaald bedrag. Daarboven vind ik het toch te risico vol. Stel dat het niet past, raak ik het dan nog wel kwijt bijvoorbeeld.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:02

Ik koop alleen nog maar tweedehands en laat het vervolgens door de zadelfitter aanpassen op mijn paard. Als het niet meer goed past verlies ik er bijna niets aan met verkoop.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:33

Vroeger hadden we alleen (gechargeerd) Kieffer en Stübben in een paar modellen. En die zadels pasten op ieder paard.

Tegenwoordig hebben we meer kennis van de anatomie en het type paard waarop we rijden is ook veranderd (kijk alleen al naar de gemiddelde Kwpn-er. Vroeger waren dat paarden met body, nu zijn het vaak e-pony’s met lange benen).

Ik weet niet hoe oud jouw zadel is, maar als het echt een ouwetje is, dikke kans dat hij niet meer aan de moderne eisen voldoet. Een voldoende breed tussenkanaal is bijvoorbeeld een vereiste geworden.

Daarnaast wil de gemiddelde dressuurruiter opgesloten zitten (veel wrong, mono blad, diepe zit). Vroeger moest je nog echt leren zitten op tamelijk vlakke zadels. Maar op die zadels zitten weinig mensen meer te wachten.

En je moet daarnaast geluk hebben in je zoektocht naar een tweedehands zadel. Ik wist precies welk merk, model en welke maten ik voor mijn paard moest hebben. Heb een zoekopdracht op marktplaats ingevoerd en kreeg na een halfjaar melding (Crown, 18 inch, wide is dus schaars tweedehands). Dat zadel heb ik op de kop getikt voor echt weinig gezien de kwaliteit (€500,-) en opnieuw laten vullen (€200,-).
Afbeelding

De nieuwprijzen vind ik overigens ook absurd. Ik heb in een vlaag van verstandsverbijstering ooit eens een zadel van bijna €4000 gekocht. Paard stuk, ik stuk en een allergruwelijkste slechte kwaliteit leer.

Ik ben daarom echt klaar met alle hippe trends met vleugels en verlengde takken voor schoudervrijheid en meer geneuzel. Ik zie paarden stuk gaan onder die zadels die daarvoor jaren lang goed liepen onder een ‘normaal’ Engels zadel.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 09:52

@Rina: duidelijk verhaal, klinkt logisch.

@Olympia96: ja klopt, veel zadels hebben tegenwoordig ook goed aanpasbare bomen/kopijzers. Dan is een zadel ook eerder weer aan te passen aan je paard als die verandert of aan een ander paard. Dat heeft het zadel dat ik verkoop niet, maar het heeft wel een gespecialsieerde pasvorm voor barokke paarden met een brede ruggegraatvrijheid.

Die oude Kieffer zadels van vroeger, inderdaad vreselijk! Net vier cm breed tussen de kussens!
Mag ik vragen van welk merk jouw miskoop was? Altijd goed om te weten voor het geval ik er straks ook instink :D

Mijn huidige paard is nog niet bereden maar mijn zadelpasser komt binnenkort bekijken of ze mijn tweede zadel passend zal kunnen krijgen op hem. Hopelijk lukt dat en kan ze het andere zadel innemen. Want ik begin er een hard hoofd in te krijgen dat het zelf verkopen gaat lukken -O-

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:14

Ik heb mijn zadels altijd gewoon ingeruild tegen een ander zadel bij de zadelmaker.
Tot die ook geen kijk bleek te hebben op wat paste bij mijn paard. Toen heb ik mijn dure zadel tweedehands maar voor een prikkie verkocht en een a-merk zadel met verwisselbare boom gekocht op aanraden van mijn nieuwe zadelmaker. Rib uit mijn lijf, maar die gaat nog wel flink wat jaren mee. :)

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:30

Ik koop via mijn zadelmaker enkel tweedehands, ze heeft een hele ruim aanbod en zeker als je een paard heb t die in bespiering toeneemt is het veel praktischer, als je paard er uit groeit, ruil je hem in voor een andere fijne tweedehands, weinig pijn aan je portemonnee, schrijft minder af en geen last van levertijden

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:13

Tweedehands daar moet je idd geen haast mee hebben
Maar verkoopt wel degelijk nog hoor

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:21

Ben het wel met je eens heb nog geen jaar terug een zadel gekocht 2400,- was een domme koop paard was erg mager is nu mooi op gewicht zadel past niet meer staat al zeker 4 mnd te koop voor een schijntje krijg het weg voor 500 euro ja sorry maar dat doe ik echt niet! Snap dat ik de nieuw prijs er niet voor krijg maar toch...

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:39

o0eefje0o schreef:
Bwen het wel met je eens heb nog geen jaar terug een zadel gekocht 2400,- was een domme koop paard was erg mager is nu mooi op gewicht zadel past niet meer staat al zeker 4 mnd te koop voor een schijntje krijg het weg voor 500 euro ja sorry maar dat doe ik echt niet! Snap dat ik de nieuw prijs er niet voor krijg maar toch...

Ken je de zadel in ruilen voor een ander zadel

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:42

Ik begrijp best wat je bedoelt, je krijgt via als particulier amper nog wat voor je A merk zadel, en toch moet ik er ergens ook wel een beetje om lachen. Want mensen laten zich wel heel veel wijsmaken als het over zadels gaat. En denken ook dat ieder rijtechnisch probleem opgelost kan worden door een zadel en dat is niet zo, maar dan is de zadelmaker slecht en dan komt de volgende zadelmaker en die verkoopt ze weer een nieuw zadel, en een jaar later beginnen de problemen weer.

Overigens heb ik laatst een A merk zadel voor heel weinig weten te kopen en ook weer van de onzekere, zichzelf van alles wijs laten maken particulier.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:01

pompadour schreef:
o0eefje0o schreef:
Bwen het wel met je eens heb nog geen jaar terug een zadel gekocht 2400,- was een domme koop paard was erg mager is nu mooi op gewicht zadel past niet meer staat al zeker 4 mnd te koop voor een schijntje krijg het weg voor 500 euro ja sorry maar dat doe ik echt niet! Snap dat ik de nieuw prijs er niet voor krijg maar toch...

Ken je de zadel in ruilen voor een ander zadel


Dat zal vast kunnen echter wil ik niet meer rijden! Ik ga mennen en de enkele.ritjes rij ik zonder zadel!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:41

Voor minder populaire zadelmerken zul je echt geduld moeten hebben. Uiteindelijk verkoop je het wel, het ligt niet direct aan de prijs.

Wat ik merk na wat verkopers te hebben gemaild, is dat ophalen om te passen opeens moeilijk is. Ik weet niet beter, dan dat je het zadel binnen afgesproken tijd in dezelfde staat weer terug brengt. Kwestie van vertrouwen toch?

Nieuwe zadels zijn inderdaad ook prijzig geworden. Mijn maatzadel was 7 jaar geleden nog geen 2000 euro, ik denk dat je daar nu zo'n 500 euro bij op kan tellen.

Anoniem

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:59

Is dat niet het geval met de hele paardensport? 10 jaar geleden kocht je een mooi sjabrak voor 30 euro. Tegenwoordig koop je een mooi sjabrak voor 70 tot 80 euro.

En oja alles moet tegenwoordig "gepersonaliseerd" worden. Dus er moet bling op, de stiksels in de kleuren van je jasje en de kniewrongen moeten precies zo zitten dat ze jou passen (want ja iedereen is zooooo anders).
Tel daar de aantrekkende economie bij op. En iedereen wil een nieuw zadel.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Prijzen (tweedehands) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 19:14

@Nini_roosje: dat van die kniewrongen begrijp ik nog wel, maar inderdaad, die prijzen en al die idiote bling steentjes overal, ik lach me soms rot :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:38

BBreedveld schreef:
@Nini_roosje: dat van die kniewrongen begrijp ik nog wel, maar inderdaad, die prijzen en al die idiote bling steentjes overal, ik lach me soms rot :D


Ik geloof meer in de ouderwetse zadels. Die hadden niet zo veel wrong dus daar kan ook niets aan worden aangepast.