Mannenzadels en vrouwenzadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 03:38

_San87_ schreef:
[ [url=m/BljU8C.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/c3ebzX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn zadel. Net even nagekeken, zadel is op een maand na 18 jaar oud :).



ziet er toch netjes uit.
waarschijnlijk altijd goed onderhouden

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:32

Avalanche81 schreef:
Sizzle, hier schrik ik wel van. Overigens laat ik wel altijd door de fitter goed kijken hoor, maar dank u voor de wake-up call en dat meen ik echt :)

Wat voor merken ben jij wel fan van?


Ik vind alles wat past goed. Prijs of land maakt niet uit. Er zijn combinaties die al hun hele leeftijd gelukkig zijn met een Wintec en andere moeten het doen met complexere oplossingen.
Als ruiter heb ik uiteraard mijn voorkeuren en dat zijn in mijn geval Engelse zadel die wat breder zitten.

Wat ik grappig vind is dat ik heel veel Kent and Masters verkocht heb en de eigenaren allemaal heel tevreden zijn, maar zelf kan ik daar niet fatsoenlijk op zitten.

Ik had een NAS merrie van 1,60m die een erg korte rug had wat lastig was met mijn 1.80. Voor haar heb ik mijn zadels op een ijslander basis laten maken. Dus platte brede zitting en dan een spring of dressuurblad (met mini wrong) eraan laten knutselen.
Die dingen zijn nu onverkoopbaar uiteraard sinds ze overleden is maar voor ons was het een super oplossing.

Ik heb in het begin (tijdens de groei) op de allergoedkoopste Euroriding Topas Haflinger gereden. Dat zadel lag geniaal (wel wol gewisseld) voor mijn paard, maar zette je wel extreem in een stoelzit.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:43

Pompadour, nee die lokale merken krijg je niet echt in NL denk ik. 3 bekende zijn Spirig (inmiddels gestopt), Röosli en Menet. Verder zijn hier uiteraard vooral de Italiaanse merken heel populair wanwege hun luxe uitstraling.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:43

Ik heb getwijfeld of ik moest reageren, maar nadat ik het topic een paar keer tegen kwam besloot ik toch maar te reageren. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel de berichten van TS.

Ik ben het met je eens TS dat er mannen en vrouwen zadels zijn en dat veel zadels op mannen ontworpen zijn ipv op vrouwen. Maar ik ben het niet met je eens dat vrouwen een smallere twist nodig hebben dan mannen, dit moet juist andersom zijn.
Het bekken van een man ziet er anders uit dan dat van een vrouw, logisch ook want het bekken van een vrouw is ontworpen om kinderen te baren en dat van een man niet. Het verschil tussen beide kun je zien op t plaatje hieronder.
Afbeelding

Wat voor ruiters (en dus ook het zadel) het belangrijkste verschil is, is de positie van de zitbeenbotjes. De zitbeenbotjes zijn de botjes waar je op zit in het zadel als je goed in balans zit (de ruiter op de foto's in de OP zit eigenlijk niet helemaal goed op haar zitbeenbotjes, maar iets teveel op haar muts). De zitbeenbotjes van een vrouw staan iets verder uit elkaar dan die van een man, er moet immers een kind doorheen kunnen. Hierdoor moet het zadel voor een vrouw een bredere twist hebben dan voor een man. Op het plaatje kun je dat goed zien omdat er bij de zitbeenbotjes een hoekje is gemaakt.

Veel zadels hebben een te smalle twist voor vrouwen. En de twist is belangrijk voor de ondersteuning van de zitbeenbotjes.

Dan heb je het over de positie van het bovenbeen. Dat staat eigenlijk los van de twist in het zadel. De positie van je bovenbeen heeft veel meer te maken met je beugelophanging en inch maat. Iemand met langere benen heeft een grotere inch maat nodig om deze kwijt te kunnen. Daarnaast zitten mensen soms ook beter in een veelzijdigheidszadel omdat ze daarin iets meer ruimte hebben voor hun bovenbeen omdat de beugelophanging iets verder naar voren ligt. Het bovenbeen krijgt dan iets meer ruimte waardoor je makkelijker in de goede positie kan gaan zitten voor een goede balans (blokken bouwen noemt Sally Swift dat).

De wrongen en diepe zit is weer iets anders. Denk dat dat ook persoonlijk is.

blokfluit
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:25

Licor, dat vind ik nou eens een goede uitleg. Ik zat zelf ook te denken dat het juist andersom zou moeten zijn. Een bredere twist dus voor een vrouwenbekken en een smallere voor mannen.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:31

Ik kan totaal niet op brede zadels zitten. Een voorbeeld is de Kent en Masters, ja, het gaat, maar wat zit ik beter op een Fryso zeg. Een kent en masters of Thorrowgood is zo plat middenop. Dan sluit bij mij mijn bovenbeen nooit meer en is lang zitten niet mogelijk. Beugels op een dressuurzadel 2 gaten korter kan dan wel.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:48

Sizzle schreef:
Dat klopt helaas echt niet, idem met Stübben. Zelf als ik zie dat het gewoon niet goed is blijven Stübben en Kieffer eigenaars hardnekkig verdedigen.
Het ergste wat ik tot nu toe met Stübben heb meegemaakt is dat het paard helemaal naar het zadel gevormt is en alleen nog maar kon struikelen. Paard door de hele medische molen, maar aan een Stubben kan het toch niet liggen -O-

Ik ben vroeger ook zo ‚opgegroeid‘ met die gedachte dus kocht een Kieffer voor mijn paard. Op het oog lag hij prachtig hoor, maar achteraf gezien (nadat ik een opleiding gedaan had) zat hij helemaal niet zo prima, paard was gewoon veel te braaf.

In Zwitserland zijn er ook een aantal merken die ‚op ieder paard passen‘ die juist in NL helemaal niet populair zijn. Gewoon oogkleppen en marketing.
Heb bij een springruiter gereden die 1 zadel had. Het leek inderdaad op al zijn paarden perfect gek genoeg. Tot in het voorjaar de jonge beesten kwamen. Binnen korte tijd lag het zadel inderdaad weer perfect.......nadat het paard zich ernaar gevormd had :+

Nadat ik enkele Kieffers gevuld heb zou ik er zelf ook nooit meer 1 kopen. Er steken altijd wel schroeven uit door de boom de wol in. Door de hoeveelheid kunsstof is er ook amper ruimte voor de wol achterin en daarom zijn ze vaak al snel hard.


Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Ik heb meerdere paarden meerdere keren met Kieffers geprobeerd te rijden maar alle keren gaf het paard na enkele keren rijden (en een enkele na een aantal weken) duidelijk pijn aan; problemen met opstijgen, wegvluchten, etc. De enige reden dat ik het meerdere malen heb geprobeerd is omdat ik dol ben/was op deze zadels en er heerlijk in kon rijden. Toen de zadelmaker te kennen gaf dat zowel de Kieffer als Albion goed lagen besloot ik voor de Kieffer te gaan. Na een week (!) Kon ik nog amper opstijgen op mn paard en heb als de sodemieter het zadel omgeruild voor de Albion. Geen enkel moment spijt van gehad overigens, echt een topzadel (Albion SLK).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:08

Een brede twist en ern brede zitting zijn 2 losstaande elementen.
Veel oudere zadels hebben smalle twist en smalle zitting (zoals Kieffer).
Sommige Engelse zadels hebben een brede twist en en brede zitting ivm het hunter en cob type die veel plek achter de schoft nodig hebben en een platte rug waar veel kussen op past.
Tegenwoordig krijg je ook wel smalle twist en toch brede zitting (prestige etc) maar dat is niet heel makkelijk om te bouwen en de prijs gemiddeld ook naar. Ook moet je daar weer mee oppassen want Hulsebos heb ik een paar keer de fout zien maken dat het zadel mooi breed zat maar daarmee ook naast de bespiering droeg omdat het paard daar te smal voor was.

Zelf pas ik me liever gewoon naar het paard aan. Heb me vroeger ook wel in 16 inch zadels gepropt als ik ponies bij reed voor anderen. Een uitzondering zijn de echt smalle zadels zoals Erreplus, dan doen mijn heupen ontzettend zeer.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:07

Naar je paard aanpassen kan voor een deel natuurlijk, maar als je een groot iemand (lang dijbeen) in een 16 inch zadel zit, krijg je dat deze teveel op de lepel gaat zitten.. dat is natuurlijk ook weer funest voor de paardenrug.

Ik heb verder overigens geen verstand van verschillende zadelmerken, dus daar kan ik niets over zeggen. Iedere ruiter ziet er toch anders uit en bij niemand is de breedte van het bekken even groot, het dijbeen even lang of de rug even bol/hol natuurlijk. Je moet echt per ruiter (en paard) kijken wat past.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:12

Licor schreef:
Naar je paard aanpassen kan voor een deel natuurlijk, maar als je een groot iemand (lang dijbeen) in een 16 inch zadel zit, krijg je dat deze teveel op de lepel gaat zitten.. dat is natuurlijk ook weer funest voor de paardenrug.

Ik heb verder overigens geen verstand van verschillende zadelmerken, dus daar kan ik niets over zeggen. Iedere ruiter ziet er toch anders uit en bij niemand is de breedte van het bekken even groot, het dijbeen even lang of de rug even bol/hol natuurlijk. Je moet echt per ruiter (en paard) kijken wat past.

Ik denk dat ik daarom wel fijn op mijn eigen zadel zit (ik ben klein, 1.60 en vrouw), in tegenstelling tot de persoon waar de Wintec door gekocht is (volwassen man van 1.85). Mijn eigen zadel is 17 inch. De Wintec is 18 inch.

Omdat ik klein ben is mijn bekken ook kleiner en kom ik goed weg met de smalle twist van mijn eigen zadel, en minder fijn met de wat bredere twist van het Winteczadel.

annikavolder

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:09

Lante schreef:
Wat ik verder echt topzadels vind, zijn Höpfner zadels. Topkwaliteit leer en een hele mooie zit. Ze worden in Nederland niet veel meer verkocht en dus gebruikt. Ze zijn ook duur nieuw en doen niet mee met kitcherige modetrends en mega wrongen. De Ahlerich (rijdt Ingrid Klimke alles mee qua dressuur) is een mooi vrouwenzadel.


Grappig dat je Hopfner noemt. Ik heb zeker 15 jaar heel fijn op mijn Hopfner Ahlerich gereden, maar helaas op mijn huidige paard totaal niet passend te krijgen.

De zitting is fijn smal en heel stabiel en omdat er geen grote wrongen op zitten kan je je been fijn kwijt.
In de mijne zat een synthetische wolvulling die zijn veerkracht en vorm goed behoud. Helaas dus op mijn huidige paard totaal niet passen en rij nu met een Prestige top dressage. ook mooie smalle twist en niet teveel beenwrong en vrij ondiepe zit.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:45

Ik heb mijn hopfners verkocht voor nog geen 100 euro. Waren oudjes. Maar idd zitten fijn. Net als de oude stubbens.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:39

Interessant verhaal Licor, dat ik ook goed kan volgen en logica heeft.
Maar ik heb ooit ergens gelezen dat een smalle twist voor vrouwen er ook mee te maken heeft dat vrouwen gemiddeld een dikker/ronder bovenbeen hebben dan mannen. Door de twist smaller te maken komt er er meer ruimte voor het bovenbeen, hoef je minder in “spagaat” te zitten en is het makkelijker/mogelijk om het bovenbeen zodanig te roteren dat je met de brede binnenkant van het dijbeen tegen het zweetblad komt te liggen. Zoals het idealiter hoort.

Wat ik in dit topic nog mis m.b.t. vrouwen-/mannenzadels is de positie van het schaambeen bij mannen en vrouwen. Bij vrouwen ligt het schaambeen gemiddeld lager (er zijn individuele verschillen) dan bij mannen. Bij vrouwen treedt daarom eerder wrijving op tussen zadel bij de voorboom en het schaambeen, met als gevolg het aan de voorkant doorrijden.

En afgezien van een zadel met “plasgootje” aan de voorkant is daar volgens mij nog niet echt een fijne oplossing voor, helaas.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 19:35

Roodvos schreef:
aar ik heb ooit ergens gelezen dat een smalle twist voor vrouwen er ook mee te maken heeft dat vrouwen gemiddeld een dikker/ronder bovenbeen hebben dan mannen. Door de twist smaller te maken komt er er meer ruimte voor het bovenbeen, hoef je minder in “spagaat” te zitten en is het makkelijker/mogelijk om het bovenbeen zodanig te roteren dat je met de brede binnenkant van het dijbeen tegen het zweetblad komt te liggen.

Klopt volledig. Dat is idd de reden voor de smalle twist :)
Roodvos schreef:
Wat ik in dit topic nog mis m.b.t. vrouwen-/mannenzadels is de positie van het schaambeen bij mannen en vrouwen. Bij vrouwen ligt het schaambeen gemiddeld lager (er zijn individuele verschillen) dan bij mannen. Bij vrouwen treedt daarom eerder wrijving op tussen zadel bij de voorboom en het schaambeen, met als gevolg het aan de voorkant doorrijden.

Bates heeft dat geprobeerd op te lossen door het zadel daar zachter te maken (vrouwen hebben idd een driepuntszit, schaambeen + beide zitbeenknobbels) net als Schleese. Wat mij betreft de meest comfortabele oplossing.
Kieffer (al is het niet een zadel per se gemaakt voor vrouwen) heeft een teruggesneden kamer, waardoor dat deel iets lager komt en je alsnog op de beide zitbeenknobbels terechtkomt, en je doos min of meer vrij ligt. Al is dit stuk bij Kieffer wel vrij hard.
Dus er wordt zeker over nagedacht, maar een echt goede oplossing is er idd nog niet.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:11

Interessant topic en zeker een eyeopener. Ga hier toch eens met mijn zadelmaker naar kijken, zit nl zelf niet echt lekker in mijn zadel.
Maar goed, nu de hamvraag: Wat is de twist op het zadel? :+

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:23

Roodvos schreef:
Interessant verhaal Licor, dat ik ook goed kan volgen en logica heeft.
Maar ik heb ooit ergens gelezen dat een smalle twist voor vrouwen er ook mee te maken heeft dat vrouwen gemiddeld een dikker/ronder bovenbeen hebben dan mannen. Door de twist smaller te maken komt er er meer ruimte voor het bovenbeen, hoef je minder in “spagaat” te zitten en is het makkelijker/mogelijk om het bovenbeen zodanig te roteren dat je met de brede binnenkant van het dijbeen tegen het zweetblad komt te liggen. Zoals het idealiter hoort.

Wat ik in dit topic nog mis m.b.t. vrouwen-/mannenzadels is de positie van het schaambeen bij mannen en vrouwen. Bij vrouwen ligt het schaambeen gemiddeld lager (er zijn individuele verschillen) dan bij mannen. Bij vrouwen treedt daarom eerder wrijving op tussen zadel bij de voorboom en het schaambeen, met als gevolg het aan de voorkant doorrijden.

En afgezien van een zadel met “plasgootje” aan de voorkant is daar volgens mij nog niet echt een fijne oplossing voor, helaas.


Wat voor t bovenbeen fijner is, is de beugelophanging iets verder naar voren.. zoals bij een veelzijdigheidzadel.. dan krijgt je bovenbeen meer ruimte maar worden wel je zitbeenbotjes beter ondersteund..
Stiekem zitten veel mensen niet echt lekker in een dressuurzadel.. en boomloze zadels zijn vaak nog erger qua beugelophanging

Wat betreft doorrijden aan de voorkant.. ik denk dat veel dames teveel op hun muts zitten ipv op hun zitbeenbotjes.. daarmee werk je ook doorrijden in de hand..

En uiteraard zijn er individuele verschillen en zal niet iedereen op t zelfde zadel t lekkerste zitten..

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:08

Niet mee eens Licor :)
in veel zadels zit de beugelriemophanging al maximaal naar voren, maar omdat vrouwen een langer bovenbeen dan onderbeen hebben (bij mannen is dat andersom) wordt je onderbeen daardoor naar voren getrokken, waardoor je hakken een heel eind voor je heupen komen.
Zowel Bates, Schleese, als Wow hebben de beugelriemophanging een stuk naar achter gemaakt, en dat komt de beenhouding bij een vrouw sterk ten goede. Zitbotjes hoeven geen ondersteuning. Die zijn gemaakt om te zitten. Zolang het bekken in de goede hoek is, is het prima.

Verder hebben dames, in tegenstelling tot heren, idd gewoon een driepunts zit, je bekken is zo gemaakt dat je automatisch op je schaambeen zit. Dat voorkom je alleen door je bekken achterover te kantelen, maar dan komt je bekken in een onnatuurlijke positie terecht, en krijg je teveel stress op de onderrug en SI gewricht. Het is uiteraard ook niet de bedoeling om met een holle rug te zitten (en dat zie ik ook veel vrouwen doen) waardoor alle gewicht op het schaambeen komt en je niet meer op je billen zit. Als je dat laatste bedoelt, Licor, dat ben ik met je eens. Ideaal is een zit waarbij het meeste gewicht op de zitbeenknobbels komt, maar het schaambeen wel ook een steunpunt is.

Nogmaals, het doorrijden is op te lossen door daar een kussen te plaatsen, waardoor een en ander veel zachter is.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:23

Ik vraag me af hoe je aan deze informatie komt?
Ik heb het idee dat je ergens wat gehoord hebt, maar het niet helemaal goed meer onthouden hebt. Zeg maar iets met de klok en de klepel. Want wat je zegt klopt niet als je gaat kijken naar de biomechanica.

Als ik goed rechtop zit, steunt mijn schaambeen echt nergens op.
Hier heb ik nog een plaatje
http://www.natuurinformatie.nl/sites/nn ... orkant.jpg

Dan zie je dat het schaambeen echt een stuk hoger zit dan je zitbeenknobbels. Die knobbels is waar je op moet zitten om je bekken in een neutrale positie te houden. En die neutrale positie is belangrijk om goed met de bewegingen van een paard mee te kunnen gaan. Eigenlijk is positie het uitgangspunt van (goed) paardrijden. In bijvoorbeeld centered riding en connected riding komt dit erg terug en ook bij een goede zit les.
Wanneer je schaambeen op het zadel drukt, dan vermoed ik dat je zadel te klein is.

wanneer je zitbeenbotjes goed ondersteund zijn, helpt je dit om beter in het zadel te zitten en makkelijker je neutrale positie aan te houden. Bovendien zit een zadel wat past bij de breedte van je zitbeenbotjes (dus niet te breed of te smal) ook echt een heel stuk lekkerder.

Dat je bovenbenen ronder en dikker zijn, maakt eigenlijk helemaal niet zoveel uit. Ook daar is ons lichaam op gemaakt. Doordat je bekken dus breder zijn, is de ruimte tussen je 2 dijbenen ook breder. Hierdoor is er sowieso al meer ruimte voor je bovenbenen. Bij mannen zit het allemaal iets dichter op elkaar dan bij vrouwen, zoals ik in mijn vorige posts al liet zien op de foto.

Zelf ben ik een dame met een maatje meer en ook flinke bovenbenen, maar ik kan nog steeds mijn benen gewoon recht onder mijn lichaam plaatsen. Dat betekent alleen dat wanneer ik dat doe, mijn bovenbenen elkaar ook raken terwijl dat bij dunnere mensen niet altijd het geval is. En hoe meer vlees, hoe groter het oppervlakte dat elkaar raakt.. als het goed is kan iedereen gewoon zijn voeten tegen elkaar aan zetten zodat ook de knieën elkaar raken.. dan heb je je benen te dicht bij elkaar en dan staan je benen ook niet op heuphoogte.. maar ik wil alleen aangeven dat het dus niet uit maakt dat je ronde benen hebt omdat dat vlees dan gewoon aan de kant gaat.
Wanneer ik vast zit in mijn heupen, dan lukt me dat niet meer zo goed of is het gewoon erg oncomfortabel. Dan zie ik dat ik sneller mijn benen wat verder uit elkaar plaats en dat mijn tenen ook wat naar buiten staan. De houding die voor mij op dat moment comfortabel voelt, maar dus het gevolg is van het vastzitten in mijn heupen/bekken.. en als ik daar vast zit, kan ik dus ook niet echt goed op mijn paard zitten.

Bij een langer bovenbeen zou de beugelophanging juist wat meer naar voren moeten.. dan kan de knie beter zakken en kan daardoor het onderbeen fijner naar achter geplaatst worden.. maar dit gaat alleen wanneer je goed op je paard zit en dus een neutrale positie van je bekken hebt.

Ik zelf heb deze informatie overigens van een vriendin/instructrice die gespecialiseerd is in de biomechanica van zowel de ruiter als het paard. Als er interesse is wil ik best kijken of ik met haar een middag of ochtend een workshop kan organiseren waarbij we op t houten paard gaan kijken hoe je goed in het zadel zit en wat verschillende soorten zadels dan met je zit doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:16

Ik denk dat ze bedoelt dat je ook je schaamvoeg als steunpunt hebt wanneer je in het zadel zit ivm de curve die veel zadels hebben?