[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:29

Hallo allemaal, afgelopen week heb ik een nieuw paard gekocht, een bijna 6-jarige Haflinger merrie die de basis wel kent maar vooral met dr veulens op de wei gelopen heeft en vrij arm bespierd is. Op dit moment is ze aan het wennen aan het 24/7 buiten (kunnen) lopen, en ik wil dr de komende dagen op gaan pakken in het werken aan de hand en longeren, ook om elkaar beter te leren kennen en te gaan werken aan de bespiering en de conditie.
Ik heb al gezien dat mijn (boom)zadels die ik heb liggen niet passen, wil er dus ook niet meteen op maar wel alvast in orde gaan hebben dat dat kan. In het verleden wel boomloos gereden met het oude model ghost en een trekker zadel, en een paar jaar geleden nog eens een passessie gehad met mijn oude merrie met Barefoot en de nieuwere Ghost zadels waar ik (volgens mij maar kan ik nazoeken) uit was gekomen op een Roma. Uiteindelijk toen toch met het zadel waarmee ik reed blijven rijden.

Nu neig ik dus weer erg naar Ghost, maar wil niet klakkeloos een zadel kopen en wil haar dus ook niet overdonderen met een passessie, dus nu vraag ik me af wat wijsheid is. Zou er veel verschil zitten in welk model ik zelf lekker vindt toen en nu? Ik heb toen de Piccolo getest, maar was zelf wel een paar kilo lichter, die ik er wel weer af probeer te krijgen. Ik denk dat dit paard wel iets meer lengte kan hebben, kan ik dat zelf meten?
En is een halfpad met eigen dekje minder goed qua drukverdeling dan een standaard pad?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:23

Miran, je kunt ook een testzadel aanvragen, dan kan je zelf kijken...... het model scheelt echt wel, maar is ook heel persoonlijk. Wat de ene persoon helemaal geweldig vindt, is voor de ander niet zo fijn.

Een halfpad met eigen dekje kan, maar neigt naar schuiven....

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:19

xGin schreef:
Zijn er hier toevallig leden met een Ghost Flamenco die mij kunnen vertellen of er Roma of Veneto wrongen bij zitten en misschien een foto hebben van het zadel op hun paard met iemand erop? Heb denk ik 3 foto's gevonden en meer kon ik niet vinden en ze staan nergens met informatie nog te koop. :")



Afbeelding


Ja hoor, ze worden nog steeds gemaakt! Principe als de lipica en italy, er kunnen wrongen onder. Er zijn 3 verschillende types om uit te zoeken.
De zogenaamde Roma/Firenze wrong.
Totale lengte 21 cm. Breedste punt 8.5 cm (loopt smaller af) en ongeveer 6cm dik.

Keuze 2.
Langere, plattere wrong. 24cm lang, breedste punt 7.5cm, 2,5cm dik.

Keuze 3.
Langere, plattere wrong, 24cm lang en ongeveer 1 cm dik..

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:18

wie heeft er ervaring met de freeform classic.

Ik begon zonder kussens met grandeur pad en 1 inlage. Toen kwam uiteindelijk het voorboogje dicht op de schoft. Met het voorboogje bedoel ik het begin van de echte onderkant na de schoftuitsparing.

Toen heb ik er toch kussens onder gedaan (na pasconsult weer) en 1 (blauwige) dikke inlage in.

Dat ging super, echter kwam na een halfuur echt rijden weer t boogje vrij dicht op de schoft.
Tijdelijk is er een stukje yoga mat in gedaan , een ovaal geknipt stukje ter hoogte van waar t omhoog leek te moeten gaan.

De passer vind dat ruimte ruimte is oftewel een vinger ertussen kunnen = goed.

Maar ik merk in draf dat t zadel dan ook iets op mijn vingers duwt.. het raakt de schoft niet, maar ik zou graag gewoon ruimschoots genoeg ruimte hebben ipv net aan..

Opvullen ben ik nu zelf mee bezig, maar het lukt nog niet helemaal.

Als ik er een hele inlage bij doe vind ik het zadel erg hoog liggen (mijn paard is vrij breed en heeft een mooie rechte / platte rug. De ruggengraat ligt als t ware verzonken, maar precies de schoft komt omhoog en precies daar kom ik iets ruimte te kort. De ruimte lijkt dan echt maar minimaal verbetert, terwijl je denkt het gehele zadel komt toch een cm omhoog, overal dus maar op die plek lijkt t minimaal.

Er kan van achteren overal makkelijk een hand tussen de rug en t zadel.

wie heeft tips?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:25

Diesel, je zadelpasser heeft gelijk - ruimte is ruimte - die ene vinger is genoeg.

Misschien moet/kan je zadel nog een beetje naar achteren?

En kan je hem niet kleiner "knijpen" aan de voorkant? In de zitting (dus niet in de basis) zit een metalen versterking die je samen kunt knijpen (of uit kunt buigen) en dan komt de voorkant omhoog. Daar stukje yoga mat kan trouwens ook irriteren, want dan heb je randjes aan de achterkant.....

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:46

thnx voor je snelle reactie!!

Naar achteren gaat niet, hij blijft echt keurig op deze plek en naar achter dan komt ie toch weer die cm naar voren liggen..

In de losse zitting bedoel je dus die erop geplakt wordt?

Wat bedoel je met irriteren en die randjes aan de achterkant?
We hadden t yoga matje tja wat zal t zijn, een ovaal stukje van ongeveer 15 cm lang op de inlage gedaan (dus niet aan de kant van t paard). Zonder was t echt een vinger proppen. Nadeel; t yoga matje drukt te plat zodra je gaat zitten is t plat, t komt weer in vorm na 10minuten dus zolang je aan je t rijden bent doet t niet veel meer.. daarom dacht ik daar iets vilt indoen misschien?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:08

diesel_ schreef:
In de losse zitting bedoel je dus die erop geplakt wordt?

Ja, klopt - die kan er af en die zou de vorm moeten kunnen maken aan de voorkant.....

Citaat:
Wat bedoel je met irriteren en die randjes aan de achterkant?
We hadden t yoga matje tja wat zal t zijn, een ovaal stukje van ongeveer 15 cm lang op de inlage gedaan (dus niet aan de kant van t paard). Zonder was t echt een vinger proppen. Nadeel; t yoga matje drukt te plat zodra je gaat zitten is t plat, t komt weer in vorm na 10minuten dus zolang je aan je t rijden bent doet t niet veel meer.. daarom dacht ik daar iets vilt indoen misschien?

Wanneer je een dik stukje materiaal gebruikt, heb je randjes (het is immers hoekig en niet vloeiend) en die kunnen druk veroorzaken.... dus denk er om dat je dat schuin afsnijdt.
Er zijn ook pads die van voor dikker zijn dan van achteren, dat gaat wel vloeiend.... Als je een yoga mart plat drukt, staat er dan niet heel veel druk op??? (probeer me iets voor te stellen, je zit immers niet op de voorste 15cm) Vilt is dan een betere optie, maar denk dus om haakse randjes.....

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:10

aha zo, daarom was ik ook niet zo fan van er iets in doen, er komt toch een soort bobbel en niet meer 1 vloeiende lijn.

Welke pads zijn van voor iets dikker weet je dat?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:23

ik weet alleen de Equitex zo uit mijn hoofd, maar wellicht zijn er nog andere ook......

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:03

Dan kom je wellicht meer bij pads uit met inlage vakken, zoals bv de prolite met mogelijkheden om inlagen in 3 vakken te doen. Je zou de voorkant iets meer op kunnen vullen dan.

Edix heeft dat soort pads ook, mail mij gerust voor meer info

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:52

diesel_ ik heb een Freeform enduro gehad en deed een soort van trappetje aan inlages in de pad om de schouder en schoft vrij te krijgen: drie laagjes en dan steeds langer. Dat bleef in een gewone 1 vaks pad goed zitten.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:36

Afbeelding
diesel_ schreef:
aha zo, daarom was ik ook niet zo fan van er iets in doen, er komt toch een soort bobbel en niet meer 1 vloeiende lijn.

Welke pads zijn van voor iets dikker weet je dat?


Je zou ook eens een Kifra-pad met 8 vakken kunnen proberen. Dan kun je hem van voren iets meer liften.


Afbeelding

Afbeelding

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:39

dank voor het meedenken allemaal!

Zo'n pad wordt al heel snel te dik, de kifra is véél te dik voor ons die heb ik gehad.
Dan schuift het zadel naar voren.


Vandaag heb ik toch even getest met een extra inlage in het geheel + grandeurpad (zonder inlages, met stroeve bovenkant en wat nepwol onderkant). En daarbij ook de tip van Kwartel meengenomen; de zitting iets kleiner duwen. Lag in t begin echt TOP bij de schoft in stap, veel ruimte, paard liep als een zonnetje. Ik zat zelf stiekem ook nog net iets lekkerder (iets meer A zit)

Helaas na draven schuift het geheel toch 2/3cm naar voren (ik kan het goed zien omdat mijn paard zwart/bont is) en t zadel precies bij een vlekje ligt.

Ik wil toch nog even verder experimenteren, want die ruimte kan ik dus wel creëren, alleen moet t dus ietsje meer naar achteren blijven liggen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:31

Hoe komt het dat het zadel naar voor schuift, omdat de singelplek ver naar voor ligt? Dan een banaansingeltje eraan?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:08

Kwartel??? _O-
Maar om het beter te kunnen beoordelen, zouden we foto's moeten zien, met en zonder zadel, met en zonder ruiter etc. En heeft de Freeform dealer geen advies???

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:08

Het leek me nog wel even leuk om wat foto's van mijn ghost Madriana te delen :)
Normaal zie je alleen maar foto's van net nieuwe zadels natuurlijk. Toen wij ons zadeltje/bbp net hadden zag hij er zo uit (april 2018):
Afbeelding

En vandaag na onze rit:
Afbeelding
Ik kon geen betere foto (van de zijkant) maken want Marie wilde te graag aandacht. Maar zoals je ziet is het, zelfs met een pad met inlagen eronder, veel minder een torentje geworden. En de vacht is ook iets mooier gaan zitten :+

Bijkomend voordeel bij koude dagen zoals vandaag:
Afbeelding

Marie heeft geen singelnijd meer sinds ik dit zadeltje heb (ik dacht eigenlijk dat dat 'gewoon bij haar hoorde', aangezien ze het ook bij de longeersingel deed) en ik kan weer met beugels rijden, dat kon ik niet met de andere zadels, dan voelde ik me onveilig en onstabiel op mijn ronde beestje zonder schoft.
Nu hij meer gevormd is merk ik dat ik hem vaker pak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:32

Gaaaaaaaf!!!!
Gebruik je m echt als zadel?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:43

Mariet, mogen we die foto op Facebook delen??? Eventueel met je review??? Het staat heel erg leuk - gelukkig zijn er veel goede verhalen over de Mandriana, uit alle delen van de wereld....

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:06

Wauw zo mooi! Ik gebruik hem ook heel vaak op mijn gevoelige paint

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:11

Anoniem schreef:
Gaaaaaaaf!!!!
Gebruik je m echt als zadel?

Ja! Maar houd daarbij wel in je achterhoofd dat Marie een hele goede rug heeft met verzonken ruggengraat en niet hoog opgooit. En ik heb er natuurlijk nog een pad onder.
Maar het zijn stevige dingen hoor, die Madriana’s :D En ik moet zeggen dat ik hem ook nog steeds heel erg tof vind :o

Tuurlijk Kwetal :D Dit was trouwens de pad waarvoor ik zelf een vacht heb aangeleverd, misschien leuk om erbij te vertellen? Ik vind de flexibiliteit en creativiteit van Ghost zo leuk, dat je gewoon je eigen vacht kan aanleveren en dat ze die dan in een pad verwerken.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:22

Citaat:
Tuurlijk Kwetal :D Dit was trouwens de pad waarvoor ik zelf een vacht heb aangeleverd, misschien leuk om erbij te vertellen? Ik vind de flexibiliteit en creativiteit van Ghost zo leuk, dat je gewoon je eigen vacht kan aanleveren en dat ze die dan in een pad verwerken.


Dankjewel :j
En ja, dat van die eigen vacht had ik gezien..... <3 heel fraai!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:15

Marriett, wat gaaf om te zien, bedankt!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:19

Hoi, ben ik weer :o
Ik heb een probleempje met de singelstoten van mijn ghost. De gaatjes gaan niet hoog genoeg waardoor ik niet goed kan aansingelen. De singel kan eigenlijk niet korter ivm de gespen die dan bij de oksels komen. Kan ik er gaatjes bij in knippen met een gaatjestang? Of is dat niet aan te raden?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:04

met een goede tang is dat te doen.Maar met die tangetjes dat je als particulier in de stock kan kopen zou ik dat niet aanraden.
Ik zou even langs een zadel of schoenmaker gaan en vragen of die ze er in kan prikken.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:12

heb ik ook gedaan, gewoon met een gaatjestang.