Freejump Soft Up Pro / Lite

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DonnaM94

Berichten: 83
Geregistreerd: 27-10-13

Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 19:46

Hoi allemaal!

Nadat ik afgelopen week een incident heb gezien waarbij een meisje na een val van haar pony in de beugel vast bleef zitten en werd meegesleurd, ben ik nu opzoek naar veiligheidsbeugels.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de beugels van Freejump. Ik ben zelf niet de grootste en met mijn schoenmaat 37/38 lijkt de Lite versie van deze beugel aan mijn wensen te voldoen. Echter staat op sommige webshops bij deze beugel dat ze bedoeld zijn voor ruiters tot 60 kg, maar op andere sites staat weer dat dit niet meer van toepassing is op de nieuwere beugels. Is hier iemand die mij daar meer over kan vertellen? En hoe kan ik dan zien welke “versie” de nieuwere zijn?

Tevens opzoek naar wat meer recente ervaringen met deze beugels?

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken :D

Lughnassadh

Berichten: 1813
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:56

Ik heb ze, niet de lite terwijl ik 65 kilo weeg maar ik wilde de gok niet nemen, en ik vind ze echt heel fijn. Je zit er met je voet goed stevig in. Met vallen en deze beugels heb ik, gelukkig, geen ervaring.

kamsel
Berichten: 3416
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:30

Ik zit net onder de 60 kg en heb maat 38. Heb toch gekozen voor iets meer marge en de pro gekocht.
Ik koop geen kinder caps of kinder- veiligheidsbeugels.
De pro's hebben hele fijne grip. Super om mee te springen en crossen.
Bepaalde winkels hebben regelmatig (bv nu) 25% kortingsacties die bij dit soort bedragen erg fijn zijn..

Saaams

Berichten: 13282
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:48

Ik heb ook de pro voor het springen en crossen.
Ik zou zeker niet voor de lite gaan als je boven de 60 kilo weegt. Verhalen gehoord dat ze daadwerkelijk kunnen afbreken.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:49

Ik heb zelf geen ervaring met deze beugels, maar heb al wel meerdere keren gehoord over dat ze kapot kunnen gaan tijdens het rijden. Zag laatst ook een filmpje voorbij komen op fb waarbij dit gebeurde met deze beugels bij een springruiter. Persoonlijk zou ik liever voor metalen veiligheidsbeugels gaan.

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:05

Ik heb de pro en ben er heel erg blij mee. Super veel grip en ze zijn mooi zwaar.

_Sofie

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:12

Ik heb de beugels ook en vind ze super fijn!
Als ik jou was zou ik voor de pro variant gaan. Ben zelf ook niet zo groot en zwaar en heb kleine voeten, maar zit prettiger met de pro dan met de lite (een van m’n lesklanten heeft de lite versie voor haar pony, waar ik ook met enige regelmaat op stap).

DonnaM94

Berichten: 83
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 17:44

Bedankt voor alle reacties! Nog even door sparen dus voor de Pro's.

Kwam toevallig vandaag ook nog een andere beugel tegen; de Acavallo Arena, een stuk goedkoper en die vind ik er ook wel erg mooi en veilig uitzien.

Afbeelding

Lughnassadh

Berichten: 1813
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:54

Ik heb ook naar zulke constructies gekeken maar ben altijd bang dat er teveel zand tussenkomt en het systeem dan niet meer goed werkt.

germie

Berichten: 26030
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:43

Je moet sowieso geluk hebben. De haken aan het zadel moeten ook open kunnen gaan (en soms gaan ze te snel open dat je ze juist met ijzerdraad moet vastzetten bij springen met stubbenzadels bijvoorbeeld). De beste beugels zijn toch gewoon de normale fillisbeugels in metaal of kunststof is mijn ervaring. Ik heb wel van composite extra brede blokjes er in, dat vind ik wel fijn. EN is in mijn ogen beter dan een zgn. dure veiligheidsbeugel. De blokjes worden volgens mij niet meer gemaakt, zijn van hard kunstof en draai je met een rvs schroef vast op je normale metalen beugel. Ik heb ze al zeker 10 jaar en nog geen slijtage aan te zien. Aan mijn andere zadel zitten plastic beugels met verbrede blokjes. Die zijn ook wel fijn.
Ik ben ook wel eens met veiligheidsbuegels blijven hangen. Draait je voet net zo dat ie niet er uit kan en niet losschiet en beugelriem niet van zadel losgaat. Dus dat risico hou je gewoon.
Alles met rubber gaat binnen paar jaar kapot en alles wat open klapt is niet geschikt voor zand en water oftewel natte buitenbakken en op buitenritten. Safestyle is ook gevaarlijk, want die verlies je te snel. Dus dan blijven alleen normale beugels over en die zijn er in genoeg veilige en mooie variaties. ONder fillis versta ik alles wat een normale 'dichte' beugel is. DUs ook die bredere alu kun je daar onder rekenen, zijn alleen beetje te duur voor wat je krijgt vind ik.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:52

Ik heb de pro's nu 4 jaar en erg blij mee :) hier in Frankrijk zie je ze heel erg veel.
Ik zou ook zeker niet voor lite gaan, de breedte van de beugel is dan ook smaller waardoor je toch meer risico's loopt.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:54

Hier 3 paar Freejumps. 2x Pro, 1x Lite. Ik voel zelf weinig verschil. :) De 60kg grens is eraf gehaald bij de nieuwste versie, hier is nu enkel max schoenmaat 38 van toepassing.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:02

Misschien past het niet in het traditionele beeld van dressuur/springen, maar ik zou voor korfjes gaan zoals endurance. Dan heb je alle issues die germie hierboven noemt niet meer.

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:30

Ik heb ook de lite, zijn wat mij betreft echt prima met schoenmaat 37..

DonnaM94

Berichten: 83
Geregistreerd: 27-10-13

Re: Freejump Soft Up Pro / Lite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 13:41

Bedankt voor alle tips! Ik heb inmiddels de Freejump Soft up Pro’s in gebruik, ze bevallen tot zover super goed! Vanwege blessure en fysio heb ik nog geen sprongetje gemaakt, maar dressuurmatig zijn ze al erg fijn.

Dus nogmaals bedankt voor alle tips