Ervaring met Waterford bit gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Ervaring met Waterford bit gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 18:07

Hai Bokkers,

Ik ben op zoek naar ruiters/amazones die ervaring hebben met een Waterford-bit:
http://www.ej.nl/products/10000138/2500 ... +WATERFORD

Uiteraard zowel positieve als negatieve recensies.
En punten zoals: bij wat voor een paard heb je het bit gebruikt; was dit paard wel of niet gevoelig in de mond; wat was de reden dat je wel of niet voor dit bit koos? Etc.

Ik heb een topic(je) hierover gevonden maar die is verouderd (2009). Daarnaast kan ik hier niet ut opmaken voor welke paarden dit bit wel of geen goede uitwerking heeft.

Ik kijk uit naar jullie reacties.
Alvast bedankt!

belle_boef

Re: Ervaring met Waterford bit gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:11

Ik vind dit kwa gewicht een heel zwaar bit.
Zou hem er zelf niet zo snel inhangen. Wat is voor jou de reden om voor dit bit te kiezen?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:12

Waarom zou je dit in godsnaam dit bit willen inhangen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 21:28

Ik heb nog nergens voor gekozen maar ik ben gewoon benieuwd naar de inwerking van dit bit.
Ik heb geen specifieke interesse of iets dergelijks...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:40

Om even een duidelijkere toelichting te geven: mn paard drukt de laatste tijd zn tong telkens tegen zn mondhoek aan. Ik probeer te achterhalen of dit eventueel een bitproblerm is en of het door middel van een ander bit op te lossen is. Daarom ben ik me wat aan het oriënteren voor een eventueel geschikter bit. Op mijn zoektocht kwam ik dit tegen maar het zegt mij vrij weinig, heb het ook nog nooit eerder gezien.
Vandaar mijn vraag naar ervaringen...
Nogmaals: ik heb niet de intentie om dit bit te kopen, tenzij er natuurlijk veel positieve reacties over zijn. Ik heb hier zo mijn twijfels over, maar iedereen weet: niet geschoten is altijd mis;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:57

Zo'n bit lost het probleem niet op.
Het paard steekt z'n tong uit om te vertellen dat hij ergens last van heeft.

Wat helpt is dit paard lang los te rijden aan een langere teugel, met geduld.
Niet met meer druk rijden dan hij kan verwerken.
Spanning wegpoetsen (in de krul rijden), maakt dat hij zich ergens anders in z'n lijf gaat vastzetten.
Dat levert uiteindelijk alleen meer spierpijn op = meer verzet (o.a. bokken, tong uit de mond).

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 23:17

Grappig dat je dat zegt, dat is namelijk precies hoe ik hem rij: ik stap hem minstens 10 minuten los, soms zelfs 20 minuten tot hij aangeeft met zijn lijf dat hij los genoeg is.
In de krul rijden doe ik al helemaal niet. Tot 1,5 jaar geleden had ik deze neiging wel maar mijn huidige instructie heeft hier gelukkig korte metten mee gemaakt. Het in de krul dwingen is er dus zeker 1,5 jaar niet meer bij. Terwijl het wegdrukken van de tong iets is van de laatste weken.
Dus ik ben het ook volledig met je opvattingen eens over het rijden zonder druk senna21, maar ik vind het jammer dat je er in mijn ogen direct van uitgaat dat ik hem de ruimte in zijn lijf niet gun.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 23:20

P.s. Ik heb momenteel ook een ander topic waarin in specifiek vraag waar het wegdrukken van de tong vandaan kan komen. Hierin is ook te lezen dat hij het ook al met het losstappen doet. Ik verwacht dus niet dat het heeft te maken met druk om in de krul te komen want dit mag hij het eerst kwartier überhaupt niet van mij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:16

Een waterford mondstuk bestaat uit een reeks bolvormige schakels. Deze schakels brengen de druk per mm² voornamelijk over in de mondhoeken, maar daarnaast ook op de tong en de lagen. In vergelijking met de reguliere mondstukken is dit mondstuk degene die het meest flexibel in de paardenmond ligt. Dit maakt het dus een bit waar nier ieder paard van gecharmeerd is.

Je zou het kunnen proberen i.c.m met rijtechnische oplossingen.