Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
, je kunt ook zonder bit rijden.Sonja_vR schreef:een bit wat past in de mond en waarbij de ruiter een stille ontspannen meevoelende hand heeft doet geen pijn
een te dik of te dun bit met een verkeerde vorm kan vervelend zijn en ene stugge ruiterhand is hetgeen wat een bit pijnlijk kan maken

Citaat:Helaas ontbreekt het vaak aan wil om een goed passend bit te zoeken ("ben op bitloos overgestapt en hij loopt er zo lekker op) de midddelen ( kost allemaal te veel) en de bereidheid om de tijd te investeren (waarom verder zoeken als de afkorting naar bitloos zo lekker gaat)....
3uitenbeen schreef:Een dun bit blijft nog steeds scherper dan een dik bit, dit geldt ook voor de neusriem bij bitloze hoofdstellen, de dikte van het materiaal bepaalt mede de inwerking.
Of het bit lekker ligt is weer een tweede, want ja het moet inderdaad wel passen (en gelukkig zijn er niet zoveel soorten)..
Jolien87 schreef:Misschien kom ik nu wat naïef over, maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand ook maar ooit een model van bit heeft uitgevonden met de intentie om een paard pijn te doen.
Vanaf dat paarden in oorlogen zijn ingezet, zijn er bitten ontworpen die de paarden met pijn dwongen door te gaan ondanks alle geweld, verwondingen, vuur - kortom, ondanks alle angst en vluchtneigingen. Pijn overwint angst en dat wist Ghengis Khan, dat wisten de oude Grieken, en dat wisten "wij" in de middeleeuwen ook. Ga maar eens in een museum kijken.