Wat zijn de beste verende veiligheids stijgbeugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Wat zijn de beste verende veiligheids stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:08

Ik ben op zoek naar een paar stijgbeugels die de volgende eigenschappen hebben:

- ze veren goed (om mijn enkels en rug wat te ontlasten)
- ze zijn zo ontworpen dat als je van je paard valt, je voet niet in de beugel kan blijven hangen

Ik heb bokt en het internet al wat afgespeurd en kwam onder andere bij de Sprenger bow balance en de GPG stijgbeugels. Het probleem is dat de Sprenger beugels wel echte veiligheidsbeugels zijn, maar niet echt verende beugels lijken (schijnt dat ze wel iets meegeven, maar dat ze niet specifiek zijn ontworpen om mee te veren) en dat de GPG stijgbeugels wel echt verende beugels zijn, maar geen veiligheidsbeugels.

Mijn vraag aan jullie bokkers is: kennen jullie stijgbeugels die én echt veren én voorkomen dat je met je voet kunt blijven haken?

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:08

Ik had na een lange rit vaak last van mij knieen. Ben toen ook naar verende beugels gaan kijken.
Ik heb de EZ Ride met korf van http://www.goedhard.nl
Ik heb met de korf ben je ervan verzekerd dat je voet nooit door kan schieten.
Maar snap dat als je dressuur /spring wedsrijden rijd dit niet heel charmant staat. :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:18

RosavL schreef:
Ik had na een lange rit vaak last van mij knieen. Ben toen ook naar verende beugels gaan kijken.
Ik heb de EZ Ride met korf van http://www.goedhard.nl
Ik heb met de korf ben je ervan verzekerd dat je voet nooit door kan schieten.
Maar snap dat als je dressuur /spring wedsrijden rijd dit niet heel charmant staat. :D

Dank je wel voor je snelle reactie.
Nee inderdaad is dit niet echt wat ik zoek. Ik wil er ook nog wel eens een dressuurwedstrijdje mee kunnen rijden en dan staat dit niet zo charmant :-) Wel een hele goede voor puur recreatief of endurance zo te zien!

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:20

inderdaad dat rij ik er dan ook alleen maar mee ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:52

Niemand anders die wat weet .....?

Biertabje

Re: Wat zijn de beste verende veiligheids stijgbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:40

GPG beugels! kun je zelf afstellen hoeveel ze moeten veren :j ik kan niet meer zonder!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:54

Ik heb de Metalab beugels, oftewel de 'Anky' beugels, erg fijn wat vering betreft, ik heb geen last meer van mijn knie na het rijden.

Maar er schiet niks los als je eraf valt. :n

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:00

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:07

die heb ik ja! met die slag erin :jik vind he took ideaal dat er geen rubbertje in zit, maar gewoon goede grip
en je kunt de veer gewoon losser draaien wil je meer veren, bij de meeste beugels met veren kan je niks regelen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 12:55

Crosskip schreef:
Nieuwe versie van GPG zijn adapters waar je normale beugels aan vast maakt, dus daar kun je gewone
veiligheidsbeugels aan hangen.

En van GPG zijn er wel veilingheidsbeugels zie: http://www.gpgstirrups.com/gpg-progrip-double-safety-p-124.html

Die adapters had ik inderdaad gezien en het lijkt me wel wat. Maar het wordt dan wel een prijzige combi denk ik. De adapters zelf zijn al prijzig (ik meen rond de 100 euro?) en een paar goede veiligheidsbeugels zijn ook best duur. Als er geen andere optie is wordt het toch dat denk ik.

Die veiligheidsbeugel van de link lijkt me ook wel wat idd. Maar wat ik me afvraag: is het echt onmogelijk om daar met je voet in te blijven hangen? Omdat er dus niets los kan?

Daarnaast nog een vraag: bij de stijgbeugels van de link, zit je daar echt met je voeten rechtstreeks op het ijzer? Zo te zien gaan er geen rubberen blokjes in?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 12:56

Zilly schreef:
Ik heb de Metalab beugels, oftewel de 'Anky' beugels, erg fijn wat vering betreft, ik heb geen last meer van mijn knie na het rijden.

Maar er schiet niks los als je eraf valt. :n

Die had ik inderdaad ook gezien, maar dat zijn geen veiligheidsbeugels nee. Het blijkt toch erg moeilijk om die combinatie te vinden helaas...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 12:57

Iemand ervaring met de Sprenger Bow Balance beugels of de "oudere" variant hiervan? Dat zijn veiligheidsbeugels, maar ik vraag me af in hoeverre dat veert?

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:01

Je zit daar inderdaad met je voet op het ijzer, maar dit heeft wel allemaal puntjes, dus een soort anti slip, zijn absoluut niet glad!!! Worden ook veel gebruikt in de eventing.

Ik denk niet dat het echt 100% onmogelijk is om in deze beugels te blijven hangen (volgens mij kan geen enkele veiligheidsbeugel 100% garantie geven), maar het is zeker een stuk veiliger qua blijven hangen dan de reguliere beugels.

Sprenger bow balance heb ik zelf wel eens mee gereden, maar vond ik niet fijn. GPG's bevallen mij beter, maar dat is per persoon verschillend....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:45

Crosskip schreef:
Je zit daar inderdaad met je voet op het ijzer, maar dit heeft wel allemaal puntjes, dus een soort anti slip, zijn absoluut niet glad!!! Worden ook veel gebruikt in de eventing.

Ik denk niet dat het echt 100% onmogelijk is om in deze beugels te blijven hangen (volgens mij kan geen enkele veiligheidsbeugel 100% garantie geven), maar het is zeker een stuk veiliger qua blijven hangen dan de reguliere beugels.

Sprenger bow balance heb ik zelf wel eens mee gereden, maar vond ik niet fijn. GPG's bevallen mij beter, maar dat is per persoon verschillend....

Ik geloof inderdaad dat het niet zal slippen maar vraag me af: heb je er geen last van? Lijkt me geen lekker gevoel geven zonder rubber blokjes maat rechtstreeks op die ijzeren puntjhes. Of zie ik dat verkeerd?

Wat vond je niet fijn aan de Sprenger Bow Balance als ik vragen mag?

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:37

Ik rij al jaren met de 'oudere' variant van de Sprenger beugels.
Ik ben daar echt tevreden over :-)
Oh ja en ook op die ijzeren puntjes (losse dan), zalig gewoon, dat voel je gewoon niet door die verende werking :-)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:02

pirouetje schreef:
Ik rij al jaren met de 'oudere' variant van de Sprenger beugels.
Ik ben daar echt tevreden over :-)
Oh ja en ook op die ijzeren puntjes (losse dan), zalig gewoon, dat voel je gewoon niet door die verende werking :-)

Ik neem aan dat je dan deze hebt?

Afbeelding

Merk je ook wat van de vering? In principe zijn dit veiligheidsstijgbeugels, geen verende beugels, maar sommigen zeggen dat ze ook wel wat veren? Ik hoor graag van je of jij dit ook echt merkt, want het gaat mij echt om de combinatie veiligheidsbeugel - verende beugel

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:04

Ik ben erg benieuwd ook naar het verschil tussen bovenstaande Sprenger beugels en de nieuwste Sprenger Bow Balance beugels:

Afbeelding

tieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:11

Ik ken wel de Feeling stijgbeugels. Daar zit een bewegend mechanisme in, waardoor het beugelblokje deel mee beweegt.
Ik heb begrepen dat deze ook erg goed is voor beginnende springruiters, om de gewrichten wat te ontlasten.
Maar dit zijn verder geen veiligheidsbeugels voor zover ik weet.
Misschien heb je er wat aan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 23:22

tieka schreef:
Ik ken wel de Feeling stijgbeugels. Daar zit een bewegend mechanisme in, waardoor het beugelblokje deel mee beweegt.
Ik heb begrepen dat deze ook erg goed is voor beginnende springruiters, om de gewrichten wat te ontlasten.
Maar dit zijn verder geen veiligheidsbeugels voor zover ik weet.
Misschien heb je er wat aan.

Bedankt voor je berichtje. Klinkt goed op het gebied van "verend". Maar dat is juist het probleem: ik wil de combinatie van beide hebben in 1 stijgbeugel...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:36

Heb de GPG's met veiligheidsboog, van die ene link.
Ik heb gauw last van mn knieen maar met deze beugels niet meer, en heb ze al vaker uitgetest met vallen haha.
En die puntjes voel je echt niet hoor, is alleen maar extra grip. :j

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:45

[quote="Horseware"]
Ik geloof inderdaad dat het niet zal slippen maar vraag me af: heb je er geen last van? Lijkt me geen lekker gevoel geven zonder rubber blokjes maat rechtstreeks op die ijzeren puntjhes. Of zie ik dat verkeerd?

Ik rijd al jaren met de GPG veiligheidsbeugel en ik zou niet meer zonder willen!!
Ik rij veel jonge dieren en voel me uitermate veilig!
En van die ijzere puntjes voel je niets, tenzij je hele dunne zolen hebt!
Van mijn knieen en rug heb ik nooit last meer en ook het paard zijn rug is minder belast!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 23:55

rbakker schreef:
Horseware schreef:

Ik rijd al jaren met de GPG veiligheidsbeugel en ik zou niet meer zonder willen!!
Ik rij veel jonge dieren en voel me uitermate veilig!
En van die ijzere puntjes voel je niets, tenzij je hele dunne zolen hebt!
Van mijn knieen en rug heb ik nooit last meer en ook het paard zijn rug is minder belast!

Klinkt goed :-)
Ik hoop nu op nog wat ervaringen met de Sprenger beugels (beide modellen). ik denk dat ik dan mijn keuze kan maken! Tenzij er nog andere beugels zijn, dan ben ik daar natuurlijk ook erg benieuwd naar.