Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 23:42

Misschien overbodig, maar ik vind het toch goed om het te delen.

Vanavond lekker gereden en het is koud, dus ik besloot met 1 voet nog in de beugel af te stappen. Niet zoals het hoort, wel zoals ik dat al jaren doe. Deze beugels heb ik nog niet zo lang, hiervoor had ik gewone beugels met rubber beugel blokjes. Maar goed, jonge pony, dus veiligheidsbeugels.

Dit model van Acavallo
Afbeelding

Het deel voor je voet is van metaal, met als anti-slip een soort kaas-rasp motief.

Bij het afstappen blijkt dat deze metalen puntjes zich vastgeboord hebben in de zool van mijn laars. Ik stap af, mijn linkervoet zit zo vast als een huis en ik verlies mijn balans. Gevolg, ik lig op de grond, met 1 voet nog in de beugel. Ik probeer hem los te trappen, maar dat lukt niet, ik til de beugel gewoon mee op.
Gelukkig is mijn pony Blishy erg zoet en blijft zij netjes staan, zich afvragend wat ik op de grond doe. De pogingen om de beugel uit te trappen veroorzaken wel spanning, zij heeft in het verleden slaag gehad, dus ik ben heel trots dat ze dit zo goed deed!
Uiteindelijk komt de beugel los en loopt het goed af. Maar ik wilde dit toch even delen. Ik ga de metalen delen vervangen door iets anders.

Natuurlijk hoor je niet zo af te stappen, maar ook met aan 1 kant hangen en de beugel uit te willen schoppen was dit denk ik niet goed gegaan.

Omdat ik mezelf altijd film staat dit tafereel ook op video:

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:46

Wat van laarzen had je aan? Ik heb ze al meer dan een jaar en gebruik ze meerdere keren per dag. Nog nooit dit probleem gehad.

Wel eng!

Celebi

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:55

Ik heb beugels met zo'n zelfde soort bodem (wel een ander merk) maar dit nog nooit meegemaakt. Zie ook geen schade aan de onderkant van de zolen van de punten ofzoiets.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:58

Dit is toch ook het hele doel? Meer grip door het materiaal..
Ik vraag me eerder af wat voorn materiaal de zolen zijn. En volgende keer ook niet zo afstappen

Gelukkig is het goed afgelopen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 00:03

Cioccolato schreef:
Dit is toch ook het hele doel? Meer grip door het materiaal..
Ik vraag me eerder af wat voorn materiaal de zolen zijn. En volgende keer ook niet zo afstappen

Gelukkig is het goed afgelopen

Je hebt grip en vastzitten. Dat vind ik wel een verschil.

Ik heb nu cowboylaarzen aan, maar met een rubber zool zoals ook bij rijlaarzen of schoenen.
Heb dit zelf ook niet eerder gehad hoor, maar het was wel even onhandig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:05

Zijn je laarzen niet gewoon te breed? Ik ken geen vergelijkbare situaties en heel veel mensen met
Soortgelijke beugels… gelukkig alles goed afgelopen

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:08

Goh ik heb ze al jaren en nog nooit gehad. Ik denk eerder je laarzen te breed zijn? Je moet echt wel aan beide kanten ruimte overhebben. En inderdaad altijd je beugels uit en dan pas er af.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:12

Ik heb dezelfde beugels en toevallig pas geleden van mijn paard gevallen. ( alleen een gedeukt ego aan overgehouden ) en geen problemen met blijven hangen of iets.

Wat hier gebeurt is voornamelijk onhandig van jezelf. Dat kan met elke beugel wel gebeuren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:14

Hier heb ik ze ook al jaren. Ik stap idd af met voet uit de beugel. Lijkt me dat dit bij menig beugels was gebeurt? Want sprenger bowbalance, BR veiligheidsbeugels hebben ook zulke metalen plaatjes met spikes. Die zijn juist bedoeld om niet makkelijk te te glippen. Wel vervelend en begrijp dat je ervan schrikt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:15

Jeetje! Goed dat je dit deelt.
Dit is niet de bedoeling lijkt me; dat de grip zodanig is dat je zool erin blijft steken. OK, zo hoor je niet af te stappen…maar als je eraf was gebokt/gevallen had je zool mss ook klem gezeten. Er zijn helaas voorbeelden dat degene die dat overkwam het niet na kunnen vertellen. Eén klap jouw kant op en het is klaar. Zou het filmpje zeker naar de fabrikant sturen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:23

paars schreef:
Dit is niet de bedoeling lijkt me; dat de grip zodanig is dat je zool erin blijft steken. OK, zo hoor je niet af te stappen…maar als je eraf was gebokt/gevallen had je zool mss ook klem gezeten. Er zijn helaas voorbeelden dat degene die dat overkwam het niet na kunnen vertellen. Eén klap jouw kant op en het is klaar. Zou het filmpje zeker naar de fabrikant sturen.

Maar passend correct schoeisel is ook zeker de bedoeling :j

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:26

Cioccolato schreef:
paars schreef:

Dit denk ik ook. En cowboy laarzen in engelse beugels is vrees ik geen heel goed idee.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:34

Wow wat gek!
Ik heb deze beugels ook. Ik zal er op gaan letten, tnx voor het delen. Heb je het ook met Acavallo gedeeld? Ik heb leren petri laarzen met relatief harde, dunne zool. Had jij laarzen aan met een zachtere onderkant misschien?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:35

Ziet er trouwens op het filmpje ook wel gek uit. Het lijkt alsof je al bijna volledig los bent uit die beugel. Vraag me af waar je nou precies vast aan zat aan beide kanten want veel lijkt het niet toch?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:37

Lijkt alsof je door de val je tenen onder de boog van de beugel vast hebt zitten en je hak aan de onderkant. Dat de wegklapbare zijkant geen functie heeft omdat je dat deel niet raakt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 00:45

Het was echt de puntjes die in het rubber zaten. Ik tilde de beugel gewoon mee op. De schoenen zijn zeker niet te breed, maar snap de verwarring.
Maar het gaat er dus om dat het anti-slip vast zat in mijn zool. Dat je niet wegglijdt is prima, maar dit zat als een punaise er in vast zeg maar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:45

Kijkend naar je foto op 21 sec in de video zie je beschadiging aan de zijkant, bij de binnenkant van de beugel. De verf is er daar vanaf. Als ik dat zie denk ik echt dat je schoeisel gewoon te breed is voor je beugels. Het is echt bijna onmogelijk om met dat profiel beugelblokje zo vast te komen te zitten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:51

Heb je dan ook daadwerkelijk een gaatje in je zool nu? Zo scherp vind ik deze puntjes eigenlijk nog niet eens dus ik vind dit echt maf hoor.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 01:05

Celebi schreef:
Heb je dan ook daadwerkelijk een gaatje in je zool nu? Zo scherp vind ik deze puntjes eigenlijk nog niet eens dus ik vind dit echt maf hoor.

Ja, je ziet echt waar het vast zat.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 01:28

Post nog maar wat foto’s als je wilt? Van je laars in de beugel (voor de breedte), en van de zool van je laars? Dat verduidelijkt het mss voor een aantal mensen en voor Acavallo?

Wat Hutcherson idd ook zegt; je verliest echt je evenwicht en valt áchterover waardoor mss die zijkant niet openklapt? Een eventuele veiligheidshaak aan de beugelriem gaat vanuit die hoek ook niet helpen.
Wanneer je zool echter aan de beugel is ‘gepunaised’ en niet / laat losschiet…dat zou echt niet moeten kunnen.
Je koopt die dingen in de hoop zulke situaties te voorkomen. Zijn niet goedkoop ook. Als er een vals gevoel van veiligheid is….dan is ’t niet in orde.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 08:56

Sorry, ik moest stiekem heel hard lachen om je video. Gelukkig is het ook goed afgelopen!

Ik heb deze beugels al jaren, en echt nog nooit dit probleem gehad. Rijd er soms uren mee, op het strand, door de zee etc maar dit nog nooit mee gemaakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:41

SansaS schreef:
Cioccolato schreef:

Dit denk ik ook. En cowboy laarzen in engelse beugels is vrees ik geen heel goed idee.

Mijn cowboy laarzen zijn NIETS breder dan gewone rijlaarzen, dus je kunt het zien als rijschoenen. En daar kun je VEILIG mee rijden. De zolen zijn ook niet anders dan van gewone rijlaarzen.
Ik rij tegenwoordig ook vaak met cowboylaarzen op m'n dressuurzadel. Kan gewoon, is gewoon veilig, want de zolen van die laarzen voldoen volledig aan de eisen van 'veilig paardrijschoeisel'. Dus als je zelf geen cowboy laarzen bezit, dan kun je niet zeggen dat het niet passend of niet correct schoeisel is. Van de mijne weet ik echt met meer dan 600000% dat ze gewoon veilig zijn en dat je er op elke manege mee zou mogen rijden.

Ik zie hier een beugel met een enorm stroef profiel om maar grip te krijgen. Het is metaal, dus het kan heel duidelijk gewoon in de zool drukken. Dat zou niet moeten horen. Ik vind dit als 'beugelrubber' er niet heel fijn uitzien om eerlijk te zijn. Het is zeker stroever dan 'antislip' blokjes die ik bijvoorbeeld heb, dat is een stroef kunststof wat niet wegslijt zoals rubber doet.

Zoals er afgestegen wordt is misschien niet 'Engels', maar niet incorrect, met een westernzadel hoort het zo en kan het niet echt anders.

Ik zou dit zeker melden bij de fabrikant, dit hoort gewoon echt niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:46

Germie, de breedte van jouw laarzen zegt precies niks over de laarzen van TS. Hoe kun je dan concluderen dat het per definitie een productiefout en geen gebruikersfout is…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:03

996981 schreef:
Germie, de breedte van jouw laarzen zegt precies niks over de laarzen van TS. Hoe kun je dan concluderen dat het per definitie een productiefout en geen gebruikersfout is…

Omdat ik reageerde op iemand die schreef dat cowboylaarzen in engelse beugels geen goed idee is, en een ander ook die de suggestie wekt dat het geen passend schoeisel is. Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Ik heb overigens meerdere cowboylaarzen, van Kramer, van twisted X en nog van een ander merk en geen van allen is breder dan een rijlaars bij maat 42.5-43.
Ik denk dat een rijlaars van een man met maat 47 een flink stuk breder is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:05

Goed dat je het filmpje hier plaatst. Ik denk altijd bij “scherpe” beugels of je dan nog wel snel los komt. Dat weerhoudt me ervan ze te kopen. En dan zie ik het hier bij jou gebeuren.

Maar wat een gouden pony hè! Jemig :) had heel anders af kunnen lopen. Voortaan veiliger afstappen op de manier zoals het hoort.