Hoe zit een pannenkoekzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

Hoe zit een pannenkoekzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:44

hallo bokkers

ik was een beetje aan het Rond kijken en toen zag ik een pannekoek zadel
maar hoe zit zo iets eigenlijk? zit het lekker en is het fijner voor een shetlander dan bijvoorbeeld een piccolili zadel?

alvast bedankt Haha!
groeten kim Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Mocca op 24-11-08 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

nickyu

Re: hoe zit een..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:47

zo'n plat leertje is net een schone broek beschermer
en geeft ietsjes druk verdeling als jij dunne billen hebt
voor de zit knobbels dus ..
verder kan deze alleen als je een diiiiike shet hebt
zonder schoft en duidelijk verzonken ruggegraat ...

voor de pony zelf is het denk ik fijner om bv een boomloos barefoot zadeltje te hebben

of een pinokio of een |"echt"boom zadel

hoe is je pony gebouwd?

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 19:44

heel erg bedankt voor de reactie, het om mij shetlander met een platte rug maar de schoft kan je nog wel zien, als ie 2 jaar of ouder is wil ik graag een klein zadeltje voor hem. niet om terijden maar gewoon alvst zadel mak temaken en misschien kan er dan een kindje van 4 ofzo er op zitten en stappen (als ie ouder is uiterraard).
groetjes kim
en voor de rest (hoe die zat en zo) ik was gewoon nieuwschierig

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:34

Omdat een pannekoekzadeltje wél normale stijgbeugels heeft, maar geen boom en ontzettend plat is, word er juist gezegd dat deze zadeltjes zelfs schadelijk kunnen zijn voor de rug en ruggengraat van je pony....
Door de stijgbeugels komt er ontzettend veel druk op de rug/ruggengraat, en dit wordt niet goed verdeeld zoals wel bij echte boomloze zadeltjes....

Daarbij rijdt het ook écht niet fijn; het is echt alleen maar om te zitten en wat houvast te hebben, als je gaat rijden, zelfs al is het bakhobbelen, kun je zelfs nog beter zonder zadel rijden.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:46

Maar hoe zit het dan met een pannekoek zadel? Veel bokkers vinden dat toch een slecht zadel?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:44

joytje_05 schreef:
Maar hoe zit het dan met een pannekoek zadel? Veel bokkers vinden dat toch een slecht zadel?

Uhm................ dit topic gáat juist over het pannenkoekzadel????
Koe Slapen

Even beter lezen dus.........

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:53

JoyCiej007 schreef:
Omdat een pannekoekzadeltje wél normale stijgbeugels heeft, maar geen boom en ontzettend plat is, word er juist gezegd dat deze zadeltjes zelfs schadelijk kunnen zijn voor de rug en ruggengraat van je pony....
Door de stijgbeugels komt er ontzettend veel druk op de rug/ruggengraat, en dit wordt niet goed verdeeld zoals wel bij echte boomloze zadeltjes....

Daarbij rijdt het ook écht niet fijn; het is echt alleen maar om te zitten en wat houvast te hebben, als je gaat rijden, zelfs al is het bakhobbelen, kun je zelfs nog beter zonder zadel rijden.

sluit me hier helemaal bij aan. Met 2 jaar zadelmak maken zou ik zelf niet doen, laat de pony toch lekker nog even "kind" zijn Knipoog. Bovendien vraag ik me af hoe zadelmak hij wordt van een pannenkoekzadel, je krijgt hetzelfde effect met een dekje en een dekensingel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:01

Zadelmak maken met 2 jaar zou ik ook zeker niet doen.
Waarom haast, laat hem nog even lekker jong zijn.
Daarbij is de rug met 2 jaar ook nog lang niet sterk genoeg; druk maar eens met beide handen op de rug, dat veert gewoon helemaal.....

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:09

[SH] > [HAR]

s6801881

Re: Hoe zit een pannenkoekzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:12

ik zou niet zo'n zadel kopen en gebruiken om mee te rijden, het is hetzelfde effect als een BBP met beugels: erg slecht voor je pony's rug. Dan liever een mini BF.

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:06

Ik vind zelf een pannekoek zadel niet lekkerzitten het wiebelt heel erg ( bij ons op de manege hebben we er 2 )
gelijkzitten is al erg moeilijk en volgens mij is het ook niet heel erg goed voor de rug.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:14

Daarbij; een Pinokkio-zadel (denk dat TS dit zadel bedoelt in haar beginpost met de aanduiding: 'picollili zadel') scheelt qua aanschafprijs niet zo héel erg veel met een pannenkoekzadel...

Dusja; als je er zelf als ruiter beter mee kan rijden én het is 10x beter voor de pony's rug, waarom zou je dan uberhaupt een pannenkoekzadel gebruiken?

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:26

(zadelmak maken? kind van een jaar op 4 erop zetten?? vorige keer een hoofdstel en bit, nu al een zadel?!)

denk dat een normaal zadel lekkerder zit dan een pannekoek zadeltje, maar de laatste keer dat ik op een pannekoek zadel zat is ondertussen 9-10 jaar terug

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:50

Kimmikky schreef:
(zadelmak maken? kind van een jaar op 4 erop zetten?? vorige keer een hoofdstel en bit, nu al een zadel?!)

denk dat een normaal zadel lekkerder zit dan een pannekoek zadeltje, maar de laatste keer dat ik op een pannekoek zadel zat is ondertussen 9-10 jaar terug

in mijn onwetendheid-tijd begon ik ook met een pannekoekje, ik was toen 8 of 9 jaar. zelfs toen al waren wij er snel klaar mee, zo'n zadeltje rolt over de rug, zeker voor kindjes die de beugels nog nodig hebben voor steun is dat levensgevaarlijk, of je moet het OK vinden om het zo strak te snoeren dat de ruggegraat gegarandeerd beschadigt... iig, na die paar keer reden wij zonder, dat zat lekkerder en ook veel steviger!

inmiddels is volgens mij wel bekend wat er gebeurt als je een niet-verstevigde lap met beugels aan op een paardenrug gebruikt. een pannekoekzadel is leuk voor het eerste wennen aan een singel e.d., maar daarvoor kan je ook een dekensingel en een dekje nemen, is nog een stuk goedkoper ook.

voor het rijden heb je echt iets nodig wat de schoft en ruggegraat vrijlaat, met of zonder boom, maakt niet veel uit met kleine kindjes, als het maar GOED past. laat je tegen die tijd (OVER TWEE JAAR DUS!) goed adviseren door een zadelmaker.

verder wil ik even toevoegen dat ik je zéér onverstandig bezig vind, in een ander topic heeft men al verteld dat je niet start met een pony voor deze 3 jaar is. in die topics lees ik dat je een tweejarige gelongeerd hebt, je jaarling een hoofdstel met bit hebt ingedaan, meerdere keren zelfs tot hij er genoeg van had en zelfs daarna onder de verleiding van snoepjes tóch doorgaan...

meisje zoek alsjeblieft hulp met je veulen, je moet echt wel enige kennis van zaken hebben om het beestje goed te verzorgen en op te voeden. hoofdstel en zadel doe je pas mee beginnen als het dier drie jaar is, longeren vanaf 3 á 3,5 jaar. voor de rest is het voor nu gewoon lekker tutten, hem netjes leren meelopen aan een stalhalster, voetjes geven etc.
zorg dat dat ook goed gebeurt en ga niet zelf klooien!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:53

kim18a schreef:
ik was een beetje aan het Rond kijken en toen zag ik een pannekoek zadel
maar hoe zit zo iets eigenlijk?

Plat Nagelbijten / Gniffelen

Nee, ff serieus.
Zoals hierboven al word gezegt is het niet goed voor je shet.

Koop liever een boomloos zadeltje

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:55

om het alleen bij het zadel te laten, hoe zit een pannenkoek? nou niet. je hebt er niks aan je pony ook niet en ze verschuiven ook makkelijk.
heb wel een tijdje op mijn verzorgshet gereden met een soort kruizing pannenkoek naar gewoon zadeltje leek nog het meest op een ren zadeltje denk ik dat zat prima ook op de rug want het had wel kussens en een kamer goede zweetbladen met kniewrongen, daarna heb ik een westernzadeltje gehad Haha! dat reed ook super

STAR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:48

en een renzadel dan dat is toch eigelijk hetzelvde.....?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:50

JoyCiej007 schreef:
joytje_05 schreef:

Uhm................ dit topic gáat juist over het pannenkoekzadel????
}:0 :Z

Even beter lezen dus.........

Nou nou.. dat kan wel iets minder toch?
mischien bedoeld ze een pinokiozadeltje :)

Ik heb een schurfthekel aan pannekoekzadeltjes.. vind het rottige ondingen..
dan kan je beter zonder zadel rijden..
en hoe het zit? : als een blote rug... alleen je broek blijft schoon :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:54

Mensen, het topic is uit 2008!! Rode letters betekend vaak wel iets bij posten, even de data checken? Ik heb al getemt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:02

Jammer dat bij mij die rode letters er niet staan ;)
Omdat er al een reactie gegeven was.

had het niet gezien ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:11

ach kan gebeuren, maar het is soms wel irritant als zo'n topic dan een schop in je EB lijstje krijgt, zonder zinvolle aanvulling te zijn :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:12

MLoeser schreef:
ach kan gebeuren, maar het is soms wel irritant als zo'n topic dan een schop in je EB lijstje krijgt, zonder zinvolle aanvulling te zijn :o

Dan moet je even links op het bladzijdetje klikken, dan gaat ie uit je eigen berichten ;)
maar als je als laatste reageert blijft ie erin staan

maar ik snap dat het irritant is ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:17

Topic is uit 2008, dat is te oud om nog in te reageren. Mocht je een zelfde vraag hebben, kijk dan even of er niet toevallig nog een recent geopend topic over dit onderwerp is, is dat er niet kun je zelf een topic openen.
Hier nu een slotje.