Een nieuw zadel voor Paddy

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Een nieuw zadel voor Paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:47

Zo stilletjes aan ben ik wat aan't rondkijken voor een nieuw zadel voor Paddy. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een massimo trail. Onlangs kwam ik op internet een Podium Western tegen, wat mij ook wel interessant lijkt.

Wat ik eigenlijk zoek is een licht zadel, maar toch kort genoeg voor Paddy zijn rugje. Ik hoop om in de toekomst terug meer buiten te gaan rijden, maar wil ook maandelijks lessen nemen in centered riding.

Hebben jullie soms nog ideetjes voor een goed zadel? Kostprijs rond de 1500 euro.

Ben zelf 1m65, korte beentjes, geen mager ding. Heb sowieso 18 inch nodig qua zitmaat, mss zelfs iets groter.
Paddy is een kleine tinker van 1m42. Dus geen al te lange rug, maar ook niet overdreven kort. Wel breed gebouwd.

xSimonee

Re: Een nieuw zadel voor Paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:21

Ik zou even een zadelmaker laten komen, en dan vragen wat de opties zijn en dan daaruit kiezen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:30

Massimo kan je met franse kussens hebben, die zijn inderdaad kort. En in heel veel breedtematen te krijgen.

Ik ben zelf redelijk fan van wintec en zo omdat die toch een beetje aan te passen zijn, maar die hebben hele lange kussens in vergelijking met de zit, dus dat is wss geen optie. (ik heb een 17 inch en die is echt te lang voor mijn paard van 1m50)

Ik weet niet hoe kort paddy is, heb je enig idee van hoeveel cm de kussens mogen zijn? Als hij echt kort is kan het misschien interessant zijn naar zadels voor spaanse paarden te kijken, die hebben ook vaak een heel korte rug.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 14:32

Een wintec past helaas niet, die is te smal voor Paddy, zelfs met de witte boom.

Echt heel kort is zijn rug niet, maar wel korter dan het gemiddelde paard. Een westernzadel zal voor hem niet passen, maar een engels zadel wel.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:29

Om een idee te krijgen van de ruglengte van Paddy. het zadel dat erop ligt is 18 inch

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:31

Ik zou je toch aanraden een zadelpasser/maker te laten komen !!
Dan heb je zoiezo garantie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:34

Heb je eigenlijk wel de wintec wide versie geprobeerd?
Maar ik zou ook een zadelpasser laten komen, dan heb je toch iets meer zekerheid. En Ijslanderzadels zijn ook vaak korter dan "gewone" zadels...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:37

ik dacht om de mensen van greendistance te laten langskomen. Zouden die goed zijn?
Laatst bijgewerkt door Sjintoo op 23-11-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:38

vind het zadel op de foto er toch al redelijk lang uit zien op zijn rug.
Ik zou niet zelf gaan kloten, maar toch echt een goede zadelmaker zoeken en hem goed laten na en doormeten.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:38

smurffie schreef:
vind het zadel op de foto er toch al redelijk lang uit zien op zijn rug.
Ik zou niet zelf gaan kloten, maar toch echt een goede zadelmaker zoeken en hem goed laten na en doormeten.

Als ik toch al zoveel geld wil uitgeven aan een goed zadel, wil ik natuurlijk dat het goed past voor ons beiden :) . Dus er komt zeker iemand met verstand van zaken bij te pas :-). Zelf heb ik er te weinig verstand van.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:43

Super! ik weet in jou omgeving denk ik geen goede zadelmaker, maar plaats daarvoor anders is een oproepje op bokt (goede zadelmaker gezocht omgeving ..... ) en zoek op op google en bokt naar verhalen als je een zadelmaker denkt gevonden te hebben. Jammer genoeg zijn er veel geldkloppers...

probeer veel te lezen over hoe een zadel moet liggen, dan zie je misschien zelf nog wel als er een prutser aan het werk is. Zoek een zadelmaker die terplekke het zadel aanpast (dus niet meenemen en later naleveren zonder het paard dan nog gezien te hebben).

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:49

Dat laatste is een zeer goede tip die ik zeker ga onthouden. Bedankt!
Heb zelf al heel veel gelezen over zadels, Engelse zadels dan vooral, maar ik leer elke dag nog bij :-)