mijn hoofdstel heeft een gecombineerde neusriem, zo eentje:

maar wat ik me nou afvroeg, wat is nou eigenlijk het nut van zo'n extra riempje?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Waves schreef:De hoge neusriem heeft sowieso geen nut. Het sperriempje houdt het bit wat meer op zn plek en voorkomt dat het paard zn mond kan opensperren en kan klooien met tong over het bit enzo. Sommige paarden maken daar een sport van. Een africhtingsneusriem (lage neusriem) en een ander bit werkt hier echter beter tegen dan die mond maar dichtsnoeren met de imo zeer onpraktische gecombineerde neusriem. Het is een modedingetje.
Goede ruiter, passend bit en afgericht paard kunnen net zo goed zonder neusriem rijden. Zie ook de westernsport.
kruumeltje schreef:dus eigenlijk heeft dat sperriempje niet echt veel nut bij de meeste paarden? zoiets dacht ik al...
Waves schreef:kruumeltje schreef:dus eigenlijk heeft dat sperriempje niet echt veel nut bij de meeste paarden? zoiets dacht ik al...
Nou ja, het heeft wel nut.
Veel paarden doen hun mond open of lopen met het bit te klooien. Dat is alleen vaak een rijtechnische fout maar goed, zolang je die niet oplost heeft de sperriem dus wel een nut,voor de ruiter in elk geval.
En een neusriem die voor het bit zit houdt het bit wel stiller op zn plek. Dat is wel een nut, zeker als de ruiter nog niet zo goed de handen stil kan houden. Alleen ik vind persoonlijk een gecombineerde neusriem een onding en zou dan kiezen voor een lage neusriem, die houdt het bit ook mooi stil, is wat eenvoudiger van aard en verdeelt de druk beter over de neus.