barebackpads, ik zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

barebackpads, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:35

hoi allemaal,

ik wil graag een barebackpad aanschaffen, ik heb al verschillende modellen gezien en ook al verschillende prijsklasses, ik heb al eens gereden met die van Parelli en deze is wel fijn maar ik twijfel toch enorm omdat de singel 'aan de schoft' wordt aangetrokken...

ik wil graag een bbp dit goed voor mij en voor mijn paard is (drukverdeling), verder wensen zijn er niet echt, ook een 'prijskasse' heb ik niet... Ik wil wel goed op mijn zit kunnen werken, dus ook niet te veel steun, voorgevormde zit, natuurlijk mag dit wel maar het moet nog wel steeds een pas zijn ipv een 2de zadel (om het zo even te zeggen)

groetjes Brit

Capriootje

Re: barebackpads, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:23

Ik ben erg tevreden met onze barefoot :)

Afbeelding

Vriendin heeft de schapen vacht zitting erop en is daar ook erg blij mee.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:26

Zo, die hier boven staat lijkt enorm op mijn FRA Dardo (dacht ik?) pad!!
Echt heerlijk en we hebben hem nu 2 jaar en ziet er nog steeds uit als nieuw <3

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:11

Ik heb de barefoot ook en ben erg tevreden. Heb daarbij wel de opmerking dat hij wat minder mooi zit op mijn merrie: ze is erg rondgeribt, singelplaats redelijk ver naar voren, dus het is altijd een beetje een gepuzzel hoe hem mooi op te leggen. Lukt wel, maar ik denk dat hij beter past op een paard dat de singelplaats verder naar achteren heeft.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:26

Ik heb ook die van barefoot maar had achteraf toch liever een dikkere gekocht. Hij geeft namelijk wel steun voor jou, maar weinig bescherming voor je paardje omdat de pad niet dik is (wat wel zo lijkt op de foto's). Ook vind ik de sympanova onderkant niet fijn. Voor zowel extra comfort voor mijn pony, net ietsmeer drukverdeling (want pony kan de zitbeenknobbels echt er doorheen voelen denk ik), heb ik er altijd een flink dikke westernpad onder.

Wat ik wel fijn vind aan de pad is dat hij redelijk veel steun bied. Hij is ook redelijk stroef.

Ook heeft Barefoot een Physio barebackpad, welke inlages heeft die je kunt vervangen. Dit biedt meer drukverdeling.

Verder lijkt me de Freestyle pad van Emiel Voest ook fijn. Ik heb daar ook positieve ervaringen over gehoord. Wat ik wel een nadeel vind aan deze pad is de singel over de rug loopt. Dit is bij de Barefoot pad niet zo.

Voor drukverdeling zonder singel over de schoft zou je kunnen gaan voor de barefoot Physio pad. Maar er zijn vast ook andere leuke opties :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:30

een BBP verdeelt de druk nooit goed genoeg om actief mee te rijden, laten we dat even duidelijk maken ;)

Hierom heb ik er helaas geen verstand van en kan je niet verder helpen, maar wilde het even zeggen XD

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:41

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:47

Xnienke, dat is niet zo, duidelijk dat jij er geen verstand in hebt...

Ik heb een Christ Iberica en een platte FRA schaapswol. De Christ gebruik ik het meest, ik vind het een zalig ding! Er zitten standaard al inlages in, die al behoorlijk goed de druk verdelen. Zelf heb ik er nog andere in laten zetten. Ik rijd er dus wel actief mee (ja, springen, dressuur, buitenrijden). Als je zelf goed met je paards ritme meegaat, is met een goede barebackpad rijden geen probleem!

Christ Iberica heeft dikke lamswol, dat naar jouwn kont en je paards rug vormt. Voor en achter heb je een boogje. Daar kom je alleen tegen aan als je uit evenwicht bent.

Bij mijn instructrice rijd ik ook wel eens met een barebackpad van Emiel Voest. Die zijn helemaal plat, maar die vormt ook heel erg mooi! Ook wel redelijke drukverdeling!

Ik heb dus deze:
Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:49

Freki het leuke is dat ik een wetenschappelijk onderzoek heb doorgekeken en daarin staat het.
Geef maar eens een argument dat duidelijk stelt dat het paard geen last heeft.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:50

Ik heb nu de barefoot, maar die sluit eigenlijk niet helemaal mooi aan aan de 'platte' rug van mijn paardje. Als ik nu opnieuw een barebackpad mocht kiezen en er het geld voor had, had ik een ghost barebackpad genomen. Dit is in feite een boomloos zadeltje, alleen met iets dunnere kussens, geen beugels en van lamsvel. Je hebt ook wat meer 'buik' tegen je benen dan een barefoot, wat het closecontact gevoel nog wat meer benadrukt :)

http://buitenzinnig.nl/?page_id=849

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:51

Ben wel benieuwd naar een linkje naar dat wetenschappelijke onderzoek dan, Nienke.

Als jij als ruiter een onafhankelijke zit hebt zou een paard er geen last van moeten hebben dat je met een bbp rijdt t.o.v een zadel.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:53

Emmaa_ schreef:
Ben wel benieuwd naar een linkje naar dat wetenschappelijke onderzoek dan, Nienke.

Als jij als ruiter een onafhankelijke zit hebt zou een paard er geen last van moeten hebben dat je met een bbp rijdt t.o.v een zadel.

Het stond uitgelegd op een spel inclusief linkjes naar onderzoeken maar ik ben gebanned.
Je zitbeentjes drukken in de rug op verkeerde plekken, en een zadel verdeelt die druk en brengt het naar andere punten

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:07

Ja dat is waar, en daarvoor heb je inlages, daarnaast als je goed zit, steken je botjes niet in zijn ruggegraat.

Eerlijk?! Er zijn zoveel onderzoeken, die allemaal wat anders als slecht aanwijzen. Van mijn Osteo nog een dikke maand geleden te horen gekregen dat hij zo'n goede rug had.

Maargoed dat is natuurlijk een mening die niet door iedereen gedeeld word, ik zal maar zo zeggen: niet oordelen als je zelf geen directe ervaring er mee hebt gehad.

Ik zou de barefoot Feldsattle niet kiezen, ik weet niet, maar ik vond hem niet heel prettig!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:13

Mijn merrie haar rug is giga sterk geworden nu ik hem gebruik ( ik ben een vriendin van capriootje en gebruik hem met lamsvel. Zo danig dat mijn masseuse vroeg wat ik in hemelsnaam gedaan had dat haar rug, die al goed was, nog zo veel had kunnen verbeteren.
Natuurlijk zul je zelf wel stabiel moeten kunnen zitten, en strak singelen doe ik nooit. Maar mijn merrie loopt fijner dan met wel zadel dan ook. Mijn merrie is er overigens een die met een niet goed zadel je slechts een half rondje de tijd geeft om zelf af te stappen en anders regelt ze het voor je :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:23

Ik heb een Christ Basic Plus met inlages.

Ik rij er niet veel mee (normaal gesproken rij ik met boomzadel) maar vind het een heerlijke bareback pad. Ik gebruik de stijgbeugelophanging niet.
Hiervoor had ik een Voest Freestyle maar die vond in minder prettig. Zat m.i. veel te strak op de schoft.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:28

En gebruiken jullie gewoon een dressuursingel? Ik heb namelijk een fairfax singel...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:31

Ik gebruik een gewone dressuur singel ja

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:58

Gewone dressuursingel inderdaad! Je moet meestal wel een redelijk lange dressuursingel hebben voor je barebackpad, die van mij is 100 cm...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:00

Oei, heb nu al een 75 voor mijn dressuurzadel :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:05

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:06

Ik heb wel drie tot vier verschillende barebackpads uitgeprobeerd, tot dat ik wist welke paste bij mijn paard en mij. Ik vind de FRA Dardo het fijnst, juist omdat deze zo eenvoudig is. Zodra er ergens een vorm in zit, vind ik het al niet meer fijn zitten omdat ik dan tot een houding word gedwongen. Ik raad je aan om een aantal uit te proberen. Veel werk, maar de moeite waard!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:10

Ja, ik kan een christ proberen en van parelli...

Die van parelli vind k goed zitten maar vind ik niet zo fijn liggen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:21

Ik heb hem trouwens van Harry's horse met lamsvel, samen 190 euro en rij er al zeker 2 jaar zonder problemen mee. Mijn singel is trouwens 75 cm en voor het fijne net te lang. Aan mijn springzadel heb ik een 125 dus geen gekke maat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:03

Freki schreef:
Ja dat is waar, en daarvoor heb je inlages, daarnaast als je goed zit, steken je botjes niet in zijn ruggegraat.

Als je recht (dus goed) op je paard zit, dan wijzen je zitbeenbotjes juist recht naar beneden, je paard in, en goed ook. Alleen met een ontspannen bilspier kun je los en in de beweging mee zitten, en juist die losse bilspier zorgt ervoor dat je zitbeenbotjes goed voelbaar zijn.

Een goede inlage in de pad is dan ook essentieel. Het voordeel van weinig tussen jou en je paard is dat je goed kunt voelen wat je paard doet, het nadeel is dat je paard jou hele gewicht op voornamelijk 2 kleine plekken te dragen heeft (je zitbeenbotjes). Hoe dikker het deel tussen jou en het paard (en dan natuurlijk met de juiste pasvorm), hoe beter de druk van die 2 zitbeenbotjes verdeeld worden. Maar ook hoe minder je van het paard kunt voelen.

Persoonlijk denk ik dat je het beste kunt kijken naar je paard. Zie het als de aanschaf van een gewoon zadel: je moet er meerdere proberen om te kijken wat het beste bij je paard past. Welke vorm en dikte je paard blij van wordt, en waar je zelf ook fijn op zit.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 08:31

ik moet wel zeggen dat ik eens een drukmeting heb laten doen (met zadel wel te verstaan) en dat daaruit kwam dat ik goed in balans zat... maar ik wil inderdaad wel dat mijn paard geen 'last' heeft van mij als ik rij met barebackpad!

Ik wil inderdaad wel enkele uittesten maar ik zou niet weten waar ik dit kan, ik ben namelijk van Belgie, ik had 1 site gevonden waar je ook kon testen maar dit is alleen binnen Nederland...