Wie helpt mij aan de perfecte stijgbeugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Wie helpt mij aan de perfecte stijgbeugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 12:18

Sinds jaar en dag rij ik al met de Sprenger Bow Balance stijgbeugels. Heb ze zowel op mijn dressuurzadel als mijn springzadel en ik zweer bij het flexibele systeem dat echt heel veel scheelt voor mijn heupen (ik heb heupdysplasie en aan 1 kant een kunstheup).

Nou vind ik 1 nadeel aan de bow balance en dat is dat ze altijd scheef onder mijn voeten gaan zitten, zoals op dit plaatje (niet mijn voet).
Afbeelding

Ik zie dit vaak bij mensen die met Bow Balance rijden en ik merk dat het vooral bij mijn rechtervoet enorm kan gaan irriteren, waardoor ik na een tijdje minder druk op mijn rechterbeugel ga zetten, ik dus scheef ga zitten en het probleem van het draaien eigenlijk verergert.

Ik ben dus aan het zoeken naar een stijgbeugel (in principe in eerste instantie alleen voor mijn dressuurzadel, met springen heb ik minder last van het draaien) waarbij het oog echt dwars op de beugel staat, maar wel vergelijkbare vering als de Bow Balance.

Nou zag ik deze van Sprenger en dit lijkt mij ideaal, alleen hebben deze niet het fijne extra brede voetbed.
https://www.dochorse.nl/sprenger-stijgb ... GUQAvD_BwE
Afbeelding

Dus eigenlijk ben ik op zoek naar deze, maar dan met een breed voetbed. Dus haaks oog, vering, veiligheidsbeugel (vind ik ook belangrijk!) èn breed voetbed. Iemand enig idee of die bestaan, ik ben ze nl nog niet tegen gekomen.

Voor de juiste beugel maakt de prijs mij niet zoveel uit. Beugels als Freejump ken ik en daar mis ik echt de vering van de bow balance. De Sprenger Flexcite denk ik precies hetzelfde probleem mee te hebben als de Bow Balance.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:43

Je kunt je stijgbeugel riem een slag draaien voordat je hem vastmaakt, dan hangt je beugel dwars op het zadel in plaats van er plat tegenaan. Vanaf je zadel dus recht naar beneden en voordat je hem bovenaan weer vastmaakt (met mono haakje of met de gewone riem sluiting) draai je het uiteinde een slag om.

Dan hoef je geen nieuwe beugel te vinden, of kan je eerst even uitproberen of het je probleem oplost.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:46

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 12:47

Heb je een plaatje van hoe dat eruit ziet Boris_rakker? Ik kan me er nl niet een voorstelling van maken. Als dat kan zou het ideaal zijn want ik ben op alle andere fronten zeer blij met bow balance. Ik heb normale beugelriemen, geen mono maar andere beugelriemen zou ook zeker kunnen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 12:52

xx_Irisje schreef:
En het beugelblokje hier door vervangen bij de beugel die je hierboven aanhaalt?

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/com ... okjes.html

Deze passen op een normale beugel en verbreed dus het voetbed.

Heb jij ervaring met deze blokjes xx_irisje? Ik zie nl in de beschrijving niet staan dat ze het voetbed verbreden.

Rubs

Re: Wie helpt mij aan de perfecte stijgbeugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:47

BR Aerotech! Ze zijn er in 2 kleuren ook nog. Ik had eerst ook de bow balance maar deze BR zijn veel fijner.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:48

Ik had dit met de bow balance ook, ik heb nu winderen stijgbeugels en het is weg. En ik heb nog minder last van mijn gewrichten. Is alleen geen veiligheidsbeugel

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:07

Afbeelding
Even voorbeeldje met een gewone broekriem. Hier is hij normaal gesloten en liggen de 2 zijdes plat.

Afbeelding
Hier heb ik voor het sluiten de riem 1 slag gedraaid en nu is de lus onderaan dwars gedraaid op je zadel.

Je moet het maar even uitproberen op je zadel, als je je voet erin zet dan wordt de beugel dus makkelijker op zijn plaats gehouden dan dat je normaal gesproken moet “tegen draaien” met je voet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:32

boris_rakker schreef:
[ [url=m/Qz2hRa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even voorbeeldje met een gewone broekriem. Hier is hij normaal gesloten en liggen de 2 zijdes plat.

[ [url=m/t4uBvC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier heb ik voor het sluiten de riem 1 slag gedraaid en nu is de lus onderaan dwars gedraaid op je zadel.

Je moet het maar even uitproberen op je zadel, als je je voet erin zet dan wordt de beugel dus makkelijker op zijn plaats gehouden dan dat je normaal gesproken moet “tegen draaien” met je voet.

dit is echt geniaal! haha echt het proberen waard. ik heb dit probleem niet, maar vind het wel de moeite om dit te onthouden!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 15:04

boris_rakker schreef:
[ [url=m/Qz2hRa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/t4uBvC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat een briljant idee!!!! Dit ga ik meteen van het weekend uitproberen. Thanx!!!

Die BR's had ik naar gekeken. Volgens mij zijn dat geen veiligheidsbeugels. Is persoonlijk ook niet mijn smaak, maar goed dat is ondergeschikt aan alle andere punten. Sowieso bedankt voor het meedenken maar ga eerst eens kijken wat de tip van boris_rakker doet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:07

laat je het hier ook weten? ik ben echt zo benieuwd!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 15:19

Sky_As schreef:
laat je het hier ook weten? ik ben echt zo benieuwd!

Zeker!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:24

boris_rakker, dat is een geweldige tip!!!
Ook ik ga dat uit proberen.
Heb aan 1 zadel quick outs hangen voor de veiligheid en die heb ik ook nooit recht aan de voeten zitten.
Om de een of andere reden de bow balance dan weer wel.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:21

oji schreef:
xx_Irisje schreef:
En het beugelblokje hier door vervangen bij de beugel die je hierboven aanhaalt?

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/com ... okjes.html

Deze passen op een normale beugel en verbreed dus het voetbed.

Heb jij ervaring met deze blokjes xx_irisje? Ik zie nl in de beschrijving niet staan dat ze het voetbed verbreden.

Ja ik heb ze gehad.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:47

Is dit misschien wat je zoekt? https://www.safestyle.nl/stijgbeugels/
Ik heb de xLite (de volledig zwarte) stijgbeugels en ik vind ze heel fijn. Ze hangen al 'goed' dus je hoeft ze niet te draaien, ze zijn heel erg licht (de xLite versie dan) vergeleken met 'normale' beugels en het zijn veiligheidsbeugels :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 13:00

Jullie houden het van mij tegoed hoor, maar van het weekend niet gereden door de plensbuien. Ik hoop vanavond te kunnen experimenteren met de beugelriemen!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:10

Ik heb de flexcite aan mijn dressuurzadel en aan mijn springzadel de freejump, maar voor eventing kreeg ik het advies de flex on safe on, daar ben ik wel erg benieuwd naar..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:12

ik heb net beugeldraaiers voor "gewone" singelstoten gevonden, gisteren besteld dus nog niet binnen, als het werkt laat ik het weten! dan kan je je "gewone" stijgbeugels ook draaien namelijk!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 13:25

siskeh schreef:
ik heb net beugeldraaiers voor "gewone" singelstoten gevonden, gisteren besteld dus nog niet binnen, als het werkt laat ik het weten! dan kan je je "gewone" stijgbeugels ook draaien namelijk!

dat zou ook nog interessant kunnen zijn als de tip van barry_rakker niet werk. Maar waar heb je die gevonden dan want ik zie ze alleen voor western zadels en barefoot als ik zoek.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:10

op de site van goedhard, ik weet ook niet hoe ik daar nou terecht ben gekomen, maar wacht rustig af, dan ga ik ze "testen" ik ben benieuwd (of bang) dat de draaiers de stijgbeugels instabieler zullen maken, maar we zullen zien!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 16:03

Ah heb ze gevonden. Ben benieuwd of dat een beetje werkt. Vooralsnog heb ik mijn hoop gevestigd op de tip van barry_rakker, omdat je dat denk ik niet ziet tijdens het rijden en alle extraas vind ik toch minder mooi.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:15

Hoe heten die van Goedhard? Ben ook wel benieuwd, maar kan ze niet vinden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 16:16

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:22

Dank je wel. Die zien er handig uit. Maar hopelijk zijn ze overbodig na die goede tip van eerder.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:35