Wat vinden jullie van dit zadel? (bua)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Wat vinden jullie van dit zadel? (bua)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 00:57

Er is een (nieuw?) zadel op de markt van het merk BUA. Wat het bijzonder maakt is dat de zitting vrijdragend is. Ze claimen minder belasting op de paardenrug en meer bewegingsvrijheid voor het paard. Tegelijkertijd wel close-contact. Het heeft een flexibele boom en heeft een licht gewicht. Je kan er vanalles aan verbouwen en de kussens kunnen in de wasmachine.

Wat vind jij ervan?
Ik vind het geen mooi zadel om te zien en ook over de werking van die boom twijfel ik.

Hier staan wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Zoe_97

Re: Wat vinden jullie van dit zadel? (bua)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:59

Lijkt me dat door hoe dit geconstrueerd is bij bijvoorbeeld lichtzijden je zitting gaat bewegen en je het effect van een klapperend zadel gaat krijgen. Lijkt me geen fijn ding persoonlijk.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:01

Waar ik sinds de eerste keer dat ik dit zag mijn vraagtekens bij zet is het contact met je paard. Je rijdt op je zit, maar als het zo verend is, dan ben ik bang dat ik dat directe contact kwijt ben. Hoe kan je dan nog subtiel je paard rijden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:06

Het enige wat ik ervan kan zeggen op grond van je plaatjes is dat ik het met je eens ben wat het uiterlijk betreft, vrij lelijk
Wat betreft de claims over de eigenschappen van dit zadel, dat is alleen door uitproberen vast te stellen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:07

Door het veren van de zitting lijkt mij dat alle druk op het voorste gedeelte komt, achter de schoft zeg maar. Het lijkt mij geen comfortabel zadel, voor zowel ruiter als paard.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:11

Hoe krijg je dit passend aan het paard, wordt het aangemeten?

Wat als je paard verandert qua bespiering, kun je iets laten verstellen of vullen?

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:18

Ziet er gek uit :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:18

DjunDjun schreef:
Door het veren van de zitting lijkt mij dat alle druk op het voorste gedeelte komt, achter de schoft zeg maar. Het lijkt mij geen comfortabel zadel, voor zowel ruiter als paard.

Dat klopt niet, de druk hoeft daardoor niet op een andere plaats van de paardenrug terecht te komen als bij een normaal zadel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:21

JewEmm schreef:
Waar ik sinds de eerste keer dat ik dit zag mijn vraagtekens bij zet is het contact met je paard. Je rijdt op je zit, maar als het zo verend is, dan ben ik bang dat ik dat directe contact kwijt ben. Hoe kan je dan nog subtiel je paard rijden?

Dat was ook mijn eerste gedachte.
Maar wie rijd er tegenwoordig nog op zit hé?
Het lijkt ook alsof je ver van de rug af zit.
Ik vind hem vooral lelijk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 01:24

khirshanta schreef:
Hoe krijg je dit passend aan het paard, wordt het aangemeten?

Wat als je paard verandert qua bespiering, kun je iets laten verstellen of vullen?

Volgens mij kon je er andere panelen onder zetten.

Ik vroeg mij ook al af hoe ze dat close-contact willen bewaren terwijl je erboven 'zweeft'

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:28

Ik vind het een gaaf ding!
Deze constructie hoeft niet te betekenen dat je "verder van je paard af zit".
Normaliter heb je die afstand tussen rug en zit ook wel, maar dan met volle kussens, nu komt er bij dit zadel wat loze ruimte aan te pas, voor vering ipv wol.

Ik ben heel benieuwd hoe het rijdt en hoe druktesten er uit gaan zien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:35

Maar door die vering zit je dan toch verder van je paard af, figuurlijk welteverstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:42

Ik vind het ook een erg lelijk zadel, maar ik vind het wel erg interessant en wil het ook zeker uitproberen als we hier eenmaal zo ver zijn.

Wat ik van Bua heb gehoord:
De zitting en rugpanelen komen aan de voorkant samen, maar doordat het een stijf dragende constructie is komt de druk niet op dat punt aan de voorkant te liggen, maar wordt hij over het hele paneelvlak verdeeld. Wat ook wel logisch is. Als je een taco-schelp neemt en je drukt op het vrije uiteinde, dan komt de druk ook niet op de voorkant te liggen maar over het hele oppervlak, en uiteindelijk zelfs naar achteren als hij naar achteren kantelt. Dat betekent dat de voorkant al lange tijd steeds minder gewicht droeg.

Zithulpen geven is mogelijk omdat de veer (net zoals blijkbaar de meeste veren) alleen met supersnelle gewichtsveranderingen meeveert, terwijl een langzame, statische druk er juist voor zorgt dat de veer statisch blijft. Ruiterhulpen zijn veertechnisch gezien trage bewegingen, dus als je meer op rechts gaat zitten, dan voelt het paard meer druk op het rechterpaneel, ook al vlakt het zadel in tussentijd alle zitbewegingsrommel :+ wel uit.

Je kunt voor 2 standen kiezen qua ver weg zitten van je paard. De recreatiestand (zo noem ik hem maar even) heeft de meeste vering en die wordt aangeraden voor lange buitenritten (minder vermoeiend voor de paardenrug omdat hij niet meer al jouw bewegingsruis hoeft te compenseren) en volgens mij ook het inrijden, omdat de ruiter daardoor voor het paard een stillere zit krijgt.
Voor nauwkeurig rijden heb je de sportstand, die het stijfst is. Het zadel veert dan nog wel, maar minder waardoor al jouw bewegingen (ook de onbedoelde) aankomen op de rug.

Ze zouden ook bezig gaan met extra opties dit jaar, waaronder iets met een beugelophanging verder naar achteren. Dat lijkt mij wel zo handig, want nu doen ze alsof ze 1 zadel hebben voor springen, veelzijdigheid en dressuur door stomweg de flappen te veranderen, maar dressuurzadels hebben normaalgesproken de beugelophanging verder naar achteren zitten, dus je krijgt geen dressuurzit door gewoon een dressuurflap te nemen - net als dat springruiters niet gelukkig zullen worden van een dressuurbeugelophanging. 8-)
En er zouden ook al - al dan niet tegen betaling - meer kleuren mogelijk zijn.

Ik ben heel benieuwd naar of er al mensen zijn die ze echt geprobeerd hebben. Er zijn 2 verdelers en die hebben ook al testzadels, dus het zou kunnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 02:03

Ik heb nooit gesnapt wat daar het nu van moet zijn, je krijgt er alleen maar een kromme zit van.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 02:56

Moragh hier op bokt verkoopt het zadel sinds kort en test het zelf uit op haar endurance paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:44

anneliesdj schreef:
Ik heb nooit gesnapt wat daar het nu van moet zijn, je krijgt er alleen maar een kromme zit van.

Heb je het al eens geprobeerd of heb je een ander verend zadel geprobeerd? Hoe was dat? En wat was er mis waardoor je krom ging zitten?

Want als je het sec bekijkt is jouw boom(loze) zadel ook verend, alleen minder sterk/efficient. Een paard dat hoog opgooit veert op een andere manier ook veel meer in de rug en een haflinger bijvoorbeeld veel minder. Krijg je daar dan ook een kromme zit van? Dit zadel zou juist de wederzijdse vering eruit filteren zodat jij minder door elkaar geschud wordt door het paard, en het paard minder gebonk en geschuif voelt (lichtrijden!) van jou.
Op een Engels forum las ik wel dat vooral de recreatiestand even wennen zou zijn. Iemand had een Bua gekocht en vond het te zompig zitten, iets waar ik me ook wel wat bij voor kan stellen als je van een hard boomzadel af komt.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:21

Ziet er bijzonder uit, ben benieuwd hoe het rijd. lijkt me alleen vreemd zitten met doorzitten?

blotevoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:10

Het ding ziet er nogal futuristisch (lelijk) uit naar mijn idee, maar ik zou het wel eens uit willen proberen eigenlijk :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:16

lijkt mij een handig zadel. Goed te passen omdat de kussen er pas later onder gaan dus kale boom passen is makkelijk.

Alles kan in de wasmachine zeker handig als je net als mij veel op strand rijd en dan al dat zeewater er zo af kan spoelen (ook de metalen delen onder de zitting/kussens)

Dus zou er best meer over willen weten. En hoe het zit met de vering ect dus het zadel eens van dichtbij willen bekijken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:20

Ziet er bijzonder uit. Lijkt me best interessant om eens te proberen.
Vraag me alleen wel hoe het zit met de werking en het ruitergewicht. Door dat het toch een zwevende zit heeft en dus mee veert lijkt me dat er best een verschil in zit of de ruiter 60 kilo weegt of 90 kilo.
Daarnaast vindt ik het persoonlijk een erg duur zadel.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:05

Het zadel zit heerlijk , super in balans , ook bij gekke sprongen van het paard.
En ook bij een hoog opgooiende fries , doorzitten is een eitje nu!Dit alles in de recreatie stand. Als je het zadel vast zet , voelt het net zo aan als elk ander boomzadel.
De merrie van mij is een gevoelig paardje die wel kenbaar maakt waneer een zadel niet lekker ligt voor haar dmv bokken en stilstaan. Ze voelde duidelijk dat dit niet haar eigen zadel was. Even gelopen , en ik kreeg het voordeel van de twijfel...Binnen een minuut stapte ze met der hoofd laag door de bak met mij op haar rug

Twee nadelen wat mij betreft , maar ik heb begrepen dat dat dit jaar al opgelost gaat worden.
Je hebt een langere singel nodig , normaal had ik 75 cm , maar nu 95 cm , en daardoor voelde ik de gespen erg goed. maar dit kun je makkelijk zelf oplossen. En ik zit altijd met lange benen , en merkte daardoor dat de beugelophanging wel wat verder naar achteren geplaatst mag worden voor een betere zitbalans.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:33

Ik vind het zadel er juist wel leuk uitzien, in ieder geval apart. Ben heel benieuwd hoe het zit, maar vind het wel aan de dure kant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:54

Ik weet niets over het zadel zelf maar op basis van de foto vind ik wel de singelophang zeer ondeugdelijk.
Het is een glijdend systeem waar de voorste en achterste stoot in feite 1 deel zijn.
Dat alles bevestigd met 1 pinnetje per punt. Als 1 pin of dat enge dunne ringetje knapt, of er komt een scheurtje in het (niet eens dubbelgeslagen) web dan lig je in 1 klap op de grond.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:57

Bijzonder! Zouden er zadeldrukmetingen mee gedaan zijn?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:59

Hilary schreef:
Bijzonder! Zouden er zadeldrukmetingen mee gedaan zijn?

zou ik ook wel eens resultaten van willen zien