Extra dekje/pad onder boomloos zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Extra dekje/pad onder boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 15:20

Kan het kwaad om onder je boomloos zadel een extra dekje te doen?

pmarena

Re: Extra dekje/pad onder boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:32

Ligt er aan over welk merk / model / type boomloos het gaat en hoe je het dekje er onder wilt doen :)

Bij een boomloos zadel dat werkt met een pad met inlages als zadelkussens om de ruggengraat vrij van druk te houden, is het wel de bedoeling dat die pad direct op de rug komt te liggen zodat de volledige dikte van de inlages benut wordt om de ruggengraat vrij te houden.

Zou je hier nog een normaal dekje onder doen dan gaat die rugbies alsnog strak trekken over de schoft en ruggengraat, of hij gaat tussen de inlages in zitten waardoor er minder ruimte overblijft voor de schoft en ruggengraat zelf....dat is erg zonde natuurlijk.

Wil je graag een normaal dekje onder een dergelijk zadel gebruiken dan kun je dat dus het beste tussen zadel en pad doen. Let wel: hoe meer laagjes je tussen paard en zadel legt, hoe groter de kans wordt dat het geheel gaat schuiven.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 15:49

pmarena schreef:
Ligt er aan over welk merk / model / type boomloos het gaat en hoe je het dekje er onder wilt doen :)

Bij een boomloos zadel dat werkt met een pad met inlages als zadelkussens om de ruggengraat vrij van druk te houden, is het wel de bedoeling dat die pad direct op de rug komt te liggen zodat de volledige dikte van de inlages benut wordt om de ruggengraat vrij te houden.

Zou je hier nog een normaal dekje onder doen dan gaat die rugbies alsnog strak trekken over de schoft en ruggengraat, of hij gaat tussen de inlages in zitten waardoor er minder ruimte overblijft voor de schoft en ruggengraat zelf....dat is erg zonde natuurlijk.

Wil je graag een normaal dekje onder een dergelijk zadel gebruiken dan kun je dat dus het beste tussen zadel en pad doen. Let wel: hoe meer laagjes je tussen paard en zadel legt, hoe groter de kans wordt dat het geheel gaat schuiven.

Bedankt voor je berichtje.

Ik heb een barefoot cheyenne met vps. Daar onder heb ik een pad met inlages. Maar ik vond het nogal zaai. Gister heb ik zo'n 10 min gereden met eerst een PK pad dan de pad met inlages. Ik heb geen last van schuiven gehad.

Als ik mijn paard hierdoor minder kwaliteid geef omdat ik het zaai vind dan kan ik het beter niet doen.
Het dekje was niet tussen de inlages gekropen en had zelf het idee dat het het zelfde lag als onder een vzh zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:54

Tja, je moet doen waar je je goed bij voelt, maar ik raad het af om iets onder de pad met inlages te leggen :)

Probeer het volgende keer anders eens om hem tussen pad en zadel te leggen, als dat ook goed gaat dan is het "probleem" ook opgelost toch ? :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:42

of bestel een HKM met protectorpad erin bij nickyskeet, alle kleurtjes, met soort van inlages erin.