Welk Bitloos hoofstel? twijfel!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welk bitloze optiming gebruik jij?

Cross rope Bridlle
Geen stemmen
kaakgekruist
4 (40%)
Kingekruist
Geen stemmen
sidepull
6 (60%)
Anders namelijk
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 10

Sabien88

Welk Bitloos hoofstel? twijfel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 15:15

Ik wil graag overstappen op een bitloos hoofdstel. Ik heb een jonge draver van 3 jaar.
Hij gaat tegen het bit in, en daarbij wil ik zelf ook super graag bitloos gaan rijden.
Ik rijd vooral veet buitenritten, omdat ik nu nog een aantal weken een bak tot beschikking heb wil ik graag zo snel mogelijk mee beginnen.

Nu twijfel ik nog tussen een aantal soorten:
cross rope bridlle
kaakgekruisd
kingekruisd
sidepull

Wat zijn jullie ervaringen hiermee/ tips enz??

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Sabien88 op 12-09-11 15:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:17

Cross rope bridle is bij contact erg scherp, dus alleen bedoeld wanneer je je teugels het grootste deel van de tijd loshangen en het paard voornamelijk op neckreining te sturen is.
Kaakgekruis/kingekruisd of sidepull blijven dan nog over. Zelf vind ik de werking van een sidepull het duidelijkst, bij kaak of kingekruisd moet je er zeer goed opletten dat je een hoofdstel neemt met de juiste release.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:22

van degenen die je noemt is de sidepull de meest vriendelijke, maar wat je ook kunt proberen is een Meroth, deze heeft een bladveer op de neus waardoor de release enorm snel is. Wanneer je loslaat is de druk direct weg, op onderstaande site is de Meroth te vinden en je kunt hem in elke gewenste vorm samenstellen.