bokt en beenbescherming??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

bokt en beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 00:15

omdat het me echt opvalt ga ik het nu dus toch vragen ;
wat heeft bokt met beenbescherming?

als iemand een informatieve vraag stelt mbt beenbescherming dan worden bandages in elk geval al afgeraden, en daarbij ook een hoop adviezen om alleen beenbescherming te gebruiken indien echt nodig.

waarom dan toch dan bij al gauw 7 op de 10 foto topics het paard gereden wordt met bandages, peesbeschermers, springschoenen (zonder te springen) strijklappen, afijn trek heel de santekraam maar open.

waar zit hem dat toch in? zoveel poespas aan de benen van een paard, ik zie het hier keer op keer voorbij komen, wie kan me dat uitleggen? (heb namelijk sterk het idee dat het voor de foto wordt gedaan, en dat het alleen maar voor het mooie is en niet voor het functionele.)

kimmie88

Re: bokt en beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:17

Vaak wordt het idd voor de mooiheid gedaan.
Leuk setje is niet compleet zonder bijpassende beenbescherming.
Dat je je paard geen uren met beenbescherming moet laten staan, lijkt mij logisch, maar ook mij valt het op dat er veel gemoppert en gedaan wordt over beenbescherming.

Ik had ze liever niet gebruikt, maar mijn merrie heeft ze echter nodig om haar achterbenen. Wat is het dan voor moeite om ook de voorbeschermers om te doen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:19

Geen idee, ik gebruik geen beenbescherming bij mijn paard.
Ben wel benieuwd naar de reacties :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:22

Dat is moooi duh ;) 9 vd 10 heeft het niet nodig. Ik gebruik het alleen als ik het nodig vind :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:23

En wie zegt dat de mensen die weten dat beenbescherming vaak meer kwaad dan goed doet ook dezelfde mensen zijn als de bokkers met de setjes inclusief bandages/peesbeschermers/springschoenen? ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:25

hestejente schreef:
En wie zegt dat de mensen die weten dat beenbescherming vaak meer kwaad dan goed doet ook dezelfde mensen zijn als de bokkers met de setjes inclusief bandages/peesbeschermers/springschoenen? ;)

Nee niet.
Maar snap aan de ene kant TS haar vraag wel.
Als zoveel mensen mopperen dat het zo sklecht is, waarom gebruiken dan zoveel mensen ze wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:27

Omdat er hele slimme marketingmensen bestaan die die mensen wijsmaken dat je niet compleet bent zonder al die prullen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:28

Ik moet toegeven dat ik bandages alleen om doe voor de foto :o
Verder rij ik eigenlijk bijna nooit met bescherming om.
Als ik naar buiten ga krijgt ze wel rondom bescherming net als met springen en dan krijgt ze voor ook nog springschoenen om.
Op wedstrijd krijgt ze achter bandages om dr benen schoon te houden :o

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 00:29

kimmie88 schreef:
hestejente schreef:

Nee niet.
Maar snap aan de ene kant TS haar vraag wel.
Als zoveel mensen mopperen dat het zo sklecht is, waarom gebruiken dan zoveel mensen ze wel.

het is idd wat kimmie zegt , zovelen geven de nadelen ervan aan en raden het af, en tegelijkertijd zovelen die ze gebruiken , ik zeg absoluut niet dat dit dezelfde mensen zijn, maar de tegenstelling roept bij mij een vraagteken op.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:29

Ben ik niet helemaal met je eens.
Niet met alle spullen iig.
Zeker met een aantal :j Maar bv strijklappen hebben imo wel nut, wanneer je paard echt strijkt. Anders houd je paard er van die wondjes aan over. (Helaas ervaring mee, vandaar dat ik ook niks doe, zonder achter kappen)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:03

Wij rijden/longeren ALLE paarden altijd met peesbeschermers. Ze doen meer goed dan slecht en zeker bij de jonge paarden die nog eens een gekke sprong kunnen/willen maken. Liever een peesbeschermer om en na het werk goed afspuiten, dan met de achter voeten op de pees klappen.

Bandages gebruik ik meer voor de "sier". Voor op foto's bijvoorbeeld, ziet er gewoon chiquer uit, 4 kant in de witte bandages. Overigens heeft niet elk paard passende beschermers met een passend dekje. _O- (Imo de grootste onzin die er is)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:09

Je kunt beter voorkomen dan genezen wordt er toch altijd gezegd? Naar mijn mening voorkomen beschermers problemen, zeker peesbeschermers. Ik zie mijn paard het liefst met zo min mogelijk wondjes aan zijn lichaam want zelfs een klein wondje kan al grote gevolgen hebben.

Zeker voor paarden met ijzers vind ik het belangrijk dat ze beschermd zijn, zo'n ijzer komt toch een stuk harder aan dan alleen een hoef.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:30

Bij m'n vorige paard en pony gebruikte ik vrijwel nooit beenbescherming. Echter, bij m'n nieuwe paard is het wel nodig. Ze tikt met haar achterbenen haar voorbenen (zowel bij de pees als de koot) aan dus daarvoor gebruik ik springschoenen en peesbeschermers. Achter strijkt ze nog wel eens, dus daar voor de strijklappen. Heb ook bandages liggen maar die gebruik ik alleen als er foto's worden gemaakt omdat ik dat net wat mooier vind staan.
Als het niet nodig was geweest had ik ook geen beenbescherming gebruikt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:33

Peesbeschermers verzwakken juist de pezen in de benen. Als je dan inderdaad een keer zonder rijd, is de kans op blesures groter.
Daarom rijd ik altijd zonder. Enkel in de trailer krijgen ze beschermers om. Dan geen transportbeschermers maar gewoon simpel peesbeschermers (om de klappen van de trailer op te vangen door steun van de pezen weg te nemen) en strijklappen.

Iemand zei ook, paard heeft achter nodig, wat is het dan voor een moeite om ook voor beschermers om te doen?
Nou dat is heel simpel te veel moeite als het niet nodig is. Als het achter nodig is, dan doe ik alleen achter beschermers om. Als het voor nodig is net zo. En als mn paard voor zou strijken/ aantikken zou ik voor strijklappen gaan, niet voor peesbeschermers, omdat peesbeschermers meer kapot maken dan me lief is. Ik heb liever een paard met sterke pezen zonder beschermers, dan een paard met zwakke pezen en beschermers.
Als het nodig is is het niet anders, maar dan ga ik wel voor zo min mogelijk bescherming wat precies het geen beschermd dat beschermd moet worden. Niet onnodig dingen gaan beschermen en daarmee (onbedoeld) verzwakken naar mijn mening. Voorkomen is inderdaad beter dan genezen ;)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:25

Hoe kan een stuk hardplastic met een neoprene binnenkant dat bij elkaar gehouden wordt door een stukje elastiek de pezen verzwakken? Iets dan geen steun geeft kan toch ook de peesfunctie niet overnemen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:43

Ik geef toe ik heb een keertje bandages gekocht alleen voor op de foto.
En ik heb die bandages nog en die liggen al jaren te verstoffen. (ga binnenkort maar eens een kastopruiming houden aangezien ik alles dubbel heb en 1 paard net is overleden).

Voor de rest peesjes die goed ventileren voor omdat mevrouw speciaal wat breder op de ijzers is gezet en soms in de bochten zich voor aantikt. Achter gebruik ik niets.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:47

ik heb 1 paar witte bandages mochten er ooit foto's worden gemaakt van het rijden in de binnenbak, dan zie je tenminste waar haar benen zijn :+
verder liggen die gewoon in mijn kast te verstoffen.
Peesbeschermers (voor) gebruik ik bij springen en buitenrijden omdat ze met buitenrijden nog wel eens rare bewegingen wil maken en dr eigen daarbij voor dr benen tikt.
springschoenen gebruik ik omdat ze soms als ze gaan sukkelen aantikt en ik heb geen zin om ergens midden in de polder een ijzer kwijt te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:48

eigenlijk ben ik helemaal geen fan van beenbescherming.
maar van de week reed ik een vrij lange rit door bos/heide, met veel omgevallen bomen en rotzooi op de paden.
En toen bedacht ik me dat het fijner was geweest voor de benen van poown als hij beschermers om had gehad...hij heeft aardig wat takken en dergelijke langs zijn benen moeten laten striemen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:49

Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen bij mijn paard omdat hij het echt nodig heeft, niet omdat het mooi is. Heb het eerst zonder geprobeerd maar omdat hij steeds weer wondjes had op zijn benen van het aantikken/strijken heb ik besloten om voorlopig toch met beenbescherming te rijden.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:50

Ik rijd altijd met peesbeschermers, hij strijkt een beetje en je kan beter voorkomen dan genezen als 'ie een gekke sprong maakt. 1 paard wordt ook met springschoenen gereden als de hoefsmid net is geweest, omdat 'ie z'n ijzers dan snel aftrapt. Met bandages rijd ik nooit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:53

Peesjes áltijd aangezien mijn paard aantikt.
Mijn pony alleen met springen, verder nooit want is niet nodig. :+

Bandages heb ik vaak met dressuur om. :j
Of 3-in-1 maar aangezien daar even gebrek aan is doe ik bandages om.
Springschoenen met dressuur heeft ie niet nodig.
En met springen peesjes.

Mijn vorige paard integendeel had wél springschoenen bij dressuur nodig want hij trapte nog wel eens op zn voorijzer. :j

En uiteraard met SGW goede beschermers.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:58

Ik hoor hier regelmatig een achterhoef met ijzer op de peesbeschermer klappen.
Helemaal nutteloos is het dus niet. Echter hoef ik niet bijpassende bescherming bij ieder dekje.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:02

Ik heb eigenlijks voor thuis een grijze set peesjes voor beide paarden die ze standaard omkrijgen.
Voor fotoshoots oid vind ik bijpassende peesjes oid wel leuk maar voor thuis hoeft dat niet :))

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:06

Peesbeschermers gebruik ik wel. Bandages zou ik alleen voor foto's doen. En ik denk dat veel mensen die hun paard met bandages op de foto zetten, deze bandages met rijden normaal niet gebruiken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:07

ik ga soms met de trailer naar de binnenbak hier in de buurt. En daar staat ook een man met zijn paard, en die rijd dus gewoon ALTIJD met bandages...