Wat is precies de kwaliteit van Barato zadels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Wat is precies de kwaliteit van Barato zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:19

Ik zat een beetje rond te neuzen naar zadels, en nu zag ik op de site van ej een aantal Barato zadels.

Nu wil ik mijn paard geen slechte kwaliteit zadel op zn rug leggen, dus ik vroeg me af wat de kwaliteit van deze zadels is. :)

Het gaat dus om deze zadels:
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=1020023

Inkie2

Re: Wat is precies de kwaliteit van Barato zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:11

Ben hier ook wel benieuwd naar want ik had m ook al gezien.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:09

ik lees even mee!
ben benieuwd!
mijn ogen zijn erook op gevallen

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 10:37

ik kan er niets over vinden, dus ik kan me er eigenlijk geen goed beeld over vormen...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:01

xSaarSaar schreef:
ik kan er niets over vinden, dus ik kan me er eigenlijk geen goed beeld over vormen...

in de winkel vond ik er wel super uitzien,
heb er ook opgezeten en vond ze helemaal niet verkeerd
ik heb dan wel op een ander type gezeten.
ik ben mij een beetje aan het oriënteren ik heb een 2 jarige fjord maar als ik ergens ben, dan check ik toch altijd ff de zadeltjes. maak de keuze volgend jaar makkelijker hoop ik

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:42

Dat is best een aardig zadel hoor. Het is de st. Charles. Geen topkwaliteit, maar ook niet verkeerd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:18

Ik heb nooit de zadels van epplejack geprobeerd omdat ze iets beter zouden zijn als de zadels van zadelmarkt, maar evengoed funnest voor de rug van je paard. Heb het dus neit zelf onder vonden maar van meerdere gehoord.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:37

Kan toeval zijn, maar het woord Barato is in Portugees: GOEDKOOP.
Dat is de letterlijke vertaling.

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:01

Ik heb een barato springzadel, die gebruik ik één a twee keer per week, voor de rest rijdt ik met mijn dressuurzadel.
Hij bevalt me erg goed, en hij ziet er goed uit. Hij ligt prima op mijn paard.
De kwaliteit is echt wel 10x beter dan de zadelmarkt zadels!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:25

willieby schreef:
Ik heb een barato springzadel, die gebruik ik één a twee keer per week, voor de rest rijdt ik met mijn dressuurzadel.
Hij bevalt me erg goed, en hij ziet er goed uit. Hij ligt prima op mijn paard.
De kwaliteit is echt wel 10x beter dan de zadelmarkt zadels!

heb jij het zadel laten passen door epplejeck?
zo ja wat vond je van de zadelpasservice?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:49

Ik moet wel een beetje lachen om de reactie dat het zadel van EJ 10 keer beter is dan van Zadelmarkt. Als je gaat zoeken op de site van Zadelmarkt, dan kom je een springzadel tegen met dezelfde inkeping in het zweetblad, model Misterie. In de opdruk van dit zadel staat netjes ook 'ST. Charles'. Zadelmarkt gebruikt een oudere foto, de site van de fabrikant is onlangs vernieuwd.
Op de site van de fabrikant staat tegenwoordig deze foto:
Afbeelding

Op de site van Zadelmarkt staat dus de oude foto, zadel had hier nog foam in de kussens (deze stond tot ong. 1 maand geleden op de site van de fabrikant):
Afbeelding

En hier de foto van het EJ zadel, vergelijk die maar eens met de foto van de site van de fabrikant:
Afbeelding

De groothandel Megatack is een zeer grote leverancier van ruitersportartikelen in diverse kwaliteiten en prijsklassen. Je kunt je eigen merk op het zadel laten zetten (doet Divoza ook bij Pagony en Rossner bijvoorbeeld (maar deze zadels worden niet bij Megatack gemaakt), EJ doet dit met Barato, Quur, enz, en Ruitergilde doet dit ook).
De kwaliteiten van Megatack zijn dus wisselend van bagger tot goed. De goede zadels zitten vaak ook rond een verkoopprijs van 1000 euro (Loesdau heeft/had zo 2 modellen van deze leverancier die 999 euro kosten)
Het springzadel waar dit topic om draait is echt geen verkeerd zadel. Ik heb het zelf ook al gezien. Het is geen topkwaliteit natuurlijk, maar ik denk dat je het kunt vergelijken met Pagony.
Je kunt beslist heel wat jaren plezier hebben van dit zadel mits het natuurlijk past.

Zadelmarkt is de laatste jaren in zee gegaan met een aantal fabrikanten. Hierdoor hebben ze nu ook de iets betere (en dus ook iets duurdere zadels, zeg maar in de prijsklasse 350-400 euro. Deze zijn beslist beter dan die van 250 euro, maar natuurlijk nog niet te vergelijken met zadels van 500-600 zoals de Thorowgood) in het assortiment. Het springzadel model swift is bijvoorbeeld een slecht zadel. Maar de Misterie is dus acceptabel.

Maar ook de zadels van EJ van het merk EJ en Quur zijn beslist beter dan van het merk Barato. Dat moet je wel in het achterhoofd houden. EJ en Quur worden ook ergens anders gemaakt.
De echt goedkope landen zoals India en China gaan gemiddeld genomen toch betere kwaliteit leveren. Maar ook een bedrijf als Stubben laat bepaalde bomen in Pakistan maken. Massimo wordt gemaakt in Argentinie. Je kunt dus niet per definitie zeggen dat iets uit China altijd slecht is.
Maar ook echte A-merken brengen wel eens baggerspul op de markt. De kans op baggerkwaliteit is bij dit soort goedkopere zadels alleen veel groter. Je hebt dus ook meer scheve zadels e.d. Tref je een rechte, dan heb je geen verkeerd zadel. Let dus bij aanschaf ook op leerkwaliteit en beugelriemhaken e.d. Waarom? De goedkope landen leveren nog altijd niet een constante kwaliteit. Zo nu en dan wordt er ergens een restpartij leer of wat dan ook opgedaan en ineens wordt dat gebruikt. Wil je een constante kwaliteit uit de goedkopere landen, dan moet je als westerling er continu met je neus bovenop gaan staan. Maar omdat westerse landen steeds kritischer worden, komt er langzaamaan ook verandering in de kwaliteit van de goedkope landen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:20

Kijk dat vind ik nou een duidelijke uitleg! :D
Ik denk dat ik dan afzie van zo'n zadel, en dan toch maar even verder ga kijken!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:28

hahaha heel grappig
ik heb namelijk een st charles en zag laats me op ej inderdaad me zadel staan alleen dan zonder opdruk

ik heb dan een dressuur model maar ben erg blij met het zadel.
heb hem nu een jaartje en is een lekker dingetje

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 06:59

st. Charles is de duurdere kwaliteit van Megatack. Vroeger had Zadelmarkt letterlijk st. Charles als merk op de website staan.

Maar ook A-merken doen dit soort dingen hoor. De Fryso Lux wordt in Engeland bij Rider gemaakt.
2 MFSC modellen worden bij Sankey in Ierland gemaakt, MFSC zadel Professional Dressage is gewoon de Ideal Roella 1350, maar dan dus met een ander merkje.

Ik heb even uit een ander topic mezelf gequoted
[HAR] msfc zadels:
Citaat:
Ik heb even wat gezocht op internet en ben het volgende tegengekomen:
2 van de 4 typen dressuurzadels van MSFC worden gemaakt bij Sankey in Schotland.
Kijk maar (de barracuda staat er zelfs letterlijk op, de Contour niet):
http://www.sankeysaddles.com/

Het Darwood dressuurzadel heb ik ook gevonden:
http://www.uksaddlesltd.com/dressage/da ... ge-saddle/

En de Professional Dressage is van Ideal volgens mij, en dat volgens mij wordt hierboven bevestigd door een Bokker die model Roella 1350 gekocht heeft, vergelijk de plaatjes ook maar (kost 1110 pond, 1261 euro):
http://www.idealsaddle.com/catalogue/saddle/19

Overigens, de Fryso Lux is een Ryder zadel:
http://www.rydersaddles.com/dressage.html

nura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:57

eerlijk gezegd denk ik dat het wel goede kwaliteit is maar het niet zo diep zit en niet veel kniewrong heeft :)

nura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:26

en ik denk dat je met bijv. rossner ofzo veel langer kunt. en als je de zadels weer wilt verkopen dan krijg je er nniet zoveel voor.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:37

Massimo wordt gemaakt in Argentinie? Ik dacht dat er een fabriek van Massimo in Duitsland stond. Hier op Bokt was laatst iemand die na regen bulten op het zweetblad kreeg en die is naar de Massimo fabriek in Duitsland geweest, waar ze uitleg over de fabricage heeft gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:09

Ik had een Massimo (prutszadel) en de zadelmaker zei dat deze in Argentinie gemaakt werden net als Rossner.
Mag dan wel een Duits merk zijn, maar heel veel merken laten onderdelen of hele produkties in het buitenland maken.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:04

germie schreef:
Ik had een Massimo (prutszadel) en de zadelmaker zei dat deze in Argentinie gemaakt werden net als Rossner.
Mag dan wel een Duits merk zijn, maar heel veel merken laten onderdelen of hele produkties in het buitenland maken.

Waarom was jou Massimo een prutszadel?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:51

Ik ben ook erg benieuwd naar iemand met ervaring met Barato zadels. Zag het toevallig hangen in de Epplejeck laatst, ziet er echt wel degelijk uit, voelde fijn en zat lekker! Echter zie je vanaf de buitenkant niet hij het van binnen in elkaar zit.
Ik verwacht niet dat je er jaren mee kunt rijden maar ze zien er degelijk uit.
Hoop dat iemand ervaringen heeft :)

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:50

ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen met deze zadels!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:44

als ik mijn st charles nu vergelijk met mijn kn schaam ik me dood!
me kn is zoveel fijner voor dier en mens

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:12

Marijuhhhhh schreef:
germie schreef:

Waarom was jou Massimo een prutszadel?

Kussenkanaal is te smal, zadelmaker beweerde dat het zou moeten passen, maar na half jaar prutsen lag het nog niet.
STiksel liet los, beugelriem trok scheef (bij die RVS verbinding).

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:34

z0rr0 schreef:
als ik mijn st charles nu vergelijk met mijn kn schaam ik me dood!
me kn is zoveel fijner voor dier en mens

Dat gevoel heb ik ook een beetje.
Wat moet mijn Br rot hebben gelegen op mijn pony :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:20

Dat hoeft dus niet direct aan het merk te liggen.
En natuurlijk is een KN niet te vergelijken met een barato. Maar een Barato is niet meteen slecht.
Ik ben na 3 nieuwe op maat gemaakte zadels die uiteindelijk toch niet blijken te passen gewoon overgestapt op goedkopere zadels (maar wel goede zadels zoals Wintec en Zaldi). Dat is minder slecht voor mijn portemonnee. En m'n paarden hebben toch gewoon passende zadels.
Barato zou ik rustig overwegen als ik voor m'n jonge paard een dressuurzadel zocht. (op dit moment past de wintec 500 hem prima)