het nut van bandages en peesbeschermers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

het nut van bandages en peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 10:03

ik zie tegenwoordig iedereen bij ons op stal met peesbeschermers rijden. Ik rij altijd zonder, heb ze ook nog nooit gebruikt, omdat ik altijd heb geleerd dat peesbeschermers alleen bedoeld zijn om klappen van buitenaf op te vangen en niet om steun o.i.d. te geven voor de pezen. Ik weet dat mijn pony zichzelf niet aantikt, daar zijn haar gangen niet ruim genoeg voor, en in de bak gebeurt er ook niks van buitenaf. Met buitenrijden zou het een ander verhaal zijn, en met springen, maar met het werk dat wij normaal gesproken doen is er geen sprake van aantikken van buitenaf.

Dezelfde vraag voor bandages (alleen tijdens het rijden heb ik het nu over, dus geen stalbandages om evt verband of cooling dingen vast te houden): voor de sier natuurlijk, en witte om de benen zoveel mogelijk gelijk te maken om de gangen beter te kunnen beoordelen. Maar ook hier hoor ik tegenstrijdige verhalen over: de één zegt dat ze steun bieden, de ander zegt dat ze de functie van de pezen zóveel overnemen dat, als je na een tijdje zonder gaat rijden terwijl je altijd mét hebt gereden, er juist dan beschadigingen of overbelastingen kunnen optreden.

Wat is jullie mening?

Liselot

Re: het nut van bandages en peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:05

een paard kan zich met een gekke sprong of in de hogere oefeningen altijd raken met een ander been.
daarom heb ik voor meestal peesbeschermers en achter heb ik hoge strijklappen of bandages.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:31

mijn paard tikt zichzelf wel aan, daarom peesbeschermers, maar als het niet nodig zou zijn (niet aantikken) had ik het in de bak ook niet gedaan, als ik het bos inga wel, met alle takken op de grond etc.

Bandages gebruik ik niet (heb wel een set) ben te lui om ze om te doen, en het wordt zo warm onder die dingen, lijkt me ook niet erg prettig

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:34

Mijn paard tikt zichzelf niet aan, maar maakt wel enorme passen. Zeker als ik hem flink achter zijn vodden aanzit, dan is het zo gebeurt dat hij zichzelf wel een keer aantikt. Één keer kan al te veel zijn. En ik wil bovendien niet dat hij voorzichtig gaat lopen uit angst om zichzelf pijn te doen. beter voorkomen dan genezen!
Ik rijd dus altijd met peesbeschermers voor. Achter heb ik niks.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:42

ik rijd ook zonder peesberschermers/bandages in de dresuur en buiten , met springen heb ik ze wel om .

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:44

Mijn pony liep vroeger (B-L) altijd zonder. Nu ze hoger loopt (Z1) en haar gangen verschrikkelijk zijn veranderd wordt ze altijd met beenbeschermers gereden.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:45

Peesbeschermers zijn alleen nuttig om inwerking van buitenaf op te vangen. Ze hebben verder totaal geen nut en ondersteunen de pezen niet. Met peesbeschermer kunnen de benen de warmte minder goed kwijt, er kan zand tussen de beschermer en het been komen (schuurplekken en infecties) en de doorbloeding wordt minder.
Bandages zijn helemaal ondingen, ze zitten vaak te strak, verwarmen de benen teveel en bieden de bescherming die een peesje nog wel geeft (dus invloeden van buitenaf) niet eens.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:49

LiSSy schreef:
een paard kan zich met een gekke sprong of in de hogere oefeningen altijd raken met een ander been.
daarom heb ik voor meestal peesbeschermers en achter heb ik hoge strijklappen of bandages.

Idd en deze gekke sprongen komen vaak van buitenaf dus kan je er weinig aan doen. Een rennend kind langs de bak bv (bak ik hoger dus paard ziet het niet).

Tegenwoordig rij ik met inrijden ook met nadat ik in het verleden een nare peesblessure heb opgelopen. Paard schrok van andere ruiter....

Beter voorkomen dan genezen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:50

Een paard kan struikelen, of met een speciale oefening een vertrappen.
Of als het schrikt,En het verstuikt iets ben je blij dat het paard bandages omheeft,of peesbeschermes omheeft.
Mischien moet je eens vragen aan die mensen waarom hun paarden allemaal bandages/peesbeschermers dragen.
-xxx-

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:56

Nogmaals bandage en peesjes ondersteunen de pezen niet. Ze doen meer kwaad dan goed, omdat de benen opgewarmd worden. En ik vraag me inderdaad vaak af waarom 'die mensen hun paarden allemaal bandageren of met peesje rijden' Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:01

Cerize schreef:
Nogmaals bandage en peesjes ondersteunen de pezen niet. Ze doen meer kwaad dan goed, omdat de benen opgewarmd worden. En ik vraag me inderdaad vaak af waarom 'die mensen hun paarden allemaal bandageren of met peesje rijden' Haha!

Vroeger reed ik ook altijd zonder. Maar na een paar ongelukken door buitenaf oorzaken ben ik genezen.
Ik belang van het paard heb ik nu ALTIJD wat om.

Kan mij niet vertellen dat een uurtje rijden schadelijk is voor het paard?. Ik rij al 30 jaar en al 15 jaar met peeskappen heb alleen blessures gehad zonder die dingen dan met.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:09

peesbeschermers vind ik nog te begrijpen voor de schade van buitenaf. Jammer dat ze de temperatuur verhogen wat weer niet zo best is voor de pezen maar het is wel beter dan een klap erop!
Zelf rijd ik zonder, omdat meneer een lichte peesblessure heeft en ik de temp dus niet wil verhogen, dan gaat ie alleen maar slecht lopen.
Bandages heb ik nooit begrepen, het wordt bloedheet onder die dingen (er zijn in onderzoeken temp metingen gedaan) en ze helpen niet bij schade van buitenaf. En steun? das al helemaal dikke onzin...

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:28

Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Als je bang bent dat je paard een peesblessure oploopt, dan zou je consequent moeten zijn en je paard 24 uur met de peeskappen om moeten laten staan. Een paard/pony weet meestal wel waar zijn beentjes uithangen, hoe gek zijn sprong of schrik ook is. Zijn benen zijn namelijk zijn kostbaarste bezit. Een paard hoort op 4 benen te lopen en zichzelf niet aan te tikken. Als dat wel het geval is, zou je er eens een goede hoefsmid bij moeten halen, die kan het probleem van aantikken meestal wel verhelpen. Peesbeschermes zou je dus alleen moeten gebruiken als het paard (nog) niet op 4 benen loopt (maar daar dan wel zo snel mogelijk iets aan doen) of als je veel risico neemt, bijvoobeeld bij springen of buitenritten waarbij je van de normale ruiterpaden af gaat.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:52

Cerize schreef:
Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Als je bang bent dat je paard een peesblessure oploopt, dan zou je consequent moeten zijn en je paard 24 uur met de peeskappen om moeten laten staan. Een paard/pony weet meestal wel waar zijn beentjes uithangen, hoe gek zijn sprong of schrik ook is. Zijn benen zijn namelijk zijn kostbaarste bezit. Een paard hoort op 4 benen te lopen en zichzelf niet aan te tikken. Als dat wel het geval is, zou je er eens een goede hoefsmid bij moeten halen, die kan het probleem van aantikken meestal wel verhelpen. Peesbeschermes zou je dus alleen moeten gebruiken als het paard (nog) niet op 4 benen loopt (maar daar dan wel zo snel mogelijk iets aan doen) of als je veel risico neemt, bijvoobeeld bij springen of buitenritten waarbij je van de normale ruiterpaden af gaat.

Sorry dit staat los van een hoefsmid en op 4 benen lopen en aantikken?
Trouwens meeste paarden hebben tegenwoordig zulke afwijkende been standen dus ook meer been problemen (gevolg van doorfok en slechte fok).

Ik heb een peesblessure en een schieffel overgehouden door mensen die iets naast de bak deden waardoor het paard schrok (1x thuis en 1x op wedstrijd). Mijn paard was niet de enige, De weg op ga ik bijna niet op omdat mensen geen rekening houden met een paard en geen zin heb in ongelukken (gewoon met 100 op een boerenweg inhalen enz..).

Zo vonden 2 kinderen een paar weken gelden het leuk naast de bak te gaan voetballen met de hond (tegen een niet stenen muur)?. Gevolg paard van slag dit is een best heet en sensibel paard. Gelukkig had ik wat om maar zonder was ik niet blij geweest. Heb de betreffende eigenaar erop aangesproken dat dit gewoon niet zomaar kan.

Paard staat verder normaal op stal en dan zijn de risico's veel minder. Dan schrikken ze vaak ook minder heftig dan onder het zadel hard aan het werk.

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen en dat uurtje is echt niet schadelijk (ervaring na 30 jaar paarden).

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:11

Je hebt inderdaad wel pech gehad als je paard schrikt en hij zichzelf daardoor verwond, dat komt toch niet vaak voor hoor, ze letten echt wel op hun eigen benen.
Wat doe je dan om in de wei, daar kunnen ze toch ook heel hard rennen en hele rare sprongen maken??

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:17

Nee komt idd niet vaak voor omdat de meeste mensen met wat om rijden. Denk op de 38 paarden bij ons er 1tje zonder rijdt en die gaat meestal op buitenrit. De rest rijdt allemaal met. Puur om dit soort gevallen.
Op mijn vorige stal reed ook iedereen met.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:21

Mijn paard is niet zo schrikkerig, niet onder het zadel en ook niet in het land. Voorheen reed ik dan ook niet met peesbeschermers om. Na een peesblessure (echter niet door aantikken o.i.d.) ben ik toch wat voorzichtiger geworden op dat gebied en gebruik ik ze wel, voor het geval ze zich toch eens mocht aantikken. Alleen is het nadeel van peesbeschermers dus weer dat de temperatuur nogal kan oplopen, wat weer een groter risico op blessures kan geven.. Ben er dus nog niet helemaal uit wat nu het beste is. Peesbeschermers met van die ventilatiegaatjes, of niks..

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:30

ik heb wel pees beschermers maar heb ze alleen om gehad toen ik me paard net had.
Hij tikte met zijn achterbenen zijn voorbenen aan.En had toen ook hoefijzers.En had erg vaak kapotte benen,(schaafjes en sneetjes) Maar sinds hij dat niet meer doet heb ik ze er gewoon af.vind het rot dingen om steeds om te doen.
En je paard kan zich ook verwonden in de wei dus of je ze nou met ryden om heb of neit amak geen reet uit d8 ik zelf.
Had ze dus tydelijk.

SkyMarianJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:49

Ik heb nu 1 paard waarbij ik de eerste periode peesbeschermers heb gebruikt met longeren. Die heeft enorm lange zwiebelbenen en liep nog wel eens in galop tegen de onheining op. Door de klappen op het been durfde hij niet echt lekker te lopen. Met een peesje om tot hij stabieler is gaat het prima. Verder loopt bij ons alles zonder bescherming. Ze lopen prima op hun eigen voetjes en zijn geen aantikkers.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:51

Er zijn al ontzettend veel topics over dit onderwerp geweest, zie al de links die gegeven zijn eerder in dit topic, ik denk dat je daar voldoende info uit kan halen.
Hier een slotje.