Bandages of peesbeschermers en strijklappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik je bandages of peesbeschermers en strijklappen?

Ik gebruik bandages
3 (6%)
Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen
18 (40%)
Ik gebruik niks
10 (22%)
Ik gebruik iets anders
1 (2%)
Ik gebruik ze beide
13 (28%)

Totaal aantal stemmen: 45

Carliniii

Bandages of peesbeschermers en strijklappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 14:43

Hoi iedereen,
Ik ga binnenkort een eigen paard kopen, en er is mij ter gehore gekomen dat je altijd met peesbeschermers en strijlappen moet rijden. Dit vind ik best logisch, want als je paard zichzelf een keer een klap verkoopt, zit je met de gebakken peren. Maar wanneer heb je dat bandages nodig en waarom? En hebben peesbeschermers en strijklappen de zelfde werking of een andere? Ik wil het suuuuper graag eens weten.

Groetjes MusicJs Go jij! Go jij!

Tessa

Re: Bandages of peesbeschermers en strijklappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:29

Er zijn hier al best veel topics over geweest. Je kunt het best even de zoekfunctie gebruiken Lachen

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:18

Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen! Lachen
hier zijn idd veel topics oveer!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:25

Lees maar eens het topic over de warmte die vrijkomt onder met name bandages, dan denk je wel drie keer na voor je ze gebruikt! Overigens is het kul dat je altijd met beenberming moet rijden, dit ligt helemaal aan het paard en aan wat je ermee gaat doen. Ik gebruik nooit bescherming, en ponylief heeft nog nooit kreupel gelopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:53

inderdaad, even de andere topics doorlezen Lachen

Ik gebruik ook helemaal niks, het is eigenlijk helemaal niet nodig als je paard zich niet aantikt. En bandages zijn inderdaad erg slecht omdat de pezen te warm worden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:59

Overdag gebruik ik bandages, omdat ik dan paard na paard ermee opzadel en als ik dat met peesjes doe, komt er toch veel zand tussen, wat kan gaan schuren. Bandages blijven aan de binnenkant schoner en zijn dan praktischer.
`s Avonds rijd ik mn eigen paard met peesjes, omdat ik die na het rijden kan afspoelen en een hele dag kan laten drogen.
Aan de achterbenen gebruik ik tijdens de training niks, alleen als ze strijken ofzo.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:01

Ik gebruik alleen peesbeschermers en strijplappen als ik ga springen of buitenrijden ofzo, met dressuur meestal niet.

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:28

ik gebruik alleen peesbeschermers als ik mijn paard longeer of als ik naar buiten ga.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:04

Wat een banketstaaf, ga eerst maar eens kijken of je paard zelf kan lopen zonder zichzelf te verwonden.
Bandages en peesbeschermers kunnen wél kwaad.
Dus niet gebruiken als je paard zich niet heel erg aantikt, van een klein schrammetje gaan ze echt niet dood. En een echte peesblessure wordt niet voorkomen door een peesbeschermer of bandage, eerder veroorzaakt omdat de temperaturen onder de bescherming zo hoog oplopen dat daardoor schade kan ontstaan in de pezen (ook al bekend voor het artikel in BIT)

Als je dan toch voor beenbescherming moet kiezen neem dan beschermers die zoveel mogelijk lucht doorlaten, bijvoorbeeld van Pessoa, NEW of HAF.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:19

Major heeft met rijden en longeren altijd strijklappen. Peesbeschermers draagt hij alleen bij het longeren of als hij de eerste keer dat jaar de wei in gaat. Puur voor de zekerheid, want eigenlijk heeft hij ze niet nodig.
Strijklappen heeft hij wel echt nodig.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:22

Als ik wat harder aan het werk ga met die van mij wil hij zich nog weleens aantikken.
Dus peesjes en strijklappen Vork

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:39

Ik rij bijna altijd met peesbeschermers en strijklappen.
Soms rij ik met bandages.
Hangt natuurlijk ook van je paard af, maar ik vind het zelf prettiger.
Mijn paard kan best zonder, maar kan ook nog wel eens lomp doen.

Carliniii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:00

Lenneke_ schreef:
Wat een banketstaaf, ga eerst maar eens kijken of je paard zelf kan lopen zonder zichzelf te verwonden.
Bandages en peesbeschermers kunnen wél kwaad.
Dus niet gebruiken als je paard zich niet heel erg aantikt, van een klein schrammetje gaan ze echt niet dood. En een echte peesblessure wordt niet voorkomen door een peesbeschermer of bandage, eerder veroorzaakt omdat de temperaturen onder de bescherming zo hoog oplopen dat daardoor schade kan ontstaan in de pezen (ook al bekend voor het artikel in BIT)

Als je dan toch voor beenbescherming moet kiezen neem dan beschermers die zoveel mogelijk lucht doorlaten, bijvoorbeeld van Pessoa, NEW of HAF.

Mijn paard strijkt best erg en heeft hele ruime gangen dus ik doe het nu met peesbescermers van HH. Ze heeft een tijd geleden al een flinke wond aan haar pezen gehad dus daarom. En ik ken mijn paard echt wel anders zou ik dit topic niet openen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:14

ik rij nooit met enige bescherming! Mijn paard tikte in het begin ook wel eens aan...; tjah jong paard, beetje slungelig in het begin... Als ik dan getten of bandages zou aandoen zodat ze zichzelf niet zou verwonden, gaat ze juist omdat ze zichzelf geen zeer doet aantikken... Ok je paard kan wel geblesseerd raken omdat die eens aantikt, maar uiteindelijk leren ze wel hun grenzen kennen... Ze gaan automatisch weten waar hun voorbenen zich bevinden hoor... Ik vind het gewoon slecht van je paard te gaan 'oververzorgen'... Je doet er meer kwaad mee dan goed...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:16

Ik rijd ofwel met peesjes en strijkjes.
Ofwel met drie in één beschermers.
Mijn paard tikt af en toe wel eens aan en had vroeger toen ik zonder bescherming reed wel eens wondjes.

Eens mijn vierjarige merrie weet waar haar beentjes moeten neerkomen zal ik haar zonder bescherming rijden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:50

MusicJs schreef:
Mijn paard strijkt best erg en heeft hele ruime gangen dus ik doe het nu met peesbescermers van HH. Ze heeft een tijd geleden al een flinke wond aan haar pezen gehad dus daarom. En ik ken mijn paard echt wel anders zou ik dit topic niet openen.

Gisteren schrijf je dat je binnenkort een eigen paard gaat kopen en je hebt van horen zeggen dat je altijd peesbeschermers en strijklappen moet gebruiken.
Nu zeg je dat je je paard echt wel kent (het paard dat je gisteren nog moest kopen??) en dat hij best wel erg strijkt en een tijd geleden al een flinke wond heeft gehad.

Sorry hoor, ik zou wel dom zijn, maar ik kan het niet meer volgen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:59

EvitaHitalia schreef:
Ik gebruik alleen peesbeschermers en strijplappen als ik ga springen of buitenrijden ofzo, met dressuur meestal niet.

Ik ook! En bandages helemaal niet!