Bieden bandages/peesjes écht voordeel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saltoke

Bieden bandages/peesjes écht voordeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:21

Hey

Je ziet ze bijna constant,de peesjes of bandages, in allerlei kleurtjes en motiefjes.
Persoonlijk rij ik al jaren zonder,zowel bij het springen,het dressuren en het wandelen.
Ik heb gewoon het gevoel dat het geen nut heeft.
Kan iemand me overtuigen om ze te kopen, biedt het dan werkelijk voordelen voor mijn paard ?
Myrthe

007

Re: Bieden bandages/peesjes écht voordeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:30

bandages hebben voor mij totaal geen nut zijn eerder slecht dan goed. wat betreft kleuren doe ik ook niet mee gewoon donkere kleur die makkelijk schoon te houden is en goede pas vorm heeft. ik gebruik wel peesjes en strijklappen vooral als de paarden hoefijzers hebben tegen het beschadigen vd benen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:32

bij mn paard gebruik ik peesjes omdat hijd e neiging heeft zn benen aan te tikken. mn pony heeft altijd of peesjes of bandages aan. ze heeft zwakke benen en is wat ouder.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:33

Nou, bandages draagt mijn pony niet echt veel, soms gewoon voor de lol....maar Peesbeschermers (ik heb ook crossbeschermeers voor de cross) gebruik ik toch zeker, mijn Tinker heeft eigenlijk wel genoegm sok om zonder te springen, maar omdat ik vaak parcours enz. spring, wil ik zekerheid, als er iets gebeurt met de benen, vergeef ik mezelf dat nooit!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:35

Saltoke ik overtuig je, ik ben normaal ook NOOIT van de peesjes op de wei en onder het spelen, rijden enz.. nu heeft me paard 1 schiefel maarja kan gebeuren, eigenwijs nog steeds geen peesjes, nu heeft ie er nog 1 op de anderen en dan bedenk je maar hoe blij je kan zijn als hij ze wel had omgehad Knipoog dus wees slim en doe ze gewoon om, ligt ook niet aan de tijd want binnen 2sec zitten ze, en als er wat gebeurd beschermen ze je paard echt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:36

Ik denk dat dit soort zaken je paard's benen alleen maar zwakker maken. Ik zal ze nooit gebruiken bij mijn paard, tenzij mijn DA het me aan raadt. Helaas ken ik iets teveel mensen die ze alleen maar voor het 'mooie' gebruiken (wat er trouwens mooi aan is, is mij een compleet raadsel Haha! ).

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:39

Nadya schreef:
Ik denk dat dit soort zaken je paard's benen alleen maar zwakker maken. Ik zal ze nooit gebruiken bij mijn paard, tenzij mijn DA het me aan raadt. Helaas ken ik iets teveel mensen die ze alleen maar voor het 'mooie' gebruiken (wat er trouwens mooi aan is, is mij een compleet raadsel Haha! ).

maar dan heb je het over bandages toch?

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:41

Ik had ze. Voor ponykamp omdat we dan de bossen ingingen en daar vaak takken waren en we ook wel eens over een lage vaste hindernis sprongen. Verder heb ik bandages maar die gebruik ik een keer per jaar ofzo en soms als ik naar wedstrijd moet rijden (we hebben geen trailer) dan doe ik ze wel eens om om de benen schoon te houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:41

_Sammy_ schreef:
Nadya schreef:

maar dan heb je het over bandages toch?

Nee hoor, bij ons staat bv. een meisje van 14 die haar pony veel te grote peesjes om doet. We hebben er al zo vaak iets van gezegd, maar zij vindt het mooi en is te beroerd om dan tenminste nog passende peesjes te kopen.
Bandages worden idd wel meer gebruikt voor het 'mooie', dat wel, ja.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:49

totdat er wat gebeurd precies op alle 2 de benen waar normaal de peesjes zitten, en het tegen konden houden Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:57

_Sammy_ schreef:
totdat er wat gebeurd precies op alle 2 de benen waar normaal de peesjes zitten, en het tegen konden houden Scheve mond

Dus jij wilt zeggen dat je te grote peesjes goed keurt??? Terwijl ik elke dag aan moet zien dat het beestje er last van heeft? Hij heeft al van alles, maar ja, ik snap wel waarom als ik zie hoe hij gehouden wordt. En ik ben bij ons niet de enige die dat ziet. Maar ja, ik kan er helaas weinig aan doen, want ik heb het al een paar keer tegen de desbetreffende tiener gezegd.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:59

er zijn mensen die kopen het voor het mooie, jammergenoeg is het daar absoluut! idd niet voor! zielig voor dat beestje idd!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:02

Ik gebruik peesjes bij bijna alles omdat hij zijn hoeven tegen zijn benen schopt. Het wordt gelukkig al minder maar in het begin was het echt erg..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:03

Oh Sammy, gelukkig, ik was even bang dat je het ok vond....
Kijk, als een paard zichzelf verwondt, dat vind ik ook een ander verhaal natuurlijk.
Maar dit pony'tje loopt met van die grote flappen rond en het is niet om aan te zien. Echt zo zielig!!! Verdrietig

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:06

haffilover schreef:
..Verder heb ik bandages maar die gebruik ik een keer per jaar ofzo en soms als ik naar wedstrijd moet rijden (we hebben geen trailer) dan doe ik ze wel eens om om de benen schoon te houden.

Dit vind ik ook de enige goede reden om bandages te gebruiken! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:07

Bandages zie ik niet echt zitten, vind ik echt voor het mooi of voor paarden die licht strijken.

peesberschermers gebruik ik wel
zeker met een buitenrit of springen.
daar een misstap en het achterbeen zit op de pees.
Dat gebruik ik dus net zoals je een cap gebruikt, hopelijk niet nodig, maar beter voorkomen dan genezen Lachen

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:22

Peesjes en strijklappen doe ik om, als 't paard stressig is en hij met zn benen gaat schuren tegen elkaar en met zn hoeven tegen zn benen schopt. En bij buitenritten omdat ik een xtje heb gezien dat een tak een paard zn been helemaal openhaalde.. zaten van die doorns aan. Ook bij springen kan het handig zijn, ik draag ze dan lang niet bij elk paard, maar als ik weet dat ie nog wel eens de balk raakt of dat het paard druk wordt van springen en hij daarbij zn benen aantikt.
ik denk niet dat 't de benen zwakker maakt eigenlijk, anders zou dat toch wel meer bekend zijn?
Bandages zijn alleen mooi denk ik, maar verders zie ik daar 't nut niet zo van in.. Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:24

Bij mensen is het namelijk wel zo dat als je veel laarzen en hoge schoenen draagt, je enkels zwakker worden. Ik ben nogal een laarzenfreak en heb ook geen sterke enkels. Heb ik destijds van mijn arts gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:25

Maar dat komt omdat wij de spieren slapper maken, toch?
dat lukt bij een paard niet Lachen

Verder ga ik er van uit dat meeste hun paard buiten het rijden om gewoon zonder hebben staan Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:26

ik wil bandages gaan gebruiken achter omdat ze strijkt en omdat er geen strijklappen in haar maat zijn (mini shet met dunne pootjes)
moet alleen nog even bandages halen

xash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:31

Bandages weet ik niet veel over, maar peesberschermers zijn voor het strijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:32

runningkawa schreef:
Maar dat komt omdat wij de spieren slapper maken, toch?
dat lukt bij een paard niet Lachen

Verder ga ik er van uit dat meeste hun paard buiten het rijden om gewoon zonder hebben staan Lachen

Maar als je nou altijd rijdt met peesjes, dat is toch niet goed? Mijn staleigenaresse die toch al zo'n 40 jaar in de paarden zit en al lang in de wedstrijdsport meedraait, zei het zelf van de week, dat het paardje zwakkere benen zou hebben van al dat peesjesgebruik (en het vele op stal staan ook trouwens, maar dat denk ik zelf Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:35

Nee dat geloof ik niet Nadya
ze rennen nog genoeg tijd rond zonder Lachen
Verder denk ik niet dat 600 kg (en op momenten van landing veel meer kg) dat een peesbeschermer daar iets aan kan doen. Stukje kunsstof dat niet eens heel strak zit (als je het goed omdoet)

Kijk bijv tineke bartelsmr ijd ook altijd met peesbeschermers, geloof niet dat ze dat zou doen als haar dure paarden waar ze zo dol op is daar schade van zouden ondervinden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-07 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Ik gebruikt alleen peesjes met springen, en als ik zie hoe die beschadigd zijn ben ik blij dat ik ze gebruik. Sigaar

Keet

xash schreef:
Bandages weet ik niet veel over, maar peesberschermers zijn voor het strijken.

lees even goed wil je?
er zijn geen pees beschermers/strijklappen in haar maat

buiten dat helpen STIJKlappen voor het strijken
peesbeschremers zitten om de VOORbenen en zijn tegen het aantikken door de achterbenen
STIJKEN is dat ze met de kogels van de ACHTERbenen langs elkaar strijken