Bandageren goed of slecht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Bandageren goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:00

Hoi, ik heb het altijd mooi gevonden, een paard met mooie kleurrijke bangages, maar mijn vraag is dus of het eigenlijk wel nu heeft ? :Y)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:01

Het heeft totaal geen nut en werkt eerder averechts omdat je de pezen oververhit terwijl er amper bescherming wordt geboden. complete onzin dus. Het is vooral voor de show.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:02

Hier zijn veel discusies over.
Het heeft zijn voor-en nadelen volgens mij, maar de laatste tijd ben ik gestopt met bandageren.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:05

MLoeser schreef:
Het heeft totaal geen nut en werkt eerder averechts omdat je de pezen oververhit terwijl er amper bescherming wordt geboden. complete onzin dus. Het is vooral voor de show.

ok :# , dus peesbeschermers kan je dus beter in de plaats gebruiken ? (sorry ik ken er niet zoveel van) :P

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:07

Ja, peesbeschermers zijn beter.

Onder bandages kan de temperatuur heel hoog oplopen en dat is slecht voor de pezen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:08

peesbeschermers hebben een harde kap die de druk over een groter gebied verspreiden als een paard zich aantikt. Daarnaast kan je steeds vaker peesjes kopen met vertilatiegaatjes. Dat heeft wel mijn voorkeur als beenbescherming al nodig is, maar dat is het ook niet altijd!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:10

Hier zijn inderdaad al een aantal "verhitte" discussie's over. Ga maar eens zoeken via de zoekfunctie :D .

Ik gebruik het beide, peeskappen, 3 in 1 beschermers en bandages (wel met onderlappen). Voor springen zou ik wel voor peeskappen gaan.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:10

oké bedankt *D

xTweetyx

Re: Bandageren goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:24

ik had het er laatst over met mensen
dat is een dressuurstal, en maken paarden zadelmak en rijden minimaal tot Z.

die zeggen dat je het beste met bandages kan rijden, die verdelen de druk over het gehele been, dus meer steun,

een peesbeschermer doet het alleen aan de achterkant, en zorgt ervoor dat die kant dus erg warm word,
als je een pony hebt met witte benen, zie je ook als hij het heel warm heeft gehad, daar van die plekken die donker zijn,door het zweet,

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:28

Bandages bieden geen enkele steun.

Een voorbeeld: jij hebt je pols gebroken. Die pols wordt gebandageerd zodat ie niet naar links en rechts kan bewegen. Hee... dat helpt!

En dan trekt er iemand aan je hand. Hee... dat doet ZEER!

Zo werkt het precies met bandages. Die pezen lopen in de lengte. Het heeft geen enkel nut om daar iets omheen te draaien.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:32

xTweetyx schreef:

die zeggen dat je het beste met bandages kan rijden, die verdelen de druk over het gehele been, dus meer steun,

een peesbeschermer doet het alleen aan de achterkant, en zorgt ervoor dat die kant dus erg warm word,
als je een pony hebt met witte benen, zie je ook als hij het heel warm heeft gehad, daar van die plekken die donker zijn,door het zweet,

zelf bandageer ik nooit maar om te springen doe ik men halfstalpaard toch wel peesbeschermers aan :)
Maar ik was het (misschien) wel van plan om te bandageren maar eerst wilde ik toch wel de mening weten van mensen die er toch wel veel van kennen (want ik ken er niet zoveel van) :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:34

Klopt Abeltje77, dan kun je het beste helemaal niets om het been doen, want een peesbeschermer helpt daar ook niet voor. Maar voor aantikken helpt het wel degelijk en voor springen zijn peeskappen dan ook het meest geschikt. Een bandage voor dressuur biedt genoeg bescherming voor aantikken (mits met onderlappen).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:38

setteke schreef:
Klopt Abeltje77, dan kun je het beste helemaal niets om het been doen, want een peesbeschermer helpt daar ook niet voor. Maar voor aantikken helpt het wel degelijk en voor springen zijn peeskappen dan ook het meest geschikt. Een bandage voor dressuur biedt genoeg bescherming voor aantikken (mits met onderlappen).

Voor aantikken zou ik ivm de warmte die bandages genereren ook liever iets anders gebruiken.

Maar mijn reaktie was ook echt op het 'steun geven' gericht. Hoe vaak hoor je dat wel niet: ik bandageer voor de steun. Dat is dus gewoon echt onzin, maar volgens mij is bandageren zo'n ding in paardenland: 'iedereen doet het dus het zal wel goed zijn'.

Dat je bandageert omdat je het oprecht beter vind ivm aantikken, of omdat je het gewoon erg mooi vind. Tja. prima, vooral doen. Mijn keus zou het niet zijn, maar dat hoeft ook niet.

Maar die onzinreden 'voor steun'....
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 17-10-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:38

setteke schreef:

hij tikt idd zijn benen soms aan dus daarom wou ik dus weten of bandages er wel nut voor hebben, bedankt :)

ladylayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:13

Als je goed bandageert heeft het zeker wel een functie...
Katoen ademt, dus als je katoenen onderlappen hebt en daarover katoenen bandages, of fleece werkt super.
Ik ben juist gaan bandageren omdat de benen juist eronder droog blijven door de ademende werking.
Met peesbeschermers zijn de benen juist nat, naar een intensieve training.
Logisch, het is neopreen en plastic...lekker broei effect en totaal niet ademend.

En met onderlappen en bandages is het zeker dik genoeg dat het tikken opvangt, anders zou men er ook niet mee rijden.
Uiteraard met springen etc. wel peesbeschermers, die klappen zijn heel harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:39

xTweetyx schreef:

Waarom heeft een gezond paard steun nodig dan? lijkt mij een beetje raar.
Een hardloper heeft toch ook niet standaard steun kousen aan? vorige week nog de marathon gezien hier in eindhoven. En maar een enkeling die iets om had(en dat waren dan niet eens de winnaren).

Ik vind steun dus echt een zinloos argument

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:43

Ik verbaas mij altijd over hoeveel mensen standaard met bandages rijden. Er is een tijd terug een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat de kans op blessures veel groter is met bandages dan zonder. Ik houd het dus mooi op peesbeschermers, alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik voor de foto alleen een uitzondering maak.

vallbeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:47

Ik gebruik alleen bandages als ik een keer leuke foto's wil..
Verder rijd ik helemaal 'bloot' en mocht ik het bos in gaan of springen doe ik peesbeschermers en springschoentjes om.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:15

ik gebruik beide, meestal peesbeschermers omdat ik dit makkelijker vindt maar met mooi weer ook wel Bandages. voor mijn gevoel beschermt het beide. heb alleen meestal de bandages alleen om de achterbenen omdat ze langer zijn dan peesbeschermers en dus meer beschermen.

maar ik kleed de benen volgens mijn ouders toch teveel aan, rij eigenlijk nooit zonder bescherming! :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:21

Abeltje77 schreef:
Bandages bieden geen enkele steun.

Een voorbeeld: jij hebt je pols gebroken. Die pols wordt gebandageerd zodat ie niet naar links en rechts kan bewegen. Hee... dat helpt!

En dan trekt er iemand aan je hand. Hee... dat doet ZEER!

Zo werkt het precies met bandages. Die pezen lopen in de lengte. Het heeft geen enkel nut om daar iets omheen te draaien.

Ja, er wordt er altijd aan mijn paard zn benen getrokken als ik aan het rijden ben :j

Beetje domme vergelijking, vind je niet?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:23

Peesbeschermers als je rijdt.
Bandages voor de ererondes!!!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:23

Johanna59 schreef:

Dat is jouw mening, hoop ik :D Zoveel ererondes voor dressuurpaarden zijn er niet meer en springpaarden hebben bijna altijd al peeskappen om ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:25

setteke schreef:
Johanna59 schreef:

Dat is jouw mening, hoop ik :D Zoveel ererondes voor dressuurpaarden zijn er niet meer en springpaarden hebben bijna altijd al peeskappen om ;)

Idd bandages met springen zijn levens gevaarlijk. En te veel werk om om te doen voor een ere ronde

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:30

al de geruchten die de ronde doen over he oververhitten van bandages kloppen natuurlijk ergens wel,
maar zolang je rijdt kan dit echt geen kwaad...
je moet ze natuurlijk geen hele dag aanlaten.
en zoals hier al gezegd heeft een goed aangebrachte bandage zeker wel een functie!
peeskappen zijn ook niet slecht, maar deze ventileren zeker niet beter en verwarmen ook maar dan enkel achteraan...
en zoals veel mensen denken helpen peeskappen NIET bij het springen tegen tikken!
wel bij strijken
springen met bandages kan, mits heel goed en veilig aangebracht (best met stukje tape rond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:33

TurtleLove4 schreef:
al de geruchten die de ronde doen over he oververhitten van bandages kloppen natuurlijk ergens wel,
maar zolang je rijdt kan dit echt geen kwaad...
je moet ze natuurlijk geen hele dag aanlaten.
en zoals hier al gezegd heeft een goed aangebrachte bandage zeker wel een functie!
peeskappen zijn ook niet slecht, maar deze ventileren zeker niet beter en verwarmen ook maar dan enkel achteraan...
en zoals veel mensen denken helpen peeskappen NIET bij het springen tegen tikken!
wel bij strijken
springen met bandages kan, mits heel goed en veilig aangebracht (best met stukje tape rond)

Dat is de vreemdste uitspraak die ik in tijden heb gehoort :+ :7

Juist met rijden zijn die dingen een probleem! zodra een paard beweegt komt er warmte vrij. En juist omdat die niet weg kan word het been over verhit!

neem je een paard een dag mee op de trailer en doe je ter bescherming bandages om. Kan dit natuurlijk veel minder kwaad. Dan beweegt het paard namelijk veel minder.

Verder zijn er genoeg peesbeschermers op de markt die wel ventileren! zoals leren met een leren voering. Of speciale ventilerende