Veroorzaakt peesbescherming peesblessures?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij je paard met peesbescherming?

ik rijd (bijna) altijd met bescherming om, mijn paard heeft nog nooit last van een blessure gehad
107 (50%)
ik rijd (bijna) altijd met bescherming om, mijn paard heeft wel eens een blessure opgelopen
28 (13%)
ik rijd enkel tot nooit met bescherming, mijn paard heeft nog nooit last van een blessure gehad
61 (28%)
ik rijd enkel tot nooit met bescherming, mijn paard heeft wel eens een blessure opgelopen.
15 (7%)

Totaal aantal stemmen: 211

_Bitje_

Veroorzaakt peesbescherming peesblessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:36

hallo, :)
nou wil ik er toch wel wat meer van weten, aangezien mijn pony vorig jaar ook een peesblessure heeft opgelopen
en dit graag wil voorkomen. Wat zijn jullie ervaringen met jullie paard met blessures en draagt je paard regelmatig bescherming om
zijn benen?
en vinden jullie dat de kans groter is dat een paard een peesblessure krijgt, wanneer hij bescherming om de pezen draagt?

De poll vind ik ook wel redelijk belangrijk, aangezien die een klein schema-tje geeft :)

ik ben benieuwd naar jullie ervaring en meningen,
gr. lotte :D

sharonalover

Re: Veroorzaakt peesbescherming peesblessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:38

ik heb gestemd op mijn paard heeft altijd bescherming om en wel eens een blessure opgelopen.

maar door die blessure moet hij elke dag bescherming omhebben ;)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:40

Ik gebruik peesbeschers, als bescherming voor een klap van bijv. het achterbeen, als hij nogal gek doet. Mijn paard heeft (voor zover ik weet) eigenlijk nog nooit een blessure gehad, maar heb toch liever peesbeschermers om voor de zekerheid. Lijkt me niet dat peesbescherming peesblessures veroorzaakt, tenzij je echt van die hele dichte bescherming hebt (zoals bandages etc). Daaronder wordt het vaak nogal warm, wat de kans vergroot op peesblessures.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:49

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:58

Zulke heb ik ook, en die zijn prima vind ik zelf :j

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:03

Ik rijd nu haast nooit met bescherming, maar ik moet heel nodig toch is peesjes aan gaan schaffen, vind ik wel zo veilig :j
3 in 1 beschermers zijn al helemaal mooi :)
Met springen zou ik het wel altijd doen, deed ik wel me tmijn vorige pony, heb met deze nog nooit gesprongen.
Laatst bijgewerkt door Emma op 09-05-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:04

ik rij alleen met springen en soms met dressuur met bescherming maar het is alleen maar veiliger ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:06

Ik doe alleen met springen en cross bescherming om. Met dressuur is het niet nodig. Dan kijkt hij maar mooi uit waar hij zijn voeten neer zet.
Mijn paard heeft ook nooit blessures

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:44

Ik rijd altijd met Beenbescherming. :j
nog nooit een blessuure gehad. :n
op buitenrit met springschoenen ook nog.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:13

emjam schreef:
Ik rijd nu haast nooit met bescherming, maar ik moet heel nodig toch is peesjes aan gaan schaffen, vind ik wel zo veilig :j
Met springen zou ik het wel altijd doen, deed ik wel me tmijn vorige pony, heb met deze nog nooit gesprongen.

3 in 1 is 3 keer niks :+ Vind ik dan. Bieden echt niet meer bescherming als een bandage. bovendien zijn die dingen stikduur, voor dat geld kun je een hele mooie verkoelende stevige beschermer kopen. Dan denk ik trouwens aan de gewone standaard beschermer, dus niet de piaffe evo met extra versteviging ofzo, die bieden natuurlijk wel bescherming

Ik rijd ook altijd met peessies. Ze ondersteunen de pees ook, dus het lijkt me wel verstandig ze na een blessure aan te schaffen ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:16

Ik heb zelf van BR of scapa, 3 in 1 vind ik net een sauna dus dat vind ik niks. Net als HH peesjes, die zakken af :P.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:19

Rij nooit met bescherming en zal het ook nooit gaan doen mij is altijd geleerd dat juist door bescherming de benen zwakker worden.
En heb ook nooit doordat ik niet met bescherming rijd, paarden met blessures gehad.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:24

de meeste paarden die ik rijd doe ik meestal wel bescherming om, om dezelfrde reden dat ik zelf een cap op zet en in de auto een gordel draag ... je-weet-maar-nooit

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:26

Nooit bescherming, ook niet met sprongetjes en nog nooit blessure. :)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:29

blessures mét bescherming, maar ook blessures zónder bescherming...

Saartje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:30

Heb ze ook niet altijd om.
Ze heeft ook nog nooit blessure gehad.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:32

Hyposjuhhh schreef:
emjam schreef:

3 in 1 is 3 keer niks :+ Vind ik dan. Bieden echt niet meer bescherming als een bandage. bovendien zijn die dingen stikduur, voor dat geld kun je een hele mooie verkoelende stevige beschermer kopen. Dan denk ik trouwens aan de gewone standaard beschermer, dus niet de piaffe evo met extra versteviging ofzo, die bieden natuurlijk wel bescherming

Ik rijd ook altijd met peessies. Ze ondersteunen de pees ook, dus het lijkt me wel verstandig ze na een blessure aan te schaffen ;)

welke peesbescherming heeft jou paard en welke vind je dan wel goed en geschikt :j
en welke maken de pees het minst óververhit weet jij dat ? :)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:36

Ik rij altijd netjes met bescherming om en mijn paard heeft al wel een keer een peesblessure gehad, maar is ontstaan of op de vrachtwagen of omdat hij zich verstapte met van de klep af komen. Ik heb bijna alleen die br beschermers die jij laat zien(of het model eskadron flexisoft), voor de voor en heb ze ook voor de achterbenen, rij met mijn zware dressuur trainingen soms met de Action 3 in 1 beschermers(deze worden over het algemeen net zo warm als de br beschermers, de oude types met de fel blauwe binnenkant blijft nog net iets koeler) of heel soms met acryl bandages(deze worden wel warm, maar fleece bandages worden veel warmer).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:37

rij bijna altijd met bescherming en heeft al wel eens blesure opgelopen vorig jaar een dikke pees.

rij heb altijd met 3-1 beschermers van peesbeschermers krijgt hij witte plekken. rij alleen zonder bescherming op wedstrijd maar thuis en op buitenritten altijd rondom bescherming(achter heeft hij wel peesbeschermers) ook strijkt hij achter wel eens.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:41

Mijn pony heeft al 12jaar bescherming om..
Elke dag weer.
Zowel los, als in de stapmolen en ook onder het zadel.
Nog nooit 1 blessure gehad die daarvan afkomstig is..

Wel werd hij elke dag met peesbeschermers gereden, en alleen met bandages op bijv. hengstenshows e.d.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:20

_Bitje_ schreef:
Hyposjuhhh schreef:

welke peesbescherming heeft jou paard en welke vind je dan wel goed en geschikt :j

Leer is een natuurmateriaal dus dat laat vrij veel hitte door. Cooling Down beschermers schijnen ook erg fijn te werken! Heb ik verder eigenlijk geen ervaring mee :o Leren heb ik van Prestige, maar die van Norton (leer gevoerd) lijken me ook erg fijn :D

Ik gebruik zelf trouwens ook best veel BR, Pagony peesjes zijn ook fijn, de strijklappen zakken af, de peesjes van de boerenbond blijven ook vrij goed zitten, al is de kwaliteit van het elastiek volgensmij niet zo goed. Prestige is natuurlijk een superbeschermer! Echt niks op aan te merken, ik heb die van mij van een kennis overgekocht, wat ze ook nog wel betaalbaar maakte :P
Laatst bijgewerkt door x_Milou op 09-05-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:23

Hyposjuhhh schreef:
_Bitje_ schreef:

Leer is een natuurmateriaal dus dat laat vrij veel hitte door. Cooling Down beschermers schijnen ook erg fijn te werken! Heb ik verder eigenlijk geen ervaring mee :o Leren heb ik van Prestige, maar die van Norton (leer gevoerd) lijken me ook erg fijn :D

Die van norton(leer gevoerd) heb ik hardstikke fijn!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:50

Ik heb de dalmar speed. Benen komen er niet nat bezweet onderuit bij warm weer. Ze hebben speciale cooling gaten aan de zijkant en het materiaal aan de binnenkant komt uit de autoracesport.
Oververhitting is heel erg slecht voor de pezen. Daarnaast zijn te zware peesbeschermers ook niet goed. De dalmar zijn super licht!

Afbeelding

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:54

Ik rijd nooit met bescherming,Melody heeft goede sterke pezen en nog nooit problemen gehad.Enkel op de trailer krijgt ze transportbeschermers op.

Heb ooit gehoord dat als je de pezen ondersteunt ze zelf zwakker worden maar of dat waar is weet ik niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:32

MelodyT schreef:
Ik rijd nooit met bescherming,Melody heeft goede sterke pezen en nog nooit problemen gehad.Enkel op de trailer krijgt ze transportbeschermers op.

Heb ooit gehoord dat als je de pezen ondersteunt ze zelf zwakker worden maar of dat waar is weet ik niet..

Ja dit is waar. Peesbeschermers hebben dit niet heel erg. Maar bandages wel. Een bandage is namelijk vergelijkbaar met een steunkous voor mensen.