het 100ste topic over bandageren...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

het 100ste topic over bandageren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 18:03

Jajajaja, ik heb hier al zoveeeeeel topics over gelezen waar helaas niet echt andwoord op word gegeven, op het internet opgezocht & op youtube gekeken maar niks geen filmpjes ofzo over bandageren. :') nou was mijn vraag, wie kan het mij in stapjes uitleggen of er het liefste een filmpje van maken :D ?
ben zowizo voorlopig niet van plan ze te gebruiken maar om het te leren lijkt me leuk! ik heb zelf een pony maar nog nooit gebandageert. Ook moet ik dit ooit eens toepassen met mijn stage / misschien vervolgopleiding.

Reacties over vraag het andere dit en dat hoef ik dus niet. ik gebruik vrijwel alleen peesbeschermers of niets.
ik heb een setje liggen, gezien ik het absoluut niet kan zal ik het graag willen leren. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:46

Bandageren is niet moeilijk, als je weet hoe het moet.

Eerst doe je onderlappen om het been heen, het overlappende gedeelte moet naar achter wijzen en aan de zijkant van het been komen.

Dan op driekwart van het been de bandage er om heen en je wikkelt de bandage er altijd buiten om omheen, dus aan de buitenkant van het been gaat de bandage naar achter.

Over het gehele been verdeel je de bandage gelijk matig en altijd aan de voorkant 'strak' trekken, nooit bij de pees.

Je gaat tot de spoor van he tbeen (soort zwilwratje op de kogel, waar het 'sokje' zeg maar zit) en daarna weer omhoog. Goed verdelen zodat je einde van de bandage boven aan op het been zit. Klittenband vast maken en klaar.

Het is vooral heel erg veel oefenen, alles gelijkmatig verdelen, niet te strak trekken en niet te los. Zorg er ook altijd voor dat de onderlappen glad zitten en dus geen vouwen (ook da bandage)

Ik zal eens kijken of ik het eens kan filmen. :)

Paintlinger

Re: het 100ste topic over bandageren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:54

Deze is redelijk duidelijk vind ik.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:06

De uitleg van Quir, en het filmpje van Paintlinger spreken elkaar wel tegen....

Over de richting van bandageren, en het omvouwen van de onderlappen.

Dacht zelf ook altijd dat de uitleg van Quir de juiste was... naar achteren aan de buitenkant van het been...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:15

Nou je het zegt......

Maar waarom is het zo belangrijk in welke richting je het doet (ik bandageer praktisch nooit).....

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:29

ik heb geen idee, ik gebruik alleen op 5 december rode bandages bij mijn schimmel :D.

Je zou zeggen: de sluiting van peesbeschermers wijst ook altijd naar achteren, aan de buitenkant van het been. Maar waarom dat voor bandageren ook zo moet zijn... ??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:43

Je bandageert altijd buiten om, omdat het paard dan de bandage niet los kan tikken met het andere been. Als er een dubbele klittenband sluiting er om heen zit, maakt het verder niet veel uit. Alleen stel dat de sluiting aan de binnen kant van het been terecht komt, kan het paard deze niet lostikken, wel als je andersom badageert. :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:47

Oh oke, dus qua bloedsomloop ed maakt het niet uit.
Het is alleen omdat het waarschijnlijk beter blijft zitten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:50

Wat betrefd het filmpje (wat ik nu aan het kijken ben), ik vind dit meer een bandage alla stalbandage. De bovenkant gaat te ver door, de knie zit te ver in de bandage en aan de onderkant had deze nog 1 slag verder gemogen, je ziet hier wel duidelijk het 'spoortje', dat is de rand van de onder kant van de bandage.

Ook komt de onderlap aan boven en onderkant er nog onderuit, dit is wel zo bij stalbandages, maar niet bij werkbandage dus voor het rijden. Daar en tegen is de elastische bandage wel weer een werkbandage, de echte stalbandage zijn van fleece zodat deze niet kunnen afknellen.

Opzich, het filmpje is voor bandageren algemeen niet slecht, maar niet echt representatief voor een 'werkbandage', dus niet om mee te rijden.

@ Paintlinger, dat is inderdaad de juiste conclusie, mbt de bloedsomloop is het aan trekken van de bandage op de voorkant van het been en niet aan de achterkant of zijkant. Wat echter op het filmpje ook aan de zijkant gedaan wordt, wel minder erg als de achterkant. Verder kan je de pees verplaatsen en dus teveel druk op uitoefenen als je aan de achter kant strak trekt. :)

arsiana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:55

mij is altijd verteld dat je de verkeerde spieren ondersteunt als je langs de verkeerde kant bandageert,
omdat je dan op een andere plaats aantrekt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:58

Nee hoor, op het paarden been zitten de (pezen) spieren, voornamelijk aan de achter kan het van het been en binnen in. De kant waar op je bandageert is inprinciepe niet zo heel belangrijk, als je maar oplet voor op het been de bandage strak te trekken en buiten om bandageert als je geen extra sluiting er om heen doet. :)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:59

Ik bandageer altijd dezelfde kant op, dus niet langs buitenkant, maar alle vier benen hetzelfde, omdat dat de enige manier is waarop ze alle vier even strak komen te zitten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:00

Saswes: Ik denk dat dat meer aan de oefening ligt. :D
Ik had het voorheen ook, maar nu zie je echt geen verschil meer tussen de vier bandages, wel zitten bij mij alle sluitingen netjes naar achteren gericht zodat ze niet los tikken. Ik doe er geen extra klittenband bandje omheen. :)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:03

Misschien is dit wat?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:07

Op zich een best nette manier van bandageren. Zo hoort het ook, alleen die V onderaan. Dat is allemaal heel leuk een aardig en is ook goed, maar zorg wel dat de bovenkant dan ook op het been vlak blijft. Dat is hier niet het geval en dus ontstaan er plooitjes.

Verder is dit een best goed filmpje.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:13

Ik heb er zelf verder ook geen verstand van, maar ik dacht misschien heeft ze daar wat aan.
Maar met plooitjes bedoel je de bandage waarvan de randjes niet meer aansluiten op het been?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:15

Even over de bandages op het eerste filmpje. Die hebben een ander soort sluiting, waardoor andersom gebandageerd moet worden om de sluiting naar achteren te laten wijzen aan de buitenkant van het been ;) Vandaar dat er niet buitenom, maar binnenom gebandageerd wordt.

arsiana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:23

Die V had ik ook nog nooit gezien, maar lijkt me wel handig.
Want als je bandage niet zo goed meerekt en je doet het gewoon recht bij de kogel, dan zit de bandage aan de voorkant (waar de V zit) vaak nogal los.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:25

Jeetje dankjullie wel allemaal! :D Erg leerzaam :j ik heb een setje bandages in mijn profiel staan :) zou ik daar echt pérse onderlappen voor moeten gebruiken denken jullie :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:27

Onderlappen zorgen wel voor mooier resultaat, als je fleece bandages hebt is het niet echt nodig. Bij elastische bandage zeker onderlappen!

Edit: Voor zover ik kan zien, zijn ze elastisch. Dus dan kan je echt niet zonder onderlappen bandageren. ;)
Laatst bijgewerkt door Quir op 17-01-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:28

wij hebben ook onderlappen, maar dan lijken het net worstenbeentjes! Wat voor lappen bevelen jullie aan? Hebben jullie mischien een linkje ofzo :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:29

Eskadron!!! Dat zijn zo'n fijne onderlappen, ik heb er ook van BR (lijken heel veel op die vanEskadron en zijn een stúk betaalbaarder).

Dat zijn van d ie onderlappen met van die ribbels/luchtkanaaltjes. Zal even een foto zoeken. :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:31

oke badankt!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:32

Van BR, heelhandig met klittenbandjes:
Afbeelding

En van Eskadron:
Afbeelding

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:32

Ok. het lijkt mij zonder onderlappen juist mooier...

je kunt toch ook onderlappen maken ? hoe doe je dat ookal weer, las dat ergens :)