Bandages.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij een voorstander van bandages ?

nee,absoluut niet !
18 (22%)
nee,maar heb er ook niks tegen dat anderen het gebruiken
15 (18%)
ja en nee,...ik gebruik ze soms,maar heb er verder niks mee
27 (33%)
ja,ik gebruik ze best vaak
12 (14%)
ja, ik gebruik ze enkel eens
9 (11%)

Totaal aantal stemmen: 81

_Bitje_

Bandages.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:39

hallo,
ik weet niet of het hier goed staat, maar geloof het wel :))

Laatst was ik in een (ruiter)boek aan het kijken en daar stond in:
Citaat:
Bandages word vandaag de dag veel gebruikt,het staat mooi maar
bied verder geen bescherming,sterker nog, de pees kan oververhit raken.
Het kan tussen de pees en de bandage wel.... graden worden (weet niet meer hoeveel het was :'))

terwijl, toch vrijwel iedereen...bandages in de kast heeft liggen?
En is het echt zo...dat je er een pees mee kan mollen?
en wat vinden jullie van deze stelling en wat is jullie mening?

Mijn mening:
Tja, heb verder geen bandages :D
ik heb echter wel peesbeschermers, die zullen wel net zo hard een pees vermollen nu ik dit gehoord heb :oo
Ook hoor ik mensen die verder het helemaal met deze stelling eens zijn en die zelf zo nu en dan toch met evt.
peesbeschermers en of bandages rijden...
TJA...wat moet ik geloven?

Gr. Bitje

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:02

moeilijk.
Zelf heb ik nog nooit geconstateerd dat een pees oververhit is geraakt. Ook niet in mijn omgeving.

Wat mij is geleerd is dat een bandage ter ondersteuning dient van de pees. Niet beschermend.
Ik gebruik hem zelf dan ook wel eens. Vooral bij zwaarder werk, of aan de longe.

De kogelbeschermer heb ik wel altijd om. Mijn paard stijkt.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 06-12-09 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:04

Ik gebruik ze alleen ter ondersteuning als ik in een zware bak rijd. Ook zou ik ze gaan gebruiken als m'n paard zou strijken oid, maar heb er verder geen problemen mee.
Over de temperatuur? Heb jij geen thermosokken ofzo? :+ ga er maar eens een aantal keer stuk mee rennen. Het kan er erg warm tussen worden, maar heb jij wel eens iemand gezien met een blessure omdat hij 'zweetvoeten' had? (heel krom omschreven) :+

_Bitje_

Re: Bandages.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:07

maar een zweetvoet kun je vergelijken met een hoef..
geen pees :+

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:15

Heb idd. ook wel gehoord dat door bandages idd. de benen erg heet kunnen worden, en dat het niet goed zou zijn, als je zel eraf haalt zouden ze dan weer te snel afkoelen. heb ook gehoord dat dit door gebruik van onderlappen wel veel minder is. Sjaaa...wat is waarheid? I don't know! ik gebruik ze zelf bijna nooit, alleen idd. voor het mooie, en dan ook alleen voor een fotoshoot. ik zie de toegevoegde waarde er idd niet zo van.

denk dat peesbeschermers weer ander verhaal is. is ook heel ander materiaal meestal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:18

bij gebruik van beenbescherming loop je altijd het risico van het oververhitten van de pezen, tenzij je speciaal voorgevormde beschermers met "verluchtingsgaten" neemt. Maar volgens mij heb je dan weer meer kans op schuren etc.
Ik weet wel dat fout bandageren meer schade kan aanrichten dan voorkomen, bandages alleen nut hebben ter onderszteuning van de pezen als je ook de kogel V-vormig "inpakt".
Zwakke pezen dien je te "sterken" door veel stap en drafwerk rechtdoor op harde ondergrond.
Als je toch met bezcherming wil rijden, dien je tot 15 minuten met koud stromend water te koelen om de pezen tot binnenin te koelen.

Dus ik geb ruik nooit beenbeschermers op wandeling of bij galopwerk of gewoon dressuurmatig losrijden (vwnw)
peesbeschermers of 3-in-1 beschermers voor de zijgangen en keertwendingen en uiteraard peesbeschermers voor het springen. Na gebruik van beschermers ga ik de bene wel enkele minuten afspoelen met koud water.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:20

Okee zweetbenen dan :+
Ach, ik ben pas voorstander van Bandages als diegene weet hoe hij/zij ze om moet brengen. Veel brengen het veel te strak aan waardoor het gaat knellen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:20

duidelijk uitgelegd petitparis :)
dankje :D

Verder is ieder zijn mening belangrijk!! :))

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:22

Ploegie19 schreef:
Okee zweetbenen dan :+
Ach, ik ben pas voorstander van Bandages als diegene weet hoe hij/zij ze om moet brengen. Veel brengen het veel te strak aan waardoor het gaat knellen.

maar dat heeft nog steeds niks met warme kousen te maken :')

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:27

Een paard kan je zoiezo niet vergelijken met de mens. Dus over die zweetvoeten slaat nergens op (of was het sarcasme?). De pees kan idd oververhit raken en ik gebruik ze daarom ook nooit. Heb ze ''vroeger'' wel eens omgedaan, maar na het rijden/longeren waren toen alle been haren gekruld.
De temp kan trouwens tot de 38 graden oplopen. En blijkt dat de kerntemp van de pees 5 graden hoger ligt. Dus dan word het rond de 43 graden. Dan ga je richting de gevarenzone, tussen de 43 en 45 word het gevaarlijk.

Bescherms heb ik ook nooit meer om. Alleen soms nog is achter omdat hij struikt. Hoe meer je met beschermers rijd hoe zwakker de pees word.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 06-12-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:30

ik rijd wel met bondages, mn paard heeft enorme schieffels op beide voorbenen en dan is wat bescherming tegen het strijken met het andere been tegen die bult dus wel een goed idee, gewone peesbeschermers passen niet daar zitten de schieffels te hoog voor dus enige oplossing..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:32

S__L schreef:
Hoe meer je met beschermers rijd hoe zwakker de pees word.

is dat zo?
dat wist ik dus niet :)

maar even wat anders, is dus springen ook niet goed?
als je het vergelijkt met peesbeschermers om?

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:33

Ik heb eerder wel soms met bandages gereden maar meer omdat het er mooi uitziet. Ik ben er zeker geen voorstander van! Dus ik gebruik het ook niet meer. Tijdens het rijden is het bij mijn pony niet nodig dus doe ik het ook niet, alleen tijdens het springen en boscrossen. Met springen heb ik speciale beenbeschermers die helemaal rondom zacht zijn en van voren dicht zijn. WANT mijn pony is een ongeloofelijk watje en krijgt drukkingen op z'n benen van die sluitingen aan de voorkant *zucht*.. En dan nog voor de zekerheid, achter strijklapjes. Met boscrossen beenbeschermers, springschoenen(voor de zekerheid), lange beenbeschermers achter.
Maargoed, mensen moeten het zelf weten.. Ik vern**k mijn pony tenminste niet :P

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:35

S__L schreef:
Een paard kan je zoiezo niet vergelijken met de mens. Dus over die zweetvoeten slaat nergens op (of was het sarcasme?). De pees kan idd oververhit raken en ik gebruik ze daarom ook nooit. Heb ze ''vroeger'' wel eens omgedaan, maar na het rijden/longeren waren toen alle been haren gekruld.
De temp kan trouwens tot de 38 graden oplopen. En blijkt dat de kerntemp van de pees 5 graden hoger ligt. Dus dan word het rond de 43 graden. Dan ga je richting de gevarenzone, tussen de 43 en 45 word het gevaarlijk.

Bescherms heb ik ook nooit meer om. Alleen soms nog is achter omdat hij struikt. Hoe meer je met beschermers rijd hoe zwakker de pees word.

dus... als je paard zijn kogel kapot schopt.. .vind jij dat je er geen bescherming om mag doen?
Even gewoon ter interesse...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:36

_Bitje_ schreef:

Wat bedoel je hiermee?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:36

maar wat is dan precies het verschil tussen die beenbescherming van Marsyl en
die van de gewone peesbeschermer en bandage?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:38

trouwens... temperatuur schade ligt bij paard ongeveer evenhoog als bij de mens... heb ik net gelezen.
Dit ging even totaal niet over bandages... maar gewoon echt over temperatuur schade.
tot 43 graden is het inderdaad schadelijk.

Maar dan... voor mij toch even een verduidelijking.
In de mensen sporten, zoals ballet, turnen en voetbal. Gebruikt men ook bandages. Of ook wel tape.
Zou in deze gevallen dan niet hetzelfde probleem voorvallen?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:38

[quote="Femke16'']dus... als je paard zijn kogel kapot schopt.. .vind jij dat je er geen bescherming om mag doen?
Even gewoon ter interesse...[/quote]

Natuurlijk niet, als het echt niet anders zou ik ook bescherming omdoen. Maar sommige paarden tikken echt niet aan maar hebben alsnog bescherming om, dat vind ik dus onzin. En die van mij tikt ook aan, maar niet heel erg. Dus ik rijd ook niet altijd met bescherming.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:39

S__L schreef:
_Bitje_ schreef:

Wat bedoel je hiermee?

dat de druk die op de pezen komt met springen (waar de pees dus ook best warm van word)
+ dat er nog bescherming omheen zit.... is dat dan opeens wel goed?
lijkt mij juist niet

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:42

Nee dat is ook niet goed. Maar met springen is er een verhoogde risico op blessures of andere dingen dus word er eerder een beschermer omgedaan. En ik geef toe, dat doe ik zelf ook, maar goed is het niet.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:43

S__L schreef:
Nee dat is ook niet goed. Maar met springen is er een verhoogde risico op blessures of andere dingen dus word er eerder een beschermer omgedaan. En ik geef toe, dat doe ik zelf ook, maar goed is het niet.

ik gebruik met springen ook peesbescherming hoor, :o

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:49

Femke16 schreef:
trouwens... temperatuur schade ligt bij paard ongeveer evenhoog als bij de mens... heb ik net gelezen.
Dit ging even totaal niet over bandages... maar gewoon echt over temperatuur schade.
tot 43 graden is het inderdaad schadelijk.

Maar dan... voor mij toch even een verduidelijking.
In de mensen sporten, zoals ballet, turnen en voetbal. Gebruikt men ook bandages. Of ook wel tape.
Zou in deze gevallen dan niet hetzelfde probleem voorvallen?

hm.. goede vraag! Als het echt zo is dat de mens en het paard bij dezelfde temp schade op kunnen lopen zal het ook wel zo bij mensen zijn... Ga het eens opzoeken :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:50

idd intressant :j

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:57

hmm... t is trouwens wel wat anders...

Dat over mensen is ... langdurig in zijn geheel...
terwijl bij een bandage bij een paard natuurlijk kort en plaatselijke warmte is.

Dacht ik pas even later aan.

Enyway. Bij mensen schijnen de spieren met 38 graden het best te werken. Weet iemand welke temperatuur dat bij paarden is?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:02

In rust is de temperatuur in de pees ongeveer 34 graden, bij grote belasting kan de temperatuur echter oplopen tot ver boven de 40 graden. Rond de 45 graden raakt de pees zwaar beschadigd, omdat het collageen dat de vezels bijeenhoudt afbreekt.

Ik weet niet wanneer de spieren het beste werken. Dat zal wel rond de normaale temp zijn.