Tempratuur bandages!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

Tempratuur bandages!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 15:45

vuurneon

Re: Tempratuur bandages!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:48

Dat is al een tijdje bekend, heb daarom ook nooit bandages gebruikt (want ondersteunen doen ze toch niet)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:49

Is al heel lang bekend. Daarom sta ik ook elke keer weer stomverbaasd als ik lees dat de dierenarts heeft voorgeschreven bandages te gaan gebruiken ná een peesblessure ter ondersteuning van de pezen 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:51

........... maar setjes zijn veel belangrijker :roll:

Als me powny er kapot van ga dan koop ik toch een nieuwe powny en kan ik nog meer setjes kopen :D

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 15:52

wat bedoel je met setjes?
setjes van bandages? of wat?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:53

Bandages worden vaak gebruikt icm bijpassend dekje en alleen een dekje is geen setje. Dus daar moet beenbescherming bij en veel mensen vinden bandages mooier dan peesbeschermers :+

Er zijn hier al zooo veel discussies over geweest, maar zolang topruiters ze blijven gebruiken (zeker in de media) en zolang dierenartsen ze blijven promoten zal de bandage niet uitsterven :n

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:54

ik denk dat ze bedoeld setjes als in (vb:) blauw anky dekje en daar moeten dan natuurlijk ook blauwe anky bandages bij want dat staat zo leuk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:56

marsyl schreef:

Inderdaad, bandages worden in 99% van de gevallen ook puur uit cosmetisch oogpunt gebruikt in combinatie met een dekje, frontriem, kleding, laarzen, cap enz. Uiterlijk vertoon is het enige wat telt terwijl de mogelijke gevolgen bekend zijn. In mijn ogen puur egoïsme en vele malen erger dan het omdoen met het idee goed te doen en het paard te "ondersteunen".

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 15:58

bandages zijn wel mooi,
maar niet goed voor de paardenbenen.
als alle topruiters nou eens geen
bandages meer gingen gebruiken en
ook niet meer van die scherpe bitten
gebruiken enzo, dan zou dat veel helpen denk ik..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:59

Ik vind setjes ook leuk :D
Maar heb daarom ook mn hele kast volliggen met alle kleuren peesbeschermers :') (die ze ook nodig heeft, want ze stoot aan). Maar ik let daarbij wel op de omstandigheden buiten, is het te warm dan doe ik ze gewoon niet om.

Over het algemeen zijn peesbeschermerssets ook duurder dan bandages (scheelt soms 25 euro of zelfs helemaal niks), ook een beweegreden. Terwijl er dan wel 40-80 euro voor een dekje wordt betaald..

Tja; over bitten kan je dan nog zeggen; hij is zo zacht als de ruiterhand die hem gebruikt. Dat is op bandages niet eens van toepassing.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 16:02

ikzelf gebruikte eerst ook soms bandages maar mijn mam heeft me erover verteld. Vanaf toen heb ik gewoon beenbeschermers gebruikt. Maar die doe ik ook alleen aan met springen want anders heeft hij zo ook niet zo nodig.
Sommige mensen vinden het uiterlijk nou eenmaal belangrijker dan de gezondheid van het paard..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:27

marsyl schreef:
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... emperatuur

Jullie zouden eens deze link moeten lezen! Verbazingwekkend..
(mits jullie het nog niet wisten)
Zoveel mensen gebruiken bandages en eigenlijk is het
helemaal niet goed.. :\
Ik gebruik in ieder geval geen bandages meer..

Net zo verbazingwekkend als dat mensen toch peesjes blijven gebruiken. :D

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:30

Juliette86 schreef:
marsyl schreef:

Inderdaad, bandages worden in 99% van de gevallen ook puur uit cosmetisch oogpunt gebruikt in combinatie met een dekje, frontriem, kleding, laarzen, cap enz. Uiterlijk vertoon is het enige wat telt terwijl de mogelijke gevolgen bekend zijn. In mijn ogen puur egoïsme en vele malen erger dan het omdoen met het idee goed te doen en het paard te "ondersteunen".

Tja, beter een paar goed aangelegde bandages dan een peesblessures, door het aantikken van van eigen benen of wondjes van peeskappen, zulke paarden zijn er ook nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:40

xx_Irisje schreef:
Tja, beter een paar goed aangelegde bandages dan een peesblessures, door het aantikken van van eigen benen of wondjes van peeskappen, zulke paarden zijn er ook nog!

Een lapje stof houdt ook echt de kinetische energie van een bewegend paardenbeen tegen :j . Misschien moet je het eens voorleggen bij het leger of zo, snap niet waarom ze al die arme soldaten nog met die dikke kevlar vesten laten lopen in Irak. Allemaal aan de bandages *\o/*

Maar goed draai maar eens een bandage on je eigen been en loop op normaal tempo eens tegen de rand van een salontafel aan. Minder pijn zal je er niet door hebben ;)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:42

Vandaar dat het paarden die strijken met een bandage hun eigen poten niet oplopen?
Tegen een volle trap tegen een pees doet het niet alles, maar ze hebben ook al veel voorkomen, mits goed aanglegd met een goede onderlap.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:43

ja heb ze daarom ook nooit om..
wil eigelijk ook geen pees kappen om doen..
maar met springen heb ik t liever wel.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:45

Hihi heb je het artikel en de voorgaande reacties gelezen xx_irisje? Het is wel een hele typische reactie van mensen die een bord voor hun kop hebben en daar niet vanachter vandaan willen komen helaas.

Onder peesbeschermers wordt het ook warm idd Lyonesse, met het grote verschil dat die aan de voorkant open is en er dus iig ietwat ruimte is om de warmte kwijt te raken. Bovendien beschermen ze beter en hebben ze dus iig nog iets van nut, in tegenstelling tot een bandage..

Het nadeel van bandages (of voordeel, net hoe je het wil zien) is dat het geen directe oorzaak is van een peesblessure maar dat een dusdanige blessure een langdurig proces is wat lang duurt om te ontstaan. Je doet de bandage om en de pees wordt warm en verkalkt en de volgende 1000x gebeurt dat ook weer en zo wordt de pees steeds slechter en scheurt op een bepaald moment. Wanneer de pees direct zou scheuren als je een bandage om deed zou het niet meer gebeuren. Net als dat je niet dood gaat van één sigaretje, maar dat 1000x een sigaret roken wel degelijk gevaar voor de gezondheid oplevert. Net zo hard bewezen, net zoveel mensen die er geen drol om geven. Grote verschil is alleen wíé zn gezondheid je op dat moment op het spel zet, je eigen, of dat van je paard die níét zelf kan kiezen...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:45

ik vind setjes leuk en heb er ook een paar maar gebruik nooit bandages omdat het nou zo leuk staat bij het setje
eigelijk gebruik ik alleen peesjes en springschoenen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:48

Ja BrittKitt, ik geef aan waarom sommige mensen er toch voor kiezen..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:50

Ja dat zie ik, dat zijn argumenten die al zo ontzettend vaak weerlegt zijn en toch blijven mensen er overheen kijken en ze niet lezen en ze naast zich neerleggen. Ik begrijp niet zo goed waarom :=

Als ik weet dat ik na 10x mn teen stoten hij zeer gaat doen dan zorg ik ervoor dat ik mn teen niet meer stoot..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:57

Ik rijd al jaren zonder.

Alleen springen, crossen en bosrit gaan de peesjes om.

Er zullen altijd mensen blijven die hun outfit met hun dekje en bandages willen blijven matchen :x

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:47

Helaas zijn niet alle beesten zo slim BriitKitt, en soms is dan een zwaardere blessure al gemaakt.

Gelukkig kan ik zeggen dat eigenlijk zelden iets matcht bij mij CM_

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:03

Ik rijd/reed vaak met bandages. Er werd mij verteld dat dat in mijn vorige bak wel nodig was. Die bak was loodzwaar.

Nu sta ik op pension, en gebruik vaker peesbeschermers! :j Deze bak is niet zwaar. Al gebruik ik ook nog wel eens bandages.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:05

Ipv bandages kunnen we ook gewoon sokken aandoen bij onze paarden als we dan toch zo graag setjes willen, doen we de paarden ook meteen een muts op :+

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:10

Vergeet de sjaal niet!