Bandages/Peesbeschermers; welk gebruiksverschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquelien_x

Bandages/Peesbeschermers; welk gebruiksverschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 18:35

Bandages en Peesbeschermers.
De peesbeschermers helpen zover ik weet echt tegen het strijken,
maar waar helpen de bandages dan voor?

delfa

Re: Bandages/Peesbeschermers; welk gebruiksverschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:48

ik vindt peesjes ook handig omdat het wat minder lang duurt dan dat je eerst nog moet bandageren:P

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:52

Geen flauw idee eigenlijk, ben ik ok wel benieuwd naar ;)
Vind met springen peesjes wat "veiliger" omdat ze hard zijn, net als met strijken, als een paard dat echt doet zijn pessjes steviger denk ik. Bandages zijn ook voor steun denk ik, duurt idd wat langer.

En verder zijn bandages wat chiquer vind ik ;) Is deels volgens mij ook meer uiterlijk vertoon om het zo te noemen, als een paard zich goed verstapt oid zullen die dingen niet echt meer werken.

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:53

Ik zou het ook niet weten, maar ben er wel benieuwd naar!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:54

Bandages zijn alleen voor de ondersteuning van pezen en gewrichten tijdens een blessure. Daar zijn ze voor uitgevonden en daar zouden ze voor gebruikt moeten worden.

Maar dat gebeurt niet.

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:59

Peesbeschermers zijn er om de pezen te beshermen tegen het aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen toch? En strijklappen tegen het strijken.
Ik hoor mensen bij ons op stal niet zoveel goeds zeggen over bandages. Het been kan dan de warmte niet goed kwijt. Waarvoor mensen bandages dan wel gebruiken weet ik niet, het ziet er in ieder geval heel leuk uit :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:09

Bandages ondersteunen niks. Bandages beschermen tegen aantikken, net als peesbeschermers.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:20

Bandages helpen bij mijn pony die artrose heeft. Ze loopt stabieler als ze haar bandage om heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:37

Lyonesse schreef:
Bandages ondersteunen niks. Bandages beschermen tegen aantikken, net als peesbeschermers.

Bandages ondersteunen gewrichten en pezen in het geval van blessure, wanneer correct aangelegd. Bandages beschermen NIET tegen aantikken en veroorzaken meer schade dan dat ze goed doen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:47

_San87_ schreef:
Lyonesse schreef:

Bandages ondersteunen gewrichten en pezen in het geval van blessure, wanneer correct aangelegd. Bandages beschermen NIET tegen aantikken en veroorzaken meer schade dan dat ze goed doen.

Jou mening, de mijne is tegenover gesteld aan de jouw. Je bandageerd niet over de gewrichten, hoe kunnen ze die dan ondersteunen? Ook beschermen ze tegen aantikken. Wel eens een paard zichzelf open zien trappen met bandages? Ik niet namelijk, tenzij ze boven of onder de bandage trappen of wanneer er geen onder bandage onder zit of de bandage losraakt, maar in dat geval heb je niet goed gebandageerd. Daarnaast beschermen peesbeschermers de pezen voor in het been niet, en wordt het onder een peesbeschermer net zo heet. Neopreen -> balangrijke eigenschap: warmte vasthouden. Dat er alleen een onderzoek naar bandages gedaan is, wil niet zeggen dat peesjes lekker luchtig zijn. :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:55

Ik zei ook in geval van blessure. En dan leg je wél een bandage aan over een gewricht of pees (Afhankelijk van de blessure). En ja, dat is om deze te ondersteunen (vissengraat methode).

Ik heb genoeg paarden meegemaakt die, ondanks bandages, alsnog een peesblessure opliepen omdat ze met de achterhoef alsnog het voorbeen aantikken.

Overigens gebruik ik geen bandages en geen peesbeschermers :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:58

Ik gebruik ook geen van beide hoor :D
Dan heb ik niet goed gelezen, wanneer je pard zich rottig schopt (peesblessure dus) Is er meer aan de hand geweest dan simpel aantikken, maw een heel ongelukkig moment, maar dat kun je alleen voorkomen door je paard altijd volkomen te beschermen. En daar ben ik geen voorstander van, want dat houdt in dat je ze ook met bescherming in het land zet etc.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:00

bandages hebben een ondersteunende werking als ze goed worden aangebracht!

maar met aantikken kan je volgens mij beter peesjes gebruiken!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:06

O en ik persoonlijk vind bandages bij het inrijden bij dressuur ook erg handig, tegen vieze benen ;) .

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:07

Welke moet je dan gebruiken als je paard te grote passen maakt en met de achterbenen de voorbenen aantikt?

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:14

idefix4 schreef:
Welke moet je dan gebruiken als je paard te grote passen maakt en met de achterbenen de voorbenen aantikt?

mijn paardje durft soms ook weleens aan te tikken
en ik gebruik gewoon het geen waar ik goesting in heb :D
en bandages beschermen naar mijn ondervinding even goed voor aan tikken als peesbeschermers
en bandages zijn dan naar mijn idee nog mooier ook dan getten :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:35

Poe hee, niet beledigend bedoeld, maar mijn Belgisch is niet zo goed als ik dacht. wat is goesting? Dat woord ken ik niet.

Ik heb geen bandages. Mijn lief en ik zijn daar allebei te lui voor... :+ Mijn eigen paard heeft niks om de beentjes en is nooit kreupel of slecht ter been. Ideaal... Het paard waar ik het over heb is een jonge P.R.E.. Het zal ook wel te maken hebben met zijn onbalans nog, dat ie aantikt. Dus gewone peesbeschermers zouden daar ook al bescherming genoeg tegen kunnen geven? Ik heb al gezien in de winkel dat je ze in alle prijsklasses hebt en in alle kleuren...

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:40

idefix4 schreef:
Poe hee, niet beledigend bedoeld, maar mijn Belgisch is niet zo goed als ik dacht. wat is goesting? Dat woord ken ik niet.

Ik heb geen bandages. Mijn lief en ik zijn daar allebei te lui voor... :+ Mijn eigen paard heeft niks om de beentjes en is nooit kreupel of slecht ter been. Ideaal... Het paard waar ik het over heb is een jonge P.R.E.. Het zal ook wel te maken hebben met zijn onbalans nog, dat ie aantikt. Dus gewone peesbeschermers zouden daar ook al bescherming genoeg tegen kunnen geven? Ik heb al gezien in de winkel dat je ze in alle prijsklasses hebt en in alle kleuren...

haha, goesting betekent zin hebben :+
jha peesbeschermers zijn zeker voldoende dan hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:41

Lyonesse, zonder jouw mening verder aan te willen vallen ofzo: heb je er wel eens bij stilgestaan in wat voor situaties bandages worden gebruikt bij mensen? Juist: om gewrichten te ondersteunen zodat bewegen minder pijnlijk is. Ja, er zit vel en spier tussen, maar inderdaad, een bandage kan gewrichten ondersteunen. Bij mensen en bij paarden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:42

Jawel Noeks, maar als je een werkbandage aanlegt bandageer je geen gewrichten, bij mensen doe je dat wel :)

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:47

Eigenlijk snap ik niet goed wat sommige mensen tegen bandages hebben, :+
sommige doen er over alsof het een verschrikkelijke fout is dat je bandageerd, :D
er zijn voldoende pro's voor enkel de contra's snap ik niet of heb ik nog niet gehoord (alhoewel veel mensen er ''vollop'' tegen zijn) let wel op dat ik goed gebandageerde bandages bedoel dus dat kan al geen argument zijn :P
nou ik ben benieuw ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:51

twinkle_poes schreef:
Eigenlijk snap ik niet goed wat sommige mensen tegen bandages hebben, :+
sommige doen er over alsof het een verschrikkelijke fout is dat je bandageerd, :D
er zijn voldoende pro's voor enkel de contra's snap ik niet of heb ik nog niet gehoord (alhoewel veel mensen er ''vollop'' tegen zijn) let wel op dat ik goed gebandageerde bandages bedoel dus dat kan al geen argument zijn :P
nou ik ben benieuw ;)

De contra is dat het heel heet wordt onder de bandages. Dat veroorzaakt schade aan de benen. Dat dit pas gebeurd bij zulk intensief werk wat de gemiddelde bokker niet doet wordt vergeten. Ook wordt vergeten dat peesbeschermers van neopreen zijn, dat als eigenschap heeft; warmte vasthouden. Waarschijnlijk doordat er een onderzoek gedaan is naar de schade van bandages en niet naar die ven peesbeschermers. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:55

Verder vraag ik me af hoe mensen denken dat een lapje stof de gewrichten zouden kunnen ondersteunen van een bewegend dier die honderden kilo's weegt?

Is daar eigenlijk ooit onderzoek naar geweest :)?

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:56

ja idd :D
ik denk dat kwa warmte het (bijna) hetzelfde is :o
en ik denk dat van 1uurtje rijden je niet direct schade krijgt, :P
ik rij zelfs altijd in het bos met bandages of getten en dat zijn soms serieuze toeren en ik heb nog nooit iets meegemaakt met men bandages of getten
dus ik denk dat het een beetje ''belachelijk'' is dat mensen daar soms echt volledig van in kunnen opgaan
maar goed idereen zen eigen menig natuurlijk :+

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:58

BraveSpots schreef:
Verder vraag ik me af hoe mensen denken dat een lapje stof de gewrichten zouden kunnen ondersteunen van een bewegend dier die honderden kilo's weegt?

Is daar eigenlijk ooit onderzoek naar geweest :)?

dan kan je dezelfde opmerking maken over het gebruik van peesbeschermers hé
in vergelijking met een paard is dat ook maar een stukje plastick of leer zodus :+